کد خبر: ۷۲۸۴۴
زمان انتشار: ۱۶:۴۴     ۲۱ مرداد ۱۳۹۱
مسلم معین درگفتگو با خبرنگار جوان اظهارداشت: خبرنگاران یکی از مهمترین ارکان مهم دموکراسی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه و پل ارتباطی مطمئن بین مردم و مسئولان هستند و امروز به عنوان چشم های بیدار جامعه، مردم و مسئولان فعالیت دارند.

وی ادامه داد: تلاش ها و مجاهدت های خبرنگاران دوشادوش بسیاری از مسئولان بر کسی پوشیده نیست و روزخبرنگار تنها یک بهانه برای تقدیر از بخشی از تلاش های آنان است.

معین تاکید کرد: اصحاب رسانه و خبرنگاران همواره به رسالت خطیر خود که همان اطلاع رسانی شفاف، صادقانه و عالمانه است عمل می کنند و فرصت تصمیم گیری بهتر برای مسئولان و مدیران را فراهم و از سویی دیگر زوایای پنهان بسیاری از مسائل را برای به نتیجه رسیدن مسائل مختلف برای مسئولان تبیین می کنند.

وی در خصوص جایگاه خبرنگاران در کشور گفت: جایگاه خبرنگاران در نظام جمهوری اسلامی ایران جایگاهی بالا و ارزنده است و بسیاری از مسئولان ارشد نظام، خود در صنف خبرنگاران و روزنامه نگاران فعالیت کرده اند و حتی مقام معظم رهبری نیز در اوایل انقلاب خودشان مدیر مسئول و دست اندرکار روزنامه و فعال این عرصه بوده اند.

این کارشناس رسانه افزود: سران قوا و چهره های مختلف سیاسی نیز همواره از روزنامه به عنوان یک ابزار قدرتمند برای بیان نظرات، افکار و دیدگاه های خود استفاده می کنند و عموما" از دور یا نزدیک دستی برآتش دارند از این رو جایگاه رسانه و خبر در ایران جایگاه بالایی است اما نوع تعامل با آن از سوی مسئولان، نخبگان و حتی غالب مردم جای بحث دارد.

وی در خصوص مشکلات خبرنگاران در سطح ملی و استانی گفت: در استان کرمانشاه و در کشور مشکلات رسانه ماهیتی متفاوت دارند و جای تاسف دارد در استان کرمانشاه بعد از یکصد سال فعالیت مطبوعاتی مستمر در سطوح گوناگون هنوز یک تشکل توانمند و صنفی برای پیگیری مطالبات خبرنگاران نداریم، تشکل های مختلفی تشکیل شده اما تاکنون به دلیل نوع کارکرد و رویکردشان موفق نبوده اند.

معین تاکید کرد: گاهی خبرنگار خود را در معرض هجمه و خطر قرار می دهد و بعد از اینکه رسانه به نتیجه خود رسید خبرنگار را رها می کند.

وی افزود: موضوع دیگر بهره گیری از خبرنگاران تفننی است که باید بین آنها و کسانی که با عشق در این حرفه تمام وقت و زندگی خود را می گذارند تفاوت قائل شد.

معین در خصوص آسیب های رسانه گفت: رسانه چند فاکتور اساسی دارد که مهمترین آن صداقت و شفافیت است که دراین صورت با اقبال عمومی مردم مواجه می شود.

این مدرس دانشگاه افزود: در جامعه ما بسیاری از رسانه ها صادقانه و به خاطر مردم و نظام کار می کنند اما بعضی کارکرد حزبی و جناحی دارند و طبیعتا" دچار لغزش هایی می شوند که موجب بی اعتمادی مردم و مسوولان به آنان می شود.

وی تاکید کرد: رسانه در وهله اول باید تلاش کند اطلاع رسانی را به عنوان وظیفه اصلی خود انجام دهد و بعد از آن تحلیل و بررسی و موضع گیری نسبت به مسائل مختلف داشته باشد. بحث دیگر این است که رسانه ها مختارند و هر کدام از زاویه نگاه خود مسائل را موشکافی و تجزیه و تحلیل می کنند و راهکار ارائه می دهند.

این روزنامه‌نگار ادامه داد: متاسفانه برخی از رسانه ها به جای ارایه راهکار دنبال عیب جویی و مچ گیری هستند و این مسئله اعتماد مردم و مسئولان به رسانه را تضعیف می کند در حالی که رسانه باید در قدم اول بتواند اعتماد مردم و مسئولان را جلب کند.

وی افزود: دیدگاه استنباطی نسبت به موضوعات مختلف نیز یکی از آسیب های رسانه است که موجب تحلیل های گاها غیر واقعی می شود.

معین فضای نقد را فضایی لازم، ضروری و محوری در رسانه دانست و گفت: نقد برای اصلاح کاری پسندیده و ارزنده است که اتفاقا" جای آن در رسانه است و از طرفی مسئولان نیز باید ظرفیت انتقادپذیری خود را بالا برده و پاسخگوی سئوالات و انتقادات باشند.

وی افزود: مسئولان استانی گاهی به جای پاسخگویی اقدام به برخورد با رسانه ها می کنند که سیاست نظام این نیست بلکه کم ظرفیتی و کم تحملی افراد سبب می شود با کمترین انتقاد برآشفته و اقدام به تخریب وجهه رسانه و برخورد قهری کنند.

این فعال رسانه ای نبود آموزش مستمر در رسانه ها و کم توجهی به بحث آموزش را به عنوان یکی دیگر از ضعف های رسانه ها عنوان کرد که به گفته وی شدت آن در استان کرمانشاه فراوان است.

وی در پایان گفت: استان کرمانشاه سرشار از استعدادهای مطبوعاتی و رسانه ای است که گاها" در خارج از استان و نقاط مختلف درخشان و تاثیرگذارند اما درصورت وجود بستر لازم حاضرند به شهر و دیار خود خدمت کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها