يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۶۷۶۳۱
زمان انتشار: ۱۶:۴۱     ۲۶ تير ۱۳۹۱
همزمان با فرارسیدن سالروز پذیرش قطع نامه ۵۹۸:
یکی از نکات و زوایای پنهان جنگ پذیرش قطع نامه 598 از سوی رهبر کبیر انقلاب اسلامی بود که ایشان قبول قطع نامه را به نوشیدن جام زهر تعبیر فرمودند، جام زهری که به عقیده بسیاری از کارشناسان انقلاب اسلامی در پی نبود ظرفیت همراهی برخی از فرماندهان و بدنه اجرایی کشور در آن زمان با آرمان ها و اندیشه های امام خمینی(ره) نوشیده شد. به همین منظور پایگاه 598 در ویژه نامه ای همزمان با سالروز پذیرش قطع نامه 598 به بررسی و تبیین این موضوع می پردازد.
به گزارش پایگاه 598، تحلیل دفاع مقدس بعنوان یکی از رخدادهای مهم قرن حاضر می تواند نکات زیادی را برای داخل و خارج از مملکت اسلامی پدیدار نماید. امروز ضرورت بازخوانی دوران دفاع مقدس می تواند عامل مهمی در شناخت تهدیدات دشمنان انقلاب اسلامی می باشد. تجربه عملی انقلاب اسلامی در عرصه های متعدد به خصوص در دوران دفاع مقدس منجر به تربیت و سازندگی نیروی انسانی در جهان گردید که به عنوان یک دستاورد جهانی نشان داده است این تجربیات توسعه ارزش مندی برای انقلابیون و نهضت های آزادی بخش جهان است.



یکی از نکات و زوایای پنهان جنگ پذیرش قطع نامه 598 از سوی رهبر کبیر انقلاب اسلامی بود که ایشان قبول قطع نامه را به نوشیدن جام زهر تعبیر فرمودند، جام زهری که به عقیده بسیاری از کارشناسان انقلاب اسلامی در پی نبود ظرفیت همراهی برخی از فرماندهان و بدنه اجرایی کشور در آن زمان با آرمان ها و اندیشه های امام خمینی(ره) نوشیده شد.

به همین منظور پایگاه 598 در پرونده ای همزمان با بیست و چهارمین سالروز پذیرش قطع نامه 598 به بررسی و تبیین این موضوع می پردازد.


***********************************



اولين خطبه نماز جمعه تهران پس از پذيرش قطعنامه598

چهار روز پس از پذيرش قطعنامه در 27 تير ماه سال 1367، آيت الله خامنه اي اولين نماز جمعه پس از اين حادثه را امامت فرمودند و در دومين خطبه اين نماز جمعه تاريخي، تحليل مشروح و مبسوطي از مسائل مربوط به قطغنامه 598 ارائه فرمودند.






تحلیل کلیدی رهبر انقلاب از سیره امام در ماجرای پذیرش قطعنامه 598

رهبر انقلاب: «خدا می داند که اگر در جنگ، فرد محکمی به استقامت امام نبود، حداقل یکی دو استان این مملکت رفته بود. این تو بمیری، از آن تو بمیری های قدیم نبود. این چیز خیلی خطرناکی بود. حالا برمی دارند می نویسند که امام بعد از فتح خرمشهر گفتند: "جنگ، تعطیل!" غلطهای بی خودی، حرفهای دروغ، تهمتهای بی وجه.»





هاشمی: ما توانستیم امام را برای متوقف کردن جنگ قانع کنیم

هاشمی که خود را «مسئول جنگ» خطاب می کرد، در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به پذیرش قطعنامه در حالی که انگار جایگاه امام و ماموم را فراموش کرده بود، گفت: البته ما در آن دوران توانستيم امام (ره) را براي متوقف كردن جنگ قانع كنيم (!)، به طوري كه در يك جلسه با حضور پنج نفر از سران خدمت امام (ره) رفتيم و وضع را تشريح كرديم، امام (ره) نيز خيلي سريع فهميدند (!)





بررسی قطع نامه 598 در گفتگو با حجت الاسلام بهداروند:
پذیرش قطعنامه 598 جبهه های جدیدی علیه دشمن گشود

پذیرش صلح تنها به معنای تحمیل شرائط قهری جنگ بود و این امر نه به مقدورات طبیعی بلکه به مقدورات انسانی باز می‏گشت که همواره در اندیشه دفاعی حضرت امام(ره) به عنوان تنها وزنه سنگین و تعیین کننده مطرح بوده است. اما در عین آنکه ایشان پذیرش صلح را تحمیل نظرات دشمن در عرصه‏ای از نبرد با انقلاب اسلامی ارزیابی می‏کردند هیچگاه معتقد نبودند که پایان جنگ هشت ساله به معنای پایان نبرد همه‏ جانبه با دشمن در تمامی عرصه‏ هاست.



سردار رحیم صفویی:
دلایل پذیرش قطعنامه از سوی امام(ره)

صفوي نابسامان بودن وضعيت سياسي و اقتصادي، شکست‌هاي بزرگ جنگي، بمباران‌هاي شيميايي صدام به حلبچه و ديگر مناطق، بمباران جزيره خارک که حدود 93 درصد صادرات نفتي ايران بود را از جمله دلايل پذيرش قطعنامه از سوي امام خميني(ره) عنوان کرد. وي نداشتن تجهيزات و سلاح‌هاي پيشرفته را از جمله دلايل داشتن تلفات زياد نيروي انساني ذكر كرد.




مصاحبه با دکتر محمد جواد لاریجانی در خصوص علل پذیرش قطعنامه 598

حضرت امام(ره) به نحوی با تلخی این قطعنامه را پذیرفتند و تلخی این پذیرش به خاطر حوادثی بود که در جبهه ها اتفاق افتاده بود و در این حوادث دولت آقای میر حسین موسوی نقش منفی بسیار چشم گیری داشتند یعنی آقای موسوی برای این که مجدداً در پست نخست وزیری بماند دست به یک تحرکاتی زد و این تحرکات در جبهه ها آثار بسیار منفی از خودش باقی گذاشت .







گفت‌وگو با حاج حسين يكتا در سالروز پذيرش قطعنامه 598

نگاه حضرت امام به اين جنگ نگاه جهاد في سبيل الله بود، نگاه‌شان به اين جنگ دانشگاه بود كه مي‌گفت اين جنگ و اين جبهه دانشگاه است، نگاه امام به اين جنگ به نظر از باب باز شدن باب شهادت، نزديك كردن انسان‌ها به نقطه‌ي اوج رسيدن به خدا بود، نگاه امام به جنگ نگاه رسيدن به خدا بود، نگاه امام به اين جنگ صدور انقلاب اسلامي بود، فتح زمين نبود، قصاص و انتقام گرفتن از متجاوز هم نبود، تنبيه متجاوز بود.





گفتگوی تفصیلی پایگاه 598 با دکتر حسین نجابت:
برخی از فرماندهان ما ظرفیتشان پر شده بود و کم آورده بودند / به نظر من امام صد در صد اعتقاد به ادامه جنگ داشتند

آنچه كه امام در پذیرش قطع نامه 598 به آن اتكا مي‌كنند گزارش آقايان هاشمی رفسنجانی، محسن رضایی و به پایین است و هنوز هم همین آقایان ادعا دارند كه ما توان ادامه جنگ را نداشتيم، در صورتي كه به نظرم مي‌رسيد كه اگر حرف آنها درست باشد بايد سال 59 ـ 60 اين حرف را مي‌زدند، آن وقت هم با همين معادلات توان ادامه جنگ را ظاهراً نداشتيم ولی ادامه دادیم .

محسن رشید: از ماجرای مک‌ فارلین تا هتل شرایتون بصره

رشید می‌گوید: ایران در این سه دوره‌ زمانی با طرف عراقی علاوه بر عواملی چون ادعاهای تاریخی رژیمهای گذشته‌ آن کشور، به دلیل شخصیت صدام هیچ‌گاه نمی‌توانست با عراق به گفتگو بنشیند. حتی یک بار هم که وزیر خارجه دولت بازرگان (ابراهیم یزدی) با صدام گفتگو کرد به نتیجه‌ای نرسید. صدام پس از بیانیه 1975 الجزایر در جلسات حزبی مشخصا اعلام کرده بود که پس از چهار سال بازیابی توان نظامی به ایران حمله خواهد کرد.





مصاحبه با سردار کرمی راد در خصوص نحوه پذیرش قطعنامه 598

شعار رزمندگان اسلام در آن مقطع جنگ جنگ تا پیروزی بود حضرت امام (ره) شعار فراتر از این را سر دادند و "جنگ جنگ تا رفع فتنه از عالم" را مطرح کردند یعنی "و قاتلوهم حتی لا تکون فتنه" بنابراین آرمانها و باورهای حضرت امام ورای همه این مسائل بود امام (ره) رهبری بود که اعلام کرد تا آخرین نفس و تا آخرین نفر و تا آخرین منزل در مقابل زورگویان ایستادگی خواهیم کرد



شریعتمداری و میرباقری به تبیین لایحه‌های پنهان پایان جنگ می‌پردازند

دبیرخانه دائمی همایش قطع نامه 598 در سومین سال از فعالیت خود همزمان با فرارسیدن سالروز پذیرش قطع نامه 598 همایش جنگ و دفاع در اندیشه های امام خمینی(ره) با تاکید بر نهضت بیداری اسلامی را برگزار می نماید. حجت الاسلام و المسلمین میرباقری(رئیس دفتر فرهنگستان علوم اسلامی) و حاج حسین شریعنمداری ( نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان) در این همایش به تبیین لایحه های پنهانی پایان جنگ و اندیشه های امام خمینی(ره) و همچنین نسبت بیداری اسلامی در منطقه با دفاع مقدس خواهند پرداخت.




به مناسبت سالگرد پذيرش قطعنامه 598:
فتح خيمه شياطين و لزوم مراقبت از منافقين جبهه خودي

براي آنها كه «جنگ جنگ تا پيروزي امام» را يك شعار مي‌پنداشتند و انقلاب كرده بودند تا فقط حكومت كنند، قدس مسئله اصلي نبود، چنانچه جنگ با عراق مسئله‌اي فرعي بود. شايد بيراه نباشد اگر بگوييم آنچه را كه امام براي اداره جنگ از مسئولان مي‌خواست صدام در عراق به خوبي پياده كرده بود و امكانات مادي عراق يكپارچه در خدمت نبرد با ايران قرار داشت. در داخل ايران اما مرداني از تبار سياست لحظه‌شماري مي‌كردند براي خاتمه جنگ.




یادداشت دکتر بهداروند پیرامون چرایی و چگونگی پذیرش قطعنامه 598:

در پاسخ احتمال اول باید گفت که شواهد و آمارهای عینی نشان دهنده این است که مردم نه تنها از جنگ خسته نشده بودند بلکه بعد از پذیرش صلح در حمله سراسری نظامیان بعث عراق و همچنین حملات منافقین کوردل با شدت و کثرت بیشتری در یک اعزام بی‌سابقه در کاروان 300 هزارنفری به جبهه‌ها روی آوردند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲۴
در انتظار بررسی: ۱۷
* نظر:
ارسال نظرات
سرایدار اخراجی دانشگاه آزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۴ - ۳۰ تير ۱۳۹۱
۹۷
۱۳۱
امام خمینی (ره) جام زهر نوشیدند تا مردم طعم زهر را نچشند اما هاشمی رفسنجانی این زهر را به خورد همه مردم ولایتمدار داد.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۹ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۱
سايت رجاء نيوز تحليل جالبي در باره دكترين جام زهر دارد. اي كاش اين مقاله را مجددا بازنشر نماييد.
محمد مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۳ - ۳۰ تير ۱۳۹۱
۱۰
۵
به نظرم یکی از مطالبی که جالب بود و شما قرار ندادید مطلبی بود که سردار رشید گفت و بسیار مطلب جالبی بود.
http://www.rajanews.com/detail.asp?id=78965
جمله تلخی که سردار رشید یارای گفتن آن را نداشت!
پاسخ
آزاد
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۴۲ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۱
۲۳
۱۱
چرا سردار سازندگی به سردار ناتتوانی وبازندگی تبدیل شد وچرا از فته جویان شد . به خدا امام اگر مصلحت میدانست شما را از منتظری بیشتر خانه نشین میکرد .
پاسخ
محمد جواد عرب قهستانی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۵ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۱
۱۲
۱۵
این جام زهری که عدیی از خوارج امروز به امام دادنند لکه ننگی است که تاریخ بر پیشانی انها خواهد گذاشت این جام زهرها از صدر اسلام بوده واست اما باید هوشیار باشیم بیدار دوبار تکرار نشود
پاسخ
رزمنده نسل سومی
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۰۱ - ۰۲ مهر ۱۳۹۱
۸
۱۳
من یه سوال دارم چرا بعد از هشت سال جنگ باید جنگ رو ادامه میدادیم؟؟و چرا پایان جنگ از نظر امام راحل (ره) نوشیدن جام زهر بود؟
از مسئولین سایت خواهشمندم پاسخ بدن.
امام در همان سالهای جنگ میفرمودند اسراییل را فتح و نابود کنیم اما بعضی ها مانند رفسنجانی گفتند آقا مگر میشود فلان و بهمان... اینهم برام ابهام هست چون امام مسلما حرف اشتباه نمیزنند اما اگر بزدلی و مخالت بعضی آقایان نبودآیا واقعا فتح اسراییل امکانپذیر بود؟(با دهها کلاهک اتمی و...)
اگر جواب طولانی هست به ایملم بدهید
پاسخ
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۴ - ۰۵ مهر ۱۳۹۱
۳
۸
اگر به رون پیروزی انقلاب نگاهی کنیم در میابیم که پیروزی انقلاب آن هم در کشوری که ژاندارم آمریکا در [اورمیانه بود خود معجزه بود اسرائیل که سهل است اگر امام را با تنها سرباز وفادارش (مقام معظم رهبری) یاری می کردند موج انقلاب خود آمریکا را می گرفت. خوارج حماسه مردم را به کام آنان تلخ کردند و جام زهر دیگری در راه بود اما مردم با دفاع از انتخاب خود این جام را شکستند و نکته اصلی مردم امروز بیدار تر از گذشته مطیع و محو رهبر خود هستند و هر جامی زهری را خواهند شکست.
پاسخ
محمد حسني
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۸ - ۲۴ آذر ۱۳۹۱
۷
۵
آقايان مواظب گفتارشان باشندمطالب تاريخ نگذشته است دشمن از بيان بعضي ناكفته ها شمااستفاده كاربردي ميكند .به هوش باشيدو بدانيد ما هنوز در جنگ هستيم
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۸ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۳
درود بر تو
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۷ - ۲۹ دی ۱۳۹۱
۶
۵
بهتر است مسئولین سایت متوجه عواقب تحلیل های نادرست بعضی ها باشند وتحلیها را بدست ... ندهند
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۶ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۱
۷
۱
کدام یک از بند های قطعه نامه اجرا شده ان را بنویسید که بعداز 20سال دیگر دوباره بین دو کشور سر یک رودخانه دوباره یک جنگ میاندازند
پاسخ
l محمدعلی فیروزی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۲ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
۸
۲۳
هاشمی صبور مرد روزهای سخت است اهل احساسات زود گذر نیست تصمیمات عقلانی مشخصه ایشان است درود بر ایشان
پاسخ
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۹ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
آره مشخصه صبرش برای حکومت بر ایران.
ولی کور خونده
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۴ - ۰۳ آبان ۱۳۹۲
۸
۱۸
درود بر رفسنجانی که با موقعیت سنجی خود با پذیرش قطعنامه ایران را از نابودی نجات داد و همه می دانند که ما در سال 67 قدرت جنگیدن نداشتیم و تمام تصرفات خود را داشتیم از دست می دادیم
پاسخ
علی اصغر
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۷ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۳
پس چرا زمانی که منافقین چند روز بعد از پذیرش قطعنامه با کمک لشگر های غراق به ایران حمله کردند یک شبه نیست شدند حرف مفت نزن .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۴ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۳
والله قسم اگه همه ی قدرتهای دنیا جمع بشن در برابر قدرت ایمان بچه حزب اللهی ها هیچن
موسی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۹ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۲
۴
۷
مهدی که به هاشمی درود گفتی شاید مهدی هاشمی فتنه گر است
پاسخ
صادق
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۹ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
۳
۴
قطعنامه 598 در سال 66 تصویب شد و ایران یک سال دیر آنرا قبول کرد اگر در همان سال 66 قبول میکردیم هم ایران در اوج اقتدار بود و هم تلفات کمتری در جنگ داده میشد
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۶ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۳
امام خمینی
بکشید ما را ملت ما بیدارتر میشود
اگه هزار نفر نیرو داشته باشی و هیچی بلد نباشن بهتره یا ده تا سرباز با بصیرت
هدف از جنگ خاک و کشور نبود
هدف یاری قران و اسلام است
حسین راه اجام
-
۱۳:۲۲ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
۳
۲
کسانی که می گویندگفته ی امام (ره) اشتباه است،سخت در اشتباه اند.پذیرش قطعنامه به این معنی هستکه ماهم در جنگ موقصر بودیم و امام از این مطلب آگاه بودند.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۰۱ - ۲۴ تير ۱۳۹۳
۴
۳
چيزى که امام را برگفته خود مبنى بر ادامه جنگ پافشار ميداشت ايمان ايشان بود.من از شما سوال دارم آمريکا و اسرائيل قوى تر است يا خدا. چرا امام مى فرمايند خرمشهر را خدا آزاد کرد ؟چطور ما در اوج آشفتگى کشور 8سال در برابر غولى که تمامى قدرت هاى دنيا پشت او بودند دوام آورديم ؟سخن ديگر امام اين بود که مگر ما شروع کننده جنگ بوديم که قطع نامه براى ما صادر ميکنيد ؟!!حال ببينيد آيا آقاى هاشمى چنين ايمان و باورى داشتند که بخواهند اسرائيل را بگيرند!!
پاسخ
سعید
United States
۱۴:۵۷ - ۲۶ تير ۱۳۹۳
۰
۰
انشاءا... دوستداران هاشمی در آخرت با خود هاشمی محشور بشن تا بالاخره از موهبات ایشون محروم نشن..........!!!!!
پاسخ
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۲ - ۱۶ آذر ۱۳۹۳
۰
۰
هاشمی: ما توانستیم امام را برای متوقف کردن جنگ قانع کنیم. و اما بعد؛ دقت کرده اید در هر مسئله ای که پای این آقا در میان باشد وقتی به او بگویید چرا؟ در پاسخ می گوید امام به من گفت، در گوش من گفت؛ از دانشگاه آزاد و برداشتن جاسبی گرفته تا نامزدی انتخاباتش؛ امام به من گفت هر وقت دیدی منافع ات در خطر است از من مایه بگذار، حتی برای م.ه
پاسخ
حسن شیروانی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۹ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۴
۰
۰
انانیکه حضرت امام خمینی (ره)وانقلاب وشهدای جنگ تحمیلی رادرک نکردند هیچ موقع برای پیشبرد اهداف اسلام رای مثبت نخواهنددادچراکه اینگونه افراد ازگروهی هستند که ازلقمه ویانطفه حلال برخوردار نیستند. هرچند بظاهرپذهیزکارند ولی یکروز باید به اسلام ضربه زده ودارای منفی بدهند.مامنکرزحمات آنان درانقلاب ودرجنگ تحمیلی نیستیم ولی افسوس بدون نتیجه.....
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها