کد خبر: ۷۵۴۸
زمان انتشار: ۲۲:۳۱     ۲۷ آذر ۱۳۸۹

روزنامه لبناني 'النهار' نوشت: روسيه به' سيد حسن نصر الله' دبيركل حزب الله لبنان پيام داده است كه كرملين به مجامع بين المللي براي به بازي گرفتن ثبات لبنان و همچنين عدم امكان لغو دادگاه بين المللي حريري اجازه نمي دهد. 
  
 
به گزارش ايرنا ،النهار امروز شنبه به نقل از منابع بلند پايه سياسي نوشت: ناظران سياسي بر اين اعتقاد دارند كه نرمش در سخنان اخير سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان در روز عاشورا قابل رؤيت بود و از اين رو جناح هاي مختلف از موضع او استقبال كردند ولي سؤال هايي كه اينجا مطرح مي شود، مربوط به وجود تغييراتي در سياست حزب الله است كه احتمالا با ميانجيگري برخي ها اين حزب بيانات خود عليه دادگاه حريري را كاهش داده است.

اين روزنامه لبناني افزود: 'الكساندر سلطانف' فرستاده رييس جمهور و معاون وزير خارجه روسيه هفته گذشته به لبنان سفر كرد و با 'محمد رعد' رييس فراكسيون وفاداري به مقاومت وابسته به حزب الله در ' نبطيه' واقع در جنوب لبنان ديدار كرد.

به نوشته النهار، اين ديپلمات روس در توجيه اينكه چرا وي به نبطيه رفت، در صورتي كه همه منتظر آمدن محمد رعد به بيروت بودند گفت: آمادگي رفتن به هر جايي را داشتم تا پيامي را كه به خاطر آن به لبنان آمده بودم را به مسؤولان حزب الله و سيدحسن نصرالله برسانم.

اين روزنامه لبناني ادامه داد: اين پيام كه سلطانف حامل آن بود بر پايه دو عنصر مهم بوده است ؛ عنصر اول اينكه نه تنها تصميمات عربي، غربي يا آمريكايي بلكه همه تصميمات بين المللي كه لبنان را به سوي خطر سوق مي دهد از نظر روسيه ممنوع است چرا كه ممكن است كل منطقه در معرض خطر قرار بگيرد.

النهار در ادامه توضيح عنصر اول نوشت: هر گونه خطر منحصر به لبنان نمي شود بلكه دامن گير سوريه و كشورهاي ديگر منطقه خواهد شد ،مسأله سوريه با مسأله لبنان به هم پيوسته است بنابراين به بازي گرفتن ثبات در لبنان به هر بهانه اي ممنوع است.

اين روزنامه لبناني افزود: عنصر دوم در موضع روسيه مبتني بر اين واقعيت است كه روسيه در گذشته با برپايي دادگاه بين المللي حريري در لبنان مخالف بوده و براي تشكيل اين دادگاه رأي نداده بود ولي در حال حاضر عنوان مي كند كه اين دادگاه جزئي از قانون بين المللي است و تهديد كردن آن جايز نيست چرا كه مجامع بين المللي در قبال حمله به قانوني بودن هيأتي كه اين مجتمع آن را براي تحقق عدالت تشكيل داده كوتاهي نخواهد كرد.

النهار تأكيد كرد: سلطانف قبل از سفر به دمشق براي انتقال عين اين پيام به مسؤولان سوريه، بارها اين پيام را براي محمد رعد تكرار كرد و سوالي كه اينجا مطرح شده اين است كه آيا پيام سلطانف عامل اصلي نرمش در سياست حزب الله بوده است؟ به خصوص اينكه هر اقدام بزرگي اگر داراي پوشش سياسي نباشد نيازمند به درك درست طرف مقابل خواهد بود.

النهار تأكيد كرد: علاوه بر پيام روسيه عوامل ديگري در نرمش سياسي حزب الله دخيل بوده كه نبايد آن را ناديده گرفت؛موضع كشور قطر كه حزب الله آن را نسبت به مواضع ديگر كشورهاي عربي بسيار نزديك به خود مي داند در اين ميان داراي اهميت است.

اين روزنامه لبناني ادامه داد: نصايح كشور قطر به حزب الله بسيار به موضع روسيه نزديك بوده است و آن اين بوده كه دادگاه حريري واقعيتي است كه لغو آن غير ممكن است و لبنان نمي تواند هيچ تكان شديدي را تحمل كند.

گفتني است عامل اصلي بحران روزافزون در لبنان كيفر خواست دادگاه حريري است كه حزب الله را مورد هدف خود قرار داده و پيش بيني مي شوند لبنان بعد از صدور كيفر خواست دادگاه حريري كه قراربود در ابتداي نيمه اول ماه جاري ميلادي صادر شود وضعيتي كاملا متفاوت خواهد داشت اين چيزي است كه مقامات حزب الله نسبت به آن هشدار داده اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها