کد خبر: ۶۴۴۷۲
زمان انتشار: ۱۳:۱۷     ۱۱ تير ۱۳۹۱
اجلاس کابل و دیدار با وزیر امور خارجه انگلیس میرفت تا برای صالحی دردسر ساز شود. زمزمه هایی از بهارستان نهم به گوش می سید که وی باید برای پاسخ گویی در خصوص این دیدار، در صحن علنی مجلس حاضر شود.
جوان آنلاین، اجلاس کابل و دیدار با وزیر امور خارجه انگلیس میرفت تا برای صالحی دردسر ساز شود. زمزمه هایی از بهارستان نهم به گوش می سید که وی باید برای پاسخ گویی در خصوص این دیدار، در صحن علنی مجلس حاضر شود و توضیحات خود را به نمایندگان ارائه کند چرا که این اقدام صالحی در حالی صورت گرفته بود که مواضع انگلیس در طول سال ها در خصوص ایران خصمانه بوده است.

حالا اما در حالی که خبرها حاکی از حضور صالحی در مجلس بود و بسیاری از نمایندگان در گفت و گو های خود این مساله را تایید کرده بودند، ایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی این احضار را شایعه دانسته است.

حقیقت‌پور در مورد احتمال حضور و استیضاح وزیر امور خارجه ابراز داشت: به طور مرتب با وزرا و معاونان آن‌ها در ارتباط هستیم و فراخوان وزیر امور خارجه نیز بیشتر به دلیل ملاقات صالحی با وزیر امور خارجه انگلیس بود که با قانع شدن نمایندگان از توضیحات وزیر در کمیسیون امنیت ملی دیگر احضاری به صحن علنی صورت نگرفته است تا به این ترتیب صالحی نفس راحتی بکشد.

گفتنی است، تنش ها بین ایران و انگلیس همواره وجود داشته است هر چند بعد از انقلاب اسلامی در ایران تقریبا در حدود ۸ سال بریتانیا سفارت خود در ایران را بسته نگه داشت، اما پس از آن روابط به سمت بهبودی رفت تا جایی که در سال ۷۸ برای نخستین بار انگلستان برای ایران سفیر تعیین کرد و در سال ۸۰ نیز جک استراو به ایران سفر کرد تا نخستین وزیر خارجه انگلیسی باشد که به ایران پس از انقلاب سفر کرده است.

اما روابط دو کشور هنوز گرم نشده، سرد شد. مواضع دولت انگلستان در قبال فعالیت هسته ای ایران، سبب شد که در سال ۸۳ عده ای از دانشجویان در مقابل سفارت این کشور تجمع کنند.

در همان سال، ۸ سرباز انگلیسی به جرم ورود غیرقانونی به آب های ایران دستگیر می شوند. اقدامی که چند سال پس از آن و در دولت نهم هم تکرار می شود و اینبار ۱۵ دریانورد انگلیسی دستگیر می شوند.

تقریبا از این مقطع روابط سیر نزولی پیدا می کند. اما اقدامات خصمانه انگلیسیی ها همچنان ادامه در می شود و انگلیس به دنبال انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های مالی را علیه بانک‌های ایرانی شامل بانک مرکزی اعمال می کند تا مجلس ایران به اخراج سفیر انگلیس از تهران رای دهد و روابط تجاری و اقتصادی با انگلیس نیز تضعیف شود.

بعد از آن ماجرای باغ قلهک و دانشجویان خشمگین از استعمار این میراث فرهنگی-تاریخی کشور رخ می دهد و با شکایت شهردار تهران از سفارت انگلیس به خاطر اشغال این باغ، تنش هابین ایران و انگلیس بالا می گیرد تا جایی که سفارت ایران در انگلستان تعطیل می شود و کار به اخراج سفیر انگلیس و تعطیلی سفارت انگلیس در ایران می کشد.

پیش از این اما، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر احضار وزیر امور خارجه کشورمان به کمیسیون متبوعش برای ارائه توضیحات درباره دیدار اخیرش با وزیر خارجه انگلیس را تایید کرده بود.

سید حسین نقوی عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از احضار علی‌اکبر صالحی وزیر امورخارجه کشورمان به کمیسیون متبوعش برای توضیح درباره دیدار اخیرش با وزیر امور خارجه انگلیس در حاشیه نشست کابل خبر داده بودکه حالا با اظهارات نایب رئیس این کمسیون شایع ای بیش نبوده است!.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها