کد خبر: ۷۷۶۷۸
زمان انتشار: ۱۱:۲۲     ۱۶ شهريور ۱۳۹۱
کاوشگران در این منطقه مقادیر زیادی سکه های نقره و مسی که در شاماخی، گلستان، قابالا، گنجه، شابران و تبریز ضرب گردیده بودند کشف کرده اند، در این منطقه همچنین مقادیر زیادی جواهرات زینتی و ظروف سفالی که در تبریز و سایر شهرهای ایران ساخته شده اند بدست آمده است. همچنین کتیبه های بدست آمده در این کاوش ...
بولتن نیوز: طی کاوش های صورت یافته در قلعه باستانی گلستان در منطقه شاماخی آذربایجان، نشانه های جدیدی از فرهنگ و تمدن باستانی ایران در بقایای یک حمام باستانی کشف شد.

به گزارش بولتن نیوز به نقل از خبرگزاری دولتی ترند آذربایجان، این حمام سرا بنا به گفته باستان شناسان مربوط به دوران شیروانشاهان است که حدود 1000 سال پیش در این مناطق (شیروان قفقاز) یک سلسله پادشاهی محلی بوده و از اواخر سده دوم تا اوایل سده دهم خورشیدی حکومت کردند.

مرکز شروانشاهان در گذشته شهر شابران (شاوران) بوده است. این سلسله در اوایل حکومت عباسیان تشکیل شد و چندین دوره شامل افرادی از اقوام مختلف بوده است و سرانجام در سال ۹۱۷ خورشیدی (۹۴۵ قمری) به دست شاه تهماسب یکم صفوی نابود شد.


شروانشاهان در دورهٔ سلجوقیان همچنان در قدرت خود باقی بودند و با پادشاهان آن سلسله رابطه داشتند و گاهی نیز مطیع و خراجگزار آنان می‌شدند. مهمترین دوره پادشاهی این سلسله عهد منوچهر دوم است که عنوان «خاقان اکبر» را داشت و با این وجود تابع سلجوقیان بود. این وضعیت تا پایان پادشاهی طغرل بن ارسلان آخرین پادشاه سلجوقی ادامه داشت و از این پس، پادشاهان شروان تابع و باجگزار سلاطین گرجی شدند و با آنان وصلت کردند.


هنگامی که جلال‌الدین خوارزمشاه بر آذربایجان تسلط یافت، شروان مدتی خراجگزار او بود. همچنین شیخ جنید و شیخ حیدر در جنگ با شروانشاهان به قتل رسیدند ولی شاه اسماعیل یکم صفوی انتقام آنها را از شروانشاهان گرفت و نواحی شروان را به باد غارت داد. دولت این خاندان تا سال ۹۱۷ خورشیدی (۹۴۵ ه.ق.) دوام داشت و در این سال به دست شاه تهماسب یکم صفوی نابود گردید.

کاوشگران در این منطقه مقادیر زیادی سکه های نقره و مسی که در شاماخی، گلستان، قابالا، گنجه، شابران و تبریز ضرب گردیده بودند کشف کرده اند، در این منطقه همچنین مقادیر زیادی جواهرات زینتی و ظروف سفالی که در تبریز و سایر شهرهای ایران ساخته شده اند بدست آمده است. همچنین کتیبه های بدست آمده در این کاوش باستان شناسان نشان از فرهنگ و تمدن عظیم ایرانی در این منطقه که در طول تاریخ بخشی از میهن پهناور عزیزمان بوده اند، دارد.

کشف این کتیبه ها خط بطلانیست بر تلاش هایی که توسط عده ای عوامل وابسته به خاندان علیف و با توطئه رژیم صهیونیستی به منظور تحریف تاریخ در این خطه صورت می گیرد.


خاندان دیکتاتور علیف با برنامه دیکته شده غربی-صهیونیستی در تلاش است با تحریف تاریخ و اعلام اینکه در گذشته نیز کشوری با همین نام در این خطه وجود داشته و سالیان سال حکومت نموده است، بذر تفرقه و داعیه همیشگی جدایی طلبی را در منطقه بیافکند.

علاوه بر این خاندان علیف نیز در تلاش است با تحریف تاریخ و تلقین این موضوع به مردم که در سالیان گذشته سلسله های پادشاهی همچون سلسله شروانشاهان در این منطقه حکومت نموده اند، حکومت موروثی خاندان دیکتاتور علیف را توجیه و بر مردم این کشور نماید.



غافل از اینکه امروز دیگر قرن چهارم میلادی نیست که حکومت های دست نشانده و موروثی با توسل به زر و زور بر مردم حکومت نمایند. و بر همگان روشن است که این مناطق(که 17 شهر قفقاز را شامل می شود) جزوی از میهن عزیزمان، 'ایران' بوده و طی معاهدات ننگین گلستان و ترکمنچای در دوران قاجاریه از ایران جدا شده اند.

گفته می شود 'سیدحسن موسوی' رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که برای شركت در اجلاس بین المللی راه ابریشم عازم باكوست در مذاکرات خود با دولت باکو، بازگشت این اشیای قیمتی به میهن عزیزمان را مطالبه خواهد کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها