کد خبر: ۸۰۶۱۳
زمان انتشار: ۱۱:۵۷     ۰۱ مهر ۱۳۹۱
آفتاب گردان‌ها رو به خورشید ادب:
صبح یک‌شنبه افتتاحیه سومین اردوی آموزشی آفتاب گردان‌ها برای گروه اول -حدود شصت نفر- از شاعران جوان کشور بود.
به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، شنبه بیست و پنجم شهریورماه سال جاری شروع یک اردو بود. اردویی ادبی که در آن شاعران جوان کشور به دعوت موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب، در شهر دماوند گرد هم جمع شدند تا علاوه بر تقویت دوستی‌هایشان، گامی جدید برای رسیدن به شعر متعالی بردارند.

نکته قابل تامل در این اردو، برگزار کنندگان آن بود که خود از شاعران موفق و برتر کشور هستند و تجربه‌ی حضور در اردوهای آموزشی مختلف را داشته‌اند، در نتیجه برنامه‌ریزی‌های انجام شده به گونه‌ای بود که بهترین اساتید، مناسب‌ترین مباحث را در کلاس‌های این اردو ارائه کردند.

صبح یک‌شنبه افتتاحیه سومین اردوی آموزشی آفتاب گردان‌ها برای گروه اول -حدود شصت نفر- از شاعران جوان کشور بود. وحید جلیلی سخنران جلسه‌ی افتتاحیه بود و در سخنان خود بر حضور شاعران در مواقع حساس تاکید کرد و از آنان خواست همراه باشند با وقایع مختلفی که با تفکرات انقلابی کشورمان همخوانی دارد و برای پیشبرد اهداف آن رسالت خود که همان روشنگری است، را به نحوی مطلوب انجام دهند. برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های نقد شعر در حوزه‌های متفاوت با حضور اساتیدی چون دکتر محمد رضا سنگری، اسماعیل امینی، مصطفی محدثی خراسانی، سید ضیاء قاسمی، محمد سعید میرزایی، قربان ولیئی و زهیر توکلی از دیگر برنامه‌های روز نخست اردوی آفتاب گردان‌ها بود.

روز دوم اردو با تفریح شروع شد. حضور شاعران در برنامه کوه نوردی اتفاق متفاوتی بود که در روز دوم به وقوع پیوست و طبیعت بکر دماوند را در نظر شاعران جوان کشور جلوه‌گر ساخت. عصر دوشنبه هم اختصاص داشت به بهره بردن از درس‌ها و نکات اخلاقی حجة الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری که شاعران را بیشتر به خودشناسی و گام نهادن در راه معرفت دعوت کرد. پیشنهاد ایشان برای غنی شدن اشعار، استفاده‌ی شاعران از متون دینی و مانوس بودن با قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، مناجات شعبانیه و دعای عرفه بود که در ضمیر ناخودآگاه شاعران تاثیرات بسیاری خواهد گذاشت.

سومین روز اردوی آموزشی آفتاب گردان‌ها اختصاص داشت به کلاس ویژه‌ای برای بررسی شعر مدرن و واشکافی زبانی و موضوعی اشعار امروز کشور. محمد رمضانی فرخانی، سعید بیابانکی و محمد کریمی راهجردی اساتید حاضر در این کلاس بودند که نمونه‌های موفق شعر امروز را معرفی کرده و شیوه‌های ماندگاری شعر شاعران را یادآور شدند.

برنامه‌ی پایانی اردوی آفتاب گردان‌ها اختتامیه‌ای بود که در آن اساتید و شاعران دوره حضور داشتند. نکته‌ی قابل توجه در این بود که این برنامه هم افتتاحیه بوده است و هم اختتامیه. اختتامیه‌ی دوره‌ی اول آفتاب گردان‌ها که از سال گذشته آغاز شده بود و پس از سه اردو و آموزش‌های در طول سال به پایان می‌رسید و افتتاحیه‌ی دوره‌ی دوم که با شناسایی استعدادها و شاعران جدید سراسر کشور شروع شد. مصطفی محدثی خراسانی، رضا اسماعیلی، سعید حدادیان، علی محمد مؤدب، علی داوودی، محمد مهدی سیار، محمد حسین نعمتی، مجید سعدآبادی، میلاد عرفانپور، سید محمد جواد شرافت، علیرضا رجبعلی زاده، رضا نیکوکار، فریبا یوسفی، امید مهدی نژاد، آرش پورعلیزاده، احمد علوی، رسول پیره و شاعران دیگری از مهمانان و شاعران حاضر در اردو به شعرخوانی پرداختند.

نخستین دوره‌ی اردوهای آموزشی آفتاب گردان‌ها به پایان رسید و آنچه از آن باقی خواهد ماند نسل جدیدی از شاعران می‌باشد. شاعرانی که تعهد و توجه به آموزه‌های انقلاب در راس هرم فکری آنان قرار دارد. انشالله....

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها