کد خبر: ۵۹۸۰۰
زمان انتشار: ۱۰:۱۵     ۲۱ خرداد ۱۳۹۱

روزنامه جوان - محسن غلامی: بحثی روی هنر نیست بلکه متوجه برخي محل‌هایی‌ است که امروز داعیه‌دار و بیلبورد نمایشش شده‌اند و بدون هیچ قصد و نیتی گاه هم سر کج به منزل گذاشته‌اند، شايد مثل «خانه هنرمندان ایران»! البته خب همین ترکیب سه واژه این عبارت، کشش خوبی برای جذب هنرمندان و مخاطبان را داراست اما اینکه در طی طریق سر به کدام منزل گذاشته در مقام بگو مگوهايي است.

تا بوده برخي عرصه‌هاي هنري، ناخواسته البته و بدون هيچ غرضي خوشبختانه، حواشی خاصی را در کنار سکوت همیشگی اما دنبال کرده‌اند؛ هنرهایی که امروز پاتوق ثابتی را در «پارک هنرمندان» (که البته با این روند فعلی باید در عنوانش هم شک کرد) مختص خود داشته‌اند. چه عالی ا‌ست که هنرمندان کوشا و متعهد کشورمان جایی دارند که عرض‌ اندام کنند و هنرشان را به رخ داخلی و خارجی بکشانند كه اين جاي خوشحالي است، اما در چه محیطی؟ شاید هم در برخی مواقع عده‌ای بسيار و بسيار اندك که فرقی هم ندارد که باشد چون از هر قشری چه هنری، خبرنگار و عام که‌ متأسفانه وصله ناجوری برای این همه خيل هنرمند و خبرنگار زحمتکش هستند، فضای درون پارک را با خود خانه مد نظر اشتباه گرفته‌اند (!)که شوی لباس، مو و انواع و اقسام گریم‌ها و شکلک‌ها را درون فضای هنری برپا می‌کنند؛ «بفرمایید تو، دم در بد است»، لابد!

متولیان با دغدغه (!) همین مکان دوست‌داشتنی، احتمالاً از اینکه همه چیز را به قولی به امان خدا سپرده‌اند، دلیلی دارند و شاید تریپ مدیریت‌شان اجازه نمی‌دهد که سری هم به فضای گالری‌ها، سالن‌های تئاتر و حتی کافی‌شاپ بیرونی بزنند که ای جانم بیا و ببین؛ سور و ساتی ا‌ست، به هرحال شما هم استفاده کنید.

پیشنهادی هم می‌توان به آرایشگرها داشت که قدمی به این فضا بگذارند، به هرحال نمایشگاهی‌است تا از مدل‌های مو استفاده کنند و تأکید هم شود که مردانه و زنانه هم فرقی ندارد همه جوره مهیاست. طراحان لباس آن هم از نوع خانوادگی و مختص مراسم‌های شخصی هم فراموش نکنند «خانه هنرمندان ایران» به شکلی عمومی پذیرای شما برای الگوبرداری از این همه طرحی ا‌ست که دوستان و خانم‌هاي محترمه تدارک دیده‌اند!

بگذریم از کافی‌شاپ‌ بیرونی این خانه هنری هم که ید طولایی در رو کم کردن از سیگارفروشان و اهالی محترم دود و دم داشته و همچنان... بله شک نکنید بلکه باور و توجه کنید که اصلاً هم جنسیت مهم نیست، همه در کنار هم دلی از دود درمی‌آورند؛ فضا هنری است و خب روحیه‌ها لابد لطیف‌اند، نباید سختگیر بود مدیرجان!

اینها مثالی بودند برای نمایش تلاش مدیریت محترم که سعی در راه‌اندازی به هرحال محیطی مثلاً هنری اما برای عموم دارد تا هر آنچه تاکنون نتوانسته‌اند انجام دهند (از پوشش و ادا و اطوارهای غیرمعمول و غیرمعقول) را در این فضا به نمایش بگذارند، نظارتی هم که نیست، خب شاید اسم هنری دارد و باید بی‌خیال شد! درست؟ و این یعنی: به نام هنر اما به کام...

هنرمندان دوست‌داشتنی و عزیزِ دل ما خبرنگاران هم به چه جایی دل‌خوش کرده‌اند، زهی خیال باطل! نخیر، ‌متأسفانه کسی به فکر شما نیست و برخی به خاطر همین حواشی اشاره شده و برای خالی نماندن از عریضه سری هم به آثار شما می‌زنند تا بگویند ما هم فلانیم اما علاقه‌مند به هنر، چه خوب واقعاً!

این است خانه هنرمندان؟ اهالی هنرمند این مرز و بوم سهم‌شان از این فضا چقدر است؟ نیست، چون«گشتم نبود، نگرد نیست.» ‌متأسفانه بحث‌ها از این فراتر است و هرکس که به دنبال فضایی برای خوش‌گذرانی و شايد آزادي(؟) بيشتر براي خودنمايي مي‌گردد، ‌يادي هم از اين خانه‌متأسفانه منتسب به هنرمندان مي‌كند، حال بنده خدا هنرمندان ما كجا و اينجا كجا؟ هنر و اهالي پرتلاش هنر را وصله اين فضاها نكنيد، لطفاً!

اين روزها هم كه خان خانه هنرمندان ميزباني هفته فرهنگي هند را كرده و محيطي دلچسب را شاهد است كه البته خانواده‌ها كه براي تفريح سري به پارك و طبيعت مي‌زنند، سعي مي‌كنند از اين چهارديواري هنري فرار كنند تا احياناً چشم كودك‌ دلبندشان به روحيه لطيف (و شايد به شدت لطيف) و باز برخي گرفتار نشوند، برويد اما چشمتان را درويش كنيد.

ديده مي‌شوند در اين فضا برخي هنرمندان عزيزمان كه (با وجود برخي نقدها) اما واقعاً حرمت فضاي هنري را مي‌كنند و در مقام الگويي قابل احترام هم وارد مي‌شوند اما ديگران كه هم زيادند و هم داعيه مثلاً هنر را دارند چه؟ نكرده‌اند! اين اما و اگرها سر دراز دارد اما كو گوش شنوا؟ دغدغه‌اي لابد نيست. اي كاش مديران محترم در اين روزها كه ميزبان طيف بيشتري از علاقه‌مندان هستند، حداقل نظارتي را هم چاشني خيل عظيم فعاليت مديريت‌شان كنند تا اين اما و اگرها هميشگي و حواشي ادامه‌دار (كه گويي تمامي هم ندارد اين نقد وارده) داغ دل اهالي هنر و مخاطبان واقعي‌اش را هم (تازه كه هيچ) لااقل بيشتر نكند. فقط‌ اي كاش و‌ اي كاش...

راستي قابل توجه برخي، اگر به دنبال محلي براي گرفتن عكس صفحه فيس‌بوك‌تان مي‌گرديد، چه بهتر از خانه پارك هنرمندان و بالطبع آدرس‌هاي داده شده در همين خطوط، عجب منظره‌اي مي‌شود آن هم براي فيس بوك!

البته مجموعه «تئاتر شهر» را هم از دست ندهيد، گذرتان به خانه هنرمندان نمي‌خورد، اصلاً نگران نباشيد، به هر حال مي‌توانيد تمامي اين حواشي داغ داغ را در اين مركز مثلاً تئاتري هم ببينيد (تئاتر شهر را مي‌گويم). عينهو مهماني مختلطي كه همه چيزش به راه ا‌ست، اياب و ذهابش هم با مترو دائمي ا‌ست. فقط يك نكته براي استفاده بهتر از فضا، عصر تا پاسي از شب تشريف بياوريد!

نيازي به گزارش تصويري، فيلم و از اين بحث‌ها هم براي گوش چشم ندادن نيست، همين حوالي (عينك خوش‌بيني يادتان نرود و البته ورود كودكان و خانواده‌ها ممنوع) اينجا: ۱) خانه هنرمندان است: ايرانشهر، پارك هنرمندان و «خانه هنرمندان ايران». ۲) مترو وليعصر، پارك دانشجو و «تئاتر شهر».
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها