کد خبر: ۶۵۶۹۳
زمان انتشار: ۱۸:۴۸     ۱۷ تير ۱۳۹۱
یک مقام نظامی در ترکیه از احتمال تاخیر در خرید یک سیستم دفاع موشکی در این کشور در نتیجه ساقط شدن هواپیمای نظامی آن از سوی سوریه خبر داد.
مهر، یک مقام ارشد و مسئول خریدهای نظامی ترکیه در این باره گفت: زمانی که نهاد ارشد تصمیم‌گیر ترکیه اواخر ماه جاری درباره خریدهای تسلیحاتی جلسه خود را برگزار کند انتظار نمی رود که در آن نشست، برنامه خرید سیستم های دفاعی موشکهای دوربرد بررسی شود.

وی گفت: خرید این سیسستم ها پس از ساقط شدن هواپیماهای جنگی ترکیه از سوی سوریه احتمالاً به تاخیر خواهد افتاد.

این مقام که نامی از او برده نشده، افزود: چند هفته پیش ممکن بود تصمیمی در این باره اتخاذ شود اما در حال حاضر شرایط بین المللی روشن نیست.

شورای اجرایی صنعت دفاعی قرار است 16 جولای نشستی را برگزار کند که  در آن رجب طیب اردوغان نخست وزیر، عصمت ییلماز وزیر دفاع، "نجدت اوزل" رئیس ستاد مشترک، و "مراد  بایار" معاون وزیر دفاع در امور صنایع دفاعی حضور خواهد داشت.

 این نشست ابتدا برای 4 جولای برنامه ریزی شده بود، اما سپس به 12 جولای و اکنون تا 16 جولای به تاخیر افتاده است.

ترکیه در حال حاضر سپر دفاع موشکی ندارد اما این کشور بر آن است تا با هزینه ای بالغ بر چهار میلیارد دلار این سامانه را ایجاد کند. شرکت های آمریکایی، اروپایی، روسیه، و چینی برای به دست آوردن امتیاز فروش این سامانه به رقابت مشغول هستند اما ورود شرکت های چینی و روسی به این رقابت ها مورد مخالفت متخصصان غربی قرار گرفته زیرا که آنها بر این باورند که سامانه دفاعی این دو کشور با سیستم های دفاعی ناتو ،که ترکیه عضوی از آن است ،سازگار نیستند.

متخصصین همچنین عقیده دارند که خرید این سامانه از چین یا روسیه برخی اطلاعات طبقه بندی شده ناتو را افشا می کند. علی رغم این مخالفت ها ترکیه هنوز بر این باور است که شرکت های این دوکشور باید در رقابت ها حضور داشته باشند و نیازی به خارج کردن آنها از رقابت برای فروش این سامانه نیست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها