کد خبر: ۶۲۲۰
زمان انتشار: ۱۸:۱۲     ۰۶ آبان ۱۳۸۹
گفت‌وگوی صمیمی دانشجویان با فرج اله سلحشور در غرفه "خبرنامه دانشجویان ایران"
خبرنامه دانشجویان ایران: فرج اله سلحشور کارگردان سریال پربیننده یوسف پیامبر(ع) روز گذشته با حضور در غرفه "خبرنامه دانشجویان ایران" به سولات دانشجویان پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، با اینکه خبرگزاری ها و روزنامه های حاضر در هفدهمین دوره نمایشگاه مطبوعات اصرار زیادی برای مصاحبه و گفت‌وگو با این کارگردان سرشناس داشتند با این حال فرج اله سلحشور با حضور در جمع دانشجویان از غرفه این پایگاه خبری بازدید و با دانشجویان گفت‌وگو کرد.

متن این گفت‌وگوی صمیمی به شرح زیر است:

خبرنامه دانشجویان ایران: آقای سلحشور جنس سولات ما با بقیه متفاوت است و البته از نوع دانشجویی، شما چند سال دارید؟ و متولد چه ماهی هستید؟ چند تا بچه دارید؟ و...

سلحشور: من 92 سالمه و در آمریکا درس خواندم(خنده حضار و دانشجویان) ولی نه خارج از شوخی من متولد 1331 هستم 1/1/31 یعنی قبل از حضرت آدم من به دنیا آمدم(خنده حضار و دانشجویان) و 4تا بچه دارم، 2دختر و 2 پسر. یک دخترم شوهر کرده و یک پسرم هم زن گرفته؛ دیگر اینکه هر دو تا پسرم روحانی هستند که هر دوی‌شان ملبس به لباس هم شدند؛ خوب دیگه چی می خواهید بدانید؟

خبرنامه دانشجویان ایران: آقای سلحشور هنر را از کجا شروع کردید؟

سلحشور: از مسجد هم شروع کردم، آمریکا و اروپا را هم در عمرم ندیدم، چندین بار هم دعوتم کردند ولی نرفتم و گفتم از آنجا خوشم نمی آید، علی رغم اینکه خیلی ها دوست دارند و کعبه و معبدشان آمریکا است ولی من به لطف خدا با اینکه چندبار دعوتم کردند ولی من حاضر نشدم به مملکت و دین و مردمم پشت کنم و در کشور های مختلف دنیا برای فیلم یوسف دعوت شدم و رفتم ولی آمریکا نه.

هنر من هنر تجربی است اول از مسجد و تئاتر مذهبی شروع کردم با تئاتر حربن یزید ریاحی و آخرین کار من هم حضرت یوسف است.

خبرنامه دانشجویان ایران: چه کسی شما را به سمت هنر برد یا اصولا خودتون به این سمت رفتید؟ یعنی کسی که دست شما را گرفت و با هنر آشنا کرد کی بود؟

سلحشور: بچه های یزد یک نمایشی به نام حجر بن عدی در مسجد ما اجرا کردند که به من هم پیشنهاد بازی دادند ولی من گفتم نه من بازی نمی کنم؛ خوب ما کار هنر را آن موقع ها ما سبک می دونستیم و به نوعی این طور کار ها را برای بچه مذهبی ها عیب می دونستیم ولی وقتی آن نمایش را برای مردم اجرا کردند، من دیدم روی مردم خیلی تاثیر خوبی گذاشت و من دیدم یک نمایش ابزار خوبی برای ترویج اعتقادات ما است و وقتی نمایش بعدی را که نمایش حر بود به من پیشنهاد دادند، من قبول کردم و چند سالی کار تئاتر کردم با بازیگری و کارگردانی تئاتر و بعد از آن به سمت کارهای تلویزیونی آمدم و بعد هم سینما.

خبرنامه دانشجویان ایران: روند خانه سینما به گونه ای است که نشان می دهد این مجموعه بیشتر یک مجموعه سیاسی است که گویا با آرمان های ما بسیار فاصله دارد. در همین انتخابات دو بیانیه مهم و از سوی هنرمندان منتشر شده که یکی بیانیه جمعی از هنرمندان در حمایت از میرحسین موسوی است و یکی هم بیانیه هنرمندان در حمایت از مردم و درخواست پایان دادن به تجمعات و تن دادن به قانون است؛ بررسی ها نشان می دهد عمده امضا کنندگان بیانیه اول از اعضای خانه سینما هستند که اتفاقا بیانیه دوم را هم امضا نکرده اند؛ این مجموعه را شما چطور ارزیابی می کنید؟

سلحشور: خانه سینما یک مرکز توطئه و عملیات علیه انقلاب و باور های دینی است، خانه سینما از جای دیگری دارد تغذیه می شود و دستهای دیگری دارد آنجا را می گرداند و این را می شود از رفاقتشان با کن و هالیود و بنیاد سوروس و سفارت سوئیس و انگلیس، فهمید. و علنا هم برخی از آنها می گویند که ما از جای دیگری ساپورت و حمایت می شویم؛ فیلم سازانشانمی گویند که ما از جای دیگری بودجه می گیریم و فیلم می سازیم و ترسی هم از این ندارند.

متاسفانه این حوزه اینقدر نابسامان هست که اینها وقیحانه به اشتباهات خودشان اقرار می کنند و کسی هم جلو دارشان نیست. خانه سینما را من نوک پیکان حمله فرهنگی دشمن به انقلاب می دانم و به نظر من این خانه سینما با این سیاست گذاری و نوع برنامه ریزی که کرده است، طولی نخواهد کشید که کل سینما را نابود خواهد کرد.

این حرکت خانه سینما باعث خواهد شد که مذهبی ها و مسئولین این مملکت و علما و بزرگان و مراجع در برابر این سینما می ایستند و بساطش را جمع می کنند.

خبرنامه دانشجویان ایران: به نظر می رسد همین جریان وقتی یک اثر خوب از سوی جریان مذهبی ساخته می شود هرچند که این اثر فاخر  باشد با تخطئه کردن اثر سعی در تخریب آن اثر دارند، مثلا در مورد فیلم نامه یوسف پیامبر بدون ارائه هیچ گونه سند محکمه پسندی(یکی از دانشجویان: مثل سند تقلب که هنوز هم ارائه نشده [خنده دانشجویان]) به این سریال حمله شد و الان به نوع و شکل دیگری با ملک سلیمان این رفتار می شود. این رفتار ها از کجا آب می خورد؟

سلحشور: ببینید عرض کردم جنگ است و خانه سینما اتاق فرماندهی دشمن در این جنگ فرهنگی است و هر کدام از آثار ارزشی و مذهبی بچه های خودی که ساخته و عرضه می شود، آنها به شکلی سعی می کنند آن را تخطئه کنند و از گردونه خارج کنند و هر اثر مبتذل و سخیفی که ساخته می شود، مام تلاش خود را برای پررنگ کردن آن اثر بکار می گیرند و این نشان می دهد که آنها حامی آثار ضد ارزشی هستند.

و ببینید وقتی با آثار سینمایی سخیف و مبتذل ذائقه مردم را تغییر دادند بایستی هم الان آثاری مثل ملک سلیمان مظلوم واقع شود در حالی که این فیلم فیلمی بسیار ارزشمند و در نوع خود کم نظیر است و باید بگویم سینمای ارزشی ما در مسیر شدن است و ما می توانیم آثار ارزشمند تر دیگر هم تولید کنیم.

خبرنامه دانشجویان ایران: آقای سلحشور با دانشجویان چه صحبتی دارید؟

سلحشور: دانشجویان ما چشم و چراغ این مملکت هستند و خیلی از دستها تلاش کرد که بین نسل امروز و فرهیخته جامعه و نسل گذشته فاصله بیاندازد و این را دانشجوی ما باید بفهمد که هر دستی که می خواهد بین نسل گذشته یعنی نسل با تجربه، نسل انقلابی، نسل با تقوا و و نسل امروز یعنی نسل پرانرژی نسل مقاوم و فهمیده جامعه جدایی بیاندازد، آن دست دست دشمن است.

خبرنامه دانشجویان ایران: غیر از فیلم حضرت موسی که الان در مرحله تحقیق است الان چه برنامه برای ساخت فیلم دارید؟

سلحشور: فیلم و یا سریالهایی که اولا ارزشی باشد با داستانی واقعی که زیبا و جذاب نیز هستند را نیز در دستور کار داریم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها