کد خبر: ۷۷۷۲۷
زمان انتشار: ۱۲:۴۳     ۱۶ شهريور ۱۳۹۱
تحلیل ابعاد دعوت از ایران به گروه حل بحران سوریه، ادامه ادعاهای آمریکا درباره فرستادن سلاح از سوی ایران به سوریه، بازتاب اظهارات فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران درباره حضور ایران در خلیج‌فارس، بررسی نقاط همسویی و اختلاف اوباما و رامنی درباره ایران و تصمیم عجیب نتانیاهو درباره ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
تحلیل ابعاد دعوت از ایران به گروه حل بحران سوریه، ادامه ادعاهای آمریکا درباره فرستادن سلاح از سوی ایران به سوریه، بازتاب اظهارات فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران درباره حضور ایران در خلیج‌فارس، بررسی نقاط همسویی و اختلاف اوباما و رامنی درباره ایران و تصمیم عجیب نتانیاهو درباره ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، موضوع ابتکار محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر در دعوت از ایران برای تشکیل گروهی جهت حل بحران سوریه، از همان آغاز طرح توسط وی، توجه زیادی را به خود جلب کرد؛ بیش از هر چیز از این جهت که دقیقاً در تقابل با تلاش‌های غرب برای کنار گذاشتن ایران از مسأله سوریه قرار می‌گرفت.


در همین راستا، روزنامه ایرلندی «آیریش ایندیپندنت» در تحلیلی به بررسی این موضوع پرداخته و نوشته، چنین تصمیمی، می تواند خشم آمریکا از کشورهای منطقه و به ویژه کشورهای عضو اتحادیه عرب را به دنبال داشته داشته باشد. به نوشته این روزنامه، دعوت از ایران برای تشکیل گروهی برای حل بحران سوریه از سوی سه متحد کلیدی آمریکا در منطقه (مصر، ترکیه، عربستان)، می‌تواند در عین حال نشان دهنده به حاشیه رانده شدن غرب در منطقه‌ای باشد که به واسطه امواج انقلاب‌های عربی دچار تغییر و تحول شده است. 


در مطلب دیگری مرتبط با سوریه، «واشنگتن پست» از ادامه ادعاهای دولت آمریکا درباره فرستادن سلاح از سوی ایران به سوریه از خاک عراق خبر داده است. چند روز پس از آنکه کاخ سفید، دولت عراق را متهم کرد، حریم هوایی خود را بر روی ایران باز گذاشته تا به سوریه سلاح بفرستد، این بار از عراق خواسته تا همه هواپیماهای ایرانی عبوری از آسمان عراق را بر زمین نشانده و آنها را بازرسی کند.

این در حالی است که روز گذشته، دولت عراق اعلام کرده بود، اگر آمریکا ادعایی در این باره دارد، باید شواهد معتبر برای اثبات آن بیاورد، ولی تاکنون هیچ سندی در زمینه فرستادن سلاح از سوی ایران به سوریه به دست نیامده است.


اما در ادامه توجه مطبوعات جهانی به قابلیت‌ها و برنامه‌های نیروی دریایی ایران و پوشش اخبار مربوط به این حوزه، روزنامه «چاینا دیلی» اظهارات سردار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران را بازتاب داده است.

روز گذشته، سردار فدوی گفته بود: نیروهای سپاه پاسداران، به طور جدی و دقیق هر گونه حرکت انجام شده از سوی نیروهای آمریکایی در خلیج فارس را زیر نظر دارند.

وی همچنین اشاره کرده بود که شناورهای سپاه پاسداران پیرامون ناوهای آمریکایی حاضر در منطقه، گشت‌زنی می‌کنند.


روزنامه «ژاپن تایمز» در مطلبی مرتبط با انتخابات آمریکا، به بررسی نقاط توافق و اختلاف باراک اوباما و میت رامنی، کاندیداهای دمکرات و جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پرداخته و اشاره کرده، یکی از نقاط اختلاف، موضع آنان در قبال ایران است.

به نوشته این روزنامه، در حالی که اوباما اعلام کرده، سیاست جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای را دنبال می‌کند، رامنی گفته، وجود «توانایی» هسته‌ای در ایران را تحمل نخواهد کرد.

در حقیقت، هرچند اوباما ممکن است تنها در صورت دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، به گزینه نظامی علیه ایران دست آ‌ویزد، آستانه تحمل و خط قرمز رامنی، پایین‌تر از این مرز است.


در پایان، در خبری شگفت‌انگیز و جالب توجه، روزنامه «جروزالم پست» از تصمیم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای انجام تست دروغ‌سنجی از اعضای کابینه‌اش خبر داده است! این کار در پی آن انجام می‌شود که روز گذشته، نشست کابینه امنیتی این رژیم به واسطه درز اخبار محرمانه مربوط به آن به میان رسانه‌ها، از سوی نتانیاهو لغو شد.

اکنون نتانیاهو می‌کوشد با انجام آزمایش دروغ‌سنجی، دریابد که این درز اخبار از سوی چه کسی انجام گرفته است.

در اخبار منتشره در رسانه‌های اسرائیلی آمده بود که در نخستین روز برگزاری نشست کابینه امنیتی، وزرا نتوانسته‌اند به هیچ توافقی درباره موضوع ایران دست پیدا کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها