کد خبر: ۷۹۸۲
زمان انتشار: ۲۳:۳۶     ۱۸ دی ۱۳۸۹

علي مطهري در ادامه ايفاي نقشي كه در سال‌هاي اخير و خصوصا ايام پس از فتنه در عرصه سياسي كشور بر عهده گرفته است، با تابلوي اصولگرايي و در مقام محلل فعاليت‎هاي سياسي سران فتنه، در گفتگويي با خبرآنلاين، رسانه اين جريان، تلاش كرد تا فضا را براي حضور خاتمي آماده كند.

به گزارش رجانيوز در حاليكه اعلام شرط از سوي خاتمي و دورخيز براي حضور در عرصه سياسي كشور، خشم مردم آسيب ديده از فتنه‏هاي سران فتنه را برانگيخته است، علي مطهري به عنوان اولين خط شكن به ميدان زد تا با كمك رسانه نزديك به جريان خود، اولين خطوط قرمز آشتي با سران فتنه را بشكند. در ادامه اين مصاحبه را بدون دخل و تصرف مي خوانيد:

علی مطهری هرجا كه از دولت حرف می​زند، اشاراتی به رویكرد احمدی​نژاد و مشایی دارد و آن را كلیتی حاكم بر دولت می​داند.

كما اینكه وقتی از نوعی پیوند میان دولت و بخشی از اصلاح​طلبان سخن می​گوید تاكید دارد كه احمدی​نژاد و مشایی در پی جذب 14میلیون نفری هستند كه به موسوی رای دادند.او ردپای آنها در ارائه فهرستی از نامزدهای گوش به فرمان برای مجلس نهم را ردیابی كرده و پیش​بینی می​كند كه نظر جامعتین را هم نخواهند پذیرفت.

این نماینده تهران در گفت​وگو با خبرآنلاین، آخرین تحلیلش از فضای سیاسی كشور را مطرح نمود. تحلیلی كه قائل به حضور اصلاح​طلبان است و برخلاف خطوط قرمزی كه برخی چهره​های اصولگرا برای حضور دوباره اصلاح​طلبان مطرح می​كنند، به جز موسوی و كروبی، دیگر چهره​های این طیف را مجاز به حضور در عرصه سیاسیت می​داند.

فرزند شهید مطهری رویكردی استقبال گرایانه نسبت به حضور خاتمی در فضای سیاسی كشور دارد و نه تنها از دیدار نمایندگان اقلیت با او حمایت می​كند، بلكه اصولگرایان را هم به چنین دیداری دعوت می​كند تا مسائلشان را با او در میان بگذارند. همچنین او نه تنها شروط خاتمی برای آزادی زندانیان سیاسی را عادلانه می داند بلكه استناد به اعترافات آنها برای رد صلاحیت چهره​های اصلاح​طلب را هم مجاز نمی​شمرد.

«احمدی​نژاد با یك مصاحبه قانون عفاف و حجاب را هوا كرد»، «با دوری از آرمان​های انقلاب غیرت متدینین را كشته​اند»، «اگر دولت اصلاحات دم از مكتب ایرانی می​زد، دمار از آن در می​آوردند»، «اتهامات انتخاباتی سایت​ها به افراد آنقدر زیاد است كه فقط باید امیدوار به مغفرت الهی باشیم» از دیگر تیترهایی بود كه می​شد برای این مصاحبه انتخاب كرد. مصاحبه​ای كه به دلیل كسالت دكتر مطهری به شكل مكتوب انجام شد.

مشروح گفت​وگو با وی را در ادامه می​خوانید:

***

با گذشت یك سال و اندی از انتخابات ۸۸ كه برخی از آن به عنوان مرزبندی نوین در فضای سیاسی كشور یاد میكنند، به نظر شما این مرزبندیها تا چه میزان تعمیق شده و امروزه جغرافیای سیاسی كشور دارای چه ابعادی است؟

من قائل به مرزبندی نوین نیستم. انتخاباتی برگزار شده، برخی به نتیجه آن معترض بوده​اند، مسئله​ای كه در همه كشورها رخ می​دهد. منتها ما چون هر مخالفتی را به مخالفت با اسلام تعبیر می كنیم، آن را تبدیل به یك بحران كردیم و بی جهت عده​ای كشته شدند. هم اصلاح​طلبان و هم اصولگرایان در این بحران نقش داشتند و البته نقش اصلاح​طلبانی كه به جای آن كه اعتراض خود را از راه قانون پیگیری كنند، آن را به خیابان​ها كشاندند بیشتر بود. اشتباه اصولگرایان این بود كه در مقابل این اعتراض، به جای آن كه ابتدا به اقناع بپردازند، از همان ابتدا به خشونت روی آوردند. بنابراین مرزبندی نوینی درفضای سیاسی كشور ایجاد نشده، اما استعداد این مرزبندی جدید وجود دارد؛ زیرا نتیجه افراط گری بخشی از دو طرف، نزدیك شدن عقلای اصولگرا و اصلاح​طلب به یكدیگر بوده است. در واقع صف دوستان دانای انقلاب از دوستان نادان در حال جدا شدن است.

فكر می كنید احزاب منتسب به جریان اصلاح​طلب و نخبگان سیاسی آن، چقدر در بازسازی خود موفق بوده و آیا در حال​حاضر هم چنان حیات سیاسی دارند یا نه؟

جریان اصلاح​طلبی در جامعه ما پایگاه اجتماعی دارد، اگرچه بعد از بحران اخیر این پایگاه لطمه دیده است. اشتباه آقای موسوی این بود كه در همان ابتدا راه خود را از غرب​گرایان و ملی​گرایان به صراحت جدا نكرد، لذا شعارهای روز قدس پیدا شد. این امر باعث شد كه مردم متدین كم​كم راه خود را از ایشان جدا كردند. مهم​ترین كار رهبری یك حركت اجتماعی این است كه اهداف خود را به روشنی اعلام كند و از گروه​های منحرفی كه صرفاً به خاطر دشمن مشترك با او همراه شده​اند به عنوان ابزار استفاده نكند و از آن​ها تبری جوید. آقای موسوی این كار را نكرد یا ضعیف انجام داد و كم​كم رهبری این حركت به دست دیگران افتاد و هر كس از ظن خود یار این حركت شد و عده​ای نیز از این نقطه ضعف ایشان برای هل دادن وی به سمت ضد انقلاب به نحو احسن استفاده كردند.

احزاب منتسب به جریان اصلاح​طلبی برای احیای خود لازم است موضع خود را در قبال رفتار آقای موسوی در بحران اخیر به صراحت بیان كنند و راه خود را به روشنی اعلام نمایند.  

ادامه حضور جریان اصلاحات در انتخابات آتی را چگونه می​بینید؟ این حضور از منظر شما مشروط به انجام چه اعمال و تجدید نظرهایی است؟ به عبارت دیگر جریان اصلاح​طلب برای توانایی عبور از فیلتر شورای نگهبان و توانایی كسب آرای مردم چه باید بكند؟

فكر می​كنم غیر از آقای موسوی و شاید آقای كروبی بقیه افراد نباید مشكلی داشته باشند. اتهاماتی كه بر اساس استراق سمع از جلسات خصوصی آن​ها یا اعترافات زندان به آن​ها وارد شده، نمی تواند ملاك باشد. در جلسات خصوصی خیلی حرف​ها گفته می شود. اساساً یكی از اشتباهاتی كه در این بحران رخ داد تحلیل حوادث بر اساس كارهای اطلاعاتی و نه وقایع موجود بود. اگر شورای نگهبان بخواهد سخت​گیری​های بی جا بكند، به دخالت رهبری امیدوارم. البته تركیب شورای نگهبان نسبت به گذشته بهتر شده است.

نظر شما درباره ملاقات گروهی از نمایندگان اقلیت مجلس با آقای خاتمی چیست؟

كار خوبی بوده و در جهت رهنمود رهبری مبنی بر جذب حداكثری و دفع حد اقلی انجام شده است. اصولگرایان هم خوب است با ایشان دیدار و مسائلشان را مطرح كنند. البته آقای خاتمی لازم است نظر خود را درباره رفتار آقای موسوی در بحران اخیر به صراحت بیان كنند تا بر همگان روشن شود كه راه ایشان غیر از راه آقای موسوی است. آقای خاتمی به رفتار خشونت آمیز بعد از انتخابات با معترضان انتقاد داشتند كه رهبری هم به برخی موارد آن اشاره كردند و خواستار رسیدگی و اصلاح فوری شدند. لذا اتهامی متوجه ایشان نیست. شروط ایشان هم شروط عادلانه​ای است. تعیین تكلیف سریع​تر زندانیان سیاسی، اجرای كامل قانون اساسی و انتخابات آزاد همیشه مورد توجه نظام جمهوری اسلامی بوده است.

جناح اصولگرا در چه وضعیتی قرار دارد؟ اگرچه در حال حاضر حضور اصول گرایان در انتخابات آتی بی رقیب به نظر می​رسد اما عده​ای تلاش دارند برخی اختلاف​نظرها در میان آن​ها را مرزبندی​هایی تصویر كنند. به نظر شما این مرزبندی ها چه خواهد بود و سرنوشت آن​ها در آینده چه خواهد شد و با چه رویكردی از سوی مردم مواجه خواهد شد؟  

اصول گرایان چاره ای جز این كه در انتخابات آتی دو فهرست بدهند ندارند. به عنوان مثال چگونه ممكن است نام آقای سیدرضا اكرمی در كنار نام آقای رسایی در یك فهرست قرار گیرد در حالی كه برداشت آن​ها از اصل ولایت فقیه یا آزادی بیان از زمین تا آسمان متفاوت است؟ البته تلاش هایی كه برای وحدت اصولگرایان بر محور جامعتین صورت می​گیرد خوب است اما آقایان مشایی و احمدی​نژاد تمكین نخواهند كرد و فهرست مجزا از افراد گوش به فرمان خواهند داد.

با توصیفی كه شما از وضعیت حضور اصلاح​طلبان و اصولگرایان در آینده سیاسی كشور دارید، بنظرتان رقابت اصلی در انتخابات مجلس نهم میان چه گروه​هایی خواهد بود؟

رقابت اصلی میان اصولگرایان منتقد دولت و حامی دولت خواهد بود و اگر مشاركت مردم در سطح بالایی باشد، دسته اول پیروز میدان خواهند بود.

این كه گفته می​شود نمی​توان به جز یك سلیقه برای همه سلیقه​ها انواع محدودیت​ها را ایجاد كرد، چقدر منطقی و بر آمده از فضای كنونی حاكم بر كشور است؟

این حرف درستی است. نگاهی به صدا و سیما و رفتاری كه در روزهای منتهی به ۹ دی داشت، این مطلب را ثابت می​كند. یك گروه خاص كه تعدادشان از انگشتان دو دست تجاوز نمی​كند، می​توانند هرچه دوست دارند بگویند و طرف مقابل حتی حق دفاع از خود را ندارد. به نظر من رفتار رسانه ملی در آن روزها به نفع آقایان موسوی و كروبی تمام شد.

دولت در این زمینه چه نقشی داشته است؟ چه در زمینه فراهم آوری فضایی برای ارائه دیدگاه​ها در فضای سیاسی و رسانه​ای كشور و چه در زمینه پذیرش دیدگاه مشورتی نخبگان؟

دولت همدست و همكار این جریان است اگرچه در مصاحبه​ها می گویند در ایران آزادی مطلق است. در زمینه پذیرش دیدگاه مشورتی نخبگان، البته در شوراها و كارگروه​های مختلف از نظرات نخبگان استفاده می​شود، اما در مسائل اساسی می​دانید كه آقای احمدی​نژاد اگر به نظریه​ای رسیده باشد، یا آقای مشایی نظری داشته باشد، آن قدر بر آن پافشاری می​كند تا نظر خودشان پیاده شود. رهبری چون می​دانند رئیس​جمهور از نظر خودش كوتاه نمی​آید معمولاً دخالت نمی​كنند. نمونه آن قانون هدفمند كردن یارانه​هاست. آن چه كه اكنون در حال اجرا شدن است، چه خوب و چه بد، قانون مجلس نیست؛ بلكه آن چیزی است كه آقای احمدی​نژاد از ابتدا بر آن اصرار داشت كه اكنون فرصت توضیح آن نیست. نمونه دیگر قانون عفاف و حجاب است كه ایشان با مصاحبه تلویزیونی خود آن را هوا كرد. نمونه دیگر مسئله مكتب ایران، به جای مكتب اسلام است كه دیدیم علی​​رغم مخالفت همه نخبگان، این دو نفر بر آن پافشاری می​كنند و اكنون نیز تصمیم دارند منشور نوروز تهیه كنند. آیا نوروز از آرمان​​های انقلاب اسلامی است؟ و عجیب است كه فتنه اخیر را دستاویز و پوششی برای اجرای اینگونه افكار خود كرده و غیرت مردم متدین را می​رانده​اند. به طوری كه اگر این كارها در زمان دولت اصلاحات انجام می​شد، دمار از روزگار آن دولت در می​آوردند.

ارزیابی​تان از به وجود آمدن تغییراتی در فضای سیاسی كشور با ابتكار دولت چیست؟ به نظر شما در سال آینده شاهد چه اقداماتی از سوی جریان دولتی در زمینه​های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی هستیم.

به طور كلی تز دولت یعی آقایان مشایی و احمدی​نژاد این است كه آن چهارده میلیون نفری را كه به آقای موسوی رأی دادند، باید جذب كنند. تسامح و تساهلی كه در حوزه فرهنگ و در مواردی مانند فیلم​های سینمایی، ورزش بانوان و مسئله حجاب و اظهار نظر درباره موسیقی و مكتب ایران می​بینیم ناشی از همین تز است. البته این كار مصداق استفاده از وسیله نامقدس برای هدف مقدس است و مصداق «هدف وسیله را توجیه می​كند» كه خلاف اصولگرایی است. از این نظر این​ها به اصلاح​طلبانی كه قائل به تسامح و تساهل در فرهنگ و آزادی​های اجتماعی هستند نزدیك شده​اند و نوعی پیوند میان دولت و بخشی از اصلاح​طلبان برقرار شده است. در زمینه سیاسی در سال آینده دولت تلاش شدید خواهد كرد كه مجلس نهم را در دست بگیرد و همین مقدار اندك مزاحمتی هم كه مجلس هشتم برای آن دارد، وجود نداشته باشد و این بسیار خطرناك است. اساساً دولت نباید در كار انتخابات مجلس دخالت داشته باشد، چون مجلس ناظر بر دولت است و هیچ نهادی نباید ناظر بر خود را خود انتخاب كند، خصوصاً كه دخالت دولت نمی​تواند خالی از بهره​گیری از قدرت خود باشد.

با توجه به این كه شما عضو هیأت​ نظارت بر مطبوعات هستید، به نظر شما برای اجرای نظر فقهی اخیر مقام معظم رهبری درباره منع غیبت و تهمت در سایت​ها و رسانه​ها چه باید كرد؟ اتهاماتی را كه در سال گذشته راجع به افراد مختلف در سایت​ها مطرح شده است چطور می​توان جبران كرد؟
قانونی در مجلس تصویب شد كه قانون مطبوعات را به خبرگزاری ها و پایگاه​های اطلاع رسانی اینترنتی تعمیم می​دهد. اگر این قانون درست اجرا شود، بخش اعظم این مشكل حل خواهد شد. هیأت نظارت بر مطبوعات اجرای این قانون را در دستور كار خود دارد. اما اتهاماتی كه پس از انتخابات سال گذشته راجع به افراد مختلف در سایت​ها مطرح شده است، آنقدر زیاد بوده كه فكر نمی​كنم قابل جبران باشد، فقط باید امیدوار به مغفرت الهی باشیم. البته در صورت اجرای آن قانون اگر شاكی خصوصی وجود داشته باشد یا مدعی العموم طرح شكایت كند، طبعاً پیگیری خواهد شد.

فكر می كنید چه عواملی منجر به مردودی نخبگان سیاسی می​ شود و این نخبگان در دهه چهارم انقلاب كه دهه عدالت و پیشرفت نام گرفته است، چه وظایفی بر عهده دارند؟

نخبگان سیاسی در صورتی كه برخی آرمان​های مسلم انقلاب اسلامی را انكار كنند یا اقدامی علیه آن انجام دهند مردود خواهند بود. در دهه چهارم هم مانند دهه​های قبلی وظیفه دارند كه مراقبت كنند كه انقلاب از مسیر عدالت، آزادی، استقلال سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و از مسیر معنویت و اخلاق و به طور كلی از مسیر اسلام خارج نشود و مراقب نفوذ فرصت​طلب​ها باشند و مواظبت كنند كه انقلاب به دست نااهلان نیفتد، از نفود اندیشه​های بیگانه و تجددگرایی افراطی جلوگیری نمایند و مهم​تر از همه مراقبت كنند كه خلوص نیت​ها تبدیل به خودخواهی​ها و هواهای نفسانی نشود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۰ - ۱۹ دی ۱۳۸۹
۰
۰
عجب غلطی کردیم به این مطهری رای دادیم
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۹ - ۲۰ دی ۱۳۸۹
۰
۰
ایشان کی هست من نمی شناسمش؟؟؟ایشان اصلا عددی نیستند در مقابل ملت بصیر و فهیم ایران که دست فتنه و فتنه گران و همراهان فتنه را شناخته اند...........
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها