کد خبر: ۷۸۶۷۶
زمان انتشار: ۱۸:۵۵     ۲۱ شهريور ۱۳۹۱
به گزارش 598 به نقل از خبرگزاري دانشجو- آيين آغاز سال تحصيلي حوزه‌هاي علميه تهران  صبح امروز با حضور مديران حوزه علميه، طلاب و اساتيد و در حضور نماينده مقام معظم رهبري، حجت الاسلام محمدي گلپايگاني و رئيس حوزه‌هاي علميه خواهران و برادران سراسر كشور در مدرسه عالي شهيد مطهري برگزار شد.
 
 
اشتباهي كه قرائتي در ابتداي طلبگي كرد

 
حجت‌الاسلام محسن قرائتي در اين مراسم در سخناني ضمن اشاره به اينكه مردم دنيا به سه دسته تقسيم مي‌شوند، گفت: برخي از مردم در عرصه توليد فعال‌اند، برخي ديگر در عرصه توزيع و برخي نيز صرفا در عرصه مصرف.
 
وي در ادامه افزود: طلبگي از اين جهت خوب است كه بعضي‌ها در آن مانند شهيد مطهري به مرحله توليد علم مي‌رسند و اگر كسي بيان و قلم مناسب براي توليد علم را نداشت به توزيع علوم افرادي چون شهيد مطهري مي‌پردازد و چنانچه در اين عرصه نيز توانايي و استعدادي نداشت از آنچه كسب كرده از خودش مصرف مي‌كند و به آن عمل مي‌كند.
 
رئيس ستاد اقامه نماز در ادامه گفت: وقتي كه طلبه جواني بودم 50 بار خواستگاري كردم و همه به خاطر اينكه طلبه بودم به من زن ندادند و الان همه پشيمان‌اند.
 
قرائتي در ادامه سخنان خود به بيان ويژگي‌هاي طلاب نمونه پرداخت و گفت: اولين مشخصه طلبه نمونه اين است كه تعطيلات را كم مي‌كند و از تعطيلات هم استفاده مي‌كند؛ دومين ويژگي آن اين است كه حداقل استفاده را از راديو و تلويزيون كرده و كمترين وقت را به روزنامه خواندن اختصاص مي‌دهد.
 
وي در ادامه با اشاره به بهره‌گيري كم تعدادي از حوز‌ه‌هاي علميه از قرآن گفت: يكي از دلايل اينكه قرآن مهجور مي باشد، احتمال‌هاست.
 
رئيس ستاد اقامه نماز به طلاب توصيه كرد مطالعه دقيق كنيد و در عرصه‌هاي تفسير وارد شويد.
 
قرائتي در ادامه گفت: يكي از اشتباهات من در ابتداي طلبگي اين بود كه بنا بر پيشنهاد پدرم فكر مي‌كردم تا ملا نشد‌ه‌ام نبايد منبر بروم.
 
 

 
وي ادامه داد: ‌الان معتقدم طلبه‌هاي سال اول هم بايد براي تبليغ بروند، چرا كه تبليغ دو گونه است؛ يكي فني و ديگري غيرفني و طلبه سال اول نبايد وارد تبليغ فني شود چرا كه اين كار فقيه است اما تبليغ غيرفني را طلبه سال اول هم مي‌تواند انجام دهد.
 
رئيس ستاد اقامه نماز در ادامه به طلاب توصيه كرد: قرآن را جدي بگيريد؛ چرا كه قرآن هر كلمه‌اش يك نكته است.
 
قرائتي در ادامه با اشاره به اينكه در بعضي مدارس هنوز به قرآن به طور جدي پرداخته نشده است، افزود: همان‌طور كه به كفايه و رسائل جدي هستيم به قرآن هم جدي شويد.
 
وي ضمن تاكيد بر اينكه سعي كنيد به پيروي از امام علي (ع) خطبه‌هاي كوتاه بخوانيد، افزود: با قرآن و نهج‌البلاغه چفت شويد؛ چرا كه قرآن پاسخ همه سوال‌ها را مي‌دهد.
 
رئيس ستاد اقامه نماز با تاكيد دوباره بر اين مسئله كه بايد براي پيشرفت در عرصه‌هاي علمي و معنوي از تعطيلات كم كرد، گفت: يكي از نكات مهم در طلبگي اين است كه دنبال مدرك نباشيد.
 
وي با اشاره به اينكه ما بايد خنده حلال را بين مردم رواج دهيم گفت: تا به حال عرضه اين را نداشتيم كه به مردم خنده حلال عرضه كنيم.
 
قرائتي در ادامه افزود: روزي خانواده به من گفتند اگر يك روز شد كه شما پامنبري هايت را نخنداني و آقاي صديقي پامنبري هايش را نگرياند، آن روز روزي است كه امام خميني مي آيد.
 
قرائتي در پايان به مسئله هجرت و مهاجرت اشاره كرد و گفت: همان‌طور كه يكي از مسائل مهم كه قبل از قيامت از آن سوال مي‌شود، مسئله هجرت است بايد هر طلبه‌اي پس از يادگيري علوم ديني براي تبليغ و اطلاع‌رساني به مردم، آمادگي به مهاجرت و هجرت داشته باشد و به اين امر اقدام كند.
 
توصيه‌هاي حجت‌الاسلام بوشهري در آغاز سال تحصيلي به طلاب تهران
 
حجت‌الاسلام بوشهري با اشاره به برخي روايات اهل بيت، حوزه‌هاي علميه طلاب و روحانيون را احياگران مكتب اهل‌ بيت خواند و گفت: كساني كه علوم اهل بيت را مي‌آموزند و به ديگران آموزش مي‌دهند همين روحانيون و طلاب هستند.
  
رئيس حوزه‌هاي علميه برادران سراسر كشور در ادامه با اشاره به اينكه وقتي انسان مي‌خواهد مفهومي را به مخاطب تفهيم كند بهترين راه اين است كه از زبان واسطه استفاده نكند، گفت: بهتر است هر مبلغي كه براي تبليغ به خارج از كشور يا يكي از استان‌هاي داراي گويش خاص مي‌رود از زبان و گويش همان مردم براي تبليغ استفاده كند.
 
بوشهري در ادامه افزود: امروز روز آغاز مسئوليت مديران حوزه‌ها،‌ طلاب،‌ اساتيد و نظام اسلامي است.
 
وي با اشاره به حضور اساتيد و علماي برجسته در اين جلسه گفت: اين حضور به معني مسوليت‌پذيري اين بزرگان در قبال حوزه‌هاي علميه است.
 
رئيس حوزه‌هاي علميه برادران سراسر كشور ايران خطاب به طلاب گفت: مسئوليت شما اين است كه خوب درس بخوانيد و از فرصت‌ها بهترين بهره را ببريد.
 
 

 
بوشهري در ادامه به طلاب توصيه كرد: حرمت اساتيد را به شايستگي حفظ كنيد تا توفيقات و بركات عمرتان افزون گردد.
 
وي در ادامه گفت: هر حجره و مدرسه‌اي كانون خروشاني از تحصيل علم و كمال مي‌باشد؛ لذا به آنچه مي‌آموزيد از دستورات ديني عمل كنيد.
 
رئيس حوزه‌هاي علميه برادران سراسر كشور در ادامه خطاب به طلاب گفت: اگر طلاب از مكروهات و محرمات دوري كنند و به مستحباب و واجبات پايبند باشند صاحب نفس مي‌شوند.
 
بوشهري در ادامه افزود: ما بايد بپذيريم گاهي ناهنجاري‌هاي جامعه به ما طلاب و روحانيون باز مي‌گردد؛ چرا كه آن گونه كه بايد دين و احكام خدا را براي مردم تبيين نكرده‌ايم.
 
وي در ادامه با اشاره به وضعيت حجاب در جامعه و بروز معضل حجاب گفت: ما مانند لشكري هستيم كه اگر پست خود را ترك كنيم بي‌شك منجر به شكست خواهد شد؛ چرا كه لشكري كه به وظيفه خود عمل نكند ولو به رهبري پيامبر شكست مي‌خورد.
 
رئيس حوزه‌هاي علميه برادران سراسر كشور در ادامه گفت: اگر بدعت‌ها در جامعه پيدا شود روحانيت است كه در مقابل آن بايد سينه سپر كند.
 
بوشهري ادامه داد: طلاب بايد بدانند كه ما تافته جدابافته از مردم نيستيم و بايد با مردم رابطه تنگاتنگ داشته باشيم.
 
وي گفت: حوزه اگر بخواهد استقلالش حفظ شود بايد با مردم رابطه تنگاتنگ داشته باشد تا مردم، حوزه را از خود بدانند و در قبال آن احساس مسئوليت كنند.
 
رئيس حوزه‌هاي علميه برادران سراسر كشور ، طلاب را به آشنايي با شرايط، شبهات و مقتضيات زمان دعوت كرد و گفت: طلاب همان‌گونه كه رويدادها و شرايط نو به نو مي‌شود بايد نو به نو شوند.
 
بوشهري با بيان اينكه طلبه نبايد به نظام اسلامي بي‌تفاوت باشد، گفت: نظام اسلامي نيز در قبال روحانيت و حوزه‌هاي علميه مسئوليت‌هايي دارد و نظام‌ بايد روحانيت را ديده‌بان بيدار تلقي كند؛ چرا كه خواستگاه نظام اسلامي حوزه‌ علميه است.
 
وي خطاب به اساتيد گفت: طلاب سرمايه‌هاي ما هستند؛ چرا كه مراجع تقليد آينده بين همين طلابي است كه خادمان اسلام‌اند.
 
رئيس حوزه‌هاي علميه برادران سراسر كشور مديران حوزه‌هاي علميه را به برنامه‌ريزي درست براي طلاب توصيه كرد تا وقت طلاب به فرصت‌سوزي تبديل نشود و آنها را دعوت به رابطه تنگاتنگ با طلاب نمود.
 
بوشهري در پايان ضمن تاكيد بر اينكه بايد به گونه‌اي عمل كنيم كه وجودمان براي اسلام مفيد باشد خطاب به طلاب گفت: بخوانيد تا بدانيد، بخوانيد تا عمل كنيد، بخوانيد تا تدوين دين كنيد و در آخر بخوانيد تا با بدعت‌ها مبارزه كنيد.
 
جمشيدي: نظام و حوزه‌هاي علميه هرگز از يكديگر جدا نمي‌شوند
 
حجت‌الاسلام جمشيدي، رئيس حوزه‌هاي خواهران سراسر كشور با بيان اينكه شروع سال تحصيلي فرصتي مناسب براي توجه، اتحاد و اتكال به ذات مقدس الهي است گفت: هر مومن پس از اتكال به خدا بايد ظرفيت‌هاي خود را بشناسد تا از ظرفيت خود حداكثر استفاده را بنمايد.
 
رئيس حوزه‌هاي عمليه خواهران سراسر كشور گفت: ما از ابتداي طلبگي با امام عهد بستيم و خود را براي سربازي ايشان تربيت كردم اگر چه همه از ابتدا خود را براي سرداري آماده مي‌كنند اما ما خود را براي سربازي ايشان آماده كرده‌ايم.
 
 
 
 
وي در ادامه با اشاره به اينكه حوزه‌هاي علميه ستون اصلي توليد علم در تارك تاريخ بوده‌اند گفت: حوزه‌هاي علميه تنها كساني هستند كه علم را هرگز نه براي توسعه علم، نه براي خود علم بلكه فقط براي خدا و در ظرفي با طهارت توليد كرده‌اند.
 
حجت‌الاسلام جمشيدي با اشاره به نياز بالاي جامعه امروز ما به كرسي‌هاي نظريه‌پردازي گفت: ‌اين امر جز در سايه تلاش براي علم‌آموزي محقق نخواهد شد.
 
وي در ادامه با اشاره به اينكه اكثريت روحانيت ما زندگي‌شان از متوسط مردم پايين‌تر است گفت: روحانيت مزد و اجر تلاش خود را از كسي ديگر طلب مي‌كند.
 
رئيس حوزه‌هاي عمليه خواهران سراسر كشور با اشاره به برگزاري جلسه آيين آغاز سال تحصيلي حوزه‌هاي علميه گفت: اين همايش همدستي و همداستاني روحانيت انقلابي در دفاع از كيان تشيع و انقلاب اسلامي را نشان مي‌دهد.
 
حجت‌الاسلام جمشيدي تاكيد كرد: نظام جمهوري اسلامي و حوزه‌هاي علميه هرگز از يكديگر جدا نمي‌شوند چرا كه هدفشان يكي است.
 
وي در ادامه با بيان آماري از تعداد خواهران تحت پوشش حوزه‌هاي علميه خواهران گفت: قبل از انقلاب اسلامي تعداد كمي حوزه علميه داشتيم اگر چه در طول تاريخ تشيع زنان عالمه زياد بودند اما فعاليت سازمان يافته‌اي براي ارتقاي علمي اين قشر نداشتيم.
 
رئيس حوزه‌هاي علميه خواهران سراسر كشور افزود: پس از انقلاب با پشتيباني مرحوم امام خميني و تلاش‌هاي بزرگاني چون مرحوم بهشتي و قدوسي امروز در سراسر كشور بيش از 370 مدرسه علميه خواهران داريم.
 
وي فارغ‌التحصيلان حوزه‌هاي علميه خواهران را 70 هزار نفر و طلاب خواهر مشغول به تحصيل را 50 هزار نفر دانست كه در 14 رشته آموزشي در عرصه‌هاي مختلف حوزه‌هاي علميه مشغول به تحصيل هستند.
 
حجت‌الاسلام جمشيدي با اشاره به نقش‌آفريني زنان مبلغ در عرصه اجتماع گفت: به بركت ظرفيتي كه انقلاب براي خواهران ايجاد كرده امروز ما با يك پديده مواجه هستيم.
 
وي در ادامه افزود: اين هزاران مفسر، انديشمند و فقيه ظرفيتي است كه نمي‌توان آن را ناديده گرفت.
 
رئيس حوزه‌هاي علميه خواهران سراسر كشور، با بيان اينكه هر خواهر طلبه جامعه هدفش در ابتداي خود و خانواده اوست و سپس به حسب امكانات و شرايط عرصه‌هاي اجتماعي گفت: با ارتقاي سطح علمي و مهارتي خواهران طلبه در عرصه توليد علم و پاسخگويي به شبهات و مقابله با عرفان‌ها و انديشه‌هاي كاذب حداكثر استفاده را مي‌كنيم.
 
وي در پايان گفت: خواهران حوزه‌هاي علميه الگوهاي مناسبي در عرصه‌هاي مختلف از جمله در عرصه‌هاي عفاف و حجاب هستند.
 
آيت الله مجتبي تهراني: تصحیح انگیزه طلاب علوم دینی ضروري است

آیت‌الله تهرانی نيز در این مراسم گفت: انگیزه فردی که در آغاز مسیر تحصیل و طلب علم قرار دارد بسیار مهم است، از این رو باید از طلابی که وارد حوزه‌های علمیه می‌شوند از چرایی ورودشان به حوزه سؤال کرد که چرا به حوزه آمده‌اند؟ لذا پاسخ‌های گوناگونی را خواهیم شنید که بیانگر انگیزه‌های آنها است.
 
وی تصريح كرد: بالاترین انگیزه طلب علم را طلب علم برای علم دانست و آن را امری ارزشمند برشمرد.
 
اين استاد اخلاق بيان داشت: عده‌ای از افراد، انگیزه ورود به حوزه را رسیدن به درجه فقاهت مطرح می‌کنند چرا که مقامی بالاتر و مقدس‌تر از مرجعیت وجود ندارد و گروهی هم حوزه را وسیله‌ای برای امرار معاش می‌دانند و برخی دیگر نیز گرفتن مدرک را انگیزه خود در طلبگی بیان می‌کنند.
 
 
 
 
آیت‌الله تهرانی افرود: کسی که انگیزه خود را از ورود به حوزه، رسیدن به درجه مرجع تقلید بیان می‌دارد به خودی خود ارزشمند نیست، چرا که «خدا» در آن وجود ندارد و این فرد، بدون انگیزه الهی در تحصیل و تدریس، چیزی را به دست نخواهد آورد.
 
وی بيان داشت: اولین چیزی که برای ترویج، تبلیغ و نصرت دین الهی در حوزه‌های علمیه لازم است و می‌تواند آن را از رکود بیرون آورد این است که تصحیح انگیزه تحصیل در آنجا تدریس شود؛ لذا یکی از آثار تصحیح انگیزه برای تحصیل و تدریس در حوزه‌های علمیه آن است که طلاب برای ترویج و تبلیغ دین، همت گمارند.
 
اين استاد اخلاق تصریح کرد: ساده زیستی، یکی از امور مهمی است که روحانیون باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند و این نیز از همان تصحیح انگیزه نشأت می‌گیرد، بنابراین هر فردی که یک گام برای بهبود وضعیت اقتصادی زندگی خویش بردارد به همان مقدار از معنویت و ارزش معنویات او کاسته خواهد شد.

رشاد: مجتهد اخلاق كم داريم 
 
در ادامه حجت‌الاسلام رشاد، رئيس شوراي مديريت حوزه‌هاي علميه استان تهران با تشكر از ارگان‌ها و سازمان‌هاي ياري‌دهنده در برگزاري اين آيين بازگشايي حوزه‌هاي علميه تهران گفت: حضور حجت‌الاسلام محمدي‌گلپايگاني، نماينده محترم ولي‌فقيه در اين جلسه نشان توجه خاص رهبري به امور حوزه‌هاي عمليه تهران است.
 
وي در ادامه با تشكر و قدرداني از حضور آيت‌الله مجتبي تهراني گفت: اگر چه ما مجتهد اخلاقي زياد داريم اما مجتهد اخلاق كم داريم و آيت‌الله مجتبي تهراني از اركان حوزه‌هاي علميه و مجتهد اخلاق به حساب مي‌آيند.
 

 
حجت‌الاسلام رشاد از حضور حجت‌الاسلام بوشهري، حجت‌الاسلام جمشيدي، حجت‌الاسلام قرائتي و تمام اساتيد و طلابي كه در اين جلسه حضور داشتند قدرداني كرد.
 
در پايان اين جلسه طلاب از محضر آيت الله مجتبي تهراني و بيانات اخلاقي ايشان بهره بردند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
سید محمدمهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۵ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۱
۰
۰
خدایا تو را به مهدیت قسم آنهایی که آخرت جاودان را میخواهند به حوائج دنیوی و آخرویشان برسان که تو قدرت و بخشندگی بی نهایتی داری.برای سلامتی ونعجیل در فرج آقا امام زمان سه صلوات.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها