کد خبر: ۶۸۶۱
زمان انتشار: ۱۸:۲۰     ۲۹ آبان ۱۳۸۹
در سال جاری به رغم تحریم‌ها 24 فروند هواپیمای جدید برای حضور در ناوگان هوایی کشور پذیرش شده است که از این تعداد 8 فروند ایرباس، 2 فروند بوئینگ 757، 3 فروند فوکر 100 و مابقی هواپیماهای بوئینگ MD 83 است.

شبکه ایران- از آنجا که بسته شدن پرواز توپولف‌ها در ناوگان هوایی کشور طی یک‌سال گذشته به‌عنوان یک استراتژی بنیادین مورد تأکید مدیریت هوایی کشور قرار داشت، روزگذشته رضا نخجوانی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به همراه معاونین هوانوردی و استاندارد پرواز با حضور در جمع اصحاب رسانه بدون هیچ‌گونه سخنرانی در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران  مطالب متنوعی را در زمینه سرانجام این پرونده و برخی دیگر از دستاوردهای صنعت هوانوردی کشور ارائه کرد.

پرونده توپولف سرانجام بسته می‌شود
به‌گزارش خبرنگار «ایران» رضا نخجوانی با اشاره به دستورالعمل الزام ایرلاین‌ها بر خروج توپولف‌ها از ناوگان‌هوایی کشور طی یک‌سال گذشته گفت: در این رابطه به هیچ ایرلاینی اجازه نخواهیم داد از ناوگانی استفاده کند که از حداقل‌های استانداردهای فنی و عملیاتی پرواز برخوردار نباشد و بخواهد ایمنی‌مسافران هوایی را به‌خطر بیندازد.
وی علاقه‌مندی مردم و مشتریان به ناوگان جایگزینی توپولف با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی را یکی از مسائل برجسته در طرح خروج هواپیماهای توپولف برشمرد و افزود: در جمع‌بندی کارشناسان صنعت هوایی، مشارکت مجلس و خاص مکرر مردم به این نتیجه رسیدیم که ناوگان توپولف علی‌رغم 20 سال فعالیت در کشور دستاورد قابل توجی در انتقال تکنولوژی، تربیت نیروی انسانی و صرفه‌جویی سوخت نداشته است که بر این اساس طرح خروج توپولف از ناوگان هوایی به‌عنوان یک الزام قانونی مدنظر قرار گرفت. نخجوانی با اشاره به این‌که ثبت خارجی هواپیمای توپولف و اجاره آن در حال حاضر توسط ایرلاین‌های ایرانی انجام نمی‌شود تصریح کرد: حدود 21 فروند هواپیمای توپولف ملکی در کشور داریم که 15 فروند آن در ایران ایرتور فعالیت دارد. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: البته این شرکت نیز طی یک برنامه‌ای اعلام کرده است که حداکثر تا آخر بهمن ماه برای جایگزینی ناوگان توپولف اقدامات لازم را به‌عمل خواهد آورد.
وی افزود: همچنین در این راستا سازمان هواپیمایی کشوری نیز آخرین فرصت برای خروج توپولف سایر ایرلاین‌های داخلی را آخر بهمن‌ماه سال جاری اعلام کرده است.
نخجوانی نبود محدودیت در ورود هواپیماهای جدید را به شرط رعایت استانداردهای سازمان هواپیمایی کشوری، از پیش‌شرط‌های الزام‌آور نوسازی ناوگان توسط ایرلاین‌ها برشمرد و اظهار داشت: از آنجا که هواپیمای بوئینگ MD یکی از گزینه‌های مدنظر توسط برخی ایرلاین‌ها پیگیری می‌شود و با توجه به این که با معیارهای سازمان هماهنگی دارد برای به‌کارگیری آن نظر مساعد داریم. وی افزود: البته ایرلاین‌ها هیچ گونه محدودیتی در تجهیز ناوگان خود با هواپیماهای مدرن و جدید ندارند چرا که شایستگی مردم کشورمان بسیار قابل توجه است. همچنین با افزایش 30‌درصدی قیمت بلیت زمینه‌های مساعدی برای خریداری هواپیماهای جدید حتی بهتر از بوئینگ MD توسط ایرلاین‌ها فراهم شده است.

ورود هواپیماهای جدید علی‌رغم تحریم
اگرچه با توجه به تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان انتظار این بود که محدودیت‌هایی در ورود هواپیما‌های جدید به کشور فراهم شود اما رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درپاسخ به خبرنگاران اعلام دستاوردهای این بخش را به حسینی حبیبی معاونت استاندارد و پرواز خود سپرد.
معاونت استاندارد و پرواز سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به این‌که تاکنون در سال‌جاری هشت فروند ایرباس 600-300 به ناوگان شرکت هواپیمایی ماهان افزوده شده است افزود: یک فروند هواپیمای ایرباس نیز در این ایرلاین بزودی وارد ناوگان خواهد شد.
حبیبی با تأکید بر این‌که در سال جاری حدود 24 فروند هواپیمای جدید برای حضور در ناوگان هوایی کشور پذیرش شده است تصریح کرد: از این تعداد 8 فروند ایرباس، 2 فروند بوئینگ 757، 3 فروند فوکر 100 و مابقی هواپیماهای بوئینگ MD 83 است.
وی افزود: از آنجا که هر هواپیما در زمان پذیرش باید حداقل استانداردهای پرواز را داشته باشد این مسئله در خصوص ناوگان مذکور مراحل اجرایی را می‌گذراند که به نظر می‌آید تا پایان سال جاری هواپیماهای فوق در ناوگان هوایی ایرلاین‌های ایرانی به پرواز درآیند.
حبیبی گفت: اگرچه سن متوسط ناوگان مذکور حدود زیر 15 سال برآورد می‌شود اما تعداد صندلی‌های اضافه شده با ورود 20 فروند هواپیما طی 9 ماهه گذشته حدود 3571 صندلی است که می‌تواند پوشش مناسبی برای جایگزینی هواپیماهای توپولف 154 به شمار آید.
وی افزود: البته در حال حاضر شرکت هواپیمایی ساها نیز دو فروند ایرباس 600-300A وارد ناوگان کرده است که تحت AUC ساها به شمار می‌آید و توسط ماهان بهره‌برداری می‌شود.


ناوگان هوایی در انتظار اعتبار 4 میلیارد دلاری
همچنین برپایه این گزارش از آنجا که اعلام 65‌درصد ناوگان فعال، 35درصد ناوگان غیرفعال که برخی نیز در مراحل اورهال قرار دارند مدنظر رئیس سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفت اما طی کردن مراحل چک استانداردهای پرواز ایران 140در ناوگان هوایی و اخذ تأییدیه ممیزی‌های اخیر ایکائو از وضعیت ایمنی هوانوردی برخی دیگر از مواردی بود که رضا نخجوانی به همراه معاونین خود گزارش مفصلی را در این زمینه ارائه داد.
با توجه به افزایش اخیر 30‌درصدی قیمت بلیت هواپیما و تداوم افزایش پلکانی درصورت تأیید اهداف برنامه پنجم توسعه در بخش هوایی توسط مجلس، خبرنگار ما در خصوص الزام ایرلاین‌ها برای نوسازی و تجهیز ناوگان‌ها و ارائه برنامه شرکت‌های هواپیمایی سازمان هواپیمایی کشوری سؤالی مطرح کرد که در این رابطه رضا نخجوانی تصریح کرد: شرکت‌های هواپیمایی نظیر ایران ایر، کیش‌ایر، ماهان و آسمان به صراحت اعلام کرده‌اند توانایی دارند ظرف یکی دو سال آینده حداقل 10 الی 15 فروند هواپیمای جدید به ناوگان هوایی خود در صورت فراهم شدن فعالیت اقتصاد آزاد هوایی و افزایش توجیه اقتصادی فعالیت‌ها اضافه کنند. البته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری پیش شرط اساسی تحقق این دیدگاه را قانون‌مند شدن صندوق توسعه ملی عنوان کرد و اظهار داشت: با رأی نمایندگان مجلس برای تشکیل این صندوق قرار است حدود 4 میلیارد دلار اعتبار ویژه برای نوسازی ناوگان هوایی طی برنامه پنجم اختصاص یابد که در صورت جامه عمل پوشیدن این موضوع بسترهای مناسبی برای استفاده ایرلاین‌ها از این منابع و تحقق اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله در صنعت هوانوردی کشور به‌وجود خواهد آمد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها