کد خبر: ۷۹۴۷۸
زمان انتشار: ۱۷:۵۹     ۲۶ شهريور ۱۳۹۱
بررسی نوع تاثیرپذیری بهائیت از عقاید اسماعیلیه با توجه به هم‌زمانی حمایت انگلستان از آقاخان اول و پیدایش فرقه بهاییت می‌تواند پاسخ بسیاری از شبهات باشد، چرا که شباهت‌های عملیاتی زیادی در این دو فرقه وجود دارد.

فارس، در دوران امامت و حیات امام صادق علیه‌السلام، فرقه‌ای انحرافی با نام اسماعیلیه بروز پیدا کرد، فرقه اسماعیلیه با انکار مرگ اسماعیل فرزند بزرگ امام صادق(ع)، بر امامت او تاکید دارند،‌ در حالی‌که شیعه به امامت امام موسی کاظم علیه‌السلام بعد از شهادت امام صادق(ع) اعتقاد دارد.

 

 

به همین منظور برای آشنایی بیشتر با فرقه اسماعیلیه آقاخانیه با حجت‌الاسلام محمودرضا قاسمی عضو هیئت علمی مؤسسه بهداشت معنوی و کارشناس فرقه‌های انحرافی گفت‌وگوی مشروحی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌آید:

 

اسماعیلیه آقاخانیه در مبحث عقاید و بحث توحید، نبوت و معاد اختلافاتی بعضاً اساسی با سایر فرق مسلمین و نیز شیعه امامی دارند، عده‌ای از آنان به شریعت عمل کرده و  از بازگشت به آن سخن می‌گویند، اگر چه مراسم مذهبی خاص خود را دارند و عده‌ای نیز به شریعت عمل نمی‌کنند، اما این باعث خروج آنها از دین اسلام نشده است، زیرا آنان حضرت ختمی مرتبت را آخرین پیامبر خدا می‌دانند و محمد بن اسماعیل را صاحب شریعت نمی‌دانند.

آقاخانیه یک شبکه تو در تو و با نفوذ در بسیاری از مراکز عمده اقتصادی، دانشگاهی و رسانه‌ای دنیاست که با بسیاری از سران سلطه در ارتباط بوده و حوزه عملیاتی آن در شانزده منطقه دنیا از جمله ایران است.

در پی انجام این تحقیق، این نتیجه به دست آمد که یک سری از امور در حیطه مسائل اسماعیلیه نیازمند تحقیق جدی است که آنها به اختصار عبارتند از:

بررسی نسب و سیادت آقاخان

بررسی این نسب به خصوص بعد از الموت و انتساب او به «نزار» مهم است و اثبات این مسأله که حسن دوّم از نسل نزار است، مسأله‌ای بسیار مهم و حیاتی برای اسماعیلیه آقاخانیه به شمار می‌رود، زیرا آقاخان‌ها شجره‌نامه خود را از طریق همین حسن دوّم به خلفای فاطمی و در نهایت به حضرت علی صلوات الله علیه می‌رسانند و برای آنان بسیار مهم است که اثبات کنند که حسن مذکور واقعاً نواده نزار بوده است و اثبات چنین ادعایی ناممکن به نظر می‌رسد!

چگونه می‌توان پسر محمد بزرگ امید، زاده شده در الموت را به نزار نسبت داد، در حالی‌که خود محمد بزرگ امید تأکید می‌کرد که امام نیست، چگونه پسرش می‌تواند امام باشد؟!

پذیرش اسلام اسماعیلیه

پذیرش اسلام آن‌ها چنانچه منکر ضروری دین نبوده، به عنوان مسلمان از سوی سایر مسلمان‌ها باید تبیین شود. چرا که سازمان کنفرانس اسلامی آنان را جزو هیچ یک از فرق اسلامی به حساب نیاورده است وبه نظر می رسد رفتار قرامطه و باطنیه در این مورد بی‌تاثیر نبوده.

فرقه یعنی «اسماعیلیه نزاریه» مسلمان هستند و گریز آقاخان‌ها از شریعت و سرسپردگی آنان به نظام سلطه نباید باعث شود اسلام عموم معتقدین به اسماعیلیه زیر سؤال رود!

بررسی مخفی‌کاری در اسماعیلیه

با توجه به اینکه هنوز یک نوع مخفی‌کاری در استفاده از کتابخانه‌های اسماعیلیه  وجود دارد، می‌طلبد یک بررسی در کتب موجود کتابخانه‌های اسماعیلیه که تاکنون از منظر عمومی پنهان شده است، صورت گیرد و نیز علت این مخفی‌کاری بررسی شود. آیا اسماعیلیه کتبی بر ضد خود دارند که تاکنون نتوانسته‌اند به آنها نقدی بزنند؛ یا گنج‌های علمی دارند که دیگران از آنها بی‌بهره‌اند؟! بنابراین، بررسی این مطلب که چرا آنان اجازه دسترسی به کتابخانه‌های قدیمی خود را جز برای افراد خاص نمی‌دهند و تهیه لیستی جامع از کتب اسماعیلی موجود در این کتابخانه‌ها ضروری است.

بررسی محوریت یک شبکه در جهت‌دهی به فرق نوظهور

نوسازی و گسترش فرقه اسماعیلیه در قرن اخیر همزمان با شکل‌گیری فرقه‌های استعماری «بهاییت» و «بابیت» در ایران بوده است، به نظر می‌رسد، نزدیکی شعارها و آموزهای بهاییت و فرقه اسماعیلیه، مدرن، کاملاً حساب شده و تحت یک مدیریت پشت پرده باشد.

اسماعیلیه در قرن‌های اخیر، دیگر آن گروه سرکش و طاغی که در کوه‌ها و غارها سنگر می‌گرفتند و با ترورهای مخفیانه خویش، رعب بر دل مخالفان می‌افکندند، نیستند بلکه دستور کار خود را بر مبنای «انطباق با محیط و تغییرات تاریخی» نهاده‌اند، اما نکته قابل تامل آن‌که نزدیکی شعارها و آموزهای بهائیت و اسماعیلیان مدرن، کاملاً محسوس است و هرگز نمی‌تواند اتفاقی باشد.

بررسی نوع تأثیرپذیری بهائیت در عقاید خود با توجه به هم‌زمانی حمایت انگلستان از آقاخان اول و پیدایش فرقه بهائیت می‌تواند زمینه این آگاهی را افزایش دهد، به عنوان مثال فرا رسیدن قیامت که توسط ائمه قیامت اسماعیلی مطرح شد و پایان شریعت و شروع به اباحه‌گری برای مدتی، چقدر در نسخ شریعت محمدی و تاثیر پذیری توسط باب و بعداً بهاء‌الله تاثیر داشته است، آنجا که طاهره قرةالعین در بدشت (روستایی در هفت کیلومتری شرق شاهرود) قیامت کبری و نسخ شریعت را اعلام کرد و تمام وظایف دینی را ملغی اعلام کرد. جایگزینی «جماعتخانه» در اسماعیلیه آقاخانیه به جای «مسجد» و جایگزینی «مشرق الاذکار» در بهائیت نیز به این شباهت در مدیریت شبکه‌ای دامن می‌زند.

البته ما به هیچ وجه کافران ملحدی چون بهائیان را با فرقه اسماعیلیه مسلمان هم‌ردیف نمی‌دانیم و در جهت تکفیر کسی نیستیم و مرادمان از مطرح کردن این بحث، بررسی علت نزدیکی شعارهایی چون سکولاریسم و اباحه‌گری در طول تاریخ ... از ناحیه این دو فرقه متفاوت است که می‌بایست با بررسی و تحقیق، حقیقت تبیین شود و مشخص شود سرمنشأ اصلی و خط دهی از کجاست.

شناسایی روش‌های تبلیغی آقاخانیه و نقش شبکه توسعه آقاخان

آقاخانیه نظام دعوتش همانند اسماعیلیان سابق نیست و مبلغ به آن معنا ندارد، در حالی‌که با توجه به عمق نفوذ شبکه آقاخان در ساختارهای کشورهای مختلف، بررسی این موضوع که این شبکه چگونه از روش های اقتصادی ، اجتماعی برای جذب مخاطب استفاده می‌کند، ضروری است.

«شبکه توسعه آقاخان» فعالیت‌های گسترده‌ای را در سطح بین‌الملل و همچنین جمهوری اسلامی ایران در حال اجرا دارد.

تجربه نشان داده است غرب برای به حاشیه راندن و تضعیف انگیزه‌ها و حرکت‌های اسلامی از سیاست موازی سازی و ایجاد تفرقه مذهبی و قومی استفاده کرده است و می‌توان انتظار داشت غرب مجدداً از این حربه در جهت مقابله با امواج شیعی در منطقه استفاده کند، تلاش شبکه آقاخان برای نفوذ در ایران، به دلیل قوت و قدرت اندیشه شیعی اثنی عشری و حاکمیت جمهوری اسلامی در ایران همواره با ناکامی مواجه شده است، اما به نظر می‌رسد، بازیگران عرصه بین‌الملل و به خصوص انگلستان برای به حاشیه راندن جریان اصیل شیعی در منطقه از فرقه اسماعیلیه و شبکه آقاخان استفاده خواهند کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها