کد خبر: ۷۸۲۸۹
زمان انتشار: ۰۱:۳۱     ۲۰ شهريور ۱۳۹۱

 گروه تاریخ رجانیوز: شیخ یوسف صانعی که زمانی در نمازجمعه، ‌زندگی و شهادت معصومین(علیهم السلام) را به خاطر پیاده شدن قصاص اسلامی و حدود آن در جامعه توسط قوه قضاییه معرفی می کرد، در دیدار اخیر خود با دوتن از پادوهای دست چندم فتنه از روی آوردن قضات به اعدام انتقاد کرده و خواستار مجازات های جایگزین می شود. این در حالی است که سالهای دهه 60،‌ یاداور نطق های آتشین او است که فریاد می زد: «آقا دوتا کلمه علیه انقلاب حرف زده، خوب عصبانی شده. درست، ولی مجازاتش هم این است که چهارتا شلاق به او بزنیم!»[1]

به گزارش رجانیوز،‌ هفته گذشته دوتن از محکومین و پادوهای دست چندم فتنه در سفری به قم با برخی مراجع دیدار کرده و با انتشار خبر آن در رسانه های خود به شبهه افکنی در بحث فقهی اعدام محارب پرداختند. در این دیدارها برخی از مراجع با بیان نظر فقهی‌ خود اعدام محارب را جایز ندانسته اند.
لازم به ذکر است علت این دیدار، نزدیک بودن اجرای حکم اعدام یکی از زندانیان اوین عنوان شده است که بین سال های 60 تا 65 به دلیل هواداری و ارتباط با منافقین زندانی بوده و چند سال پیش نیز مجددا به علت همکاری با شبکه تلویزیونی منافقین دستگیر و محاکمه شده است.
 
فارغ از اینکه بعضی از ديدارشوندگان مانند رستگار جویباری از شاگردان و طرفداران سیدکاظم شریعتمداری بوده و سابقه چندین بار دستگیری و حبس و نامه نگاری های توهین آمیز به مسئولان نظام را دارند، آنچه در این بین جلب توجه می کند سخنان شیخ یوسف صانعی راجع به اعدام است. او در این دیدار با بیان اینکه برای محارب 4 مجازات در نظر گرفته شده گفت: "چرا قضات ما به مجازات اعدام روی می آورند و از 3 مجازات دیگر روی می‌گردانند؟ مگر حدود الهی نیست؟ مگر خداوند نگفته نفی بلد؟ پس چرا الزاما اعدام؟"
 
گرچه بیان نظرات علمی و فقهی حتی اگر خلاف مشهورات هم باشد ولی با دلیل و مدرک شود بدون ایراد و حتی مثبت تلقی می شود، اما نکته منفی آن است که نظرات فقهی به صورت تابعی از مداجلات قبیله گرایانه سیاسی دربیاید و کسانی به خود اجازه دهند در هر زمان و بنا به اقتضائات قبیله سیاسی خود، نظرات فقهی بیان کنند و این چیزی نیست جز وجه المصالحه قرار گرفتن دین و حداقل اثر منفی اش اثرش زده شدن مردم از دین است. از همین رو، شنیدن این سخنان از زبان شیخ یوسف صانعی وقتی ناپسند جلوه می کند که می بینیم مراجعه به سخنان و عملکرد او در دهه 60 نشان دهنده ی مواضعی کاملا متناقض با مواضع امروز اوست. صانعی دادستان کل کشور در سخنان خود در دی ماه سال 62 می گوید:
 
«اگر تمام تاریخ اسلامی را ورق بزنیم به جز پنج سال حکومت حضرت علی(علیه اسلام) یک مورد حد، تعزیر، دیه و قصاص اجرا نشده است، قوانین کلی را امام صادق(علیه اسلام) گفته اند. و نیز امام حسن عسکری(علیه اسلام) بیش از بیست و پنج سال تحت نظر و زندانی بوده و در آخر هم به شهادت رسیده اند،تا یک روز مسلمانان با کمک حکومت و به وسیله ی قوه قضائیه بتوانند قصاص اسلامی و حدود آن را در جامعه پیاده کنند؛ که امروز در ایران به برکات رهنمودهای ائمه اطهار و تلاش آنها ما حکم اسلام را پیاده می کنیم.» [2]
گفتنی است صانعی طی سخنانی در سال 64، گویی عملکرد امروز ضد انقلاب را مورد انتقاد قرار داده و با اخطار به گروهک های ضد انقلاب و هوادارانشان می گوید: «آن روزی که علیه آنان به عنوان مفسد کیفرخواست صادر می شود، قوم و خویش‌ها به التماس نیفتند و فلان روحانی را نبینند!» [3] 
معلوم نیست چه اتفاقی افتاده که شیخ یوسف صانعی که در پرونده ی کاری خود در ایام تصدی دادستانی کل کشور،‌ اعدام تعداد زیادی از منافقین و عناصر ضد انقلاب را دارد (و البته این برخورد قاطع با ضد انقلاب و منافقین برانداز نه تنها مذموم نیست بلکه بسیار ممدوح هم هست)؛ این روزها به هواداری آنها پرداخته و خواستار مجازات های جایگزین اعدام می شود؟ صانعی که روزگاری می گفت: «امید ضد انقلاب از اوین باید قطع باشد.اوین باید محیط ترس باشد. اوین باید محیط رعب باشد. .... این اشتباه است که بگوییم آقا هیچ کس نترسد، نه آقا! ضدانقلاب باید از اینکه می گویند می بریمت اوین لرزه بر تنش بیفتد.» [4]چرا این روزها از منافق سابقه دار و محبوس در اوین هواداری می کند؟!
در خاتمه باید از آقای صانعی پرسید آیا این سخنان خود را که در تیرماه 1362 ایراد کرده اند در خاطر دارند: «نکند امروز که آرامش داریم و مسئولین که امروز امنیت دارند، آن پدر و مادرهای ضد انقلاب از مسئولین سراغ آزادی فرزندانشان را بگیرند که هرگاه سراغ این مسائل رفتیم، سراغ قتلگاه حزب برویم [و با دیدن نمونه جنایات آنها، تصمیم به آزادی آنها نگیریم]. اینها توبه کنندگان نیستند، می آیند بیرون افعی می شوند. مسئولین مملکت و ملت یک وقت تحت تأثیر قرار نگیرند. هرگاه تحت تأثیر قرار گرفتید سراغ جنایت هایشان بروید. 
... زندانی بودن آنها مرضیّ خدایی [مورد رضایت خدا] است. حرکتی نشود که ما خدای نکرده علیه دادگاه انقلاب حرف بزنیم. امروز با تلاش برادران سپاه و کمیته ها و شهربانی و دادگاه های انقلاب بوده که ما هستیم و الّا آنها رحم ندارند. 
... [آنها] خائنین به مملکت هستند و به پدر و مادر خودشان هم رحم نمی کنند و باید به مجازاتشان برسند. من اینجا به عنوان یک مسئول قوه قضائیه دست آن عزیزانی را می بوسم و حاضرم کفش هایشان را جفت کنم که با دست های پرتوانشان ضد انقلاب را گرفتند و به دادگاه بردند و به مجازات رساندند.آفرین بر آنها. نکند ما به دادگاه های انقلاب بدبین شویم.»[5]
 
پی نوشتها:
1-بازخوانی دیدگاه های سیاسی و فقهی آیت الله صانعی، امید حسینی، ص 140( 6/7/65)
2-بازخوانی دیدگاه های سیاسی و فقهی آیت الله صانعی، امید حسینی، ص 182(روزنامه اطلاعات 25/10/62)
3-بازخوانی دیدگاه های سیاسی و فقهی آیت الله صانعی، امید حسینی، ص 141( 8/2/64)
4-بازخوانی دیدگاه های سیاسی و فقهی آیت الله صانعی، امید حسینی، ص 140    19/4/64
5- روزنامه جمهوری اسلامی، 6 تیر 1362، صفحه
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها