کد خبر: ۷۱۵۷۴
زمان انتشار: ۱۱:۱۹     ۱۶ مرداد ۱۳۹۱
این روزها ماه مبارک رمضان مصادف شده با طولانی ترین و گرمترین روزهای تابستان داغ کویر در کرمان اما مردم روزه دار در گرمای 50 درجه ای شرق و جنوب کرمان مشتاقانه در عطش حضور در میهمانی ماه خدا هستند.
مهر، این روزهای استان کرمان به خصوص در شرق و جنوب کرمان داغ ترین ایام سال است، دمای هوا در برخی شهرها از جمله شهداد، بم، جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، رودبار، قلعه گنج و منوجان به قدری افزایش یافته است که به قول مردم محلی این شهرها، دمای هوا "خرماپز" است و به دلیل شدت گرمای هوا خرما در چند روز رسیده می شود.

 
در شهداد در چند کیلومتری شهر کرمان دمای هوا طی روزهای اخیر به بالای 50 درجه سانتیگراد نیز رسیده است، شدت گرما در این شهر 11 هزار نفری به حدی افزایش یافته است که مردم در روز توان بیرون رفتن از خانه را ندارند.

 
روزه داری در کویر داغ شهداد/ ماه رمضان در خرما پزان بم

 مردم این شهر روزشان در ماه مبارک رمضان از سحرگاه آغاز می شود تا ساعت 8 و نیم صبح ادامه می یابد و پس از آن به دلیل شدت گرمای هوا اکثر شهروندان شهدادی حتی توان خارج شدن از خانه ها را به دلیل شدت گرمای هوا را ندارند.

 
این مسئله همچنین در اکثر شهرهای جنوبی و شرقی استان کرمان نیز دیده می شود این روزها در بم گرمای هوا به قدری افزایش یافته که کشاورزان بم خسارت به محصول خرما را دارند.

 
در شرق کرمان در مجاورت بم مردمان ریگان و فهرج علاوه برگرمای هوا با طوفان شن نیز دست و پنجه نرم می کنند.

 
مردم محروم جنوب در کپرهای محقرشان جشن میهمانی خدا را می گیرند

 در جنوب کرمان نیز بادهای داغ اواسط تابستان آغاز شده و گرمای هوا به شدت افزایش یافته به طوریکه در اکثر شهرها دمای هوا بین 45 تا 50 درجه است اما مردمان مومن و صبور کویر هر چند در کپرها و خانه های محقر و محروم در دل کویر اما مشتاق و شیفته بر سر سفره میهمانی رمضان گرد هم آمده اند.

 
در حالی بسیاری در ماه رمضان سال جاری از گرمای هوا و بلندی روز گلایه دارند و عده ای معدود گرمای هوا را بهانه ای برای عدم روزه داری قرار می دهند مردم مناطق گرمسیر کرمان در دمای بسیار شدید هوا با دهان روزه امور روزمره را تعطیل نکرده اند و در نخلستانها و زمینهای کشاورزی و درحالی که در برخی مناطق محروم از کمترین امکانات رفاهی همچون کولر نیز برخوردار نیستند یاد خدا را بهترین ثمر این روزهای خود قرار داده اند.

 
محمد شیروانی، که در گرمترین شهر این روزهای استان کرمان زندگی می کند در خصوص هوای گرم شهداد به مهر می گوید: شهداد یکی از گرمسیرترین مناطق استان کرمان است چون در حاشیه کویر لوت قرار گرفته و کمترین میزان بارندگی سالیانه در کرمان را نیز به خود اختصاص داده است.

 
رونق نماز جماعت در گرمای 50 درجه ای شهداد

 شیروانی افزود: میزان رطوبت هوا در شهداد بسیار پائین است با این وجود این شهر دارای یکی از غنی ترین تمدنهای بشری است و حتی قدیمیترین درفش فلزی جهان در این شهر کشف شده است و همین امر است که موجب شده مردم دیانت را با اصالت خود پیوند نا گسستنی بزنند.

 
وی ادامه داد: شاید وضعیت گرمای هوا در این شهر طی روزهای اخیر نا مناسب شده باشد اما مردم مسلمان شهداد با آداب و رسوم خاص خود ماه رمضان را گرامی می دارند.

 
وی افزود: از پیش از ماه مبارک مردم مساجد را غبار روبی کرده اند و با سنتهای کهن و غنی خود به میهمانی این ماه رفته اند.

 
گرمای هوا هیچ تاثیری بر دیانت مردم نگذاشته است/ تشنگی در رمضان زیباست

 فاطمه احدی دیگر شهروند شهدادی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: ماه رمضان بین مردم شهداد از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخودار است و مردم این شهر با تقوا و اعتماد به روزی رسانی توسط خداوند توانسته اند سالها در کویر خشک زندگی خود را بگذارنند.

 
وی افزود: گرمای هوا در شهداد بسیار بالاست به طوریکه ساعات کار اداره ها کاهش یافته و بیشتر مغازه ها نیز سعی می کنند زمانی که هوا تاریک شد و یا در ساعات ابتدایی روز فعالیت کنند اما کمتر کسی را در شهداد می بینید که روزه دار نباشد.

 
احدی با اشاره به تدین مردم شهر گفت: تشنگی یکی از زیبایی های ماه رمضان است.

 
وی گفت: شاید اینجا هوا گرم باشد اما مردم هیچ گاه دست از تلاش و کسب روزی نکشیده اند و عقیده داریم در ماه رمضان برکت به شهر وارد می شود.

 
این درحالی است که مردم شرق کرمان نیز این روزها با طوفان شن و گرمای هوا دست و پنجره نرم می کنند اما فضای زیبا و دل انگیز ماه رمضان و بر کوی و برزن شهرهای گرمسیر کرمان سایه افکنده است و مساجد و تکایا بیشترین حجم استقابل مردمی را شاهد هستند.

 
نمازهای جماعت با شکوه تر از همیشه است و فضای معنویت در جای جای استان کرمان موج می زند و اینجا گرمای شدید هوا در سایه و زیبایی ماه رمضان فراموش شده است.

 
روزه داری راهی برای سلامت جسم/ روزه داران در هوای گرم در معرض آفتاب قرار نگیرند

 دکتر محمد سلامی، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص روزه داری در روزهای گرم می گوید: طبیعتا با توجه به افزایش دمای هوا و بلند بودن مدت روز روزه داری در این ماه از سال که در اکثر شهرهای کرمان دمای هوا به شدت افزایش می یابد سختر می شود.

 
وی افزود: اینکه برخی می گویند که روزه داری برای انسان ضرر دارد امری کاملا اشتباه است و هر کس که این مسئله را بگوید کاملا از روی غرض ورزی حرف زده است.

 
سلامی افزود: روزه طبق تحقیقات پزشکی صورت گرفته بسیار برای بدن مفید است و چربی های مضر و سموم بدن را به مرور طی ماه رمضان دفع می کند بطوریکه مردم به سادگی پس از ماه مبارک می توانند سبکی خاصی را احساس کنند.

 
وی ادامه داد: با این وجود باید در نظر داشت که باید در ماه رمضان به دلیل اینکه کالری کمتری در طول روز به بدن می رسد نکاتی را نیز رعایت کرد مثل اینکه سعی شود از انجام حرکاتی که موجب افزایش استفاده از انرژی بدن می شود به شدت پرهیز شود و ساعات استراحت در طول روز افزایش یابد.

 
لزوم مشاوره پزشکی برخی روزه داران

 سلامی گفت: برخی افراد به دلیل بیماری و شرایطی سنی نیز باید نکات ویژه تری را با توجه به نظر پزشک انجام دهند و در خصوص این افراد مشورت پزشکی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 
سلامی ادامه داد: روزه داران به شدت باید از پر خوری در هنگام افطار خودداری کنند و همچین سعی کنند در وعده سحری با استفاده از غذاهای فیبر دار که آب بدن را به تدریج تامین می کنند نیاز بدن را تامین کنند و در نهایت در زمان افطار به هیچ وجه با آب خنک روزه خود را باز نکنند.

 
وی گفت: باید در زمان افطار تا سحر نیاز بدن به مایعات به طور کامل به خصوص در مناطق گرمسیر برطرف شود و از پر خوری جدا جلوگیری شود.

 
وی افزود: بهتر است در وعده افطار با غذایی ساده نیاز بدن را تامین کنیم و درنهایت در انتهی شب شام را که وعده های کامل تر است مصرف کنیم.

سلامی گفت: در طول سال به دلیل تغذیه اشتباه میزان قابل توجهی از چربی های مضرر در کبد ذخیره می شود و در ماه رمضان به خصوص در زمان عصر و اوج بی حالی شخص روزه دار این چربی های مضر از جداره رگها، کبد، عروق قلب و سایر مناطق بدن دفع و به انرژی تبدیل می شود و دقیقا همین مسئله است که موجب می شود پس از ماه مبارک رمضان شخص احساس سر زندگی بیشتری می کند اما به تدریج با اتمام این ماه بار دیگر به ذخیره چربی در بدن می پردازند.

 

وی افزود: در واقع روزه موجب افزایش سطح سلامت در جامعه می شود و این امر باید به صورت جدی در بین افراد جامعه تبیین شود.

 

روزه داری در هوای گرم از دید احادیث

 
اما از دیدگاه معنوی نیز روزه تاثیر روحی بسیار مطلوبی بر انسان می گذارد.

 
اینکه شخص از گناهان آزار دهنده فاصله می گیرد و زندگی و روال آن را کاملا پاک و عاری از گناه می بیند موجب ارتقاء روحی می شود زیرا عملا خود را موفق می بیند و بدی را از خود دور می کند.

 

برای پی بردن به این موضوع بد نیست نگاهی بیندازیم به حدیث معروف پیامبر اکرم (ص) که می فرمایند: روزه بگیرید تا صحت و سلامتی خویش را تضمین کنید.

 

همچنین ایشان در جایی دیگر می فرماید: معده مرکز و خانه هر دردی است و پرهیز و اجتناب ( از غذاهای نامناسب و زیاد خوردن ) اساس و راس هر داروی شفا بخش است.

 

روزه در هوای گرم جهاد است

 رسول خدا(ص) روزه در گرما را جهاد می دانند "الصوم فی الحر جهاد" و امام صادق(ع) آن را برترین جهاد معرفی می کند "أَفْضَلُ الْجِهَادِ الصوْمُ فِى الْحَر".

 

و در کتب روایی دیگر نیز احادیث فراوانی در فضیلت روزه داری در هوای گرم آمده است: صادق آل محمد علیه السلام فرمودند: هر کس یک روز را در هوای گرم روزه بگیرد و در اثر گرما تشنه شود خداوند هزار ملک را مامور می کند تا دست نوازش بر صورت او بکشند و او را به خبرهای خوب و بهشت بشارت دهند تا افطار کند و خود خداوند خطاب به او می فرماید: چقدر بوی تو گواراست! ای ملائکه من! شاهد باشید که من او را آمرزیدم.(بحار۹۳/۲۴۷)

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها