کد خبر: ۷۶۰۶۱
زمان انتشار: ۱۰:۵۱     ۰۷ شهريور ۱۳۹۱
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: روسیه در سوریه با آمریکا وارد جنگ الکترونیک شده است، هرچند این اخبار را رسانه ای نمی کنند.
خبرگزاری دانشجو، محمد باقر خرمشاد عصر امروز در ششمین گردهمایی دانشجویان فعال خارج از کشور در خصوص تحولات منطقه و جهان اسلام، با اشاره به یکی از مطالب گل آقا با عنوان «کدام نبوی،چه می گوید؟» تصریح کرد: در دوران اصلاحات مرحوم گل آقا مطلبی با این عنوان نوشت، مراد بهزاد و مرتضی نبوی بودند که  اولی در روزنامه عصر ما می نوشت و دیگری در رسالت؛ بهزاد طرفدار اقتصاد دولتی بود و مرتضی از اقتصاد آزاد و خصوصی صحبت می کرد، بهزاد از مدارس دولتی حمایت می کرد و مرتضی از مدارس غیر انتفاعی.

وی ادامه داد: بهزاد از مصادره زمین ها به نام مبارزه با فئودالیسم می گفت و مرتضی  هم می گفت همه زمین داران فئودال نیستند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه اما بعد از دوران اصلاحات بهزاد از اقتصاد آزاد صحبت می کرد و مرتضی از عدالت، گفت: جامعه گیج شده بود که چه اتفاقی افتاده است که این ها یک چیزی می گویند و دوباره مخالف آن چیز دیگری می گویند، برای اینکه در سیاست داخلی متوجه تحولات باشیم، باید آن را بر اساس مدل بررسی کنیم.

خرمشاد «کدام بهزاد، چه می گوید» را یک مقدمه  برای تحلیل مباحث جهان دانست و گفت: در سیاست و روابط بین الملل امروز هم این سوال مطرح می شود که چرا جای بعضی چیزها عوض می شود، قبل  از تحلیل حوادث منطقه و جهان یک سلسله سوالات را مطرح می کنم.

چرا آمریکا هم از انقلاب های مردمی  و هم از سران عربی حمایت می کند؟

وی ادامه داد: چرا غرب انقلاب های عربی را بهار عربی می داند و جمهوری اسلامی آن را بیداری اسلامی، مگر این انقلاب ها یک پدیده نیستند، چرا دو عنوان دارند؛ سوال بعدی این است که چرا عربستان با چراغ سبز آمریکا از برخی سران عربی مثل بن علی و مبارک و عبدالله صالح حمایت می کند اما آمریکا هم همزمان از انقلاب های مردمی دفاع می کند، در حالی که تا دیروز یکی از دلایل بقای این رژیم ها، حمایت آمریکا بوده است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خصوص سایر سوالات بیان داشت: چرا غرب و ارتجاع عرب از حاکم یمن در مقابل انفلاب مردم حمایت می کند اما لیبی را ساقط می کند و دنبال سقوط سوریه نیز هست و با الجزیره هم مماشات می کند، در حالی که همه این کشورها موضع ضداسرائیلی داشتند و در گروه مقاومت فلسطین بوده اند.

اتحاد اخوان المسلمین سلفی ها، وهابی ها، غربی ها و القائده ای ها در یک جبهه

خرمشاد ادامه داد: چرا ناگهان ترکیه ای که همپیمان سوریه و ایران بود، تبدیل به دشمن آن ها می شود؟ سوال بعدی این است که عربستان و ترکیه با فاصله سیاسی فکری که دارند چگونه هم پیمان و هم جهت شده اند؟ چرا اردوغان به عنوان رهبر اسلام گرایان ترکیه مدل سکولار را ترویج می کند؟ چرا در سوریه شاهد اتحاد اخوان المسلمین سلفی ها، وهابی ها، غربی ها و القائده ای ها در یک جبهه هستیم؟

روسیه بعد از 20 سال از حق وتو خود درباره سوریه استفاده کرد

وی گفت: سوالات دیگری نیز باید برای تحلیل اوضاع جهان و منطقه پرسید از جمله این که چرا روسیه قطعنامه های علیه سوریه را وتو می کند در حالی که در 20 سال گذشته ازحق وتو خودش استفاده نکرده است، در مورد لیبی هم استفاده نکرد؛ روس ها معتقدند بعد از سوریه، نوبت ایران است و بعد از ایران، سراغ روسیه می آیند؛ چرا چین معتقد است که به قیمت جنگ جهانی سوم از ایران و سوریه باید دفاع کند.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: آمریکا قوانین داخلی خودش را به جهان تعمیم می دهد و در مورد ایران و سوریه ساختارهای جهانی را نادیده می گیرد، آمریکا در بعضی جاها چشم بر روی القائده می بندد و حتی استفاده ابزاری هم از آنان می کند، الان القائده از طریق ترکیه به سوریه و عراق اسباب کشی کرده اند  و بمب گذاری می کنند و رسما اعلام می کنند.

جنگ نیابتی در سوریه

خرمشاد بیان داشت: گفته می شود در سوریه یک جنگ نیابتی است، از یک طرف آمریکا، ترکیه فرانسه انگلیس و عربستان و از طرف دیگر ایران روسیه و چین، دلیل این اتفاقات چیست؟ این ها سوالاتی است که برای تحلیل اوضاع جهان و منطقه نیاز به پاسخگویی داریم.

عرصه سیاست بین المللی فشرده و شتابان شده است

وی با بیان اینکه این سلسله سوالات نشان می دهد که عده ای در یک جای دنیا یک کار می کنند و در جای دیگر مخالف آن را انجام می دهند، تصریح کرد: جهان در حال انتقال جدی از یک نظم به نظم دیگری است، امروز، طی دو سال گذشته شاهد این هستیم که عرصه سیاست بین المللی فشرده شده و شتاب و سرعت گرفته است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان داشت: عرصه سیاست بین الملل در حال طراحی و زایش یک نظم جدید است به گونه ای که هر دو گروه های درگیر در مسائل منطقه بویژه سوریه، دنبال آن هستند که گروه مقابل را در این پیچ تاریخی از قطار جهان بیرون پرتاب کنند.

خرمشاد مسائل امروز را یک سیر تاریخی دانست و در این خصوص بیان داشت: شرایط امروز جهان مشابه جنگ جهانی اول و دوم است، گفته می شود جنگ جهانی اول جنگ بر سر مستعمره ها و از سوی دیگر تسلط بر قلب جهان یعنی اروپا بوده است؛ هر کس می توانست بر اروپا مسلط شود، بر کل جهان تسلط یافته بود.

وی با بیان اینکه در پایان جنگ جهانی اول، نطفه جنگ جهانی دوم شکل گرفت، گفت: در پایان جنگ جهانی اول، نه شکست خورده مطلقی بود و نه پیروز مطلق؛ در سال 1929 جهان دچار یک رکود اقتصادی شد و این به آلمان تحقیر شده در جنگ اول کمک کرد تا با هیتلر به آنچه می خواهد برسد.

بعد از هر جنگ، نظم جدیدی در جهان بوجود می آید

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در پایان همه جنگ هایی که پیروز یا شکست خورده مطلقی وجود داشته باشد، نظمی بعد آن بوجود می آید، تصریح کرد: در جنگ جهانی دوم آلمان و ایتالیا شکست خوردند و از آن جنگ و خاکسترهایش نظمی جدیدی شکل گرفت که 45 سال طول کشید، یک نظام دو قطبی تشکیل شد.

خرمشاد با اشاره به فروپاشی شوروی در سال 1990 بیان داشت: وقتی شوروی فرو پاشید و جنگ سرد به پایان آمد، آمریکا خود را به عنوان تنها پیروز دید و برای همین دنبال نظم جدید به نام جهان تک قطبی بود.

وی ادامه داد: اما جهان آماده پذیرش یک نظام تک قطبی نبود، قدرت های نوظهور مثل بریزیل  و چین، ایران و کشورهای عدم تعهد حاضر نبودند این را قبول کنند.

حهان به سمت نظام چند تک قطبی می رود

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه طی این 20 سال جهان سه مرحله را طی کرده است، خاطرنشان کرد: ابتدا امریکا بعد از پیروزی در جنگ سرد، نظام تک قطبی را داشت اما بعد جهان چند تک قطبی بوجود آمد، یعنی آمریکا کشورهایی را همراه با خود کرد، در افغانستان و عراق همراهش بودند اما کم کم همه از کنارش رفتند و جهان شاهد جهان چند تک قطبی شد.

خرمشاد ادامه داد: امروز جهان با دو پدیده مواجه است، از طرفی بحران اقتصادی مشابه سال 1922 و از طرف دیگر تحولات در حساس ترین منطقه جهان یعنی شمال آفریقا و خاورمیانه، جائی که انبار انرژی جهان است.

وی مرحله فعلی جهان را یک مرحله تغییر شتابان و فشرده به سمت کشورهایی مثل جنبش عدم تعهد دانست و گفت: در این تحولات شاهد هستیم نظمی شکل خواهد گرفت که بعد از آن یک طرف بازنده بازنده می شود و در طرف دیگر برنده برنده؛ در این شرایط است که غرب این تحولات را بهار عربی می داند به یاد آن بهار پراد که طرف داران غرب در بلوک شرق سر به شورش درآوردند و شوروی سقوط کرد.

جهان اسلام از سوسیالیسم و ناسیونالیسم به بن بست رسیده

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: علت این که جمهوری اسلامی اسم این تحولات را بیداری اسلامی می گذارد به این خاطر است که جهان اسلام به بن بست رسیده است و دو چیز را طلب می کند که نظام های موجود نمی دهند؛ یکی مشارکت در امور سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشورشان که همان تعبیر دموکراسی است  و دوم اسلام سیاسی.

خرمشاد افزود: جهان اسلام از تفکراتی مثل سوسیالیسم و ناسیونالیسم  که متکی به غرب است خسته شده است و به دنبال راه کارهایی جدی است، راه کاری که نمونه موفق آن را در ایران دیده است.

اگر بیداری اسلامی به نتیجه برسد، اسرائیل کیش ومات می شود

وی با بیان این که هر کجا صندوق گذاشته اند، اسلام بیرون آمده است گفت: اگر بیداری اسلامی به نتیجه برسد، اسرائیل کیش ومات می شود و اسرائیل محور سیاست خارجی آمریکاست.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: به همین خاطر است که در مسئله سوریه سهم ترکیه را می دهند و ترکیه هم بر اسبی سوار می شود که برنده باشد، یعنی جبهه غرب.

سوریه محل رقم خوردن نظم جدید جهانی

خرمشاد با اشاره به سخن لاوروف که می گوید سوریه، محل رفم خوردن نظم جدید جهانی است، خاطرنشان کرد:  اگر سوریه شکست بخورد، ایران، عراق و بقیه کشور ها و تمام بیداری اسلامی جمع می شود؛ برای همین است جمهوری اسلامی از سوریه دفاع می کند، البته انتقاداتی هم به نظام سوریه دارد، اما الان بحث این ضعف ها نیست.

وی با بیان اینکه اگر قرار باشد نظام هایی مثل سوریه سقوط کنند، عربستان سعودی شرایط بدتری از سوریه دارد، گفت: حتی چین محافظ کار هم صحبت از اهمیت حساس سوریه می کند، روسیه در سوریه با آمریکا وارد جنگ الکترونیک شده است، هرچند این اخبار را رسانه ای نمی کنند.

وعده دبیرکلی سازمان ملل به پوتین در عوض ریاست جمهوری روسیه

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که روسیه می داند اگر اینجا را از دست بدهد، دیگر نمی تواند کاری بکند، خاطرنشان کرد: وقتی پوتین می خواست رئیس جمهور شود، وعده دادند اگر رئیس جمهور نشوی، دبیر کلی سازمان مللت محفوظ است؛ به پوتین برخورد، الان هم پالس هایی به او می دهند که مراقب باشد، پوتین هم نگران است که ناگهان یک گوشه از کشورش، یک عده جمع شوند و با کمک آمریکا یک فروپاشی دیگر برای روسیه رخ بدهد.

خرمشاد با بیان اینکه همزمان با ریاست جمهوری پوتین، مردم در خیابان ها می ریزند، برای همین مسائل سوریه است، گفت: در کمال ناباوری آمریکا با توجه به دوبار وتو توسط روسیه اعلام کرده است که وقت پیاده شدن روسیه و چین از قطار شورای امنیت رسیده است.

وی تصریح کرد: آمریکا اگر نتواند پدیده های جهان را طراحی کند اما آن ها را به نفع خود استفاده می کند، گروه های مقابل هم فهمیده اند که در حال ورود به نظم جدید هستند؛ آمریکا رسما می گوید کشورها در اجلاس عدم تعهد در ایران شرکت نکنند.

توانایی ایران در انسجام جهان چند قطبی

این کارشناس سیاسی در پایان گفت: با توجه به اجلاس سران جنبش عدم تعهد و ریاست سه ساله، ایران می تواند طرفداران جهان چند قطبی را منسجم کند، اتاق فکری تشکیل بدهد و ساختارهای نظام چند قطبی را پیش بینی کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها