کد خبر: ۶۰۶۵۵
زمان انتشار: ۱۱:۰۰     ۲۴ خرداد ۱۳۹۱
آیت‌الله مکارم شیرازی:
آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: فریضه حج مسائل حاشیه‌ای بسیاری دارد که اگر نسبت به آن‌ها غفلت شود، تبدیل به ضد آن خواهد شد.

پایگاه اطلاع‌رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، در دیدار حجت‌الاسلام سیداحمد موسوی، رییس سازمان حج و زیارت، خواستار برطرف شدن مشکلات پیش آمده برای زائران بیت‌الله الحرام شد و گفت: فریضه حج مسائل حاشیه‌ای بسیاری دارد که اگر نسبت به آن‌ها غفلت شود، تبدیل به ضد آن خواهد شد.

وی بر تبدیل سوءظن‌ها به حسن ظن ها تأکید کرد و افزود: این‌که به مسؤولان حج کشور عربستان تفهیم شود مسائل سیاسی از مسائل حج و مسائل عبادی جدا است کار خوبی است، اما باید متذکر شوید که حُسن انجام مسائل عبادی ما، روی مسائل سیاسی ما هم تأثیر مثبت خواهد داشت.

این مرجع تقلید با اشاره به سخنان مخالف برخی از مداحان در مکه و مدینه اظهار داشت: ‌برخی از مداحان و خطبا فکر می‌کنند مکه و مدینه مانند حرم امام رضا‌(ع) و حرم حضرت معصومه‌(س) است و فکر می‌کنند اگر آنجا نغمه‌ای مخالف بزنند، خدمت به اهل بیت‌(ع) است که باید این فکر از ذهنشان بیرون کنند.

وی با بیان این‌که سخن مخالف با اعتقادات اهل تسنن خلاف دستورات ائمه اطهار‌(ع) است، تصریح کرد: چه بسا نغمه‌های مخالف سبب ریختن خون شیعیان و سبب فتاوایی از جانب آنان شود که مشکل‌آفرین است.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی متذکر شد: به مداحان و خطبا تفهیم کنید که اگر وارد خط قرمز آنان شوید، فتاوای شدید و سختی دارند و بدانند که نه اعدام آنجا شهادت محسوب می‌شود و نه زندان جزو ذخیره آخرت آنها محسوب می‌شود، مکررا این را اعلام کنید تا ملکه ذهنی و علم باطنی شود تا از این ناحیه مشکلی ایجاد نشود.

وی حمل مواد مخدر از سوی برخی زائران به کشور عربستان را از دیگر مشکلات پیش‌روی سازمان حج و زیارت عنوان و اظهار کرد: برای ما عیب است که حاجی با خود چیزی را به آنجا ببرد، آنها کشف و فرد خطاکار را زندانی کنند، زندان آنجا بسیار هزینه‌بر است، به ویژه اینکه اگر آنها کشف کنند، سبب آبروریزی می‌شود.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم بر رعایت حجاب و مسائل اخلاقی از سوی خانم‌ها در حج تأکید کرد و افزود: در سفرهای اولیه حج که رعایت حجاب به خوبی انجام می‌شد، برخی خطبای آنها به مردمشان می‌گفتند حجاب را از ایرانی‌ها یاد بگیرید، اما اکنون برعکس شده و می‌گویند مبادا حجاب ایرانی‌ها در شما تأثیر بگذارد.

وی رعایت مسائل حجاب را هم ذاتا و هم به سبب تقابل با کشور عربستان ضروری دانست و تصریح کرد: یک روحانی کاروان می‌گفت که من در کاروان بدحجابی و صحنه‌های بدی را می‌دیدم و از مدیر کاروان می‌خواستم که تذکر دهد، اما او می‌گفت، گفته‌اند دخالت نکنید، در حالی که مدیر و روحانی کاروان باید تذکر دهد.

آیت‌الله مکارم شیرازی انتشار برخی کتاب‌های ضد شیعه از سوی سعودی‌ها را از دیگر مشکلات عنوان کرد و گفت: طی مذاکراتی به مسؤولان حج عربستان تذکر دهید که ما ضیوف الرحمن هستیم، شما به ما ویزا دادید یعنی ما را به عنوان مهمان در مملکت خود پذیرفته‌اید، در کجای عالم معمول است مهمانی را دعوت کرده و به عقاید او توهین کنند و از آن طرف اجازه دفاع هم ندهند.

وی با اشاره به حضور پررنگ زائران برای خرید سوغات در بازارهای مکه و مدینه، این امر را به صلاح و در شأن یک زائر ایرانی ندانست و ابراز داشت: زائران باید در آنجا دنبال چیزی باشند که هیچ‌کجا پیدا نمی‌شود، نه به دنبال چیزی که همه جا پیدا می‌شود؛ این را شعار زائران قرار دهید چه بسا تنها سفر عمرشان باشد.

این مرجع تقلید با بیان این‌که حضور زائر بیت‌الله الحرام در نماز جماعت‌ ثواب دارد و نمازشان هم صحیح است،‌ یادآور شد: امام صادق‌(ع) فرمودند «کسی که پشت سر اینها نماز بخواند مثل آن است که پشت سر پیامبر اکرم‌(ص) نماز خوانده است»، حالا برای وحدت یا مورد دیگر به ما دستور داده‌اند و روایات متعدد در این زمینه صادر شده است.

خدمت به زائران بهترین افتخار است

همچنین آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، در دیدار حجت‌الاسلام سیداحمد موسوی، مسؤولیت در این سازمان را از بهترین  مسؤولیت‌ها عنوان و اظهار داشت: خدمتگزار مکه و این بیت شریف، باید یک حرمت خاص و یک دید مخصوصی داشته باشد.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در ادامه افزود: اگر خداوند سبحان به انسان  شریفی مسؤولیت ویژه داد، توقع ویژه هم از او هست و البته لطفی ویژه هم از طرف خداوند به او می‌شود که بدون کشش او، کوشش این مسؤول به جایی نمی‌رسد.

وی به بیان ویژگی‌های منحصر به فرد سرزمین مکه پرداخت و با بیان این‌که قرآن کریم که در این سرزمین وحی شده است، افزود: قرآن کریم برای سرزمین وحی و عترت طاهرین‌‌(ع) برای مکه یک خصوصیتی قائل هستند که زیر آسمان هیچ کس این ویژگی را ندارد و در تمام روی زمین تنها مکه دارای این خصوصیت ست.

وی با بیان این‌که قرآن کریم وقتی می‌خواهد از مکه یاد کند می‌فرماید خدا رب این شهر است، با این‌که خدا رب السماوات والارض است، اظهار داشت: تنها شهری که خدا، خود را مال آن شهر می‌داند و می‌فرماید من آنجا هستم، مکه است و وقتی خدا رب این سرزمین است، معلوم می‌شود که عنایت ویژه‌ای به آن دارد.

آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: عنایت ویژه خداوند به سرزمین مکه آن است که این سرزمین را از زمان ابراهیم خلیل الرحمن تاکنون سرزمین وحی قرار داده و خانه خود را به دست دو پیامبر از پیامبران الهی یعنی ابراهیم‌‌(ع) و اسماعیل‌‌(ع) بنا کرده است.

وی ادامه داد: ویژگی این سرزمین در روی کره زمین آن است که هرکس در هر وقتی بخواهد وارد مکه شود باید احرام ببندد، در حالی که اعتاب مقدسه کربلا، نجف، کاظمین، سامرا و مدینه این‌طور نیست و هر کس خواست به زیارت بزرگواران مدفون در این مکان‌ها برود، آزاد است.

این مفسر بزرگ قرآن کریم با بیان این‌که مکه حرمت دارد و اصرار خداوند متعال بر تحریم سرزمین مکه است، ورود غیرمسلمان به سرزمین مکه را به واسطه این‌که ورود به این سرزمین بدون احرام جایز نیست، جایز ندانست و گفت: ‌کمتر کسی در مکه دست به ظلم زده، مگر این‌که زود ویران شده است.

وی با بیان این‌که ظلم در مکه به ثمر نمی‌رسد، گفت: ممکن است خدای سبحان به ظالمان فرصت کوتاه یا بلندمدتی دهد، همان‌طور که چندین سال به پهلوی و صدام مهلت داد و چندین سال به دولت آمریکا و اسرائیل هم فرصت می‌دهد، اما همه اینها را ریشه‌کن می‌کند.

آیت‌الله جوادی آملی اظهار داشت: با توجه به این ویژگی‌‌ها و سرمایه‌هایی که خداوند سبحان برای این سرزمین قرار داده، اگر کسی توفیق خدمت به اهل این خانه و مهمانان آن پیدا کرد، خسران است با غیر صاحب این سرزمین معامله کند؛ بهترین فرصت آن است که انسان با صاحب خانه معامله کند.

وی با بیان این‌که اتلاف عمر حقیقت شرعی ندارد، توصیه کرد: از بازی‌های سیاسی که آتش زدن به عمر است، بپرهیزید که اگر فرصت زرینی نصیب انسان شود و نتواند به این بیت شریف خدمت کند، اتلاف عمر است و روزی که باید خداحافظ کند، شرمنده می‌شود.

آموزش صحیح حج به زائران ضروری است

آیت‌الله سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی از دیگر مراجع تقلید نیز در دیداربا حجت‌الاسلام سیداحمد موسوی، خواستار آموزش صحیح اعمال حج و چگونگی انجام آن به زائران بیت الله الحرام شد.

وی با بیان این‌که خدمت‌رسانی در زمینه حج و زیارت، یکی از جاهایی است که ارج و قرب بسیاری نزد خداوند متعال دارد و مقام انسان را بالا می‌برد، خطاب به مدیران حج و زیارت گفت که خدمت به زائران را قدر بدانند.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: معمولا مردم اطلاع چندانی از خدمات سازمان حج و زیارت و مجموعه اقداماتی که در این‌باره انجام می‌شود ندارند، کاری کنید که با این خدمات بیشتر آشنا شوند.

حج، فرصتی برای ترویج افکار اسلام ناب است

همچنین آیت الله شبیری زنجانی نیز در ادامه دیدار با رئیس سازمان حج‌وزیارت نیز گفت: این‌که در دین هیچ تحمیلی نیست، به درستی روشن شده است، اما اگر کسی می‌خواهد لج‌بازی و افساد کند، باید بداند که گفته قرآن منافاتی با مجازات افساد کننده ندارد و همه دنیا نیز درباره این موضوع قوانینی دارند.

آیت‌الله سیدموسی شبیری زنجانی از مراجع تقلید،در دیدار حجت‌الاسلام سیداحمد موسوی رییس سازمان حج و زیارت و جمع همراه با اشاره به فواید بسیار زیاد مراسم معنوی حج، بر انتقال صحیح مفاهیم دین به زوار کشورهای دیگر تأکید کرد.

وی با بیان این‌که مراسم حج، مجمعی است که از مذاهب مختلف در آنجا جمع می‌شوند و می‌توان افکاری را که مطابق فطرت است به خوبی منتقل کرد، افزود: عقیده داریم که اسلام واقعی همین است که شیعه می‌گوید، اینها مسائل فطری است و اشخاص بالفطره آن را قبول می‌کنند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: افراد مختلف از هر مذهبی برای زیارت خانه خدا و مرقد مطهر پیامبر اکرم‌‌(ص) در مکه و مدینه جمع می‌شوند که اگر انسان اخلاص داشته، تندوری نکند و مسائل اخلاقی را به درستی رعایت کند، طبیعی است که مذهب واقعی را پیدا خواهد کرد.

وی با بیان این‌که در دین اسلام هیچ تحمیلی نیست، یادآور شد: زمانی برخی با اشاره به آیه «لااکراه فی‌الدین» می‌گفتند پس این مجازات‌ها برای چیست، که پاسخ می‌دادیم همین قید آیه تعبیر می‌کند که دین اسلام یک دین زوری و بدون برهان نیست، خداوند به اشخاص فطرت داده که اگر به درستی دقت کنند، می‌بینند در ادامه آیه آمده است «قد تبین الرشد من الغی».

آیت‌الله شیبری زنجانی اظهار داشت: این‌که در دین هیچ تحمیلی نیست، به درستی روشن شده است، اما اگر کسی می‌خواهد لج‌بازی و افساد کند، باید بداند که گفته قرآن منافاتی با مجازات افساد کننده ندارد و همه دنیا نیز درباره این موضوع قوانینی دارند.

وی با اشاره به دعای «اللهم ارزقنی حج بیتک الحرام فی عامی هذا و فی کل عام» در ماه مبارک رمضان، خطاب به مدیران سازمان حج و زیارت گفت: خداوند توفیق خدمت به حجاج را به شما داده است، مراقب باشید دین تحریف نشود و با اجرا شدن تندروی‌هایی که معصومین به انجام ندادن آن‌ها، دستور داده‌اند، به عنوان خدمت به دین، درست نکته اصلی آن، فراموش نشود.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم تندروی در مسائل مختلف را صحیح ندانست و با بیان این‌که در انجام سلیقه‌های مخصوص و استثنایی هرگز نباید از مذهب مایه گذاشت، ابراز داشت: هیچ معنا ندارد که افراد برای پیشبرد سلیقه خود از مذهب مایه بگذارند، بلکه باید مطابق همان دستوری که داده شده، عمل کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها