کد خبر: ۸۰۵۲۰
زمان انتشار: ۱۰:۲۱     ۰۱ مهر ۱۳۹۱
روزشمار ایام فتنه-۱ مهر
آیت‌الله علم‌الهدی و آیت‌الله خزعلی در نطق‌ خود در مجلس خبرگان انتقاداتی را متوجه مواضع هاشمی رفسنجانی پس از انتخابات دانستند اما خبرنگاران تنها در زمان سخنرانی رفسنجانی اجازه حضور در اجلاس را یافتند.

* فارس: مجلس خبرگان رهبری در خاتمه ششمین اجلاس رسمی خود و در حالی که هاشمی رفسنجانی جلسه را ترک کرده بود، طی بیانیه ای که توسط سید احمد خاتمی قرائت شد، تاکید کرد: "بدون شک تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری در خاموش کردن آتش فتنه و حوادث پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری و مقاومت معظم له در برابر تشکیک بی اساس نسبت به صحت و سلامت انتخابات ستودنی است و دلیلی قاطع بر هوشمندی و تدبیر ایشان است. ما ضمن بیعت مجدد با رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله العالی بار دیگر پشتیبانی قاطع خود را از معظم له که ادامه دهنده راه بنیانگذار انقلاب مقدس اسلامی حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه است اعلام می داریم و همچنان معظم له را تنها گزینه ای می دانیم که لباس رهبری امت بر قامتش زیبنده است."

* رجا نیوز به نقل از آیت الله علم‌الهدی نماینده مجلس خبرگان نوشت: «ششمین اجلاس خبرگان روز گذشته در حالی گشایش یافت که خبرنگاران تنها در زمان سخنرانی هاشمی رفسنجانی اجازه حضور در اجلاس را یافتند و برای پوشش نطق سایر ناطقان مجبور شدند از خبر ارسالی سانسور شده در رسانه‌های خود استفاده کنند.

آیت‌الله علم‌الهدی و آیت‌الله خزعلی در نطق‌های خود انتقاداتی را متوجه هاشمی رفسنجانی و رفتار وی به ‌ویژه در دوره انتخابات و پس از آن مطرح کرده‌اند اما نه تنها اثری از این انتقادها در خبر ارسال شده به رسانه‌ها وجود ندارد، بلکه مفهوم آن نیز دچار تحریف شده است.

آیت‌الله علم‌الهدی در نطق خود با اشاره به سابقه هاشمی رفسنجانی در جریان مبارزات انقلاب و پس از انقلاب و همچنین حضور وی در جمع اولین بیعت کنندگان با رهبر انقلاب در سال 1368، سکوت وی در قبال هتاکی‌های بی‌سابقه اخیر علیه رهبری انقلاب را رفتاری متناقض با پیشگامی بیست سال پیش او در بیعت با رهبر انقلاب دانسته و خطاب به وی گفت: چرا پس از بیست سال، در برابر این هتاکی‌های بی‌سابقه‌ و آتش فتنه‌ای که از خیمه برخی اطرافیان شما به پا شده است، ساکت نشسته‌اید؟ در باره این تناقض رفتار شما آینده و تاریخ حکم خواهد کرد کما انیکه اکنون نیز مردم درباره این تناقض در رفتار قضاوت کرده‌ و به نتیجه رسیده‌اند. آیت‌الله خزعلی نیز در نطق خود با انتقاد از هاشمی و برخی اعضاء خانواده وی، خواستار برخورد با عوامل اصلی اغتشاشات شد»

*ایسنا: در ادامه سومین جلسه ششمین اجلاس رسمی دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری، محسنی اژه ای دادستان کل کشور بر اساس آیین‌نامه داخلی این مجلس به عنوان شخصیت مدعو در جمع نمایندگان حاضر شد تا گزارشی از اوضاع داخلی کشور در مسائل اخیر ارائه کند.

* همسر سید مصطفی تاج زاده در گفتگو با پارلمان نیوز به روایت دیدار خود با همسرش در زندان پرداخت: "مصطفی خیلی خوب بود، من نگران وضعیت سلامتی او بودم که امروز آقایان اطمینان خاطر دادند رفتارشان برادرانه است و من هم از این رفتار برادرانه تشکر کردم."

* در پی نگارش نامه‌ای از سوی دکتر احمد توکلی خطاب به میرحسین موسوی و سیدمحمد خاتمی، سید علیرضا بهشتی شیرازی سردبیر روزنامه کلمه سبز در نامه‌ای سرگشاده به موارد مطرح شده در این نامه پاسخ داد. در بخشی از این نامه آمده است: «آقای توکلی! موسوی و خاتمی جایی نرفته‌اند که لازم باشد برگردند. آنها به خط امام پشت نکرده‌اند.»

در ادامه نیز تاکید شده است: «واقعیت این است که اگر موسوی نبود اتفاقی که اینک پس از سه ماه در ابعادی محدود رخ داده و آقای دکتر احمد توکلی این همه از آن نگران است، همان روز اول روی می‌داد. این موسوی بود که اجازه نداد مردم در دام تبلیغات کسانی بیفتند که می‌خواستند اسلام را به خطاهای متولیان امور متهم کنند. این او بود که جوانان را با منطق انقلاب آشنا کرد ... گزارش‌هایی که ما از افراد حاضر در صحنه به دست آورده‌ایم نشان می‌دهد شعارهایی که آقای توکلی در نامه خود آورده‌ و صدا و سیما با آب و تاب رویش کار کرده شعارهای اصلی راهپیمایان نبوده است. ثانیا همان عده قلیل هم از روی عصبانیت و نه به عنوان یک سیاست راهبردی این شعارها را سر می‌دادند.»

* بخش دوم میزگرد آسیب‌شناسی نظری حوادث پس از انتخابات با حضور سعید حجاریان، سعید شریعتی و محمد عطریانفر از شبکه اول سیما پخش شد. در ابتدای این برنامه ابتدا سعید شریعتی به نقد وضعیت علوم انسانی در کشور و پرداخت و در ادامه با مضحک خواندن اعمال فشار به متهمین اغتشاشات اخیر در زندان‌ها، خاطرنشان کرد:‌ "هرچند که زندان در برابر نعمت بزرگ آزادی چندان خوشایند نیست اما ما براساس اشتباهاتی که انجام دادیم دچار این گرفتاری شدیم ولی باید بگویم که پرسنل بازداشتگاه‌ها در این مدت از ما تیمارداری کردند و کار آنها برخورد کارشناسانه با ما بود، به گونه‌ای که فقط به ریشه‌یابی ماجراها و اتهاماتی که به ما وارد شده بود پرداختند."

شریعتی تصریح کرد:‌ "آنچه که من در دادگاه خواندم تنها خلاصه‌ای از نظراتم بود که به دلیل کمبود وقت به آن اشاره کردم، اما باقی مطالب و نظریات خود را پس از آزادی انتشار می‌دهم و لازم است تأکید کنم که نه تنها نظرات من عوض نخواهد شد بلکه حتی تلاش می‌کنم نظرات دوستانم را نیز تغییر دهم." وی در پایان اظهار داشت: "صداو سیما و سایر رسانه‌ها فارغ‌ از تمام بحث‌های سیاسی از کارشناسان دیگر دعوت کنند و این اینگونه بحث‌های چالشی را امتداد دهد و تنها به همین یک جلسه اکتفا نکنند." در ادامه این میزگرد عطریانفر نیز به انتقاد از عدم تولید علم بومی و ضعف نظری در زمینه علوم انسانی در کشور پرداخت.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با تاکید بر اینکه اینکه برخی می‌گویند اگر ما از زندان بیرون برویم مجددا تغییر کرده و به گذشته باز می‌گردیم، بیشتر به یک مزاح شبیه است، افزود: "من آقای حجاریان را به عنوان یک استاد قبول دارم، او هم اینک در مرز 60 سالگی قرار دارد و از نوجوانی فعالیت داشته و آسیب دیده و در شورای شهر و در دولت اصلاحات فعالیت داشته و فردی شجاع است و چنین کسی که با شجاعت و بدون فشار و با اعتقاد، همه گذشته خود را خط قرمز می‌کشد، در بیرون از زندان تغییر عقیده نمی‌دهد. البته این بدان معنی نیست که حجاریان گذشته خود را نفی کند بلکه آن را تصحیح می‌کند. حجاریان از چه کسی باید بترسد که بخواهد نظرش را تغییر دهد؟ چه آنکه او در زمان ریاست جمهوری خاتمی نیز وی را نقد می‌کرد. لذا بر این باوریم که این گفته ها که اینها پس از بیرون آمدن از زندان تغییر عقیده می‌دهند یک طنز و شوخی بیشتر نیست."

در پایان این میزگرد نیز سعید حجاریان علیرغم مشکل تکلم خود با تأکید بر اینکه ابتدا باید به شما بگویم که والله برای من زندان، زندان نبود، گفت: "زندان برای من نقاهتگاه بود چرا که جای من با دوستان فرق داشت." حجاریان با اشاره به اینکه به خاطر وضعیتم لازم بود که آب درمانی کنم، تصریح کرد: به این جهت دوستان سپاه زحمت کشیده و ما را برای آب‌درمانی به جایی مفرح‌تر از محیط زندان بردند و الان نیز یک روز در میان به آنجا می‌روم." وی با بیان اینکه دارو و درمان در اختیارم قرار می‌گیرد و پزشک نیز مستمراً به من سر می‌زند، خاطرنشان ساخت:  "در این مدت وضعیتم خوب بود و دچار بیماری نشدم.

من پیش از این برای خود در بیرون از زندان پرستار داشتم و دوستان سپاه نیز در این مدت واقعا از من پرستاری کردند و تغذیه و خورد و خوراک به من می‌دادند والا محیط زندان برای من خیلی مشکل می‌شد که به همین دلیل از دوستان تشکر می‌کنم." حجاریان در ادامه با بیان اینکه نکته‌ای که برای خود من بسیار مشکل بود، این بود که فوران تنفر را بعد از انتخابات شاهد بودم، افزود: ‌البته من را کمی زودتر گرفتند چون فکر می‌کردند من خیلی مهم هستم، اما انتخابات، انتخابات است و همیشه همینگونه بوده است اما این فوران تنفری که شاهد بودیم در مارکسیسم مبتذل و یا نوعی آنارشیسم ریشه دارد و این حرف‌ها متعلق به کشور ما نیست. من با مشاهده این اتفاقات به یاد حوادث سال 54 و تسویه خونین سازمان و آن قساوت‌های عجیبی که سازمان علیه مجید شریف واقفی انجام داد، افتادم.

آن فوران نفرت نزد مردم ایران قساوت بسیار عجیبی بود و این کارها نه در سابقه تاریخی کشور ما وجود دارد و نه لایه تمدنی اسلام آن را نشان داده و نه در لایه تمدنی قبل از اسلام ایران شاهد آن هستیم. وقتی من این حوادث را دیدم، گفتم که اینها متعلق به اندیشه ما نیست پس به این فکر کردم که ریشه‌اش چیست؟ و به دنبال این بود که به اینجا رسیدم. بنابراین برای من این یک تلنگر بسیار مهم بود و تغییر و تحول از اینجا برای من شروع شد." در انتها، شریعتی در خصوص نظر حجاریان در پاسخ به این سؤال که برخی مطرح می‌کنند بعد از آزادی نظریات شما تغییر خواهد کرد اظهار داشت: "آقای حجاریان اعلام کرده‌اند که هرگاه مسئله براندازی علیه جمهوری اسلامی از جانب بیگانگان تغییر کرد نظرات من نیز عوض خواهد شد."

منبع: کتاب روزشمار 8 ماه نبرد مقدس

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها