کد خبر: ۷۱۵۵۶
زمان انتشار: ۱۴:۰۵     ۱۶ مرداد ۱۳۹۱
نقد سریال های ماه مبارک رمضان(۲):
نکته دیگر در تصویر سازی فیلم از مهر مادری است. مهری که با پول ایجاد می شود و با فقر از بین می رود و اینکه بچه از دامان خودت باشد یا نباشد هم اثری در آن ندارد. بستگی به شرایط دارد؛ اگر فقیر باشی، مهر مادری ات هم خشک می شود و حتی حاضر نیستی به فرزندت شیر دهی (زن دوم خسرو) و اگر فقیر نباشی ولی بچه دار نشوی، باز هم مهم نیست! به محض این که بچه ای را در آغوش بگیری، مهر مادری ات هم فعال می شود...
سرویس نقد رسانه پایگاه 598 - سریال «خداحافظ بچه» ظاهراً با توجه به آمار تکان دهنده کاهش رشد جمعیت در ایران ساخته شده است. اما براستی آیا فیلم در راستای سیاست افزایش جمعیت است یا بالعکس؟

این سریال یادآور «دعوت» حاتمی کیاست: سرگذشت نوزادان ناخواسته؛ بچه هایی که والدینشان به هر دلیلی آن ها را نمی خواهند. با این تفاوت که در «دعوت»، محور داستان زنانی هستند که بچه هایشان را نمی خواهند و محور این سریال، زوجی است که با بچه های ناخواسته دیگران روبرو می شود.

تا به حال با پنج نوزاد ناخواسته روبرو شده ایم: نوزادی که گیتی و شوهرش برای لیلا و مرتضی می آورند، نوزادی که در امامزاده رها شده، نوزادی که دوست مرتضی از او و امثال او و خرید و فروششان می گوید، نوزادی که از بهزیستی دزدیده می شود، دوستِ دختر خسرو که در کودکی سر راه گذاشته شده است، نوزاد خسرو از همسر صیغه ایش و به این ها اضافه کنید تمام نوزادان بهزیستی های فیلم را.

با نشانه های فیلم، مخاطب به این نتیجه می رسد که علت رها شدن این بچه ها فقر بوده است؛ مثلاً در نامه کنار بچه رهاشده در امامزاده نوشته شده: «اگر پول داری... بچه مرا ببر و روی چشمات بزرگ کن.» معلوم است سرپرست بچه به خاطر بی پولی او را رها نموده است. جالب است وقتی مادر اصلی می بیند بچه اش را به محله فقیر نشین شهر برده اند، او را پس می گیرد؛ زیرا آن ها را برای بزرگ کردن فرزندش شایسته نمی داند.

در سکانسی دیگر دوست مرتضی از سهل بودن خرید و فروش بچه می گوید و از خانواده های دهک پایین که بچه شان را رها می کنند و یا زن دوم خسرو که به دلیل فقر می خواهد نوزادش را سر راه بگذارد و وقتی خسرو می گوید من حاضرم خرج او را بدهم، آنگاه عاطفه مادری اش را به یاد می آورد.

فیلم با روایت سرگذشت تمام این کودکان، خواسته یا ناخواسته می گوید: برای بچه دار شدن باید جیب پری داشته باشی، وگرنه سرنوشت بچه ات تلخ است. پس بهتر است برای بچه دار شدن آنقدر صبر کنی تا پولدار شوی که مجبور نباشی به خاطر فقر بچه ات را سر راه بگذاری!! «لا تقتلو اولادکم خشیة املاق نحن نرزقهم و ایاکم» را هم فراموش کن! چه نکته آموزنده ای! و در این وضعیت بحران جمعیتی ایران بسیار مفید فایده!

البته درست است که برای تمام کارها از جمله صاحب فرزند شدن حساب و کتاب لازم است، اما گویا همین الآن هم آنقدری درگیر این حساب و کتاب ها هستیم نیاز نباشد بر آنها تأکید کنیم. اینکه «بچه خرج دارد» که حرف تازه ای نیست و تکرار مجدد آن چه فایده ای جز تثبیت بحران فعلی دارد؟ وظیفه صدا و سیما تکرار باورهای غلط جامعه است و یا نقد آنها؟

نکته دیگر در تصویر سازی فیلم از مهر مادری است. مهری که با پول ایجاد می شود و با فقر از بین می رود و اینکه بچه از دامان خودت باشد یا نباشد هم اثری در آن ندارد. بستگی به شرایط دارد؛ اگر فقیر باشی، مهر مادری ات هم خشک می شود و حتی حاضر نیستی به فرزندت شیر دهی (زن دوم خسرو) و اگر فقیر نباشی ولی بچه دار نشوی، باز هم مهم نیست! به محض این که بچه ای را در آغوش بگیری، مهر مادری ات هم فعال می شود. مانند لیلا که تا بچه ای را به بغل می گیرد، خود را مادر او می پندارد و بسان فرزند واقعی خود دوستش می دارد و برایش مهم نیست که این بچه از کجا آمده و از کیست؟ به عبارتی، می توان مادر نبود ولی به راحتی و به محض اراده، حس مادری را تجربه نمود. حال با توجه به داغ شدن بازار رحم اجاره ای و تخمک فریز شده، این فیلم می تواند مشوق خوبی باشد برای بانوانی که بچه بدون باروری می خواهند!



مسئله دیگر به نکات غیر اخلاقی فیلم مربوط می شود. در این سریال، افراد به هم دروغ می گویند، پنهان کاری می کنند، به دروغ خود را پرستار جا می زنند، دزدی می کنند، از دیوار خانه مردم بالا می روند، البته حریم هم نگاه می دارند و مثلاً در خانه ای که زن هست، لیلا دزدی می کند! از همه بالاتر، آدم ربایی می کنند، حتی از بهزیستی بچه می دزدند (آن قدر سخیفانه که اعتراض بهزیستی را به دنبال داشت) و جالب تر از همه این که با کشیدن یک ضربدر وسط یک دفتر، اعمال خود را توجیه می کنند؛ این هم خدمتی دیگر برای خلاف کارانی که با عذاب وجدان خلاف می کنند.

و تمام این کارها به خاطر یک زن معتقد است؛ زنی که شخصیت ثریا در فیلم «تا ثریا» را تداعی می کند، زنی که از توبه و درستکاری دم می زند، رابطه شوهرش را با دوست خلافکارش قطع می کند، او را توبه می دهد اما... پای منافع خودش که پیش می آید، ورق بر می گردد؛ از شوهرش می خواهد برگه زایمان جعل کند، دزدی کند، (البته در خانه ای که زن است به بهانه محرم و نامحرم و البته به خاطر حساسیت های زنانه، خود دزدی می کند) و... . در واقع شاید بتوان گفت مهرواره شریفی نیا، نقش تلطیف شده مادرش (آزیتا حاجیان) در سریال تا ثریا را بازی کرده است.

بد نیست اشاره ای هم به انتخاب اسامی داشته باشیم؛ چرا باید اسم شوهر لیلا که سابقه داری توبه کرده است، «مرتضی» باشد؟ یا چرا باید ذکر لب ثریا، زن منفعت طلب و مدعی سریال تا ثریا که چادرش عامل قتل همسرش شد، «یاعلی» باشد؟ و از همه مهمتر، چرا باید نام خانوادگی خسرو، «پناهیان» باشد؟!! آیا باید سر را زیر برف کرد و این همه فیلتر برای ساخت و پخش فیلم در صدا و سیما را نادیده گرفت و یکسانی نام شخصیت به شدت منفی فیلم با یکی از تأثیرگذارترین مبلغین دینی را شانسی دانست؟



نکته دیگر در مورد نحوه بازنمایی خانواده در این سریال و البته در بسیاری از تولیدات دیگر صداوسیما است. در بسیاری از تولیدات تلویزیون، نقش های زن و مرد بکلی جابجا می شوند؛ شخصیت لیلا بیشتر شباهت دارد به شوهری مقتدر که دائم در حال دستور دادن است و مرتضی هم مانند زن خانه داری است که ورد لبش چشم گفتن است. کاملا واضح است که فیلم نتوانسته تفاهم بین همسری را با رعایت شئون یک خانواده مطلوب به نمایش بکشد؛ بلکه فقط جای زن و شوهر را جابجا کرده است. این مسئله تا جایی پیش می رود که گویی توبه مرتضی بیش و پیش از آنکه بخاطر خدا باشد، بخاطر لیلاست ولذا به خواست او، مجدداً وارد خلاف می شود. آن هم نه جیب بری، بلکه بچه دزدی و جعل سند!! آیا هیچگاه نباید در صدا و سیمای جمهوری اسلامی شخصیتی هم دیده شود که «بخاطر خدا» پا بر خواسته خود و اطرافیانش می گذارد؟ یعنی چنین چیزی برای فیلمسازان ما اینقدر بعید است؟

در پایان شایان ذکر است بسیاری از مطالب مطرح شده در این نوشتار، از قسمت های ابتدایی سریال قابل درک بود؛ اما نوشتن این متن کمی به تعویق افتاد به این امید که اتفاق هایی در فیلم رخ دهد تا توان توجیه نقد های ذکر شده را به کارگردان بدهد که رخ نداد؛ اما از آنجا که گویا هنوز انتهای داستان نوشته نشده، برای داوری نهایی در مورد این سریال باید منتظر ماند
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۵۵
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
ارسال نظرات
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۰ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۱
۳۸
۴
با تشکرازنقدی که نوشتید.ولی من مطمئنم بعدازماه رمضان همین مدیران صداوسیما جلسه ای ترتیب میدن از دست اندر کارن این سریالها تقدیر میکنند وجالبتر اینکه بعد اعلام میکنند که فلان سریال 90/29%بیننده داشته!!!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۱ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۱
۲۹
۴
سلام: با صراحت باید گفت که اقایان صدا وسیما ؛ شأن و عظمت مردم ایران به تمسخر گرفته اند .
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۰ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۱
۸
۱۸
سلام
به نظر من نقد شما نقد قابل قبولی نیست اول باید وقعیت های جامعه را قبول کنیم دوم تا اونجایی که ما در این فیلم مشاهده کردیم هه چیز پول نبود چون اون زوج به هر شکل ممکن به دنبال بچه بودند
پاسخ
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۲ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۱
۲۱
۳
خداحافظ بچه!!!!!!!!!!!!! اسم فیلمم قابل توجهه! چرا خداحافظ؟؟
پاسخ
جمالي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۸ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۱
۲۶
۲
عاشق شدن اون پسره شاگر خسرو چقدر افتضاح بود
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۷ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۱
۲۴
۶
به نظر بنده همون طوریکه دانشجویان معتقد برای پشتیبانی از انرژی هسته ای و شهیدان آن تغییر رشته دادند الآن وقتشه برای اسلامی کردن صدا و سیما تغییر رشته بدن و وارد جهاد با گمراهی صدا و سیما بشن
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۴:۵۸ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۱
۹
۵
به نظر بنده همون طوریکه دانشجویان معتقد برای پشتیبانی از انرژی هسته ای و شهیدان آن تغییر رشته دادند الآن وقتشه برای اسلامی کردن صدا و سیما تغییر رشته بدن و وارد جهاد با گمراهی صدا و سیما بشن
پاسخ
احسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۱ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۱
۱۱
۳
بسیار عالی بود
ممنون
پاسخ
مصطفي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۹ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۱
۸
۹
حيف اين بازيگرا كه تو اين سريال بي محتوا بازي كردن.
پاسخ
ناشناس 100
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۶ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۱
۲۰
۳
توی تمام عمرم سریالی به این افتضاحی ندیده بودم که انواع خلافکاری رو به مردم یاد بده وآخرش با یک ضربدر کارشونو توجیه کنن.سریالهای ماه رمضان امسال رو با چند سال قبل(سریالهای رضا عطاران)اگه مقایسه کنیم متوجه پس رفت صداو سیما خواهیم شد
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۲ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۱
۱۵
۲
واقعا که تو این فیلم به جای پرداختن به چاره اساسی برای زوجای نابارور راهکارهای اشتباه رو رواج میده. به نظرتون دل چند زن و مردی رو شکستید که بچه دار نمیشن. به جای این روش احمقانه دزدی کاش روشهای باروری رو ترویج میدادین که کسایی که ازش اطلاع ندارن در جریان قرار می گرفتند. متاسفم که فقط فیلم ها رو از سر باز می کنید
پاسخ
مصباحی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۱ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۱
۱۸
۳
در این فیلم چیرزی جز رعایت نکردن شئونات اخلاقی نیست دزدی دروغ زن صیغه ای خلاف واقااااااااااااااااااااااااااااکه
پاسخ
بیننده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۴ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۱
۱۵
۳
خداوکیلی دست اندر کاران صداوسیما این مسائل را درک نمیکنن که این سریال هیچ تناسبی با ماه رمضان نداره واصلا هیچ محتوا و پیامی بخصوص برای نسل جوان نداره واگه هدف سرگرمی باشه که همون طنزها بهتر بود.
همه چیزش مسخره است از اسمش،گرفته تا موضوع وحتی صحنه ها و چیدمان بازیگراش.
پاسخ
زهره
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۴ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۱
۱۷
۲
حالم از بچمون بچمون گفتن لیلا سرخی بهم می خوره واقعا فیلم قعطی بود دم افطار این روگذاشتید کلی کلاس آموزشی داره برای هر کی ماهی گیر خوبی باشه.
پاسخ
بیننده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۷ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۱
۵
۱۱
سلام به نظر من در این سریال رازی نهفته است چرا که لیلا بسیار عجله کرد و با جواب اولین پزشک ناامید شد به دزدی دست زد و باید فیلم را تا آخر دید به نظر من ممکن است در آخر فیلم خودشان بچه دار شوند و تمام اینکارها را بیهوده انجام داده باشند.
باید دید منظور اصلی سریال چیست؟ بعد نقد و بررسی نمود.
پاسخ
یه نفر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۴۲ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۱
آقای بیننده حرف شما متین ولی چرا باید برای فهماندن یک پیام بدترین راه ممکن را انتخاب کرد؟ آیا راه بهتری نبود که در آن این همه خلاف نشان داده نشود؟
سيدوحيد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۰ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۱
۱۶
۳
فيلم بسيار بي معني وچرتي اس
پاسخ
درویشی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۸ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۱
۳
۱۳
به نظر بنده فیلم واقعیتهای امروزه جامعه را نشان داده صیغه وهمسردوم داشتن دزدکی مرسوم شده برای بعضیها و همچنین میبینیم که عشق تحولاتی در زندگی افراد ی بوجود اورده تا جای که قید پدر ومادر خودرا زده اند پس بی منطق نباشیم و واقعیتها را بپذیریم .فیلم خوبیست .
پاسخ
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۵ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۱
۱۳
۲
پول بیت المال را هدر دادن یعنی این خدا نبخشد دست اندر کارا ن سریال و صدا وسیما را به حق این شب های عزیز
پاسخ
لیلا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۴ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۱
۱۴
۲
باسلام
بعد از گذشت نصفی از سریال هنوز منظور از تهیه این سریال وپخش آن اونم موقع افطار ساعتی که اکثر ماایرانی ها سعی میکنیم در کنار خانواده سر سفره افطار باشیم. پیام این سریال چیه؟!!!آموزش این رفتارهای خلاف و توبه به خاطر عاشق شدن به یک زن سپس بنده(برده)زن شدن!!!یا به تصویر کشیدن صحنه های بسیار زشت یک خانوم باردار!به اصطلاح صدا و سیمایی اسلامی داریم پس کجاست اون حجب وحیای یک خانوم مسلمان ایرانی؟اگه این سریال در یک وقت دیگه از سال پخش میشد شاید تاحدودی قابل تحمل تر بود ولی الان در این ماه مبارک چه پیغامی دارد الله اعلم؟ سریالی که اکثرا از دیدن آن منصرف شدن
پاسخ
یه نفر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۴۴ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۱
احسنت !
محمدرضا
UNITED STATES
۰۰:۵۷ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۱
۵
۱۱
برخلاف خیلی از نظرات باید بگم که فیلم نکته ای می باشد و مهم ترین نکته آن اینجاست که وقتی فرد خلافکاری توبه میکند آن هم بدون اینکه آن را بشکند از نظر خدا قابل قبوله و بخشیده شده(و بیشتر جاهای قرآن گفته شده که خدا تئبه کاران را دوست دارد) ولی از نظر قانون توبه, توجیه پذیر نیست و به همین دلیله که پرورشگاه به آنها بچه نمیدهد.
وهمین قانونه که باعث شکسته شدن توبه مرتضی شد.
خواهشا بذارید فیلم جلو برود بعد نقد الکی بکنید....
پاسخ
وارش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۰ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۱
۳
۱
ولی اون نقدش نسبت به اسم خلاف کارا یه کم تند بود.یعنی هیچ خلاف کاری اسم این جوری نداره.در مورد شیر ندادن زن صیغه ای خسرو هم باید بگم بیشتر مشکلش با خود خسرو بود تا پول ضمنا جناب ما خودمون زنیم شیر ندادن که چیزی نیست بین بعضی زنا بدتر از ایناشم دیدیم که کم هم نیستن حلا چه کنیم که بعضی وقتا حقیقت تلخ میشه به نظر من قسمتی که بیشتر مسخره بود این بود که خسرو دم به دقیقه میگه عاشق زنشه بعد راه میفته بهش خیانت هم میکنه!
پاسخ
لاله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۶ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۱
ممکنه اسم بعضی خلافکارا مذهبی باشه اما ممکن نیست اسم آبعضی دم های تحصیل کرده و بافرهنگ هم مذهبی باشه؟ تو فیلم های ما غالب این طوره که خلافکارا اسمای سنتی دارن و بازیگرای مثبت اسم های غیر مذهبی شاید استثنا پیدا بشه ولی غالبا این طوره
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۳ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۱
عزیز من کسانی که رسانه یا فیلمسازی خوندن می دونن که یک فیلمساز به جزیی ترین مسایل حتی مثلا زاویه پنجره پشت سر شخصیت اهمیت می ده و با دقت اونا رو انتخاب می کنه چه به رسه به اسم شخصیت ها. یه علمی هم داره به اسم نشانه شناسی. حالا شاید تو ایران به گلدون توی دکور اهمیت داده نشه ولی مطمئن باش اسامی شخصیت ها بی اساس انتخاب نمی شن با توجه به این که متاسفانه تو فیلمای ما معمولا افراد سطح پایین و خلافکارا اسمای مذهبی دارن و افراد با کلاس اسمای غیر مذهبی. این یه تکنیکه که بهش می گن برجسته سازی
صاصا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۹ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۱
زن خسرو که اصلا حاضر نبود بچه شو ببینه. بچه تو اتاق اینقدر نعره زد داشت هلاک می شد اون وقت مادر بی عاطفه ش می گه بهش نگاه می کنم یاد خسرو میفتم و به دوستش می گه آرومش کنه. شیر دادن پیش کش این مادر بی غیرت. صدا و سیمایی که ادعا داره واقعیتای جامعه رو نشون می ده، واقعا این نماد مادر فداکار ایرانیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟این واقعیت مادران ایران زمینه؟؟ مادر ایرانی همه جا پرآوازه است. کسیه که به خاطر بچه ش حاضره از جونش بگذره.
حسین
UNITED STATES
۱۰:۰۱ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۱
۳
۱
به نظر من اشتباه بزرگ اینه که انتظار داشته باشیم صدا و سیما فقط و فقط حرف ها و نکات مثبت رو به تصویر بکشه . نمایش واقعیات به معنای تأیید آنها نیست .!!!!بلکه میتواند طرح مسأله باشد!!!!متفکرین و اندیشمندان باید به فکر حل مشکل باشند
پاسخ
عبدالله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۷ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۱
۳
۲
سلام
به نظر بنده اين فيلم آموزنده كه نيست بد آموزي هم دارد من تا الان دزدي همه جوره اش را ديده بودم اما بچه دزدي را نديده بودم
پاسخ
امان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۳ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۱
۵
۱
انتظار داشتم حداقل با ماه رمضان تناسب داشت
پاسخ
عباسی
UNITED STATES
۱۳:۰۰ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۱
۷
۱
اگه این فیلم رو سینمایی بکنند حتما جایزه ی اسکار رو می بره . می دونین چرا ؟ چون مردم ایران رو افرادی دزد و دروغ گو و ... نشون میده
پاسخ
خادم الرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۴ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۱
۵
۱
با سلام وتشکر بسیار زیاد ازنقد عالییتون , علاوه بر اینها به نظر من شیوه های دزدی وقفل باز کردن هم یاددادند مثلا در جایی که مرتضی در ماشین راکه دوستش دزدیده بدون کلیدباز میکند وبه صاحبش برمیگرداند و مسایلی چنین..
پاسخ
ریحانه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۷ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۱
۶
۱
پیام این سریال در ماه رمضان چی بود؟
اگر کسی میدونست، به ما هم بگه.
پاسخ
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۵ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۱
۳
۳
ازتون میخوام که تا آخر فیلم رو ببینید بعد نظر بدیددرسته که واقعا پیامد های منفی داشته ولی ازتون میخوام که تا آخرش صبر کنید که شاید این همه پیامد منفی بدنبالش یه پیامد مثبت داشت
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۱
سلام جواد. من تو رسانه زیاد کار کردم، شاید انتقاداتی به این نقد داشته باشم اما نقد تو رو درست نمی دونم. سری فیلم های طالع نحس هالیوود، شیطان گرایی رو ترویج می ده. تو این فیلما شیطان از قدرت بسیار بالایی برخورداره. در باب شیطان گرایی، این یکی از فیلم های بارز هالیووده. اما در آخرین ورژن این سری فیلم ها شیطان شکست می خوره. یعنی تقریبا در بخش های انتهایی آخرین قسمت طالع نحس. اون وقت کارشناسان رسانه نمی گن خب خدارو شکر آخرش بخیر گذشت. نه! تاثیری که چند سری فیلم در ذهن مخاطب داشت و القای واهی هیمنه شیطان با چند سکانس به هیچ وجه از بین نمی ره. این یک شگرده که خیلی از فیلمسازا چه در ایران وچه در خارج به کار می گیرن تا وقتی که در فیلمشون به سنت شکنی های اساسی دست می زنن بتونن اونو توجیه کنن.
mehdi
POLAND
۲۱:۲۱ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۱
۶
۱
بابا با این فیلماتون کار دست ملت ندین،
2 تا بچه کافیه،
فرزند کمتر زندگی بهتر.
پاسخ
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۹ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۱
فرزند کمتر، کشور پیرتر! هزینه درمان سالمندان، بیشتر! نیروی کار کمتر و ضعیف تر، بیمارستان های پرتر، اجتماع راکدتر و تر تر تر ...
سید سجاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۱ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۱
برادر بزرگوار کجایه دین گقته آسایش وآرامش با فرزند کمتر است؟؟؟به زندگی بعضی افراد نگاه کنید شاید 7یا8تا خواهر برادر بودن ولی هرکدامشان دکتر یا مهندس یادر جامعه یک وجه ی خوبی دارند.اگر ما با مبانی اسلام آشنا نباشیم حتی نمیتوانیم یک بچه تربیت کنیم.موفق باشید
زینب گلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۵۱ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۱
۳
۳
به نظرم ی کم صبر کنین بعد اینهمه شلوغ بازی درآرین و نظرات تکراری بدین.باید تا آخر فیلم رو دید بعد قضاوت کرد.
پاسخ
بی نام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۴ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۱
۵
۱
ضرغامی استعفا بده
پاسخ
سوگند
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۹ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۱
۲
۲
اگرازجنبه های مثبت بیشتراستفاده میشد تاحدودی این فیلم قابل تحمل بود ولی حالا..........
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۰ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۱
۴
۰
آقا من با نظر جناب بی نام موافقم. ضرغامی استعفا بده زودتر. خستمون کردی. چقدر هم رو داره به روی خودش نمیاره.
پاسخ
زلزله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۲ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۱
۴
۱
با سلام -اگه فیلم مرد هزار چهره رو نشون میدادن بهتر بود از این سریال مزخرف و بی محتوا
پاسخ
مهران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۵ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۱
۳
۱
ممنون از نقد شما
پاسخ
مثبت بین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۸ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۱
۳
۱
واسه خنده خیلی خوبه بعضی سکانساش واقعا مسخره ست-هه هه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۹ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۱
۳
۱
بخدا دیگه نمیتونم صدا و سیما ایران رو تحمل کنم حالت تعوع بهم دست می ده
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۲ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۱
۴
۱
در کل اکثر سریال ها و فیلم های ایرانی چرت و پرت شده خیلی بیخودند من که چندین ساله اصلا سریال و فیلم ایرانی نیگاه نمی کنم
پاسخ
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۲ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۱
۴
۱
حتما انتظار دارید سریال های صدا و سیما یه چیزی باشه در حد کلید اسرار که توش یه سری آدم ها بد هستند و یه سری خوب آخرش هم که معلومه بد ها یا نابود میشن یا نتیجه اخلاقی میگیرن!
نه خیر! به نظر من برای همه کسانی که دلسوز فضای رسانه ای کشور هستند واضح است که ساخت سریال تاثیر گذار بسیار متفاوت از ساخت تبلیغ های آقای ایمنی با کلاه زرد هست که توش همه چیز به صورت مستقیم نمایش داده بشه.
من هم اصلا از این سریال راضی نبودم و خیلی ایرادات کلی داره به نظرم اما این نقد رو هم با رعایت احترام به نویسندش یه شوخی میدونم چون قطعا فرایند ساخت سریال تاثیر گذاز به مراتب پیچیده تر از این هاست.
پاسخ
یک بیننده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۳۹ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۱
۳
۰
چی میشد در ماه رمضان فیلم هایی پخش بشه که در خور وشایسته ماه باشد

نه هر فیلمی با هر پیامی ...

ای کاش این نظرها برسد به دست فیلمسازان
پاسخ
بیکار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۸ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۱
۳
۰
به خدا این صدا وسیمای مزخرف اگه جلوشو نگیریم همه ی بچه هامونو(خداروشکر اوناام همه ی فلمارو با بزرگترا میبینن)از راه بدر میکنه!!! به والله قسم من خیلی نگرانم امیدوارم همه ی شما ام این دغدغه رو داشته باشین
پاسخ
شکیبا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۵:۴۹ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۱
۴
۰
سریال مسخره و بی خودیه که ارزش تماشاکردن ندارده.حیف بیت المال که برای ساختن همچینن سریال هایی به هدر می دهندحیف...حیف...حیف..................
پاسخ
ناصرهلالی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۱۲ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۱
۴
۰
عزیزدل من تمام سریال های سیما بدآموزی داره واین همه بداخلاقی وبی حرمتی توجامعه مرهون تلاشهای سیما وسریال های فاخراونه ،
پاسخ
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۲ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۱
۲
۰
بابا جان آدم بره فارسی وان نگاه بکنه ولی این فیلم سخره و چرت رو نگاه نکنه.آخه آقایون صدا و سیما یه فکری به حال این فیلم خانوم بکنید.واقعا که.
پاسخ
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۳ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۱
۲
۱
بابا جان آدم بره فارسی وان نگاه بکنه ولی این فیلم سخره و چرت رو نگاه نکنه.آخه آقایون صدا و سیما یه فکری به حال این فیلم خانوم بکنید.واقعا که.
پاسخ
بابک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۲ - ۰۶ مهر ۱۳۹۱
عباس آقا داری از آب گل آلود ماهی میگیری ها. اونم فارسی وان با اون سریال های مستهجنش
بابک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۴ - ۰۶ مهر ۱۳۹۱
۳
۰
کلی کار خلاف یاد اونایی که بلد نبودن دادن آخر سر هم یه مرکز درمان ناباروری رو تبلیغ کردند. احتمالا اون مرکز یا خرجشونو داده بود یا آشناشون بود !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها