کد خبر: ۶۴۴۶۸
زمان انتشار: ۱۳:۱۵     ۱۱ تير ۱۳۹۱
در بخشی از بیانیه مردم تبریز آمده است: بی شک مزار شهدا احتیاج به مرمت و رفع اشکالات و نه تخریب دارد، اما صورت گرایی به جای حفظ و مرمت این میراث فرهنگی منطق تعامل وهابیت با آثار ائمه بقیع مبتنی بر از بین بردن تفاوت ها و نمادهای فرهنگی را بر این میراث فرهنگی فرزندان روح الله، حاکم خواهد کرد.

فارس، چندی سالی است که آگاهانه یا نا آگاهانه به نام مرمت و یکسان سازی مزار شهدا،  دست به تخریب آثار و نشانه هایی که هر کدام از خانواده ها بر اساس فرهنگ و سنت خودشان بر قبور شهدا از خود به جای گذاشته و آنها را تزیین نموده اند، زده اند.

این بار نیز نوبت به گلزار شهدای شهر تبریز رسیده است . به همین دلیل جمعی از مردم تبریز بیانیه‌ ای با عنوان ستاد مردمی حفظ گلزار شهدا(پاسداشت میراث فرهنگی جنگ) را صادر نموده است که به شرح زیر می باشد.

 

بیانیه ی شماره یک ستاد مردمی حفظ گلزار شهدا(پاسداشت میراث فرهنگی جنگ) در مورد تخریب مزار شهدای تبریز

بسم الرب الشهداء والصدیقین

پس از قریب 14 سال کشمکش و مطالبات خانواده های شهدا، فعالان دانشجویی و فرهنگی و مردمی، اساتید دانشگاه و رسانه هاو... برای حفظ گنجینه ی تاریخی مزار شهدا، بار دیگر بنیاد شهید و شهرداری های شهرستان های مختلف، با استفاده از مطرح بودن مسائل انحرافی و فرعی در فضای کشور، به پیش بردن تخریب و یکسان سازی مزار شهدا همت گماشته اند. جدیدترین اقدام در این میان تلاش برای تخریب  «وادی رحمت» مزار شهدای تبریز، است که موجی از اعتراض را به راه انداخته است.

 

بی شک مزار شهدا احتیاج به حفظ و مرمت و رفع اشکالات و نه تخریب دارد، اما صورت گرایی به جای حفظ و مرمت این میراث فرهنگی منطق تعامل وهابیت با آثار ائمه بقیع مبتنی بر از بین بردن تفاوت ها و نمادهای فرهنگی را بر این میراث فرهنگی سربازان ثارالله و فرزندان روح الله، حاکم خواهد کرد.

 

علاوه بر عدم مطابقت تخریب و یکسان سازی با اساسنامه بنیاد شهید و مصوبه هیئت وزیران مبتنی بر مرمت، تعمیر و حفظ فیزیکی گلزار شهدا، فاجعه ی تخریب سند مردمی بودن جنگ با آثار معنوی و فرهنگی و تاریخی آن، ذیل نگاه فن سالارانه پی گیری شده است. قتل عام فرهنگی از بین بردن موزه ی مردمی و طبیعی جنگ، در شرایطی رخ می‌دهد که حتی ایادی تهاجم فرهنگی دشمن قادر به پاک سازی یاد و خاطره ی شهدا به اینصورت نبود اند و بودجه هایی که باید صرف حمایت از خانوادهای ایثارگران و حرکت های فرهنگی شود، صرف تحقق رؤیای باطل تبعیت از یادمان های بی روح کشتگان جنگ های جهانی کشورهای غربی گشته است.

 

با توجه به نتیجه ندادن مذاکرات، نامه ها خصوصی، بیانه ها، جلسات علمی دانشگاهی جمعی از خانواده های شهدا، فعالان دانشجویی، رسانه ای، فرهنگی، مردمی، اساتید دانشگاه  از سراسر کشور تصمیم گرفتند تا با تشکیل ستاد مردمی حفظ گلزار شهدا (پاسداشت میراث فرهنگی جنگ) به صورت منسجم در سراسر کشور حفظ این میراث تاریخی، فرهنگی و ملی را پی گیری نمایند.

 

لذا از تمام مردم،فعالین، خانواده های شهدا در سراسر کشور دعوت می شود تا ضمن اطلاع رسانی از وضعیت گلزار شهدای مناطق خود به این ستاد، از طریق سایت راز مزار (razemazar.com) و تلفن:09364433035 در شهرهای خود به صورت مستقل برای حفظ این میراث فرهنگی وارد عمل شوند.

طبیعی است در این شرایط توقف اقدامات نسنجیده و تخریب مزارشهدای تبریز در اولویت قرار خواهد داشت که علاوه بر خانوده های شهدا و جریان های مردمی تبریز، سایر امت حزب الله سراسر کشو نیز در مقابل آن سکوت نخواهند کرد. در گام بعدضمن مرمت مزارهای برکنار مانده از هجمه ی فرهنگی فن سالارانه، باید زمینه‌های اصلاح و حفظ هویت سابق گلزارهای تخریب شده در ذیل هجوم فرهنگی نیز فراهم آید، که ستاد مرکزی و مجموعه های مردمی شهرستان ها پی گیر انجام آن خواهند بود.در صورت ادامه ی تخطی از وظایف و تخریب میراث فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی، جوانان انقلابی و مسلمان تبریز و سراسر کشور بر اساس بند «م» وصیت نامه ی امام مستقیماً از ادامه ی هجمه ی فرهنگی به میراث فرهنگی شهدای انقلاب جلوگیری خواهند کرد.

 

و السلام علی من اتبعالهدی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها