کد خبر: ۶۴۸۲۲
زمان انتشار: ۲۰:۳۹     ۱۲ تير ۱۳۹۱
علي رغم فعال شدن گسل هاي اطراف تهران؛
محققان پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي معتقدند كه علي رغم وقوع چند زلزله پي در پي در اطراف تهران، گسل هاي تهران تحريك نشده و خطري اين شهر را تهديد نمي كند.
دكتر نظري عضو پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي در گفتگو با خبرنگار گروه علمي باشگاه خبرنگاران گفت: وقوع زلزله هايي كه در چند ساعت گذشته در گسل مشاع دماوند رخ داده تهران را تهديد نمي كند.
وي با اشاره به اين نكته كه وقوع زلزله هاي كوچك حتي اگر پياپي هم باشد موجب تحريك گسل هاي تهران نمي شود گفت: اين لرزه ها كاملا در گسل تهران بي تاثير هستند و حتي كمكي به تخليه انرژي لايه هاي سطح گسل هاي تهران هم نمي كنند.
وي افزود: گسل مشا در منطقه دماوند قرار گرفته و وقوع زلزله هاي اين گسل تا زماني كه زير 5 ريشتر باشند تهديدي براي شهر تهران محسوب نمي شود. هر وقت كه تعداد اين لرزه ها در روز به بيش از 15 مورد و بزرگي آن به بالاي 5 ريشتر برسد مي توان شرايط ويژه اي را براي تهران در نظر گرفت.



** 7 زمين لرزه از صبح امروز رخ داده است
دكتر مهدي زارع، معاون پژوهشي و فناوري پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي  نيز در خصوص زلزله هاي اخير به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: از صبح امروز تا كنون 7 زلزله رخ داده است. اولين آن ساعت 2:30 دقيقه بامداد با قدرت 5.3 ريشتر در غرب خواف بوده، زلزله بعدي ساعت 8:51 دقيقه با قدرت 3.7 ريشتر در شمال دماوند رخ داد و در فاصله كوتاهي در ساعت 9:26 دقيقه غرب دماوند زمين لرزه ديگري با قدرت 2.6 اتفاق افتاد و بعد از آن هم هم زمين لرزه هاي كوچكي در همان محدوده دماوند اتفاق افتاده كه ما به دليل داشتن دستگاه هاي دقيق لرزه نگاري موفق به  ثبت اين لرزه ها شديم.



** گسل دماوند پتانسيل يك زمين لرزه 7.5 ريشتري را دارد
وي تاكيد كرد: وقوع اين زمين لرزه ها به معني اين است كه در منطقه دماوند گسل مشا  فعال شده و اين منطقه زلزله خير است كه در واقع اين گسل از فيروزكوه آغاز و تا غرب دماوند ادامه دارد. اين گسل خطرناك  محسوب مي شود و بررسي فعاليت آن نشان مي دهد كه قدرت آن را دارد كه زلزله هايي با قدرت 7.5 دهم ريشتر را در منطقه به وجود بياورد.
وي در پايان تاكيد كرد: اين اولين بار نيست كه ما چندين لرزه پياپي را داشتيم چراكه از وقتي كه  شبكه لزره نگاري داريم حداقل در هر ماه اين تعداد زلزله پشت هم را ثبت مي كنيم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها