کد خبر: ۷۲۰۱
زمان انتشار: ۲۰:۳۳     ۱۳ آذر ۱۳۸۹

سايت شفاف كه وابسته به شهردار تهران است در مطلبي جالب نوشته است:

وجود ديدگاه‌هاي متفاوت سياسي، حتي داشتن اختلا‌ف نظر سياسي وهمچنین  رقابت سياسي ميان مديران و مسوولا‌ن اجرايي در جوامع امروزي ،موضوع غیر طبیعی و نادری نیست  و معمولا اینگونه اختلاف نظرها و رقابتها در تمام نظامهای سیاسی وجود دارد ، اما آنچه كه غيرطبيعي است ،تاثیر سوء اين اختلا‌فات بر سرنوشت و عملكرد امور اجرايي كشور است و اين دقيقا معضلي است كه مديريت كلا‌ن‌شهر تهران با قريب به بیش از 12  ميليون نفر جمعيت، گرفتار آن شده است.

در حالی که مردم پایتخت با مشکلاتی چون ترافییک زیاد ،آلودگی صوتی و آلودگی هوا مواجه هستند و در روزهای اخیر نیز تعطیلات گاه و بیگاه پایتخت به دلیل آلودگی هوا  کار خدمات رسانی به شهروندان را دچار مشکلات اساسی کرده است،بودجه 2 میلیاردی از ذخیره ارزی برای مترو که بنا به قانون باید به شهرداری پرداخت شود،مدتها است که معوق مانده است و این مساله مشکلات زیادی را برای سفرهای درون شهری شهروندان با مترو که می تواند راهکار مناسبی برای کاهش آلودگی هوا باشد،ایجاد کرده است.

در حالیکه 29 تیر ماه ،علی لاریجانی  رئیس مجلس شورای اسلامی ،قانون اختصاص بودجه 2 میلیاردی از حساب ذخیره ارزی  برای مترو را ابلاغ کرد،دولت به دلیل اختلاف نظرهای سیاسی با رئیس مجمع  تشخص مصلحت نظام و به دلیل اینکه این قانون در مجمع به تصویب رسیده است ، همچنان زیر بار این پرداخت نمی رود و این مساله باعث افزایش تنش در ایستگاههای مترو و بروز مشکلات فراوان برای مسافران قطار های درون  شهری شده است.


براساس آمار و اطلاعات، سفر با مترو باعث صرفه جويي سالانه 350 ميليارد تومان در مصرف سوخت مي شود و روزانه بيش از يک ميليون و 600هزار سفر در تهران با مترو انجام مي شود که به ازاي آن روزانه يک ميليون ليتر در مصرف سوخت پايتخت صرفه جويي مي شود. اين در حالي است که خسارات ناشي از آلودگي هوا در کشور سال گذشته بر اساس آمار بانک جهاني، بالغ بر10 ميليارد دلار بوده است که با توسعه و تکميل نمودن خطوط موجود و همچنين احداث خطوط طراحي شده مي توان از هدر رفتن سرمايه هاي ناشي از آن را براي سالهاي آتي جلوگيري کرد.

 اما نکته اساسي تامين منابع مالي توسعه اين سيستم حمل و نقل عمومي است که بايد به طور همزمان توسط دولت و شهرداري تهران انجام شود،کاري که تا به امروز از سوي دولت به آن بي توجهي شده است و این بی توجهی نتیجه ای جز اضافه شدن بر بار مشکلات مردم ندارد.


ایستگاههای همیشه شلوغ ، صفهای طولانی،تاخیر قطارها و نبود خدمات در خور برای شهروندان و آلودگی هوا و بالا رفتن گاه و بیگاه سطح آلاینده ها که خطری بزرگ برای جان شهروندان پایتخت است ،همه و همه به دلیل عدم اجرای تعهدات دولت به شهرداری برای نوسازی و اضافه کردن قطارهای بین شهری است .

آنچه مسلم است ،در صورت پرداخت بودجه مترو  و گسترش آن ،از حجم خودرو ها در خیابانها کاسته خواهد شد و با کمی تبلیغات و فرهنگ  سازی می توان سفر درون شهری با مترو را نهادینه کرد و به این ترتیب مقدار زیادی از سطح آلاینده ها کاسته خواهد شد و لزومی ندارد شاهد تعطیلی هر باره خدمات رسانی به مردم باشیم.

همچنین به صورد ناخودآگاه ، با آزاد کردن نرخ بنزین و آغاز طرح هدفمند کردن یارانه ها  ،مسلما مردم بیشتر به وسایل حمل و نقل عمومی روی می آورند و در این میان مترو به خاطر ویژگی سریع بودن و نداشتن مشکل ترافیک  بسیار پر طرفدار تر از سایر وسایل حمل و نقل عمومی خواهد بود.در ابن میان با کمبود قطار و افزایش جمعیت مشتاق ،چه کسی پاسخگوی مشکلاتی است که برای مردم پیش خواهد آمد؟

 

هر چند که محمود بهمنی رئیس بانک مرکزی ،علت عدم تخصيص بودجه 2 ميليارد دلاري به مترو را عدم موجوديت قانوني حساب ذخيره ارزي و آماده نبودن دستورالعمل‌هاي صندوق توسعه ملي براي پرداخت،اعلام کرده است ،اما بسیاری از کارشناسان و نمايندگان مجلس با اظهار نظر رئيس كل بانك مركزي در اين باره موافق نيستند.


به زعم آنان به خاطر به طول انجاميدن روند تصويب لايحه برنامه پنجم، مجلس امسال ضوابط قانون برنامه چهارم را براي يكسال ديگر تمديد كرد و لذا موجوديت حساب ذخيره ارزي در همين چارچوب حفظ شده و پرداخت از محل آن امكان‌پذير است و دولت به بهانه های مختلف از پرداخت آن سرباز می زند به نظر ی رسد اختلاف نظرهای شخصی و سیاسی عامل عدم پرداخت بودجه مترو به شهرداری است.

همچنین به تازگی در خبر ها آمده بود که سال گذشته  4000 شهروند تهرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست دادند و بسیاری نیز به بیماریهای قلبی و عروقی و تنفسی دچار شده اند و حال باید از دولت پرسید که آیا به فکر شهروندان تهرانی هست یا خیر؟چند نفر دیگر باید از بین بروند تا بودجه مترو پرداخت شود تا از حجم آلودگی هوا کاسته شود؟به نظر می رسد دولت در راستای سیاست تمرکز زدایی خود از تهران که بر اساس ان دانشگاه ها را منحل می کند و کارمندان را مجبور به ترک خانه و کاشانه خود می کند و همچنین باعث چند تکه شدن وزارتخانه ها میشود و به زعم بسیار ی از کارشناسان سیاست درستی نیست ،قصد دارد با عدم پرداخت بودجه مترو و فشار بیشتر بر شهروندان تهرانی در ارتباط با آلودگی هوا،حرف خود را به کرسی بنشاند و تهرانی ها را وادار به ترک خانه و کاشانه خود کند . اما قطعا این راه حل های نسبتا سیاسی تاثیری در حل مشکل مردم ندارد .

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها