کد خبر: ۶۲۳۲
زمان انتشار: ۱۹:۲۹     ۰۶ آبان ۱۳۸۹
آيت‌الله جوادي آملي با توصيه به پرهيز از اختلاف گفت: در اثر اختلافات داخلي، بيگانگان طمع مي‌كنند.
به گزارش598، به نقل از خبرگزاري فارس از قم، آيت‌الله عبد‌الله جوادي آملي بعد از ظهر امروز در درس اخلاق خود كه با حضور جمعي از دانشجويان دانشگاه‌ها و طلاب مدارس علميه كشور در بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسراء قم برگزار شد به تشريح خطبه 238 امام علي (ع) در نهج‌البلاغه در مورد جنگ صفين پرداخت و اظهار داشت: اختلافات داخلي موجب طمع دشمنان مي‌شود و در جنگ صفين نيز دو گروه فتنه‌گر داخلي و خارجي با تفرقه‌افكني، لشكر در حال پيروزي امام ‌علي (ع) را به شكست كشانند.
استاد حوزه علميه قم سه عامل بسيار مهم را دليل شكست لشكريان امام علي‌ (ع) دانست و بيان داشت: همراهي نكردن مردم با امام (ع)، ساده‌دلي و بي‌بصيرتي خواص و فريب‌كاري دشمن موجب شكست ياران امام علي (ع) شد.
وي افزود: ابوموسي اشعري كه قبل از جنگ صفين و در جريان جنگ جمل به بهانه اينكه اين يك فتنه داخلي است و بايد از خون‌ريزي جلوگيري شود، از جنگ نهي مي‌كرد از يك طرف و عمرو‌عاص و معاويه با فريب‌كاري و تبليغات دروغين از سوي ديگر در صفوف لشكريان امام علي (ع) سستي و تفرقه ايجاد مي‌كردند.
آيت‌الله جوادي آملي با اشاره به اينكه هر دو گروه درگير در جنگ صفين خواهان پيروزي بودند و از شكست كراهت داشتند‌، اظهار داشت: امويان با انتخابي درست، عمرو‌عاص را كه فردي زيرك و دغل‌كار بود براي حكميت معرفي كردند اما لشكريان امام علي (ع) بر خلاف نظر ايشان كه ابن عباس را پيشنهاد دادند، ابوموسي اشعري كه فردي ساده‌لوح را انتخاب كردند و در نتيجه اين بي‌بصيرتي و تخلف از فرامين ولي خدا، شكست را به او تحميل كردند.
وي با اشاره به صفات لشكريان معاويه گفت: آنها اهل فقاهت، ادب، علم، درايت و استقلال نبودند و بايد كنترل مي‌شدند وگرنه مشكل ايجاد مي‌كردند و همچنين هيچ‌كدام از آنهايي كه در زير پرچم معاويه عليه امام (ع) طغيان كردند، طبق كلام ايشان از مهاجرين و انصار نبودند.
استاد حوزه علميه قم با اشاره به آياتي كه امام علي (ع) بر اساس آنها حكميت را به اجبار قبول كردند، بيان داشت: نشناختن اهل بيت عصمت و طهارت (ع)، حقيقت قرآن و رابطه تنگاتنگ بين اين دو و تفسير به رأي قرآن عوامل تحميل حكميت بر امام علي (ع) توسط مردم بود.

*غوغا سالاران به تنهايي قادر به انجام كاري نيستند
آيت‌الله جوادي آملي در ادامه با شرح معناي اغضام در اين خطبه به معناي اوباش گفت: اين كلمه ابتدا در آيات و روايات ما وجود داشته است و سپس در كلام وارد شده و از آنجا به مسايل سياسي ورود پيدا كرده است.
استاد حوزه علميه قم افزود: غوغا سالاران وقتي كه جمع هستند مزاحمت ايجاد مي‌كنند اما هنگامي كه متفرق مي‌شوند، كاري از دست آنها ساخته نيست و كسي نيز آنها را نمي‌شناسد.

*مشكلات شرق و غرب عالم ناشي از فقدان اخلاق است
آيت‌الله جوادي آملي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اهميت اخلاق گفت: رعايت ادب و اخلاق اثراتي دنيوي و اخروي دارد كه نتيجه دنيايي آن متمدن شدن جوامع است و مسا‌يلي همچون ظلم بر ديگران، تبعيض‌ن‍ژادي و... از آثار رعايت نكردن اخلاق در اين دنيا است و در كل بايد گفت مشكلات شرق و غرب عالم ناشي از فقدان اخلاق است.
وي افزود:‌ در عالم آخرت، خورشيد، ماه و ستاره‌اي وجود ندارد و انسان‌ها بايد نور را با خود از اين دنيا ببرند و ساختن اين زيبايي هنر اخلاق است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها