کد خبر: ۸۰۴۵۷
زمان انتشار: ۰۱:۴۸     ۳۱ شهريور ۱۳۹۱

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای فراکسیون روحانیون مجلس با تبریک دهه کرامت، اتحاد بین روحانیت مجلس را مهم دانست و اظهار کرد: جدایی بین صفوف روحانیت آرزوی دشمنان است که اگر این گونه شود، کاری از پیش نمی‌رود.

وی اتحاد بین روحانیون مجلس را در انتخابات ریاست جمهوری با اهمیت خواند و افزود: در انتخابات مجلس، نفرات متعدد هستند و ممکن است دو جناح باشند که با وجود اختلاف سلیقه در یک مسیر حرکت کنند.

مرجع تقلید شیعیان خاطر نشان کرد: در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری مراقب باشید شکاف بین روحانیون به معنای اخص و اصولگرایان به معنای اعم نباشد چون با انتخابات مجلس متفاوت است و مشکلاتی به وجود خواهد آورد.

مکارم‌شیرازی با بیان اینکه انقلاب مولود روحانیت در درجه اول است اظهار کرد: همه اقشار در این انقلاب دخیل هستند اما امام خمینی(ره) به عنوان مرجع تقلید و روحانی پیشتاز بود و مردم از روی اعتقادی که به روحانیت داشتند با ایشان همراهی کردند.

وی با بیان اینکه مردم خوبی‌ها و بدی‌های انقلاب را از ما می‌دانند به وظیفه روحانیون مجلس به عنوان یک شهروند و نیز به عنوان الگوهای مردم اشاره کرد و گفت: روحانیون به عنوان اینکه اساس و پایه به وسیله روحانیون ریخته شده و مردم با آنها هماهنگ شدند، مسئولیتی دارند که نباید فراموش شود.

 تحمل مردم حدی دارد

استاد حوزه علمیه قم به بحث گرانی‌های روزافزون در جامعه اشاره کرد و گفت: گرانی‌های روزافزون واقعا به مردم فشار وارد می‌کند و به عنوان نمونه به مسئله کاغذ می‌توان اشاره کرد که در مدت کوتاهی سه برابر گران‌تر شده است.

وی با ذکر این مطلب که بسیاری از گرانی‌ها ریشه در ارز دارد ابراز کرد: افزایش اجاره‌بها غوغا می‌کند و ارز نیز اثر واقعی خود را که جنبه روانی هم دارد می‌گذارد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان برخی تصمیم‌گیری‌ها در زمینه ارز گفت: این بسیار خطرناک است و چیزی نیست که دولت به تنهایی در مورد آن تصمیم بگیرد.

وی با بیان اینکه عملکرد دشمن ما را متحدتر کرده است گفت: در مسائل اقتصادی باید مراقب باشید چون تحمل مردم حدی دارد و نباید آن را نامحدود بگیریم.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: درست است که مردم درک می‌کنند برای حفظ استقلال خود باید امتیازهایی بدهیم که تحریم‌ها یک نوع از این امتیازات است، اما باید مراقب باشیم.

وی با اشاره به اقتدار ایران در منطقه گفت: اگر نتوانیم مسائل اقتصادی را حل کنیم، کم کم حمایت‌ها کاهش می‌یابد و مشکلات به مرور افزایش پیدا می‌کند.

شرایط عقود اسلامی در بانک‌ها رعایت نمی‌شود

آیت‌الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار حمایت روحانیون مجلس از مسائل فقهی در مجلس شد و گفت: الان کارهای خلاف شرع در مملکت صورت می‌گیرد که بانک‌ها نمونه بارز آن است.

وی با بیان اینکه در غالب بانک‌ها، عقود اسلامی رعایت نمی‌شود، ابراز کرد: بیشتر تسهیلات بانکی روی فاکتورهای غیرواقعی دور می‌زند و همین سبب رباخواری و به دنبال آن حرام شدن اموال می‌شود.

این مرجع تقلید جریمه تاخیر را از دیگر موارد مورد توجه دانست و اذعان کرد: جریمه تاخیر چیزی جز رباخواری نیست و بر جریمه هم جریمه می‌گیرند.

وی با اشاره به تاسیس بانک‌ها در هر گوشه و کنار از شهرها و در ساختمان‌های مجلل بیان کرد: این افزایش تاسیس بانک‌ها در ساختمان‌های آنچنانی به این معناست که عده‌ای ثروتمند شده و عده‌ای فقیر می‌شوند.

وضعیت بانک‌ها باید اصلاح شود

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خواستار اصلاح وضعیت بانک‌ها شد و گفت: زمانی عقود شرعیه و بانکداری اسلامی بود اما حالا به نام اسلام رباخواری می‌کنند.

وی تصریح کرد: اخیرا شنیده شده که قرار است نام‌های اسلامی از صندوق‌های قرض‌الحسنه برداشته شود تا با عنوان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) خلافی صورت نگیرد، اما آیا از اصل بانکداری هم کلمه «اسلام» برداشته شود وقتی می‌بینیم عملا وفق اسلام صورت نمی‌گیرد؟

استاد درس خارج فقه حوزه در بخش دیگری از سخنان خود به مسئولیت سنگین روحانیت در قبال امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: هر چند مردم در این زمینه مسئول هستند اما مسئولیت روحانیت خاص است و باید در برابر منکرات ایستاد تا تبدیل به عرف نشود که اگر چنین شد، دیگر نمی‌شود کاری کرد.

وی با تصریح به اینکه دولت برای مسائل فرهنگی دل نمی‌سوزاند عنوان کرد: وقتی صحبت از امر به معروف می‌شود جار و جنجال می‌کنند که باید مردم را به زور به رعایت احکام اسلامی واداشت، در حالی که اینگونه نیست و با لحن مؤدبانه می‌توان مردم را به رعایت آنها دعوت کرد.

روحانیت مجلس ساده‌زیستی را از خود آغاز کنند

آیت‌الله مکارم شیرازی ابراز داشت: باید مسئله حجاب از ادارات و بیمارستان‌ها شروع شده و سپس به مدارس و دبیرستان‌ها سرایت کند و باید توجه داشت اگر ضد ارزش تبدیل به عرف شود در آینده نمی‌توان جلوی آن را گرفت.

وی ساده‌زیستی را یکی از راه‌های مقابله با گرانی دانست و گفت: روحانیت مجلس ساده زیستی را از خود شروع کند که اگر این گونه شد، 50 درصد گرانی‌ها حل می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها