کد خبر: ۷۴۹۵۰
زمان انتشار: ۱۲:۳۲     ۰۱ شهريور ۱۳۹۱

احمد امیرآبادی‌فراهانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به میزبانی تهران در اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد اظهار کرد: سران 120 کشور جهان در این اجلاس شرکت می‌کنند که این موضوع برای تهران بسیار مهم است.

وی ادامه داد: آمریکا و اسرائیل بسیار تلاش می‌کنند تا کشور ایران را یک کشور منزوی نشان دهند که خلاف جریان فکری جامعه جهانی حرکت می‌کند اما این اجلاس نشان می‌دهد که بسیاری از کشورهای جهان مسیر فکری کشورهای غربی را نمی‌پسندند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: در واقع برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران شکست بزرگی برای آمریکا و دیگر کشورهای استکباری است.

وی با اشاره به ظرفیتی که برگزاری این اجلاس برای جمهوری اسلامی ایجاد می‌کند خاطر نشان کرد: نظام با استفاده از فرصت حضور سران این کشورها در تهران می‌تواند در زمینه تحریم‌های یک طرفه و ظالمانه غرب علیه کشور کار وسیع اقناعی انجام داده و با رایزنی‌های دیپلماتیک فضا را به نفع خود تغییر دهد.

امیرآبادی گفت: در واقع کشورهای غربی نیز از همین فرصت که با برگزاری این اجلاس در اختیار ایران قرار می‌گیرد ترسیده و تلاش می‌کنند حضور کشورها را در این اجلاس کم‌رنگ کنند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان باید تلاش کنند این اجلاسیه به بهترین شکل برگزار شود بیان داشت: استفاده از ظرفیت‌های این حرکت بسیار پراهمیت است و می‌تواند تاثیرات قابل توجهی در روند شکل‌گیری مناسبات جهانی در رابطه با کشورمان داشته باشد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیرگذاری کشورهای عدم تعهد در روند تصمیم‌گیری‌های جهانی ابراز کرد: این موضوع را در جریان عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیده‌ایم که هر جا این کشورها وارد عرصه می‌شوند، روند تصمیم‌گیری‌ها تغییر کرده و نتایج متفاوتی از رایزنی‌های بین‌المللی حاصل می‌شود.

وی عنوان داشت: با وجود تمام تلاشی که آمریکا و صهیونیست‌ها برای عدم شرکت کشورها در این اجلاس و یا شرکت در سطوح پائین انجام داده‌‌اند، این اجلاس در سطح خوبی برگزار خواهد شد و نتایج خوبی نیز برای آن متصور است.

امیرآبادی افزود: غرب با تلاش مذبوحانه خود برای باز داشتن سران کشورها و شخصیت‌های بین‌المللی بار دیگر ثابت کرد در قبال جمهوری اسلامی موضع خصمانه و بی‌منطقی را دنبال می‌کند.

وی با اشاره به بی‌ثمر بودن تلاش‌های غرب برای بازداشتن سران کشورها و شخصیت‌های بین‌المللی برای شرکت در این اجلاس ابراز داشت: این موضوع تا حدی پیش رفت که بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل برای عدم شرکت در این اجلاس تهدید می‌شد اما آنطور که تاکنون اعلام شده وی نیز در تهران حضور خواهد داشت.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: نکته دیگر که برای غرب بسیار اهمیت داشت، عدم شرکت مرسی، رئیس جمهوری مصر در این اجلاس است که برای این موضوع نیز تلاش‌های بسیاری صورت گرفت.

وی ادامه داد: غرب بسیار از این موضوع نگران است که مرسی به عنوان رئیس جمهور کشوری که بیداری اسلامی در آن رخ داده، در تهران حضور یافته و از نزدیک با مسئولان جمهوری اسلامی ارتباط برقرار کند.

امیرآبادی اضافه کرد: تمام این تلاش‌ها و نگرانی‌های غرب نشان می‌دهد که این اجلاس می‌تواند تاثیرگذاری خوبی در فضای کلی سیاست بین‌المللی داشته باشد.

جنبش عدم تعهد در اوج جنگ سرد و به همت رهبران استقلال‌طلبی مانند «جواهر لعل نهرو» از هند، «احمد سوکارنو» از اندونزی، «جمال عبدالناصر» از مصر و «مارشال تیتو» از یوگسلاوی سابق با هدف وحدت بین کشورهایی که به اردوگاه کمونیسم و اردوگاه کاپیتالیسم تعلق نداشتند، بنیان گذاشته شد.

این افراد به دنبال ایده عدم‌ تعهد یعنی خودداری کشور یا کشورها از جانبداری از هر یک از دو بلوک غرب و شرق بودند. در حال حاضر حدود 120 کشور در این جنبش عضو بوده و 15 کشور و هفت سازمان بین‌المللی ناظر آن محسوب می‌شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها