کد خبر: ۷۲۹۸۲
زمان انتشار: ۱۰:۵۶     ۲۲ مرداد ۱۳۹۱
با وجود این که آمریکا مدعی پشتیبانی از آزادی و حقوق بشر است ، اما نژاد پرستی در این کشور با تاریخ آن از بدو تاسیس و پس از آن در دوره برده داری و حتی قبل از تاسیس و زمان مستعمره بودن، گره خورده است.

با این که جنگ داخلی آمریکا در اواسط قرن نوزدهم بر سر لغو برده داری رخ داد، اما پس از آن نیز تبعیض های بیشماری علیه سیاه پوستان در آمریکا وجود داشته است و حتی گروه های نژاد پرستی مانند "کوکلاکس کلان ها" اقدامات خشونت باری را علیه سیاهان انجام داده اند.می توان گفت بیشترین تاثیر نژاد پرستی در آمریکا روی سیاه پوستان، سرخ‌پوستان، افراد لاتین تبار و مکزیکی ها، آسیایی‌ها و مسلمانان بوده است.

عمده‌ترین ساختارهای نژادپرستانه در آمریکا شامل برده‌داری، جداسازی نژادی، مدارس جداگانه برای سرخ‌پوستان و اردوگاههای بزرگ بازداشت پناهجویان خارجی بوده است. همچنین تمایلات و رفتارهای نژادپرستانه حتی در زمان کنونی در تعداد بسیار زیادی از آمریکاییان وجود دارد.این در حالی است که شواهد حاکی از افزایش فعالیت و حضور گروههای نئونازی و نژاد پرست در آمریکا است.

هم اکنون بیش از هزار گروه نژاد پرست در سراسر آمریکا فعالیت می کنند. موسسه تحقیقاتی اس پی ال سی اعلام کرده است افزایش بیکاری، بحران اقتصادی و افزایش مهاجرت به آمریکا از جمله عوامل گسترش پدیده نژادپرستی در آمریکا است. گروههای نژادپرستی در اشکال گوناگونی مانند گروههای موسیقی ظاهر می شوند اما همه آنها از اینکه سفیدپوستان در آمریکا به گروه اقلیت تبدیل شوند، نگران هستند.

از جمله اقدامات نژاد پرستانه علیه مسلمانان حمله به افراد مسلمان ، آتش زدن وحمله به مساجد و نیز اعمال انواع تبعیض های آَکارو پنهان علیه آنها است.در تازه ترین مورد ،یک مسجد در ایالت میسوری آمریکا برای دومین بار توسط نژاد پرستان به آتش کشیده شد.

این گروهها تلاش می کنند نژاد خود را که از دیدگاه آنان نژاد برتر است همچنان در راس حفظ کنند. این در حالی است که به بهانه آزادی بیان در آمریکا ، اظهارات نژادپرستانه نیز ممنوعیتی ندارد. به همین دلیل از زمان ریاست جمهوری باراک اوباما شمار گروههای نئونازی در آمریکا تقریبا دو برابر شده است. این در حالی است که با توجه به آزادی خرید و حمل سلاح درآمریکا فعالیت این گروه های افراطی خطرات دو چندانی را متوجه اقلیت های نژادی و قومی و مذهبی در آمریکا کرده است .

در آخرین مورد از این گونه اقدامات خشونت آمیز، حمله به معبد سیک‌ها در ایالت ویسکانسین دست‌کم 7 کشته و ده‌ها مجروح به جا گذاشت. معبد سیک های ویسکانسین در سال 1997 بنیاد گذاشته شد و گفته می شود که 400 عضو دارد. پلیس آمریکا این حمله را "موردی از تروریسم داخلی" خواند. پلیس اعلام کرده است که تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که حمله به معبد سیک‌ها اتفاقی نبوده، بلکه به گونه‌ای هدفمند صورت گرفته است.

مقام های آمریکایی گفته اند که درحال تحقیق درباره گزارش هایی هستند که حاکیست مرد مسلحی که به معبد سیک ها در ایالت ویسکانسین حمله کرد دارای پیوندهایی با گروه های سفیدپوست نژاد پرست بوده است. یک گروه حقوق مدنی به نام "مرکز قانونی فقر در جنوب" مهاجم را یک "نئو نازی سرخورده" توصیف کرده است.طبق گزارش ها ، وید مایکل پیج، 40 ساله، که در جریان حمله روز یکشنبه در ایالت ویسکانسین به ضرب گلوله پلیس کشته شد، در یک گروه موسیقی راستگرای افراطی می نواخت.

این سازمان گفت که در سال 2010، او به یک وبسایت نژادپرستان سفیدپوست گفته که از سال 2000 بخشی از موسیقی "اقتدار سفیدپوستان" بوده است.طبق گزارش ها ، پیج در سال 2000 سعی کرده بود از "ائتلاف ملی" که یک سازمان نئونازی در آمریکاست کالاهایی بخرد.مقام های آمریکایی گفتند که پیج از 1992 تا 1998 در ارتش آمریکا خدمت می کرده اما به خاطر "بدرفتاری" از آن مرخص شد.

همزمان پلیس شهرهای نیویورک و شیکاگو اعلام کرده اند که تدابیر اضافی برای نظارت بر معابد سیک ها در این دو شهر اتخاذ کرده اند.ویسکانسین در سال 2011 با وضع قانونی اجازه حمل سلاح به شرطی که دیده نشود را داد. این ایالت یکی از آزادانه ترین قوانین حمل سلاح را دارد.این تیراندازی 14 روز پس از تیراندازی به روی تماشاگران سینمایی در ایالت کلرادو روی می دهد که منجر به مرگ 12 نفر شد.سیک های آمریکا از زمان حملات 11 سپتامبر 2001 هدف حملاتی بوده اند زیرا به دلیل بستن دستار و ریش بلند گاه با مسلمانان اشتباه گرفته می شوند.

هم اکنون بیش از هزار گروه نژاد پرست در سراسر آمریکا فعالیت می کنند. موسسه تحقیقاتی اس پی ال سی اعلام کرده است افزایش بیکاری، بحران اقتصادی و افزایش مهاجرت به آمریکا از جمله عوامل گسترش پدیده نژادپرستی در آمریکا است.

این در حالی است که اقدامات نژاد پرستانه و بیگانه ستیزانه علیه مسلمانان نیز پس از حادثه 11 سپتامبر روندی افزایشی داشته است. در این راستا براساس نتایج یک نظرسنجی از سوی موسسه گالوپ در اگوست 2011 میلادی 48 درصد از مسلمانان ساکن در امریکا می‌گویند، آن‌ها شخصا در یک سال گذشته تبعیض نژادی و مذهبی را تجربه کرده‌اند . به گفته کارشناسان اسلام ستیزی کنونی در حقیقت ادامه نژاد پرستی تاریخی است که همیشه در جامعه امریکا وجود داشته است.

از جمله اقدامات نژاد پرستانه علیه مسلمانان حمله به افراد مسلمان ، آتش زدن وحمله به مساجد و نیز اعمال انواع تبعیض های آَکارو پنهان علیه آنها است.در تازه ترین مورد ،یک مسجد در ایالت میسوری آمریکا برای دومین بار توسط نژاد پرستان به آتش کشیده شد.شایان ذکر است که در حال حاضر علاوه بر خشونت علیه اقلیت های مذهبی ، گروهها و اقلیت های نژادی نیز از هدف های اصلی نژاد پرستان در آمریکا محسوب می شوند.

در این راستا اعمال خشونت علیه سیاه پوستان از جمله بارزترین موارد نژاد پرستی در آمریکا بشمار می رود. در یکی از آخرین موارد از این دست ، کشته شدن "ترایوون مارتین" نوجوان سیاه پوست آمریکایی در ایالت فلوریدای آمریکا توسط یک جوان سفیدپوست آمریکایی به نام "جرج زیمرمن" در 27 فوریه 2012منجر به خشم سیاه پوستان آمریکایی از اقدامات خشونت بار علیه آنها شد .

به گفته سیاه پوستان، این قتل مصداق دیگری از اقدامات نژادپرستانه است و اگر زیمرمن سیاهپوست بود، به قتل محکوم می شد. ایالت فلوریدا از گذشته های دور به عنوان محلی برای فعالیت گروههای نژادپرست آمریکایی از جمله کوکلاکس کلان شناخته می شود و به نظر می رسد که این قتل بار دیگرخاطره فعالیت چنین گروه هایی را در آمریکا زنده کرده است. کوکلاکس کلان ها برای پیشبرد اهداف خود و بویژه ارعاب سیاه پوستان و مخالفان خود به استفاده از حربه هایی مانند ترور، خشونت و وحشت آفرینی می پردازند.

دکتر سید رضا میرطاهر

منبع:سیاست ما

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها