کد خبر: ۷۶۹۵۷
زمان انتشار: ۱۲:۲۰     ۱۲ شهريور ۱۳۹۱
بعد از انتصاب مسرور بارزانی بر شورای امنیت ملی کردستان عراق، مردم این اقلیم، نگرانند که قدرت خانواده بارزانی در کردستان عراق روز به روز انحصاری تر شود و کردستان عراق بسوی حاکمیت سلطنتی پیش برود. تعیین سالانه بیش از 300 میلیون دلار برای این شورا ...
به گزارش بولتن نیوز از اقلیم کردستان، یکی از سایت های کردی در مقاله ای با عنوان دمکراسی با طعم پادشاهی، از ریاست فرزندان مسعود بارزانی و جلال طالبانی بر دو ارگان بسیار مهم در کردستان عراق پرداخته است. اما این کجا و آن کجا...

در این مقاله آمده است، با انتصاب مسرور بارزانی بر شورای امنیت ملی کردستان عراق از سوی مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق ، ظرف چند هفته گذشته نگرانی های عمده ای بین مردم و گروه های سیاسی در کردستان عراق شکل گرفت. به گونه ای که حجم اعظم مطالب رسانه ها به انعکاس این نگرانی ها اختصاص یافت.

مسرور بارزانی

به گزارش صفحه عربی بولتن نیوز، نکته بسیار مهم در خصوص این پست این است که رئیس این انجمن رتبه وزیر دارد در حالیکه در پارلمان کردستان عراق سوگند یاد نمی کند و بدین ترتیب پارلمان هیچ گونه نقش نظارتی بر این ارگان مهم را ندارد. از سوئی خارج از کنترل حکومت اقلیم کردستان بوده و تنها مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق است که می تواند رئیس این شورا را تغییر دهد.

بر اساس اختیارات داده شده، این ارگان تمام فعالیت های امنیتی را در کردستان عراق در همه رده ها زیر نظر خود می گیرد و در شرایط فوق العاده می تواند کنترل حکومت را هم در دست بگیرد.

این سایت کردی در ادامه می نویسد: هرچند در مقابل دستیابی فرزند مسعود بارزانی بر این پست، پست جدیدی برای قباد طالبانی فرزند جلال طالبانی، با عنوان دفتر هماهنگی و پیگیری در دفتر نخست وزیری اقلیم کردستان عراق ایجاد شد، اما همه این اقدامات هم سبب نشد که اتحادیه میهنی کردستان عراق نگران قدرت گرفتن رقیب خود در کردستان عراق نشود.



اکنون گروه های اپوزیسیون و مردم نگران آن هستند که قدرت خانواده بارزانی در کردستان عراق روز به روز انحصاری تر می شود و کردستان عراق بسوی حاکمیت سلطنتی پیش می رود. از سوی دیگر، اتحادیه میهنی کردستان عراق نگران آن هست که حزب دمکرات کردستان عراق از طریق این پست قدرت خود را بر تمام کردستان عراق گسترش دهد و در شرایط دخالت این ارگان در حکومت هیچ توانی برای جلوگیری از این دخالت وجود نداشته باشد.

بودجه این سازمان سالانه بیش از 300 میلیون دلار تعیین شده که تعجب و نگرانی شدید مردم کردستان عراق را بر انگیخته است. آنها معتقد هستند که این بودجه بسیار بیشتر از میزان نیاز این شورا بوده و لزومی برای این مقدار بودجه وجود ندارد.

"دلیر محمود" عضو پارلمان کردستان عراق از لیست اتحادیه میهنی کردستان عراق می گوید: ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم کردستان عراق، ریاست نیچیروان بارزانی بر حکومت اقلیم کردستان عراق و ریاست مسرور بارزانی بر شورای امنیت ملی کردستان عراق بطور همزمان دمکراتیک بودن حزب دمکرات کردستان عراق را زیر سوال می برد، چرا که انحصار قدرت در دستان اعضاء یکی از خانواده های عشیره بارزانی است.

دلیر محمود که ازجمله نمایندگانی است که به تاسیس شورای امنیت ملی کردستان عراق رای مثبت داده، عمده ترین نگرانی اتحادیه میهنی کردستان عراق را در این می بیند که پست ریاست این شورا در دستان یک نفر باقی بماند .

همزمان "کوسرت رسول علی" معاون رئیس اقلیم کردستان عراق و معاون جلال طالبانی، دبیر کل اتحادیه میهنی کردستان عراق تاکید کرد که در تدوین قانون مربوط به تاسیس شورای امنیت ملی کردستان عراق نوعی تعجیل وجود داشته و بخشی از انتقادات که نسبت به این شورا وجود دارد منطقی است و باید به آن رسیدگی کرد.

شورای امنیت ملی کردستان عراق بر اساس قانون شماره 4 پارلمان کردستان عراق در سال 2011 تاسیس شده است .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها