کد خبر: ۷۳۳۵۰
زمان انتشار: ۱۷:۵۴     ۲۳ مرداد ۱۳۹۱
آخرين گزارش‌ها از زلزله شمال غرب كشور
در حالي كه دو روز از زمين لرزه 6.2 ريشتري شمال غرب كشور مي‌گذرد خبرها از اسكان اضطراري بيش از 41 هزار تن از زلزله‌زدگان و آغاز عمليات بازسازي و فعال شدن تيم‌هاي بيمارياب در اين مناطق حكايت دارد.

براساس آمارهاي اعلامي از سوي مسئولان، در زلزله روز شنبه آذربايجان شرقي 306 تن از هموطنان جان‌باختند كه 219 نفر از آنها زن و كودك بودند. اين زلزله تاكنون بيش از 3هزار مجروح برجاي گذاشته است.

  ايسنا،‌ مهندس حسين قدمي، رييس مديريت بحران كشور كه امروز به همراه وزير بهداشت جهت ارايه گزارش در صحن علني مجلس شوراي اسلامي حضور يافته بود، در مورد ميزان خسارت‌هاي وارده ناشي از وقوع زلزله از تخريب 40 تا 60 درصدي 115 روستا خبر داد و گفت: تخريب برخي از اين روستاها را به دليل بافت فرسوده و نامقاوم خشت و گل بايد صد در صد حساب كنيم.

وي با بيان اينكه اگر ضوابط فني و مهندسي ساده ساختمان سازي در ساختمان‌هاي زلزله زدگان رعايت مي‌شد، قطعا ميزان خسارات و تلفات كاهش چشمگيري مي‌يافت اظهاراميدواري كرد كه در بحث بازسازي و بهسازي مشكل بافت فرسوده اين منطقه برطرف شود.

در پنجاه سال اخير در اهر تنها 3 زلزله سه ريشتري رخ داده بود!

رييس مديريت بحران كشور با بيان اينكه گسل اهر زلزله خيز نبود گفت: از حدود 50 سال پيش تنها سه زلزله بالاي 3 ريشتر در اهر به وقوع پيوسته بود و گسل اهر، از لحاظ دسته بندي‌ها در گروه گسل‌هاي خطرناك و حتي نيمه خطرناك قرار نداشت.

قدمي با بيان اينكه پس از وقوع حادثه مهمترين مساله بازتواني و بهداشت روان و دلجويي از بازماندگان است گفت: در جلسه روز گذشته شوراي مديريت بحران از روحانيت و از سازمان بهزيستي خواسته شد تا براي بازتواني و دلجويي از بازماندگان زلزله نيروهاي خود را بسيج كنند.

زلزله زدگان 12ميليون وام ميگيرند

وي با بيان اينكه پس از اسكان اضطراري بازماندگان زمين لرزه، بايد به فكر اسكان دائم آنان چاره‌اي انديشيد گفت: با توجه به اظهارات وزير كشور فاز بازسازي دائم مناطق زلزله زده از امروز (دوشنبه) آغاز خواهد شد.

رئيس سازمان مديريت بحران كشور، با بيان اينكه مقرر شده پيش از فرار سيدن فصل سرما عمليات بازسازي و مقاوم سازي منازل آسيب ديده انجام و نهايي شود. گفت: ر همين اساس دو ميليون تومان به صورت بلاعوض و 12 ميليون تومان وام كم بهره به اين افراد تعلق خواهد گرفت و نيز مبلغي براي كفن و دفن فوت شدگان اختصاص مي‌يابد،كه طي روز آينده اين موضوع نهايي خواهد شد.

قدمي در مورد آسيب‌هاي احتمالي وارده به تجهيزات زيربنايي شهرستان‌هاي زلزله زده گفت: خوشبختانه زمين لرزه با وجود شدت و گستردگي زياد، به تاسيسات زير بنايي آسيب چنداني نرسانده است.

وي با بيان اينكه در دقايق اوليه وقوع زمين‌لرزه مردم با مشكل قطعي برق روبرو بودند گفت: يكي از دكل‌هاي برق دچار مشكل شده بود كه اين مساله به فوريت رفع شد.

به گفته وي در شهرستان اهر نيز از آنجايي كه در دقايق اوليه احتمال خطر وجود داشت بنا به صلاحديد مسئولان برق منطقه قطع شد.

حجم و بار ترافيكي تماس‌ها، موجب اخلال در تلفن شده

رييس مديريت بحران كشور در مورد مشكل خطوط تلفني نيز گفت: اختلال ايجاد شده در خطوط تلفن به دليل حجم و بار ترافيكي است كه به دليل حضور مردم و امدادگران در منطقه به وجود آمده است كه در جلسه شوراي هماهنگي و مديريت بحران رفع اين مسئله به كارگروه مخابرات اعلام شده است.

قدمي در مورد طرح جابجايي برخي روستاها گفت: در فاز بازسازي برخي روستاها كه در معرض خطر هستند در طرح جابجايي قرار مي‌گيرند اما برخي روستاها كه مشكلي در جاماني ندارند در فاز بازسازي قرار خواهند گرفت.

به گفته وي پس از وقوع زلزله تا كنون 140 پس‌لرزه بالاي 2.5 ريشتر در منطقه به وقوع پيوسته است.

306 كشته وبيش از 3هزار مجروح

در حالي رئيس مديريت بحران كشور از آغاز فاز بازسازي مناطق زلزله زده خبر داد كه دكتر مرضيه وحيد دستجردي نيز در آغاز جلسه علني صبح امروز (دوشنبه) در مورد ارايه گزارش نحوه امدادرساني به زلزله‌زدگان در مجلس حضور يافت، با بيان اينكه تعداد مصدومان زلزله 3037 مورد است گفت: از ميان كل مصدومين 2011 نفر به طور سرپايي مداوا شدند. همچنين 219 مورد زن و كودك در بيمارستان فوت كردند و 49 مورد نيز فوتي مذكر در بيمارستان‌ها داشتيم كه در مجموع 268 مورد فوتي در بيمارستان‌ها را شاهد بوديم.

وي افزود: با توجه به اينكه تعدادي از زلزله‌زدگان در صحنه فوت شده بودند روي هم رفته كل آمار فوتي‌ها 306 مورد بوده است.

وزير بهداشت در ادامه با اشاره به فواصل طولاني بين روستاهاي زلزله‌زده گفت: با توجه به اينكه كساني كه در اين روستاها سكونت دارند احتمالا بالاي سر جنازه‌هاي از دست رفتگان خود هستند به نظر مي‌رسد نيازمند خدمات ساده پزشكي باشند لذا ما از دانشگاه‌ها خواستيم در هر روستا چادري مستقر كنند تا امكانات اوليه بهداشتي را در اختيار مردم قرار دهد. همچنين از ديروز كار اعزام اكيپ‌هاي بهداشت محيط، مبارزه با بيماري و بهداشت رواني انجام شد و با توجه به اينكه خانواده بازماندگان نيازمند خدمات روان‌شناسي و روان‌پزشكي هستند، تيم‌هاي بهداشت درمان نيز به منطقه اعزام شدند تا بتوانيم وضع طبيعي را ايجاد كنيم.

دستجردي، قطع ارتباطات مخابراتي در مناطق زلزله‌زده را يكي از چالش‌هاي مهم در امدادرساني دانست و گفت: بايد هماهنگي صورت گيرد تا از سوي مخابرات خطوط vip ايجاد شود و دانشگاه‌ها بتوانند از اين خطوط استفاده كنند چرا كه ضعف ارتباطات موجب مي‌شود نتوانيم در فواصل لازم گزارش‌هاي صحيحي را دريافت كنيم.

صدور 169 جواز دفن تاكنون

در حالي دستجردي از افزايش آمار كشته هاي اين زمين لرزه سخن به ميان آورد كه دكتر صمدي راد مدیرکل پزشکی قانونی استان آذربایجان‌شرقی نيز با بيان اينكه تعداد اجساد شناسایی شده زلزله که برای آنها جواز دفن صادر شده به 169 تن رسید گفت: تلفات در «ورزقان» و مجروحان بیمارستان‌های تبریز در حال افزايش است.

كمبود مواد غذايي نداريم

با اينكه وزير بهداشت با ارائه امارهايي، از افزايش امار كشته‌ها خبر داد از سويي ديگر ابوالحسن فقيه رئيس جمعيت هلال احمر كه او نيز در جلسه صبح امروز حضور داشت در تشريح جزئيات امدادرساني به زلزله‌زدگان شهرستان‌هاي اهر و ورزقان با بيان اينكه امدادگران اين جمعيت 48 هزار و 370 تن را اسكان اضطراري داده‌اند از توزيع 9674 چادر و 11 هزار و 942 تخته پتو ميان زلزله‌زدگان خبرداد و گفت: 3042 تخته موكت و 1444 شعله چراغ والور ميان زلزله‌زدگان توزيع شده است.

وي در پاسخ به برخي انتقادات مبني بر امدادرساني و توزيع غذاي نامناسب بين زلزله‌زدگان گفت: همزمان با اتمام مرحله جستجو و ونجات، بحث اسكان اضطراري و تعيين اقلام زيستي و غذايي زلزله‌زدگان در دستور كار قرار گرفت

فقيه افزود: به دليل پراكندگي زياد روستاهاي منطقه توزيع امكانات با سختي‌هاي زيادي انجام شد اما به هر حال اين كار صورت گرفت و اكنون هم ادامه دارد. امروز نيز توزيع اين امكانات براي مناطق دورتر از طريق هلي‌كوپتر و هلي‌بورد انجام خواهد شد و به اتمام مي‌رسد. از فردا نيز توزيع اقلام زيستي و دفترچه‌هاي ارزاق بين زلزله‌زدگان آغاز مي‌شود.

فقيه با بيان اينكه 200 روستاي تابعه اهر، هريس و ورزقان، 70 تا صددرصد آسيب ديده‌اند، خاطرنشان كرد: تعداد زيادي از هموطنان‌مان زير آوارها فوت شدند و تعدادي نيز مجروح شدند. اولويت ما در هلال‌احمر، جستجوي زنده‌ها زير آوار است و بلافاصله اين عمليات از ساعات اوليه به كمك خود مردم كه اولين امدادگران بودند آغاز شد و بعد اكيپ‌هاي اعزامي هلال‌احمر كار جستجو و نجات را انجام دادند.

وي با اشاره به اعزام هزار و 80 نفر در قالب 92 تيم به مناطق زلزله‌زده و همچنين حضور شش فروند بالگرد در منطقه خاطرنشان كرد: با فعاليت بيست تيم زنده‌ياب براي عمليات جستجو و همچنين 19 تيم جستجو با سگ‌ها، اين عمليات به پايان رسيد اما اسكان و تغذيه زلزله‌زدگان ادامه دارد.

رييس جمعيت هلال‌احمر با اشاره به تقسيم‌بندي شهرستان‌هاي زلزله‌زده براي امدادرساني بهتر به آسيب‌ديدگان گفت: استان اردبيل مسئول امدادرساني به شهرستان اهر، استان آذربايجان غربي مسئول امدادرساني به ورزقان و استان آذربايجان شرقي مسئول امدادرساني به زلزله‌زدگان شهرستان هريس شدند، اگرچه امدادگران آذربايجان شرقي در ساير شهرستان‌ها هم حضور پيدا كردند.

فقيه با اشاره به ديپوي ارزاق در انبارها گفت: اين ارزاق از امروز به تدريج توزيع خواهد شد و ما كمبود امكانات و مواد غذايي نداريم.

تيم‌هاي بيمارياب در مناطق زلزله‌زده فعال شدند

همچنين دكتر حسين معصومي اصل، رييس اداره بيماري‌هاي منتقله از آب و غذا و عفونت‌هاي بيمارستاني وزارت بهداشت با اعلام فعال شدن تيم‌هاي بيمارياب در مناطق زلزله‌شده، تاكيد كرد كه تاكنون گزارشي از شيوع بيماري‌ در اين مناطق نداشته‌ايم.

وي در گفت‌وگو با ايسنا گفت: تاكنون گزارشي از بروز بيماري در مناطق زلزله‌زده دريافت نكرده‌ايم.

وي تاكيد كرد: تيم‌هاي بهداشتي وزارت بهداشت در مناطق زلزله‌زده مستقرند و بر فعاليت‌ها نظارت دارند.

رييس اداره بيماري‌هاي منتقله از آب و غذا و عفونت‌هاي بيمارستاني وزارت بهداشت تاكيد كرد: تيم‌هاي بيمارياب در مناطق زلزله‌زده فعال هستند و در صورت مشاهده مواردي از بيماري، سريعا مراتب را گزارش مي‌كنند و به دنبال آن اقدامات لازم بلافاصله انجام خواهد شد.

معصومي اصل گفت: در حال حاضر جابجايي و درمان مصدومان در حال انجام است.

مشكل جدي بهداشتي ازمناطق زلزله‌زده گزارش نشده است

دكتر محمدمهدي گويا رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت نيز ضمن اعلام خبر اعزام تيم ارزيابي سريع به مناطق زلزله‌زده به منظور بررسي موقعيت بهداشتي اين مناطق گفت: نتيجه قطعي بررسي‌هاي انجام شده در مورد وضعيت بهداشتي مناطق زلزله‌زده تا فردا اعلام خواهد شد.

وي با بيان اينكه انجام اقدامات بهداشتي به دنبال حوادث ناشي از زلزله يا سيل، طولاني مدت خواهد بود و تا مدت‌ها پس از وقوع اين حوادث و پايان امدادرساني‌ها به مجروحين، ادامه خواهد داشت گفت كه اقدامات بهداشتي در حوادث ناشي از سيل يا زلزله بايد حساب شده، دقيق و برنامه‌ريزي شده باشد تا بتوان تهديد بيماري‌ها را كنترل كرد.

99999 شماره حساب كمك به مردم اسيب ديده

همچنين پويا حاجيان مديرروابط عمومي جمعيت هلال احمر ايران با بيان اينكه شهرستان‌هاي زلزله‌زده، منطقه‌بندي شده‌ است، گفت: ممكن است تاخيري در توزيع اقلام زيستي و غذايي وجود داشته باشد، اما اين مسئله برطرف مي‌شود ما نمي‌گوييم مشكلي در امدارساني نداريم.

مديركل روابط عمومي جمعيت هلال‌احمر با بيان اينكه نمي‌توان مدعي شد كه در پرسه امدادرساني كمبود و مشكلي وجود ندارد، گفت: بحث تغذيه اضطراري و اسكان آن بر عهده جمعيت هلال‌احمر است و تمام سعي و تلاش ما انجام هرچه بهتر اين مهم است.

حاجيان با اشاره به اعلام شماره حساب 99999 از سوي جمعيت هلال‌احمر براي كمك به زلزله‌زدگان آذربايجان‌شرقي، گفت: بحث اسكان و تغذيه اضطراري بر عهده هلال‌احمر بوده و پس از آن بحث بازسازي و نوسازي منازل تخريب شده بر عهده دولت است، اما مطمئنا زلزله‌زدگان پس از بازسازي منازل، براي تامين لوازم زندگي دچار مشكل خواهند شد، به همين دليل جمعيت هلال‌احمر با اعلام اين شماره حساب كمك‌هاي مردمي را براي تامين لوازم پس از بازسازي در نظر خواهد گرفت.

همچنين حاجيان كه پيش از اين اعلام كرد بود كه هلال احمر ايران كمك‌هاي بين المللي به زلزله زدگان را نمي پذيرد از ورود اولين محموله كمك هاي بشر دوستانه تركيه به ايران خبر داد و گفت: پس از وقوع زلزله 7.3 ريشتري استان وان در شرق تركيه، جمعيت هلال‌احمر ايران بلافاصله اقدام به ارسال كمك‌هاي بشردوستانه و همچنين اعزام امدادگران به اين منطقه كرد و حالا تركيه نيز براي پاسخ به اين اقدام هلال‌احمر نسبت به ارسال كمك‌هاي خود براي زلزله‌زدگان آذربايجان‌شرقي اقدام كرد.

تيم امدادي تركيه بازگردانده شدند

مديرعامل جمعيت هلال‌احمر استان آذربايجان شرقي گفت: با توجه به اعلام عدم‌نياز به كمك‌هاي بين‌المللي در حوزه امداد و نجات و حضور بدون هماهنگي يك تيم از تركيه در منطقه، اين تيم با تشريفات خاصي به كشور خودشان راهي شدند.

دكتر نوري در گفت‌وگو با خبرنگار«حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)- منطقه آذربايجان شرقي گفت: مرحله اول و دوم شامل عمليات نجات و اسكان موقت به طور كامل در منطقه به اتمام رسيده است و برنامه‌ريزي و هماهنگي‌هاي لازم براي اسكان دائم حادثه‌ديدگان در منطقه در دست اقدام است.

وي با بيان اينكه در 36 ساعت گذشته از وقوع زلزله به تمامي روستاهاي حادثه‌ديده سر زده شده و اقلام مورد نياز آنان تهيه شده است، افزود: در مورد چادر و اقلام غذايي در حال حاضر هيچ مشكلي در منطقه وجود ندارد.

مديرعامل جمعيت هلال‌احمر استان آذربايجان شرقي افزود: فقط در منطقه‌ ورزقان مشكل امنيتي و توزيعي داشتيم كه الحمدالله در حال حاضر رفع شده و تمام اقلام مورد نياز توزيع شده است.

نوري در مورد كمبود چادر در منطقه افزود:‌ در اين مورد هيچ مشكلي وجود ندارد و چادر بيش از حد مورد نياز در منطقه موجود است و كمبود چادر به خاطر درخواست شهروندان شهرهاي اهر و ورزقان كه به خاطر ادامه پست‌لرزه‌ها نمي‌توانند به خانه‌هاي خود برگردند، است كه اميدواريم مردم در اين مورد همكاري لازم را با مسئولان حاضر در منطقه داشته باشند.

تشكيل كميته رفع مشكل زنان زلزله زده

با اينكه اين روزها دستگاه‌هاي امدادي به دنبال نجات جان مجروحان و بازسازي هستند اما مريم مجتهدزاده رييس مركز زنان و خانواده نهاد رياست جمهوري كه صبح امروز به استان آذربايجان شرقي سفر و از اهر و ورزقان ديدار كرده است، اظهار كرد: قرار است در پايان امروز كميته‌اي به منظور رفع مشكلات كودكان و زنان مناطق زلزله‌زده تشكيل شود تا مسايل كوتاه مدت، ميان مدت و دراز مدت آنان در اين كميته بررسي شود.

وي افزود: قرار است با مشاركت زنان خير و نمايندگان سازمان‌هاي مردم‌نهاد فعال در امور زنان، مشاوران و نمايندگان دستگاه‌هاي اجرايي، كميته رفع مشكلات زنان و كودكان مناطق زلزله زده تشكيل شود و تا رفع كامل مسايل آنان به كار خود ادامه مي‌دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها