کد خبر: ۸۰۷۱۵
زمان انتشار: ۱۴:۰۵     ۰۱ مهر ۱۳۹۱
پلیس بین الملل به عنوان بزرگترین مرجع پیگیری مجرمین بین المللی در سایت خود تصاویر مجرمان را منتشر می کند ولی در صفحه ایران شخصیت هایی تحت تعقییب هستند که برای مردم به هیچ عنوان آشنا نیست . البته جای بسیاری از مجرمین دانه درشت خالی مباشد .

آشنایی با پلیس بین الملل

به گزارش فرهنگ نیوز در قرن های 17 و 18 میلادی زمانی که یک مجرم قصد فرار داشت اگر خود را به مرز های کشوری دیگر می رساند و وارد یک حکومت دیگر می شد ، ناخواسته کشوری که وی را تحت تعقیب قرار داده بود نمی تواست آن را مورد پیگرد قرار دهد . این خلاء قانونی در اوایل قرن بیستم با به وجود آمدن پلیس بین الملل برطرف و از جانب بسیاری از کشور های جهان مورد حمایت قرار گرفت . پلیس بین الملل یا اینترپل سازمانی بین‌المللی است که برای مبارزه با مجرمان بین‌المللی و برقرار کردن امنیت عمومی کشورهای عضو به وجود آمده است. اینترپل نام کوتاه سازمان بین‌المللی پلیس جنایی (International Criminal Police Organization) است که در سال ۱۹۲۳ م در وین پایتخت اتریش ایجاد شد. هدف اصلی این سازمان، همکاری بین پلیس کشورهای عضو و هماهنگ کردن مراجع قضایی این کشورها برای مبارزه با مجرمان و جرم‌های بین‌المللی است. مقر این سازمان اکنون در شهر لیون فرانسه است.پلیس بین الملل  تا به امروز186 کشور را در عضویت دارد

اینترپل و ایران

ایران از جمله کشور هایی است  که در اوایل تاسیس پلیس بین الملل به آن پیوست . در سال 1302 ایران به طور رسمی عضو اینترپل شد و در سال 1304 دفتر این سازمان در ایران شروع به کار کرد . اولین پرونده ای  که ایران به اینترپل فرستاد مربوط به یک قاتل فراری بود که از شهر نیشابور به سمت شمال ایران رفته بود و قصد داشت وارد شوروی شود . احمد رضا حجت به عنوان اولین قاتل ایرانی به دستور شهربانی نیشابور  درخواست پی گیری پرونده را به تهران ارسال کرد و امنیه تهران نیز پرونده را به اینترپل فرستاد و دولت شوروی نیز بعداز یک سال و نیم حجت را تحویل ایران داد .

پیگری پرونده های بزرگ

در ایران بعد از وقوع حوادث بزرگ سیاسی یا اجتماعی عده ای از عاملین این حوادث به خارج می گریزند و پناهنده سیاسی کشور های دیگر می شوند. در این زمان ایران از پلیس جهانی در خواست می کند تا آنها را بازداشت و به ایران تحویل دهند. ولی این درخواست معمولا به مواد قانونی کشور های مبدا یعنی عدم تحویل پناهندگان سیاسی منتهی می شود . به عبارت دیگر اگر مجرم های غیر سیاسی و  شخصی که از نفوذ بالایی برخوردار نیستند را در سایت اینترپل جست و جو کنیم خواهیم دید که  افراد گمنام بسیار آسان تر از افراد مشهور پیدا می شوند .

 پیگیری مهدی هاشمی و محمد رضا خاوری  در ابهام

مهدی هاشمی که در فتنه 88  نقشی اساسی در بر هم زدن امنیت جامعه داشت  در همان سال به انگلیس گریخت . محسنی اژه ای  در یکی از کنفرانس های خبری گفته بود اگر لازم باشد به اینترپل گزارش خواهیم داد تا برای بازداشت وی اقدام کنند . از طرفی محمد رضا خاوری رئیس اسبق بانک ملی که به دلیل اختلاس سه هزار میلیاردی به کانادا گریخته بود هم به گفته مسئولین به اینترپل معرفی شده بود ولی با یک جست و جوی ساده در سایت پلیس بین الملل درخواهیم یافت که هیچ اثری از نام و نشان خاوری وجود ندارد . این اتفاق بعد از گذشت حدود دو ماه از فرار وی از جانب سایت های خبری پیگری شد ولی ادعا بر این اساس بود که سایت پلیس بین الملل  صفحه تحت تعقیبان خود را به روز نکرده است  حال بعد از گذشت بیش از 8 ماه هنوز عنوان خاوری در سایت یافت نمی شود و مهدی هاشمی نیز که این روز ها می گوید می خواهم به ایران بیایم نیز اصلا به اینترپل معرفی نشد. حال این دانه درشت ها که به خارج گریخته اند از بی مسئولیتی پلیس بین الملل سو استفاده کرده اند یا اصلا اینترپل بی اطلاع است .


پیگری یک پرونده

اگر بخواهیم یکی از این پروند ها را پیگیری کنیم باید به پلیس بین المل مراجعه کنیم . گویا اینترپل در ایران دفتر مجزا از نیرو ی انتظامی ندارد زیرا اگر با سامانه 118 تماس بگیرید دفتری به عنوان پلیس بین المللی ( اینترپل ) ثبت نشده است اگر در اینترنت جست و جویی کنید به صفحه ی پلیس بین الملل نیروی انتظامی بر می خورید  که البته  آنجا هم به دلیل  خالی بودن،  چیزی دست شما را نخواهد گرفت . پس ناچار به سایت خود اینترپل می روید در این سایت در بخش جست و جو اگر نام ایران را سرچ کنید به 4 صفحه اسم و عکس بر می خورید که هیچ کدام آنها برایمان آشنا نیست نه فعالیت ضد نظام در حد فتنه 88 داشته اند و نه اختلاسی سه هزار میلیاردی .پس نتیجه ای که می گیریم این است که یا اینترپل بخش ایرانی خود را کلا تعطیل کرده است و همه درخواست ها را روی هم گذاشته و هیچ عملی انجام نمی دهد و یا این که  درخواست از اینترپل جهت بازداشت فرد مجرم، ژستی است که گرفته می شود تا در برابر دوربین ها مردم خیال نکنند کسی با مصونیت  سیاسی یا اقتصادی از کشور خارج شده است .

در حالی که این مسئله شاید وجود خارجی نداشته باشد. حال در آخر باید به این نکته اشاره کرد که پیگیری پرونده های ایرانی شاید بسیار سنگین تر از توان اینترپل باشد .  کسانی که از ایران گریخته اند قطعا مجرم بوده و صدمات زیادی را به مردم و جامعه وارد کرده اند و باید به جزای خود برسند پس هر گونه  پیگیری نکردن  نوعی بی مسئولیتی در قبال وظیفه کاری به حساب می آید . افرادی چون خاوری و هاشمی که میلیارد ها ریال خسارت مادی و معنوی به جامعه وارد کرده اند نسبت به  افراد  پایین دستی در ارجحیت قرار دارند . امید است که مسئولین برای بازگشت آنها و محاکمه عادلانه ،تمام تلاش خود را انجام دهد .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها