کد خبر: ۶۸۰۵۹
زمان انتشار: ۱۱:۴۹     ۲۹ تير ۱۳۹۱
گزارشی از همایش جنگ و دفاع در اندیشه‌های امام(ره)+تصاویر
استاد میرباقری:اگر پشت سر امام(ره) را خالی نکرده و جنگ را ادامه می دادیم، قطعا در حال حاضر معادلات جهانی شکل دیگری داشت./ شریعتمداری: متاسفانه امروز در داخل کشور برخی‌ها سعی می کنند نشان دهند که تحریم‌های آمریکا در کشور کارساز بوده است، آنها بدنبال این هستند که به مردم فشار وارد شود تا بگویند راه برون‌رفت از این فشارها مذاکره با آمریکا است.
به گزارش پایگاه 598، سومین همایش دبیرخانه دائمی قطع نامه 598 که امسال با نام "جنگ و دفاع در اندیشه های امام خمینی(ره) با تاکید بر نهضت بیداری اسلامی" روز گذشته در سالن همایش های سازمان تبلیغات قم با حضور و استقبال فراوان محققین و علاقه مندان برگزار گردید.

در این همایش ملی که با حضور شخصیت های مختلف علمی، سیاسی و نظامی کشور همچون احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد. حجت الاسلام و المسلمین میرباقری و حاج حسین شریعتمداری و همچنین حجت الاسلام دکتر بهداروند و برخی دیگر به سخنرانی پرداختند.



در ابتدای این همایش دبیر کمیته علمی همایش " جنگ و دفاع در اندیشه امام خمینی (ره) با تاکید بر نهضت بیداری اسلامی"با ایراد سخنانی، اندیشه های دفاعی امام راحل را مرکب از اندیشه های فقهی و دینی ایشان دانست.

حجت الاسلام محمد مهدی بهداروند در سومین همایش دبیرخانه دائمی قطعنامه 598 با نام " جنگ  و دفاع دراندیشه های امام خمینی (ره) با تاکید بر نهضت بیداری اسلامی" که ظهر چهارشنبه در محل سازمان تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، اظهارداشت: پس از پایان جنگ تحمیلی همواره این ضرورت احساس می شد که باید به نوعی زوایای پیدا و پنهان جنگ مورد نقد و بررسی قرار گیرد، بنابراین گفتمانی با این موضوع تا حدی آغاز شد اما لازم است تا این گفتمان برای آگاهی بخشی به نسل جدید رواج پیدا کند.

لزوم باز خوانی تاریخ انقلاب و اندیشه های امام راحل
 
وی ادامه داد: باید اتفاقات مهمی را که منجر به سعادت این کشور شد روشن ساخت و باید نشان داد که برای ایجاد یک نظام اسلامی چه رشادت ها  انجام گرفته، چه خون هایی ریخته شده است و چه زحماتی از سوی امام (ره) برای به ثمر نشستن نهال انقلاب اسلامی کشیده شد.
 
بهداروند ضمن تاکید بر اینکه این همایش به بازخوانی اندیشه های دفاعی امام خمینی(ره) می پردازد، گفت: اندیشه های دفاعی امام چیزی جدای از اندیشه های فقهی، سیاسی یا اجتماعی ایشان نیست و هرجا از سوی امام موضع گیری دفاعی انجام گرفت، بر اساس یک حجت و وظیفه دینی بوده است.
 
متولیان جنگ تحمیلی نسل امروز را با شرایط جنگ آشنا کنند
 
وی اظهار داشت: ایشان چه در شب 22 بهمن که شب سرنوشت ساز انقلاب بود، چه در موضوع حصر آبادان و حفظ جزایر سه گانه و چه در پذیرش قطعنامه 598 همواره بر اساس وظیفه دینی خود رفتار کرده اند، همچنین ایشان بارها تاکید کردند که پایان جنگ پایان مبارزه نیست، و مصداق بارز این اندیشه ارسال نامه ای به گورباچف، اعلام حکم ارتداد سلمان رشدی و مبارزه بی امان با سه ضلع سرمایه داری، کمونیسم و صهیونیسم است.
 
دبیر سومین همایش " جنگ و دفاع در اندیشه امام خمینی (ره) با تاکید بر نهضت بیداری اسلامی" افزود: متولیان هشت سال جنگ  تحمیلی نیز باید برای نسل امروز پیرامون آن اتفاق توضیحاتی داشته باشند و سهم شرعی خود را برای ادامه مبارزات انجام دهند، آنها باید به جای مطرح کردن طرح هایی مانند دولت فدرال اقتصادی یا طرح هایی اینچنین، سعی در گسترش فرهنگ ایثار و دفاع مقدس داشته باشند.
 
وی با بیان اینکه باید صداقت لهجه داشت تا بتوان تاریخی مناسب از انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس ارائه داد، گفت:  پذیرش قطعنامه از سوی امام هرچند به نوشیدن جام زهر تشبیه شده است اما نتایج مثبتی برای جهان اسلام داشت که بیداری اسلامی و الگو پذیری آن از انقلاب ایران یکی از نتایج مثبت آن است، در واقع امام بارها تاکید کردند که جنگ ما جنگ با عراق نیست بلکه دشمن اصلی ما نظام کفر و سلطه است.
 
استقبال بی نظیر از سومین دور همایش اندیشه دفاعی امام خمینی (ره)

بهداروند با بیان اینکه استقبال از سومین دور همایش بی نظیر بود، گفت: پس از اعلام فراخوان همایش، 50 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که با بررسی های دقیق کمیته علمی 5 مقاله به عنوان مقالات برتر همایش انتخاب شده اند.

سپس سيد ياسين الموسوی، از فعالان انقلابی بحرين در این همایش با توجه به ارتباط مستقیم دفاع مقدس و انقلاب اسلامی ایران با بیداری ملت ها افزود : علاقه و محبت مردم بحرين به امام راحل بيشتر از مناطق ديگر است و شيعه بودن اكثريت مردم اين منطقه باعث شده است كه آنان علاقه زيادی به ولايت فقيه داشته باشند.

شروع بيداری اسلامی برگرفته از انديشه‌های امام (ره) است   

وی ابراز كرد: علمای بحرينی از همان روزهای اوليه پيروزی انقلاب اسلامی نزد امام خمينی(ره)آمدند و ميثاق خود را با بنيانگذار انقلاب اسلامی ايران اعلام كردند.

وی افزود: مردم بحرين با انديشه‌های والای امام خمينی (ره) انس گرفتند و اكنون اثرات انديشه امام راحل در بيداری اسلامی مردم بحرين مشهود است.

الموسوی تاكيد كرد: مردم بحرين پيرو مكتب ظلم‌ستيزی و بيداری امام خمينی(ره) هستند و در راه مبارزه خود نيازمند دعای مردم شيعه ايران هستند.

امام خمینی(ره) یک لحظه هم از جنگ پشیمان نبود

در ادامه این همایش حجت الاسلام و المسلمین میرباقری رئیس دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم در تبیین اندیشه های دفاعی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه امام(ره) جنگ را خسارت ندانسته و به عنوان معادله دو سر پیروزی می دانست، اظهار داشتند: امام خمینی(ره) یک لحظه از جنگ پشیمان نبود و بجز مقام معظم رهبری و عده ای دیگر کسی جنگ را درک نکرد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: اگر پشت سر امام(ره) را خالی نکرده و جنگ را ادامه می دادیم، قطعا در حال حاضر معادلات جهانی شکل دیگری داشت.
 
وی با اشاره به این که بیداری اسلامی مسیر خود را به سمت پیروز طی خواهد کرد، خاطرنشان کرد: همانطور که انقلاب اسلامی ایران به خلوص خود نرسیده و پس از گذشت سی و اندی سال عده ای از این نظام جدا می شوند، حرکت به سمت جامعه اسلامی در کشورهای منطقه در حال شکل گیری است.
 
این استاد حوزه با اشاره به اینکه در حال حاضر نقش آینده خودمان را در جهان نمی توانیم تحلیل کنیم، گفت: با توجه به شرایط پیش رو به شدت با خلا تئوریک انقلاب اسلامی و شخصیت و نقش امام در دوره حاضر مواجه هستیم.


 
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به این که امام خمینی(ره) معادله قدرت در جهان را تغییر داد، اظهار داشت: امام احیاگر مجدد معنویت در عالم بود که ارتباطی با عالم غیب داشت و با این ها نظام را تا حصول به پیروزی به پیش برد.
 
میرباقری با تاکید بر اینکه در حال حاضر ایران به عنوان بزرگترین قدرت جهانی است، خاطرنشان کرد: در شرایطی که پنج قدرت برتر که دارای سلاح هسته ای و قدرت ششم در دنیا در مقابل ایران به مذاکره می نشینند و حتی یک قدم توانایی قدم راندن ما را ندارند، این نشان دهنده قدرت جهانی ایران است.
 
انقلاب اسلامی نخستین انقلاب واقعی پس از رنسانس است

وی با بیان اینکه یکی از اشتباهات استراتژیک استکبار بزرگنمایی تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان بود، اذعان داشت: بزرگ نمایی و مطرح کردن برنامه هسته ای ایران از بزرگترین اشتباهات آمریکا و هم پیمانانش در عرصه معادلات استراتژیک است.
 
این استاد حوزه انقلاب اسلامی ایران را تنها انقلاب پس از رنسانس دانست و تصریح کرد: تغییر حکومت و مشکلاتی که در کشورهای دیگر جهان پس از رنسانس به وجود آمده ناشی از شکست های مالی و مقابله مردم در برابر تجدد خواهی استکبار است.
 
وی افزود: اگر در نگرش فلسفی مسیر تکامل را مسیر مادی بدانیم، جامعه آرمانی ما قاعدتا برآیند تحولات این مسیر خواهد بود.
 
میرباقری گفت: در حال حاضر درگیری اصلی تاریخ، درگیری قدرت مادی و کفر و در مقابل آن قدرت الهی و معنویت است.
 
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به این که انقلاب امام(ره) یک انفجار معنوی از اعماق جامعه مومنین بود، اظهار داشت: اگر چه لایه های سطحی جامعه دستخوش غرب شده بود ولی لایه های زیرین دست نخورده باقی ماند و این انفجار را به سرعت از مرزهای ما عبور داد و انقلاب را به جهان صادر کرد.
 
مبنای کار امام در پیشبرد امور و جنگ

این استاد حوزه با بیان اینکه انقلاب ایران در سال 57 نتایج زیادی در سطح داخل کشور و سطح بین المللی ایجاد کرد، اذعان کرد: مقام معظم رهبری در اولین سالگرد رحلت امام (ره) ویژگی های انقلاب ایران را احیای اسلام، تغییر مفهوم قدرت و شکست از نظر قدرت های بزرگ دانست.
 
وی افزود: مهمترین اندیشه امام(ره) ولایت فقیه بود که یک الگوی جدید در جهان بر اساس مبانی خاص بود.
 
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به این که ولایت فقیه برای ایجاد نظم اجتماعی نیست، گفت: حکومت ابزاری برای گسترش پرستش خدا و مبارزه با کفر و استکبار است.
 
میرباقری با اشاره به بینش بزرگ امام خمینی(ره) در زمینه های مختلف تاکید کرد: در اندیشه این بزرگ مرد تاریخ ماموریت ولی فقیه در دوران معاصر هدایت درگیری اسلام و کفر و تبدیل تعادل قوا به نفع اسلام بود.
 
وی با اشاره به این که امام(ره) به لوازم جنگ و مقابله با استکبار واقف بود، بیان داشت: امام(ره) انقلاب را آغاز یک حرکت جهانی و مقدمه عصر ظهور می دانست.

سپس سرکار خانم دکتر زهرا فروتنی با ارائه مقاله خود که به عنوان پژوهش برگزیده این همایش از سوی کمیته علمی دبیرخانه همایش انتخاب گردیده بود پرداختند.

تبیین اندیشه دفاعی امام خمینی (س) با رویکرد تبدیل تهدید به فرصت

دکتر زهرا فروتنی در ارائه مقاله خود بیان داشتند:  هدف از این پژوهش ، تبیین اندیشه ی دفاعی حضرت امام خمینی (س) و تحلیل رویکرد تبدیل تهدید به فرصت از سوی معظم له ، با تاکید برهدف بیداری اسلامی در جریان مدیریت هشت سال دفاع مقدس است . نوع تحقیق توصیفی- تحلیلی و مشتمل بر دو سوال پژوهشی است . برای استخراج و گردآوری داده ها و پاسخگویی به سوالات پژوهش از شیوه تحلیل محتوای کمی و کیفی استفاده شده و محتوای مورد تحلیل ، متن کلام و نوشته های حضرت امام مندرج در صحیفه امام است .

ایشان افزودند: نتایج تحقیق نشان می دهد که اندیشه دفاعی رهبر کبیر انقلاب (س) ، توحید محور بوده و بر اساس جهان بینی الهی و نگرش تکلیف گرا شکل گرفته است و اصول و مباني فقهی و اعتقادي امام خميني(ره) ، به عنوان اساس و بنيان اصلي اندیشه دفاعی ايشان ، زيربناي سیره نظری و عملی آن حضرت را در مدیریت هشت سال دفاع مقدس تشکیل می دهد .

فروتنی گفت: بر این اساس ، از دیدگاه امام ، مبارزه‌ي ایشان در طول هشت سال دفاع مقدس ، نه يك جنگ قدرت ، بلكه يك تكليف شرعي برای حفظ اسلام و کشور اسلامی بود .

در ادامه حاج حسین شریعتمداری به عنوان سخنران پایانی این همایش بیان داشت:  بعد از حادثه 15 خرداد سال 42 طرفداران شاه می‌گفتند این حرکت باعث شد رسیدن ما به دروازه تمدن با تاخیر روبرو شود، همچنین برخی‌ها (که تابلوی ولایتی داشتند که بعدها امام(ره) فرمودند که این افراد نه تنها ولایت بلکه دیانت هم نداشتند) معتقد بودنداین اتفاق مقابله با تنها شاه شیعه است.



وی با بیان این که مارکسیست‌ها نیز معتقد بودند قیام امام خمینی(ره) برخاسته از فئودال‌ها است و حق را به رژیم پهلوی می‌دادند، اظهار داشت: رژیم منحوس شاهنشاهی نیز از تمام این تحلیل‌ها حمایت می‌کرد ولی اساسا با هر بحثی که نام امام خمینی(ره) را به همراه داشت به شدت برخورد می‌کرد.

اسلامی که به پرخوری مرفهین بی درد در کنار فقر مستضعفان تن دهد اسلام نیست

نماینده ولی فقیه در مؤسسه کیهان با بیان این که ما به همت امام خمینی(ره) و پاک بازی ملت ایران توانستیم اسلام ناب را بر کرسی حاکمیت بنشانیم، تصریح کرد: اسلامی که ظلم ستیز نباشد و به پرخوری مرفهین بی‌درد در کنار فقر مستضعفان تن دهد، اسلام نیست.

درگیری ما با نظام سلطه یک درگیری ماهوی است

وی با اشاره به این که درگیری ما با نظام سلطه یک درگیری ماهوی است، یادآور شد: این درگیری  زمانی پایان می‌یابد که یا جمهوری اسلامی از اسلام دست بکشد و یا آمریکا که سردمدار غرب است از خوی استکباری خود دست بشوید.

شریعتمداری با بیان این که امروز میدان نبرد و درگیری ما با غرب و دشمن تغییر کرده است، افزود: سیاستمداران غربی بارها اعتراف کرده‌اند که مشکل ما با ایران این است که جمهوری اسلامی نشان داده است نه فقط بدون کمک گرفتن از آمریکا بلکه در مقابله با آمریکا توانسته است به قدرت اول در منطقه از نظر علمی و نظامی تبدیل شود.

هرکجا ظلمی باشد به مقابله برمی خیزیم

وی ادامه داد: غربی‌ها می‌گویند جمهوری اسلامی ایران الگویی است که خاور میانه را به تحرک وا داشته، ایران نیز اثبات کرده است که هر جایی که ظلم باشد به مقابله با ظلم برمی‌خیزد و قطع‌نامه 598 یعنی درگیری ما با دشمن از ایستگاهی به ایستگاه دیگر منتقل شده است.

نماینده ولی فقیه در مؤسسه کیهان با بیان این که انقلاب نخست ما درگیری با نظام دست‌نشانده آمریکا بود، اظهار داشت: درگیری ما با دشمن، بعد از تسخیر لانه جاسوسی  به صورت مستقیم با خود آمریکا آغاز شد و تاکنون نیز ادامه یافته است.

تلاش برخی جریانات برای القای لزوم سازش با آمریکا

وی با بیان این که آمریکایی‌ها نمی‌توانند به ایران حمله کنند و تهدیدهایشان نسبت به حمله به ایران دروغ است، تصریح کرد: متاسفانه امروز در داخل کشور برخی‌ها سعی می کنند نشان دهند که تحریم‌های آمریکا در کشور کارساز بوده است، آنها بدنبال این هستند که به مردم فشار وارد شود تا بگویند راه برون‌رفت از این فشارها مذاکره با آمریکا است.

در پایان نیز با ضمن تقدیر از خانواده سرلشکر شهید احمد سوداگر از سه کتاب در زمینه اندیشه دفاعی امام خمینی(ره) و دفاع مقدس رونمایی شد.



«در قلمرو اندیشه امام خمینی(ره)» یکی از این کتاب‌ها است که توسط محمدمهدی بهداروند تالیف شده و به مبانی اندیشه امام خمینی در موضوعات فلسفه تاریخ، فلسفه اجتماع و جنگ و دفاع می‌پردازد.

«دفاع مقدس؛ رخداد عظیم» کتاب دیگری است که امروز رونمایی شد و بر اساس نوشته‌های سرلشکر فیروزآبادی توسط محمدمهدی بهداروند تدوین شده است.



اثر دیگر در این رابطه « جنگ و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد » نوشته شهید احمد سوداگر است که امروز در این همایش از آن رونمایی شد.



«جنگ و دفاع در اندیشه امام خمینی(ره)» سومین همایش از مجموعه همایش‌های 598 است که هر سال در سالروز امضا شدن قطعنامه 598 به ریشه‌های این حادثه تاریخی می‌پردازد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها