کد خبر: ۶۰۷۵۸
زمان انتشار: ۱۷:۵۹     ۲۴ خرداد ۱۳۹۱

«ناکارآمد جلوه دادن اسلام فقاهتی برای اداره جامعه»، «تلاش برای تقلیل اسلام به یک عرفان سطحی» و «تعریض به علما و اندیشمندان دینی به ویژه علامه مصباح» این ۳ کلیدواژه را می‌توان خلاصه مصاحبه امروز حجت الاسلام بهمن شریف‌زاده در قامت یک روحانی برای دفاع از اندیشه‌های دینی مردی دانست که با لباس مهندسی، نظریه‌پردازی دینی می‌کند، رئیس دفتر رئیس جمهور است و اصلی‌ترین عامل حذف نیروهای مومن و انقلابی از دولت‌های نهم و دهم محمود احمدی‌‌نژاد.

به گزارش رجانیوز، بهمن شریف‌زاده که خود را "برادر فکری مشائی" مینامند و اقرار می کند که " جلب" او شده است در مصاحبه با روزنامه اصلاح‌طلب شرق که یکی از تریبون‌های اصلی بیان مباحث جریان منحرف نفوذی در دولت است، دفاع سرسختانه‌ای از مواضع دینی اسفندیار رحیم مشایی کرده است.

وی در این مصاحبه، قلب مشایی را محل پاک جوشش معرفت الهی نامیده که علما هم قادر به درک آن نیستند. او همچنین، مشایی را فردی می‌نامد که عرفان اسلامی را عملیاتی کرده است اما درباره مفهوم این مدعا می‌گوید: «خودم هم نمی‌فهمم فقط گاهی اوقات مصادیقش را می‌بینم. یعنی می‌بینم آنچه را ایشان می‌گوید در کتاب‌های عرفانی خواندم و دیدم؛ در عرفان درسی. ولی ایشان در روند جهان این را ترسیم می‌کند

شریف‌زاده در بخشی از سخنان خود هم گریزی به سخنان مشایی می‌زند و ضمن تایید این گزاره که «عصر اسلامگرایی به پایان رسیده»، اسلامگرایی را معادل طالبانیسم می‌نامد و می‌گوید: «آقای مشایی و احمدی‌نژاد می‌گویند دین باید جهانی شود. می‌گویند اسلامگرایی دیگر قابل عرضه نیست. اسلامگرایی؛ یعنی کار طالبان چون آن‌ها اسلامگرا معرفی شدند. کار طالبان در جهان قابل عرضه نیست، این رویکرد موجب انزوای اسلام می‌شود. می‌خواهم بگویم وقتی آقای مشایی می‌گوید جایی برای اسلامگرایی نمانده؛ یعنی جایی برای طالبانیسم نمانده. اما مخالفانش اسم این را گذاشتند پلورالیسم

این روحانی جوان که پای ثابت اعلام آمادگی برای مناظرات با اندیشمندان مختلف درباره سخنان مشایی هم هست، همه مسئولان کشور را مخالف احمدی‌نژاد نامیده که توانایی همراهی با برنامه‌های دولت را ندارند. او در این زمینه از لفظ «قحط الرجال» استفاده کرده و در این زمینه حتی به وزرای کابینه هم رحم نکرده است. شریف‌زاده، کامران دانشجو را به دلیل ابلاغ و اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها، فردی خوانده که رسما برخلاف عقاید رئیس‌جمهور فعالیت می‌کند و احمدی‌نژاد هم توانایی مقابله با او را ندارد!

شریف‌زاده همچنین مراجع تقلید را به تحریک شدن توسط اطرافیان متهم کرده و گفته است: «آقایان خودشان چنین معادله‌ای درست کردند و به این نتیجه رسیدند. بعد هم به آقای احمدی‌نژاد گفتند چرا حرف مراجع را گوش نمی‌دهید. اما مگر مراجع می‌گویند این کار را بکنید و این‌گونه برخورد کنید. مطالب را غلط به گوش برخی مراجع می‌رسانند و آنان را طوری تحریک می‌کنند که احساس کنند چاره‌ای جز این نمانده که ماموران در خیابان، موضوع را جمع کنند. من احساس می‌کنم گاهی اوقات فضا را به‌گونه‌ای ترسیم می‌کنند که برخی مراجع احساس کنند الان فحشا در خیابان به صورت علنی انجام می‌شود

اما جالب‌ترین بخش سخنان این تئوریسین جوان فرهنگی، نظریه او درباره «ارائه عاشقانه اسلام» است؛ نظریه‌ای که شگفتی و سوالات پی در پی خبرنگار شرق درباره نحوه برخورد با پدیده بی‌حجابی در جامعه، صراحتا شریف‌زاده را به وادی «باید در این زمینه فکر شود» و «خب شما هم الگو ارائه کنید» می‌کشاند.

او در این زمینه، ضمن توهین به علما و بزرگانی که اظهانظرهای اسفندیار رحیم مشایی را برخلاف نص صریح دین می‌دانند، تاکید می‌کند: «هرکسی اتهام انحراف به این تفکراتی که بنده عرضه کردم؛ یعنی به مکتب ایرانی، به کرامت انسانی، به عرضه عاشقانه اسلام بزند حرفش کاملا باطل است. آقای مصباح خواستند احمدی‌نژاد و آقای مشایی را از هم جدا کنند و این کار درست نیست!»

آقای شریف‌زاده اما پاسخ نمی‌دهد که چرا این ارائه عاشقانه اسلام تنها مختص بازیگران بدسابقه سینما نظیر ه.ت می‌شود و وقتی پای صحبت از دختران پاک و عفیف ایران به میان می‌آید، ویژه‌نامه «خاتون» منتشر می‌شود که در آن چادر مشکی به عنوان لباس مجلس‌های عیاشی شبانه در اروپا معرفی می‌شود که سبب تحریک جنسی مردان جامعه می‌شود! آیا ارائه عاشقانه اسلام ارتباط مستقیمی با زیر سوال بردن احکام قطعی و صریح دینی نظیر حجاب و پوشش دارد؟

در دفاع از این مدعا کار به همین جا هم ختم نمی‌شود و کار به کشیدن پای "مبانی عرفانی" و "حاج همت" و حتی "آوینی" به میان هم می‌رسد چنانکه شریف‌زاده می‌گوید: «آنچه جناب مشايي و احمدي‌نژاد مي‌گويند همان مباني عرفاني ما است. شايد اين ادعا را تازه بشنويد؛ اينها معجزات امام رضوان‌الله در اين قشر سني است. مثل مشايي و احمدي‌نژاد تك نبودند؛ حاج همت‌ها و آويني‌ها اگر افكارشان امروز مطرح مي‌شد به انحراف متهم مي‌شدند؛ اينها معجزات امام است. كاري كه امام كرد اين بود كه اسلام واقعي كه ممزوجي از عقل و دل و رفتار بود را معرفي كرد.»

و شاید تراژیک‌ترین قسمت این مصاحبه آنجایی باشد که یک روحانی تحصیل‌کرده در حوزه‌های علمیه، با افتخار همه توان خود را برای توجیه و تبیین نظریات دینی "مهندسی" خرج می‌کند که حتی یک روز تحصیل علوم دینی را هم در سابقه خود ندارد. او برای تبیین اندیشه‌های "مهندس" مشایی اینگونه به میدان می‌آید: «من سعي مي‌كنم در سه سطح حرف آقاي مشايي را بيان كنم. اول سطح مباني فكري و انديشه، دوم سطح عرضه دين، فكر و فرهنگ و سوم بحث عكس‌العمل در برابر مخالفت‌ها. انحراف هميشه به علت افراط و تفريط است. در مقابل اعتدال در مسير صحيح و درست است. ما بايد ببينيم آقاي مشايي چه مي‌گويد و دو تفكر ديگري كه احيانا در عرض اين تفكر وجود دارد چه نوع تفكراتي هستند.»

مصاحبه شریف‌زاده حرف‌های قابل تامل دیگری هم دارد. وی با یک تقسیم بندی سه‌گانه از دین، تلویحا اسلام فقاهتی را برای اداره جامعه ناکارآمد عنوان کرده و از مخالفت با سیطره اسلام فقاهتی در اداره جامعه می‌گوید تا راه را برای عرفی سازی دین به نحوی باز کند: «تمام گفتار جناب آقاي مشايي كه او را متهم به پلوراليسم كردند در نحوه عرضه دين قابل تعريف است. من مي‌پرسم دين چگونه عرضه مي‌شود؟ ما در ارتباط با چگونگي عرضه دين مباحث گوناگوني را بايد طرح كنيم. دينداري سه بعد است. بعدي كه مربوط به رفتار است و تعبيرش مي‌كنند به فقه. بعدي كه مربوط به عقل است و تعبير مي‌شود به كلام، فلسفه و مباحث عقلي و بعدي كه مربوط به دل است كه تعبيرش مي‌كنند به اخلاق و عرفان؛ اين، معنويات دين است. انسان هم سه بعد دارد؛ جسم، عقل و دل. آنچه كه بيشتر از همه در جهان اسلام سيطره داشته، بعد فقهي دين بوده، يعني بايدها و نبايدها، حرام‌ها و حلال‌ها. وقتي تعليم و تربيت شما فقهي باشد چطور دين را منتقل مي‌كنيد؟ تكليف مي‌كنيد. يعني مي‌گوييد مردم اين‌طور باشيد يا اين‌طور نباشيد، این‌طور بپوشيد، اين‌طور نپوشيد؛ آقاي مشايي با عرضه دین صرفا به این روش مخالف است.

الزام صرف، دين را خراب مي‌كند؛ موجب پيدايش عكس‌العمل‌هاي منفي در مخاطبان مي‌شود. مثلا حجاب را در اين 33 سال چطور عرضه كرديم؟ با بايد و نبايد؛ مدام گفتيم بايد پوشش شما اين‌گونه باشد يا نبايد پوشش شما اين‌گونه باشد. البته اين نحو عرضه‌اي است كه در همه كشورهاي اسلامي وجود دارد. چون آن چيزي كه آموخته شده فقط فقه بوده. اما عقل يا همان بعد دوم چيزي به نام بايد و نبايد درك نمي‌كند؛ عقل راه خودش را دارد؛ روشنگري، تبيين، قانع‌شدن، باوركردن. لذا فيلسوفان هم كارشان اين است. شما در كتاب‌هاي فلسفه اصلا بايد و نبايد نمي‌بينيد، اما كتاب فقه را كه باز مي‌كنيد از ابتدا بايد، نبايد مي‌بينيد و حلال است و حرام است. بنابراين عرضه دين با زبان صرفاً الزام از نگاه آقاي مشايي كار دقيقي نيست.»

یار فکری و فرهنگی جریان نفوذی در دولت به موضوع ولایت فقیه و نگاه این جریان به نسبت آن با مساله ظهور نیز می‌پردازد و از یک انحراف جدی دیگر در این جریان پرده بر می‌دارد. انحرافی که پیش از این توسط  علامه مصباح یزدی نسبت به آن هشدار داده شده بود. وی می‌گوید: «اولا هيچ فقيهي نگفته به خاطر ولايتي كه فقيه بر جامعه دارد ما هم نيازمند به منجي و موعود نيستيم. آن هم در حالي كه نياز به منجي و موعود نيازي قطعي، حتمي و جدي است. آقاي احمدي‌نژاد و مشايي وقتي از مهدي ياد مي‌كنند مي‌گويند روند يكپارچه شدن جهان به سمت حكومت مهدوي است و بايد اين را نشان داد تا جهان به سمت يكپارچگي برود. اما برخي اين را تضعيف ولايت‌فقيه مي‌دانند. من نمي‌خواهم نام ببرم اما برخي آقايان متاسفانه مساله ولايت‌فقيه را در برابر نحوه عرضه مديريت مهدوي مطرح كردند؛ اين‌گونه هم ولايت‌فقيه را تضعيف كردند، هم تفكر مهدويت را.»

وی با زیرکی تلاش می‌کند ولایت فقها را مخصوص دوره غیبت امام دانسته و ولایت فقها در زمان ظهور و حضور امام را منتفی بداند، امری که در زمان امیرالمومنین و امام صادق علیهما السلام موارد نقض آن مشاهده شده است. وی در این زمینه می‌گوید: «ما به ولايت‌فقيه بايد به‌عنوان ولايت عصر غيبت نگاه كنيم نه به عنوان پايان‌بخش مسير جهاني. نبايد اين‌طور تصور شود كه چون فقيه هست ديگر نيازي به ظهور مهدي نيست. اگر احمدي‌نژاد در صحن سازمان ملل از مديريت مشترك جهاني ياد مي‌كند براي اين است كه جهان در مسير يكپارچگي شتاب بگيرد.»

شاید برای یافتن نشانه‌های " انحراف" در حلقه نفوذ کرده در رئیس جمهور سوم تیر، نیاز نباشد چندان به تفحص و جستجو پرداخت. به نظر می‌رسد خواندن همین مصاحبه کافی باشد تا بفهمیم نفوذ کدام تفکر و جریان در دولت محبوب جریان انقلابی سوم تیر را به این روز رسانده و کشانده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۴
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ahmad
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۵ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۱
۰
۰
نگران نباشید، با اوضاع انفعالی فعلی در حوزه، در اینده ای نه چندان دور از همین حوزه هایی که امثال صانعی تربیت می کند و اکنون امثال شریف زاده، در آینده سامری های مسلمان نمای متفکری صادر خواهد شد. یعنی در این جامعه و در این گستره وسیع حوزه یک آدم پیدا نمی شود که جواب ادعاهای سطحی مشایی را بدهد؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۳ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۱
۱
۰
حاج آقا اگه پول خوبی میدن ما هم خانوادگی مدافع مشایی میشیم
اعضای خانواده : من ، بابام ، نه نه ام ،نن آقام که نه نه ننم، خانم جان که نه نه بابام، زری خواهر کوچیکم که 2 ساله ست ، دادشم که 32 ساله شه و بیکاره ، آبجی وسطی که 28 سال شه و منتظر شوهر
پاسخ
بی طرف
-
۲۳:۰۹ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۱
۰
۰
خدا خر را شناخت شاخش نداد
پاسخ
روح الله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۲ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۱
۳
۹
جناب اقای بطله هنوز برای شما و رحیم مشاییی زود است که از مدیریت جهانی سخن گفته وبه فکر اسلام در دنیا باشید اول اجازه دهید گنده کاریهای اسفندیار در اختلاصهای جور واجور شسته شده بغد راجع به نگرانی خود در مورد اسلام بپردازد اما در مورد شما هم به همین اندازه اکتفا میشود چون محلی از اعراب ندارید اذا فسد العالم فسد العالم
پاسخ
توکلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۲۸ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۱
۱۰
۱
عزیزان 598 من هم یک طلبه سطح خارج فقه و اصول هستم و به عنوان یک کارشناس دینی سخنان آقای شریف زاده را تایید می کنم.امیدوارم آفت شخصیت زدگی را از وجود خود بیرون کنید و مبانی خود را فقط از ولی فقیه زمان بگیرید ولاغیر....فتأمل جیدا
پاسخ
مسعود
SWEDEN
۰۲:۰۲ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۱
۵
۱
به نظرم متن خوبی نبود. او حرفی زده و استدلالی کرده . اگر می توانید
جواب منطقی بدهید. این حرفها انحراف نیست بلکه حداکثر اشتباه تاکتیکی
است.
اما من در جواب شریف زاده می گویم:
آیا به نظر شما همه مردم زمان پیغمبر و همه شهدای بدر و احد فیلسوف و
عارف بودند و یا رموز احکام شرع را می دانستند یا اسفار ملاصدرا را
خوانده بودند؟
معلوم است که نه. تنها چیزی که باید اثبات شود مساله اصول دین است. نه
فروع دین. فروع دین کاملا تعبدی است. مثل حجاب . مثل روزه و....
اگر کسی اسلام را قبول دارد باید از دستوراتش اطاعت کند. اگر کسی می
خواهد تبعه یک کشور بشود باید از قوانینش اطاعت کند. نمی شود در انگلیس
زندگی کنی و از سمت راست بلوار رانندگی کنی!
راستش مشکل اصلی ممملکت ما به قول جلال آل احمد هرهری مآبی است. یعنی
مردمی که خودشان هم نمی دانند دین دارند یا ندارند. برایشان اسلام اثبات
شده نیست اما رد شده هم نیست. نتیجه اش می شود همین وضعیت. من زبان عرفان
را قبول دارم اما نه برای توضیح احکام بلکه برای اقناع افراد در مورد
اصول اسلام. با اقناع مردم در مورد اصول اسلام مشکل فروع عم خود بخود حل
می شود.
پاسخ
عباس محمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۰۳ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۱
۱۱
۰
هم پیمانی شما و مشرق جالب بود .

بهتر نبود به جای تحلیل و خط دادن به افکار دیگران . اصل مصاحبه را منتشر میکردید تا خوانندگان خودشان تصمیم بگیرند که مطالب درستی بیان شده یا خیر ؟
پاسخ
تهرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۵ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۱
۷
۳
... نکند شما هم مثل باند مهدی هاشمی معدوم قائلید که بحث مهدویت دشمنی با ولایت فقیه است ؟!
آقا فرمودند که به یکدیگر احترام بگذارید و نقد علمی کنید.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۱۶ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۱
چه ربطی به مهدی هاشمی داشت از رئیس جمهور مردمی می گفتی بیشتر ربط داشت.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۳ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۱
۰
۰
مشایی = احمدی نژاد
پاسخ
روح الله ک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۹ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۱
۰
۰
علی رغم نفرتی که از مشایی دارم باید بهتون بگم که دوره این شانتاژهای ضعیف گذشته و مردمی که این متن رو می خونند مثل بنده حلقه به گوش حرفتون رو نمی پذیرن و خودشون فکر و تحلیل می کنن و می فهمن که به زور می خواین بهشون حرفتون رو قالب کنید البته شاید اگه پیچیده تر شانتاژ می کردید گول می خوردن ها
پاسخ
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۴ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۱
۰
۰
به بنده خدا مارک نچسبانید اگه ازعلوم فقه وفلسفه وعرفان اطلاعاتی دارید منطقی جواب بدید منکه به گفته ایشان اعتقاد کامل دارم باباید ونباید نمیشه جامعه رااداره کرد
پاسخ
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۰۶ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۱
۰
۰
سلام
به غیر قسمت های کوچکی از اظهارات ایشان بقیه که اشکالی ندارد؟
شما از حرف های ایشان به نفع خودتان برداشت کرده اید
کلا مطلب را تغییر داده اید
پاسخ
هادی کلهر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۷ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۱
۰
۰
بسمه تعالی
البته باید ابتدابه ساکن سطح تحصیلات آقای شریف زاده و اقای مشایی را سنجید و بعد باید سطح گفته های آنها را با معلوماتشان طراز کرد و در آخر به این جمعبندی خواهیم رسید که عزیز برادر تو را چه به برنامه ریزی برای مدیریت جهانی ـ در کشور خودمان شما برای برنامه ریزی بر سر قیمت دلار و سکه یکماه مردم و اقتصاد کشور را دچار چالش کردید حال دنبال برنامه ریزی برای نظام جهانی هستید . هرچند که نظر شخص من در گرانیهای دلار و سکه تامین نیازهای مالی جریان عظیم و پشت پرده جریان انحرافی است که خواه و ناخواه امثال شریف زاده و قوی تر از ایشان هم در این ماجرا ها ضربه فنی خواهند شد و تریبون حمایت از مشایی ها می شوند . جریانی که متاسفانه دستگاههای امنیتی همچون فتنه 88 از آن غافلند و مشایی را که سرمنشاء بسیاری از مشکلات در کشورمان است را بحال خود رها نموده است .
کاش کمی عاقل بودیم و احمدی نژاد را بحال خود رها نمی کردیم .
این طیف با بحث برنامه ریزی مدیریت جهانی می خواهند بیداری اسلامی و اروپایی را بنام خود مصادره کنند که دستگاههای مستقل امنیتی و فرهنگی باید شدیداً در این خصوص کار کنند و این تحول عظیم جهانی را تعلیمات امام خمینی کبیر و بت شکن (ره) و امام خامنه ایی عزیز جلوه دهند .
جانم فدای رهبرم .چشم دشمنان ایران اسلامی و رهبر عزیز کور باد .
هادی کلخورانی
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها