کد خبر: ۶۹۵۲۱
زمان انتشار: ۱۸:۵۴     ۰۶ مرداد ۱۳۹۱
سرویس نقد رسانه 598 به نقل از کافه سینما/ وحید میرطاهری: در این که در ماه رمضان ، محتوای سریال ها باید معنوی و باشد و متناسب با حال و هوای روزهای این ماه مبارک هیچ تردیدی نیست و حتی لازم هست که برنامه سازان در رسانه ی ملی سعی کنند با تولیدات خود هر چه بیشتر مخاطبین را با موضوعات دینی و مذهبی آشنا کنند. اما مشکل درست همین جا شروع میشود که اکثر سریال هایی که در ماه مبارک رمضان به نمایش در می آید هدف درست و نیت خیر دارند اما متاسفانه به علت بیان غلط و اشتباه کم اثر و گاهی بی اثر هستند و حتی در مواردی نتیجه معکوس دارند.

برای مثال سریال خداحافظ بچه که از ابتدای ماه مبارک رمضان از شبکه ی سه در حال پخش هست و ظاهرا توانسه تا اینجا نسبت به دیگر سریال های این ماه مخاطبین بیشتری را جذب کند دقیقا مصداق همان مطلب فوق است سریالی با موضوعی به روز و هدفی درست اما بیان اشتباه.

این سریال با موضوع نازایی که شاید مشکل خیلی از زوجهای جوان باشد به زن و شوهر جوانی می پردازد که مشکل نازایی دارند و تلاش می کنند به هر نحوی صاحب بچه شوند. در یکی از قسمت های این سریال پس از ان که زن وشوهر به هر دری می زنند تا صاحب بچه شوند و نتیجه نمی گیرند زن به امامزاده می رود و با اشک و آه از خدا می خواهد که بچه دار شود و دقیقا در همین لحظه صدای بچه ای که سر راه مانده را میشنود و نامه ای را همراه بچه می بیند که در آن از کسی که بچه را پیدا کرده می خواهد او را به فرزندی قبول کند

باید از کارگردان این سریال پرسید اگر هدف از این صحنه این هست که به مخاطب نشان دهد اگر کسی از ته دل دعا کند خداوند دعای او را مستجاب می کند، آیا بهتر نبود به جای نشان دادن این صحنه به این شکل غیر واقعی و با یک ایده ی دم دستی و کلیشه ای و نخ نما شده با ظرافت و هنرمندی بیشتر به دور از شعار زد گی و منطبق با واقعیت این صحنه را به تصویر می کشید. آیا نشان دادن استجابت دعا به این شکل این ذهنیت را به وجود نمی آورد که هر کسی اگر دعایی کرد بلافاصله باید برآورده شود و اگر دعایی در لحظه بر آورده نشد یعنی که خداوند نخواسته و نباید امیدوار بود.

صد البته که خداوند قادر و تواناست و هر غیر ممکنی را ممکن می سازد ولی باید توجه داشت نشان دادن معجزات خداوند با این روش ساده و کاریکاتور گونه نه تنها تاثیر روی مخاطب نخواهد داشت بلکه شاید نتیجه معکوس داشته باشد. چه خوب که مستجاب شدن دعای زن برای داشتن فرزند به شکلی بهتر و با ایده ای خلاقانه تر در بطن داستان به نمایش در می آمد نه این چنین گل درشت و با ایده ای پیش پا افتاده و تا حد زیادی شعاری.

برای روشن تر شدن موضوع جا دارد اشاره ای کنیم به سریال حلقه ی سبز کاری از ابراهیم حاتمی کیا که چند سال پیش از همین شبکه سه پخش میشد. در قسمت آخر این سریال روح حسن گلاب به امامزاده ای رفته و در آنجا دعا می کرد که زنده بماند تا بتواند با گلی تنها کسی که او را می دید زندگی کند از طرفی در همان امامزاده زنی برای سلامتی شوهرش که قرار بود قلب حسن گلاب به او داده شود دعا می کرد. اینکه خداوند دعای دو نفر را که درست نقطه ی مقابل هم هست و استجابت دعای یکی باعث برآورده نشدن دعای دیگری میشود چگونه پاسخ می دهد را کارگردان با ایده ای خلاقانه به شکلی هنرمندانه و ظریف به

تصویر کشید جا آنکه گلی بر اثر تصادف از دنیا می رود و قلب حسن گلاب هم به شوهرآن زن پیوند زده میشود و در یک سکانس نمادین روح حسن گلاب و گلی در قالب دو قاصدک در آن دنیا به هم می رسند. حال این را مقایسه کنید با برآورده شدن دعای زن برای بچه دار شدن و بر آورده شدن آن در سریال خداحافظ بچه.

در آخر باید به این نکته اشاره کرد طرح مفاهیم دینی در ماه رمضان در سریال های تلوزیونی رسم بسیار خوب و پسندیده ای است اما به شرط آنکه این مفاهیم به شکلی هوشمندانه و ظریف و نه شعاری به مخاطب عرضه شود تا ضمن جذاب بودن بر روی مخاطب هم اثر گذار باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۰
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
برو بابا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۴ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۱
۲
۰
این یکی خیلی بهتره!
پاسخ
سارا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۹ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۱
۵
۰
اگه از هر صنف دیگری غیر از سینما یه نفر رو تصادفی انتخاب میکردن مثلا 200 صنف مختلف و میگفتند یک فیلم نامه متناسب این ایام بنویسید ولله بهتر کار میکردن
این سریال شعور مخاطب رو به سخره گرفته همچنین شان امام زاده (ع)را مورد هجمه قرار داده
واقعا برای آقای ضرغامی متاسفم
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۹ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۱
۴
۱
کاش کامل میدیدی فیلم رو بعد نقد می کردی بچه رو که ازشون گرفتن ، در ثانی میدونید چرا این برنامه مقبول تره ؟ چون کمی طنز هم درش هست همان چیزی که از تمام سریال های ماه رمضان امسال رخت بر بست چونکه شخصی گفتند چه علتی دارد که حتما فیلم طنز در ماه رمضان پخش شود حرف پارسال ایشون 75 میلیون را محروم کرد از فیلم طنز و استقبال مردم از این فیلم که کمی طنز دارد نشان میدهد که نباید نظر یک نفر را به 75،000،000 انسان تحمیل شود .
پاسخ
فضول باشی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۲ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۱
اشتباه گفتی حاجی
باید بگی نظر یک نفر رو به نظر 74999999 ترجیح داده شده :D
دیدم شوخی دوست دارید گفتم یکم باهاتون مزاح کنم :)
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۵۱ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۱
۳
۰
اصلا خدایی که به زبان اهلبیت و قرآن گفته که لحظه لحظه ماه رمضان را از دست ندید چرا باید صرف این سریال هایی بشه که نه محتوای ماه رمضانی داره نه مخاطب رو یاد خدا و راه دین میندازه نه خانمها رعایت حجاب می کنند،،،،مخصوصا در این فیلم خانم نقش اول بعد از هر بار دوری از گناه به اون گناه یا خطا و خلاف رضایت میده
بچه دار شدن به هر نحو اسلامیه؟ نیمی از مردم ما عبادت رو حتی در شبهای قدر بخاطر این سریالهای بی محتوا فراموش میکنند
برای این مرز اسلامی که خودی به کشور و دین خیانت میکنه متاسفم
پاسخ
arshia
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۹ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۱
چی میگی ؟حالت خوش نیست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۲۹ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۱
۲
۰
بابا بزاريد يك سريال اول تموم بشه بعد پنبه كارگردان و نويسنده و بازيگر و صدا وسيما رو يه دفعه باهم بزنيد
پاسخ
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۳ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۱
۲
۰
بابا اول یه 2 قسمت از فیلم رو ببینید بعد نقد کنید خدا که اون بچه رو بهشون نداد ،،این روند فیلمه تا آخر فیلم چند تا بچه عوض میشه.
اگه هم فیلم مشکل محتوایی داشته باشه آخرش مشخص میشه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۲ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۱
۰
۰
بابا تازه 8قسمتش رفته.نه اخه اینم شد فیلم؟هممون سر کاریم همین...
پاسخ
ناهید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۶ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۱
۰
۰
من وقتی نا امید بودم تا صبح گریه کردم نزدیک بح صدایی امد توکل به خدا وتوصل به امام حسین ع لام وابولفضل ع سلام کن برو رفتم و با مشکلات که حلی نداشت حل شده در عرض چند ساعات دل قو دار از ته قلبت من همیشه مگفتم ماه مبارک رمضان در مرداد شود روزه نمی گیرم همش همین شهارم بود حالا که روزه در مرداد است قند دارم نمی توانم روزه بیگرم خدا همچیز را می شنود من قبول دارم حاجت گرفتن را
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها