کد خبر: ۷۲۲۱۷
زمان انتشار: ۱۳:۵۰     ۱۸ مرداد ۱۳۹۱
مجموعه جديد تصاوير از فضا به نمايش مريخ‌نورد «كنجكاوي» پرداخته كه اكنون در سلامت كامل در سطح مريخ قرار گرفته است.
(ايسنا)، اين تصاوير كه توسط دوربين HiRISE مدارگرد اكتشافي مريخ گرفته شده، جزئيات جالبي را از سطح به همراه اجزاي روباتيكي كه به «كنجكاوي» در فرود موفق به سياره سرخ كمك كرده‌اند، ارائه كرده است.

سارا مميلكوويچ، دانشمند پژوهش HiRISE در جريان يك نشست خبري ناسا، اين تصاوير را مانند تصاوير صحنه جرم تلقي كرد.

در نماي نزديك مي‌توان رگه‌هاي سياهي را در محلي كه غبار درخشان سطح مريخ توسط موشكهاي كاوشگر آشفته شده و خاك تيره‌تر زيرين به نمايش در آمده، مشاهده كرد.

محققان از اين طرح‌هاي رگه‌دار براي پي بردن به جهت‌گيري مريخ‌نورد كنجكاوي كه به خوبي با اطلاعات به دست آمده از اولين تصاوير اين كاوشگر از سطح سياره مطابقت دارد، استفاده كرده‌اند.

در سمت راست پايين تصوير،‌ سپر حرارتي كنجكاوي قرار داشته كه از آن در زمان سقوط در ميان جو مريخ حفاظت كرده بود. اين قطعه در فاصله 1.2 كيلومتري كنجكاوي بر روي سطح مريخ قرار گرفته است.

چتر نجات و پوکه پشتی كه در سمت چپ پايين تصوير بوده، در فاصله 610 ممتري كاوشگر قرار داشته در حاليكه چرثقيل آسماني كه كنجكاوي را به آرامي در سطح مريخ فرود آورده بود، در بالاي تصوير در فاصله 640 متري آن با سطح اصابت كرده است.

مهندسان ناسا به بررسي بيشتر تصوير براي كشف نشانه‌هاي دقيقي از چگونگي باز شدن توالي فرود پيچيده كنجكاوي ادامه خواهند داد.

مريخ‌نورد كنجكاوي روز دوشنبه (16 مرداد) پس از هشت ماه و نيم سفر از زمين به مريخ توانست با موفقيت بر روي سطح سياره سرخ فرود بيايد. اين فرود به دليل كاربري يك سيستم جديد و منحصر به فرد براي ورود به سطح مريخ از اهميت زيادي برخوردار بود.

طي اين فرايند، كاوشگر كنجكاوي با چتر نجات و سپر حرارتي با سرعت 21 هزار كيلومتر در ساعت در جو مريخ سقوط كرده و سپس توسط يك چرثقيل آسماني به آرامي بر روي سطح اين سياره قرار گرفت.

كنجكاوي قرار است در ماموريتي دو ساله به جست‌وجوي نشانه‌هايي از حيات ميكروبي در گذشته و آينده مريخ در دهانه گيل بپردازد.

كاوشگر كنجكاوي روي سطح مريخ

چتر نجات مريخ‌نورد كنجكاوي

جرتقيل آسماني پايين آورنده كنجكاوي كه بر سطح مريخ سقوط كرد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها