کد خبر: ۸۱۵۷۳
زمان انتشار: ۰۰:۰۱     ۰۵ مهر ۱۳۹۱
کشور به کدام سو می‌رود: بحرانی روزافزون که انتهای آن جنگ خواهد بود یا فضایی پیچیده که اگر باهوش باشیم مملو از فرصت است؟
ايران هسته‌اي، این نوشته بنای پاسخ‌دادن به این سوال را در حالت کلی ندارد بلکه هدفی ساده‌تر – و درعین حال به همان درجه از اهمیت- را تعقیب می‌کند. سوال این است: جریان فتنه یعنی همان جریانی که اکنون بنا دارد دوباره خود را بر فضای سیاسی کشور تحمیل کند، چگونه، بر مبنای کدام مفروضات و به قصد رسیدن به کدام اهداف، اکنون ادبیاتی در پیش‌گرفته که گویی کشور در آستانه جنگ است و برنده جنگ هم غربی‌ها خواهند بود؟

دیروز که به عادت همیشگی مشغول خواندن مطالب منابع داخلی و خارجی بودم، ناگاه یک هماهنگی بسیار درس آموز توجهم را جلب کرد. ابتدا مقاله‌ای خواندم از نیویورک تایمز  که در آن بدون هرگونه پرده‌پوشی و مجامله تاکید شده بود که هدف نهایی همه فشارهایی که اکنون غرب به رهبری امریکا و با صحنه‌گردانی اسراییل بر مردم و نظام ایران وارد می‌کند، روی کارآمدن مجدد اصلاح‌طلبان در ایران است.

برنامه کاری که نیویورک تایمز برای رسیدن به این هدف ترسیم کرده، به صورت زیر قابل خلاصه‌سازی است:

1- امریکا می‌داند فشار از بیرون علیه ایران به شکل جنگ، تحریم یا خرابکاری، به نتیجه نخواهد رسید و نمی‌تواند ایران را متوقف کند.

2- امریکا این را هم فهمیده که نهایتا باید به یک توافق با ایران برسد.

3- امریکا معتقد است حالا که چاره‌ای جز تعامل با ایران ندارد باید با کسانی در ایران به تعامل بپردازد که دیدگاه‌های نزدیک‌تری به غرب دارند یعنی اصلاح‌طلبان

4- اما مشکل این است که اصلاح‌طلبان پس از سال 88 به طور کامل از نظام سیاسی ایران کنار گذاشته شده‌اند.

5- بنابراین امریکا در تلاش است که اصلاح‌طلبان را به عنوان نیروهای سیاسی مطلوب خود مجددا وارد حاکمیت کند و برای رسیدن به این هدف به دنبال وارد کردن حداکثر فشار به مردم، نظام و رهبری است.

همان روز، نوشته دیگر از سعید حجاریان دیدم که از مسیری کاملا مشابه با مسیری که نیویورک تایمز رفته –و در واقع می‌توان آن را دیدگاه محافلی درون دولت امریکا و جامعه اطلاعاتی این کشور دانست- به نتایجی کم و بیش مشابه با آن رسیده است.

حجاریان در مقاله خوشمره خود در نهایت به این نتیجه می‌رسد که برای نجات کشور چاره‌ای جز روی کارآمدن مجدد اصلاح‌طلبان نیست. مسیری که او طی کرده تا به این نتیجه‌گیری برسد، به شکل زیر قابل خلاصه‌سازی و دسته‌بندی است:

1- اکنون کشور در معرض جنگ قرار دارد

2- یکی از اصلی‌ترین دلایل خصومت جامعه بین‌المللی با ایران این است که ایران پیش‌بینی‌پذیر نیست. (حجاریان چند سطر بعد منظور خود را بسیار شفاف تر توضیح می‌دهد. او می‌گوید جهان اکنون مجموعه‌ای با قاعده است که نمی‌تواند رفتار بی‌قاعده یک عضو مانند ایران را تحمل کند.)

3- مهم‌ترین اولویت اکنون حفظ کشور در مقابل خطر جنگ است

4- فقط اصلاح‌طلبان می‌توانند کشور ار از خطر جنگ بیرون بکشند چون هم پیش‌بینی‌پذیرند و هم صلح‌طلب.

به اصطلاح کسانی که درگیر کار تحلیل اطلاعات هستند، اینها فقط دو کد است. یک کد از داخل و یک از بیرون. کد بیرونی می‌گوید اصلاح‌طلبان بهترین گزینه‌های غرب در داخل ایران هستند چرا که در صورت روی کار آمدن می‌توان با آنها به گونه‌ای که تامین‌کننده منافع غرب باشد به «توافق» رسید و کد داخلی می‌گوید اصلاح‌طلبان باید سر کار بیایند به این دلیل که تنها آنها می‌توانند با غرب به توافقی برسند که پروژه «نجات ملی» محقق شود.

کدهای دیگری هم البته هست. آنقدر زیاد و متنوع که حقیقتا استناد به آنها در نوشته‌ای مجمل که بناست خوانندگان آن را به سرعت بخوانند و از آن بگذرند و بسا مجال تعمق نداشته باشند، هیچ ضروتی ندارد.

آنچه مهم است نتیجه ماجراست. اگرچه اصلاح‌طلبان و شرکای دیگر آنها که هنوز نام اصلاح‌طلب بر خود نگذاشته اند -و حتی ممکن است اصولگرا هم نامیده شوند- همواره به این دلیل که عکسی دو نفره از آنها و مسئول میز ایران در سازمان سیا وجود ندارد ارتباط با خارج را نفی کرده‌اند، اما اکنون روشن است –و برای من همواره روشن بوده- که این گروه در یک هماهنگی گفتمانی و در برخی موارد عملیاتی با غرب به سر می‌بردند، کار اصلیشان بازنویسی شیوه استدلال ضد ایرانی غربی‌ها به زبان بومی است، اولویت‌ها و هدف‌های خود را با غرب منطبق کرده‌اند و از دید غربی‌ها هم آنها مطلوب‌ترین نیروهای سیاسی هستند که می‌توان در ایران روی آنها سرمایه‌گذاری کرد. حالا دیگر چندان فرقی نمی‌کند که ردپای پنهان ارتباط اصلاح‌طلبان و امریکایی‌ها کشف بشود یا نه؛ کنار هم گذاشتن این دو مقاله – و تعداد بسیاری دیگر از موارد مشابه- و کشف منطق درونی آنها کفایت می‌کند برای اینکه دریابیم توصیف و توصیه جمعی از نیروهای سیاسی در داخل کشور از وضعیت کشور با آنچه دشمن بیرونی می‌خواهد صد درصد منطبق شده است. آیا این تصادفی است؟ یا اینکه ما با پروژه‌ای مواجهیم که درون آن تقسیم کار رخ داده است؟ مسجل‌شدن اینکه برخی جریان‌های سیاسی در داخل کشور در حال پر کردن پازل دشمن هستند، تبعات بسیار مهمی در محیط سیاست داخلی ایران خواهد داشت وافق دید ما را درباره نقشی که هر یک از بازیگران داخلی و خارجی در پروژه فتنه 92 بر عهده گرفته‌اند به نحو فوق‌العاده‌ای گسترش می‌دهد.

نخست اینکه باید دید چرا هم زمان هم اصلاح‌طلبان و امریکایی‌ها در حال تزریق این دروغ به افکار عمومی ایران هستند که کشور در آستانه جنگ است؟ آیا همین که اصلاح‌طلبان ترسیده‌اند یا دوستان امریکایی آنها به آنها گفته‌اند فضا ترسناک است، کفایت می‌کند برای اینکه ذهن خود را به روی انواع تحلیل‌های عمیق راهبردی که می‌گوید در کوتاه مدت جنگی در کار نیست ببندیم و فریاد «نجات مملکت» سر بدهیم. جالب است که برخی از شاگردان رسانه‌ای آقای حجاریان در این یکی دو روز به سخنان سردار جعفری فرمانده سپاه استناد کرده‌اند که گفته بود «جنگ رخ خواهد داد» و از آن نتیجه گرفته بودند که پس همین الان در حال ورود به جنگ هستیم. اولا آنچه سردار جعفری در مقام یک نظامی گفته خطاب به دشمن بوده است آن هم با این جمع‌بندی که دشمن باید بداند ما خود را برای بدترین سناریوی ممکن آماده کرده‌ایم و برای اینکه این آمادگی ایجاد شود فرض را بر این گذاشته‌ایم که این سناریو رخ خواهد داد. ثانیا در سخنان سردار جعفری هیچ اشاره‌ای به بازه زمانی تحقق این امر نشده بود و اساسا نشانه‌ای هم وجود ندارد –چه به لحاظ نظامی و چه به لحاظ راهبرد- که ثابت کند در کوتاه مدت جنگی رخ خواهد داد.

دوم، وقتی خود دشمن صریحا به ما می‌گوید که انتهای بازی کجاست، دیگر آیا جایی برای گمانه زنی باقی می‌ماند؟ دشمن بی‌پرده تاکید می‌کند که می‌داند به زودی چاره‌ای جز دستیابی به یک توافق با ایران نخواهد داشت و نه می تواند و نه نفعی دارد که پروژه فشار را تا بی نهایت ادامه بدهد. اگر هم، اکنون امریکایی‌ها قدم جلو نمی‌گذارند از جمله به این دلیل است که امید دارند در اثر فضای روانی ساخته شده اقبال از دست رفته مردم به اصلاح‌طلبان دوباره احیا شود و مردم حس کنند کلید همه قفل‌هایی که به امور کشور زده شده در جیب آنهاست و به این ترتیب با روی کار آمدن دوباره اصلاح‌طلبان در ایران، «مذاکره‌کنندگانی همراه و آسان‌گیر» روبروی غربی‌ها بنشینند. دوباره درست مثل سال 88 امید به داخل است که غربی‌ها در مقابل ایران جسور کرده است. حتی رامنی هم وقتی می‌خواهد توضیح بدهد که اگر رییس جمهور شود چه کاری بیشتر از آنچه اوباما کرد علیه ایران خواهد کرد، می‌گوید که حمایت خود از اصلاح‌طلبان را تقویت خواهد کرد. گزینه اصلی برای امریکا نه جنگ است و نه تحریم. از همه اینها کارآمدتر از دید امریکا این است که جریان اصلاح‌طلب یا هر کس دیگری که متقاعد شده باید به سمت سازش با غرب رفت (حتی اگر نامش اصولگرا یا طرفدار فلان آقا یا هر چیز دیگر باشد) اداره امور دولت را به دست بگیرد. غربی‌ها اگر فشاری می‌آورند برای تقویت اصلاح‌طلبان است، اگر وعده‌ای می‌دهند برای جلب توجه مردم به سوی آنهاست و اگر بن بستی ایجاد می‌کنند هم برای گذاشتن راه حل در جیب آنهاست. مردم ایران باید بدانند که اگر نبود امیدی که غربی‌ها به تقویت اصلاح‌طلبان و فعال‌کردن مجدد آنها بسته‌اند، دیگر دلیلی برای تداوم فشار بر ایران باقی نمی‌ماند. فشارها حفظ می‌شود چون اصلاح‌طلبان برای بالا کشیدن خود در فضای سیاسی کشور به آن نیاز دارند. بالاخره باید امریکایی‌ها کاری بکنند تا آقای حجاریان بتواند مقاله بنوسید که کشور در خطر است و نتیجه بگیرد که پس مردم باید به اصلاح‌طلبان رای بدهند و رهبری باید بازگشت اصلاح طلبان را بپذیرد.

خلاصه کنیم. فضا شفاف‌تر از آن است که نتوان بازی‌های حاشیه‌ای را از بازی اصلی تمییز داد. خطر اصلاح‌طلبان (بخوانید خط سازش) برای مردم ایران، و برای استقلال، شرف و آبروی این کشور و برای فرصت‌های بی نظیری که اکنون پیش روی ایران اسلامی قراردارد، حتی از خطر جنگ هم بیشتر است. این را امریکایی‌ها فهمیده‌اند و مبنای سیاستگذاری های خود درباره ایران قرار داده اند. ما هم باید تا دیر نشده در یابیم که ماجرا دقیقا چیست و متناسب با آن تصمیم بگیریم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۶۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
میلاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۸ - ۰۵ مهر ۱۳۹۱
۳۴
۴۱
شما آخرش به خاطر حسادتون به اصلاح طلبها سکته می کنید- بیچاره ها
پاسخ
داریوش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۳۱ - ۰۶ مهر ۱۳۹۱
اصلاح طلبا چی دارن که بهشون حسادت بشه...
ناشناس
-
۱۲:۱۵ - ۰۶ مهر ۱۳۹۱
میلاد جان آخه اصلاح طلبا هم حسودی دارن یه مشت بیچاره درب و داغون که اکثرا هم در میرن به دامان اربابانشان اونور آب و تازه یادشون میاد که جمهوری اسلامی دیکتاتور بوده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۸ - ۰۶ مهر ۱۳۹۱
اَه اَه ! بابا بفهمید. گور اصلاح طلبا که دارید براشون گریه می کنید مرده نداره!
من
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۰ - ۰۶ مهر ۱۳۹۱
اصلاح جلب نه اصلاح طلب، این اولا. ثانیا پشه چیه که فشار خونش چی باشه؟ ثالثا، به همین خیال باش، رابعا، آخه مرد ناحسابی، مرده که حسادت نداره، داره؟
سهیل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۶ - ۰۷ مهر ۱۳۹۱
داداش من، نگران نباش. خود اصلاح طلبا یه مرده جور می کنن میذارن توش که گریه من هدر نره!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۰ - ۰۹ مهر ۱۳۹۱
شما هم آخر ساده اندیشی ویا شاید غفلت و یا حتما خیانت هستید!!!
میلاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۸ - ۰۵ مهر ۱۳۹۱
۸
۲۸
شما آخرش به خاطر حسادتون به اصلاح طلبها سکته می کنید- بیچاره ها
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۹ - ۰۶ مهر ۱۳۹۱
ببخشید ها!!! مثلا آقایون اصلاح طلب چیزی هم دارن که کسی به محضرشون حسادت!!! کنه؟!
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۱۲ - ۰۷ مهر ۱۳۹۱
هشت سال فرصت طلایی قدرت وحکومت اصلاح طلبان مجلس اصلاح طلب دولت اصلاح طلب همه سوختند وآخر هم به جنگ ودعواهای درون سیستم و...کشید و در نهایت با تمام تعاملات ایران با غرب از سوی دولت آمریکا یکی از محور های شرارت نامیده می شویم آیا این درس عبرت برای همه آزادگان نیست یکی از ویژگی های جالب جمهوری اسلامی این است کهاز اول انقلاب همه افراد وطیف های مختلف با دیدگاههای متفاوت فرصت قرارگرفت در مسئولیت های اجرایی را داشته اند وکسی نمی تواند ادعا کند که اگر ما بودیم چگونه عمل می کردیم ...هرچند هزینه های زیادی به گرده مردم تحمیل شد ولی ارزشمند است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۳ - ۰۵ مهر ۱۳۹۱
۲۴
۳۷
شما شرف و آبرئيي نداريد ان هم كه هست مديون اصلاح طلبان پاك سرشت و پاك دست ميباشد البته نه آن پاك دست معروف كه در يك فقره سه هزار ميليارد بالا كشيد و يا سرتيم خانه فاطمي و.....
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۲ - ۰۶ مهر ۱۳۹۱
شما از شرف و آبرو چی فهمیدید که ما نمیفهمیم؟!
خواهشا شما دیگه از شرف و. ناموس و غیرت و ... دم نزنید که خنده مون میگیره!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۲ - ۰۹ مهر ۱۳۹۱
شما که مجسمه شرف و آبرو و غیرت و ناموس و انسانیت و... هستید بسمونه!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۰ - ۰۵ مهر ۱۳۹۱
۱۵
۷
الان چه موقع دامن زدن به اختلافات داخليه . ول كن اين حرفعا رو دشمن داره از همين اختلافات اسفاده ميكنه و در فرصت مناسب انتقامشو از ملت ايران ميگيره ما بايد به قول امام خميني وحدت خودمون رو حفظ كنيم
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۳ - ۰۶ مهر ۱۳۹۱
من اشتباهی به افاضات شما مثبت دادم !
استغفر الله من جمیع ظلمی علی نفسی...
ناشناس
SWEDEN
۱۱:۴۰ - ۰۶ مهر ۱۳۹۱
همه اصلاح طلبان منافق و دشمن نظام هستند و همه شان هم ادعای دلسوزی دارند. خصایل آنها به طرز عجیبی منطبق با توصیف قرآن در مورد منافقین منطبق است:
و اذا لقوا الذین آمنوا قالوا آمنا و اذا خلو الی شیاطینهم فالوا انا معکم انما نحن مستهزءون
و اذا قیل لهم لاتفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون!!

خدا همه شان را لعنت کند.
البته سخنان سردار جعفری هم بی اشکال نبود و نشان از عدم موقع شناسی می داد.
اما ما اساسن بیقاعده ایم. آمده ایم تا قاعده شیطانی این جهان را که توسط صهیونیسم ترسیم شده در هم بشکنیم و در هم شکسته ایم.
مرگ بر اصلاح طلب. مرگ بر اصولگرای منافق . زنده باد احمدی نژاد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۵ - ۰۹ مهر ۱۳۹۱
ما با کفار و نوچه هاشون هیچ وقت متحد نبوده و نبستیم ، حرف الکی هم زبان امام نذار !! شما از اون همه اقتدار و آشتی ناپذیری و منافق ستیزی امام همین کلمه رو بلدید اون هم فقط لفظش رو و نه محتوی و کیفیتش!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۷ - ۰۵ مهر ۱۳۹۱
۹
۱۶
اذهان عمومی را با این دروغها مخدوش نسازید بگذارید مردم در تصمیمگیریهایشان ازاد باشند حداقل دین ندارید ازاده باشید
پاسخ
haydar
BELGIUM
۰۹:۴۰ - ۰۵ مهر ۱۳۹۱
۸
۱۹
آخه چی بگم، همه اصلاح طلباند جز شما مفت خورها که مال این مردم را که باید صرف اقتصاد، بهداشت، سطح دانش این مردم بشود را خرج خودتون می کنید. در فضای آلوده به تهدید و ....
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۶ - ۰۹ مهر ۱۳۹۱
اونها که اساتید دردی هستید آقایان افساد طلب کثیف درباری...
شهرام جزایری و مجلس ششم یادتون هست کههههه!!!!!!!!!!
مجتبی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۶ - ۰۵ مهر ۱۳۹۱
۶
۱۴
قدیما مردم شعار میدادند: نه شاه میخایم نه شاه پور لعنت به هر دوتاشون تا به حال دقت کردین چرا؟قابل توجه حزبیون!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۴ - ۰۶ مهر ۱۳۹۱
حزب فقط حزب خدا!!!
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۵ - ۰۵ مهر ۱۳۹۱
۱۶
۴
هر بلایی که بیاد همش برای مردم قشر پایین جامعه هست که بیچاره ها 34 سال همه بدبختیارو رو دوش گرفتن.اقتصاد که خراب میشه ما (مردم قشر ضعیف)بیچاره میشیم-جنگ که میشه ما میمیریم-شورش که میشه ما دسگیر میشیم-زلزله میاد ما زیر اوار میریم-سیل که میاد خونه مارو اب میبره خلاصه کوه درداین جامعه شدیم.ازخدا میخوام که هر چه زودتر فرستاده عزیزشو بفرسته.به امید اون روز
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۸ - ۰۵ مهر ۱۳۹۱
۵
۱۸
فقت اصلاح طلبان
پاسخ
مایکل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۳۴ - ۰۶ مهر ۱۳۹۱
املات ضعیفه
فقت نه مجید جان، فقط!
آره اصلحه طلب!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۶ - ۰۶ مهر ۱۳۹۱
از فقت!!! نوشتنتون سطح سواد و فکرتون معلومه؟!
مراد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۳ - ۰۵ مهر ۱۳۹۱
۱۳
۸
بابا ، اصلاح طلب و اصولگرا همش سر و ته یک کرباسن تازه اگر به من باشد میگم سلطنت طلب هم از همین قماشن کجای کارید تو ایران همه فقط تو فکر رفیق های خودشونن و بقیه آدم نیستن . ما زمانی پیشرفت می کنیم که برای کل انسانها ارزش قائل باشیم نه یک قشر خاص .و تا این اختلاف گذاری ها هست دشمن قسم خورده هم هست .
پاسخ
اکبرباقری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۵ - ۰۵ مهر ۱۳۹۱
۷
۱۰
اخه بیچاره ها دیگه وقتش نیست ازتوهم دربیاید موندید توگذشته خیلی دور
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۰ - ۰۵ مهر ۱۳۹۱
۱۳
۱۵
دیدیم اصولگرایان چه بر سر این مردم اوردند
پاسخ
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۳ - ۰۵ مهر ۱۳۹۱
۱۸
۳
اونم چه غیرتی دارند اصلاح طلب ها!مردم ایران فریب این بازی های غرب و خیانت اصلاح طلب ها را نمی خورند.بذار دلشون خوش باشه دارن سناریو بازی می کنند.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۴ - ۰۵ مهر ۱۳۹۱
۷
۵
تاکجا باید پیش بریم تا شما بفهمید که باید کنار هم باشید نه مقابل هم فقط مردم باید مدام فداکاری کنند ووحدتشون رو حفظ کنند پس شما چی
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۴ - ۰۵ مهر ۱۳۹۱
۱۴
۳
اصلاح طلبان را مردم کنار گذاشتند. دو سوم مردم ایران علیرغم کاستی های فراوان در اداره ی امور کشور به اصول پایبندند.
پاسخ
داداش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۷ - ۰۷ مهر ۱۳۹۱
آخه مسئله اینه که اصلاح طلبان رو خود اصلاح طلبان هم کنار گذاشتند !!!!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۸ - ۰۵ مهر ۱۳۹۱
۱۴
۳
این قدر طرفداری اصلاح طلب ها رو ندید که اونا اگه میدون پیدا کنن از دشمنا هم بدترن. شما می دونید چه فشار روحی و روانی به دانشمندان ما به خاطر پلمپ شدن نیروگاه ها وارد شد؟ اینا از پشت خنجر می زنن. ما حاضریم فشار های اقتصادی رو تحمل کنیم ولی ذلت نپذیریم. اگر شما بی غیرت شده اید این مشکل شماست.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۹ - ۰۵ مهر ۱۳۹۱
۸
۹
مشكل اين است كه همه تشنه قدرتيد نه شيفته خدمت
پاسخ
سلمان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۵ - ۰۵ مهر ۱۳۹۱
۶
۱۳
واقعا حسودی هم داره.کیه که به 3000 میلیارد تومان حسودی نکنه؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۸ - ۰۶ مهر ۱۳۹۱
فقط آب دهن شما دزدها اومده!!! وگرنه ما بنده نون حرام نیستیم داداش!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۷ - ۰۵ مهر ۱۳۹۱
۳
۱۵
میبینم که از الان دارید همه قوا رو بسیج میکنید تا اصلاح طلبان رو خراب کنید.بهتره بگذارید خود مردم سرنوشت خورشون رو انتخاب کنند.تیترتون خیلی بیخود بود.مگه به شما چقد پول میدن؟انسانیت کجا رفته؟متاسفم...
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۹ - ۰۶ مهر ۱۳۹۱
خفه شو بذار باد بیاد...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۸ - ۰۷ مهر ۱۳۹۱
از قدیم گفتن چوب رو که برداری گربه....
وطن دوست
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۷ - ۰۵ مهر ۱۳۹۱
۱۷
۵
اصلاح طلبها چی دارند که کسی بخواهد به آنها حسودی کند. امروز آنچه مهم است حفظ نظام و عزت ملی است .
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۵ - ۰۶ مهر ۱۳۹۱
ای بابا! اینهمه چیز های خوب دارند. اختلاط دختر و پسر در پارتی های شبانه. روابط آزاد در خیابان. رابطه با آمریکا حتی به قیمت از بین رفتن منافع ملی. هدر دادن خون شهدا. وزرای چند زنه! رئیس دفترهای رفیق با دختران! ...اینهمه چیزای خوب.... مگه بده دوباره بیان روی کار؟ حال می کنن بعضی ها
عقده ای
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۴۷ - ۰۶ مهر ۱۳۹۱
بذارید مملکت صفا سیتی بشه. ما داریم لحظه شماری می کنیم اصلاح طلبان بیان یه کم آزادی بهمون بدن. حالمون از اخلاقیات بهم خورد. اصلا ما می خواهیم بی اخلاق و بی ناموس باشیم، چه اصراری دارید هدایتمون کنید؟؟؟!!! دوست نداریم... نمی خواهیم. کجایید اصلاح طلب های عزیز....بیایید ما رو نجات بدید ......
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۸ - ۰۵ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
تاروزی که زنده ام جانم فدای وطنم
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۸ - ۰۵ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
صد رحمت به اونا شما پرادعاها ؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ
ازشما
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۹ - ۰۵ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
اگر اصولگراها بیاند با این وضعیت دوره بعد دیکر هیچ چیزی برای کسی نمی ماند که بخواهند سر ش چونه بزند ومردم را از اصلاح طلبان بترسانند وقتی طی هشت سال حکومت اینها به اندازه تمام سالهای اکتشاف نفت تا الان درآمد داشتند وضع کشور را بد تر کردند دیگر چیکار می خواهند بکنند
پاسخ
قلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۹ - ۰۵ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
تحلیلی که کردی ساده است و برای ساده اندیشان خوبه.1:اصلح طلبان ازادی مردم را میخواهند و ونیاز به لباس شخصی ها نمی بینند که بی قانونی بکنند 2:غرب برای حمایت از اصلاح طلبان 20 یا 30 ملیون دلار تصویب میکند که بهانه ای باشد برای عوامل انگلیس و امریکا تا دستاویز خوبی برای اصول گرایان غیر واقعی مزدور غرب بتوانند باتمسک به آ ن اصلاح طلبان را فلع قمع کنند.3:اصلاح طلبان نمونه عملکردشان را در دوره خاتمی با نفت10 دلاری برای مردم نشان دادند وهمه دیدندو مردم زندگی را تا حدی احساس کردند4:غرب در اصل ضدیت اساسی با اصلاح طلبان دادردچون اصلاح طلبان شایسته سالاری . حقوق بشر و پیروزی ایران ومهمتر از همه اسلام واقعی محمدی وعلی گونه را میخواهند 5:اصلاح طلبان آزادی بیان وقلم میخواهندو ضد دیکتاتورندوانتخابات آزاد میخواهند و....
پاسخ
سیدمحمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۳۸ - ۰۵ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
امیدوارم رئیس جمهور آینده ایران فردی بشه که تفکرات احمدی نژاد رو در زمینه سیاست های خارجی داشته باشه.
با زبان نرم نمیشه به نبرد زور رفت؛ تنها با زبان اقتدار میشه به نبرد زور رفت.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۰۹ - ۰۵ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
ای کاش این اصلاح طلبهای بیچاره متولد
نمی شدند تا اون وقت شما به اسم کدوم گروه سه هزار میلیاردی می شدید .
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۰ - ۰۵ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
هر کی بیاد فقط این فشار اقتصادی را از دوش مردم کرسته برداره چه با سازش چه با هر ترفند دیگری
اقایون ظاهرا خیلی سیرن
اینجا تخم مرغ 4750 تومنه
حال کن قیمتها رو
مهم ایرانه و نه احمدی نژاد
باید بفهمید که بحث مملکته این حرفای سازش و غیره که ازش بیزارید موقعیه که دعوای شخصی باشه مملکت که دعوای شخصی نیست سیاسته و متاسفانه این دولت سیاست بلت نیست
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۰۹ - ۰۶ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
نه شاه میخاییم نه شاپور لعنت به هر دو تاتون
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۳ - ۰۶ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
میبینم که خوب تونستم شما ها رو با این الفاظ بازی بدم (امریکا)
پاسخ
ناشناس
SWEDEN
۱۱:۴۱ - ۰۶ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
همه اصلاح طلبان منافق و دشمن نظام هستند و همه شان هم ادعای دلسوزی دارند. خصایل آنها به طرز عجیبی منطبق با توصیف قرآن در مورد منافقین منطبق است:
و اذا لقوا الذین آمنوا قالوا آمنا و اذا خلو الی شیاطینهم فالوا انا معکم انما نحن مستهزءون
و اذا قیل لهم لاتفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون!!

خدا همه شان را لعنت کند.
البته سخنان سردار جعفری هم بی اشکال نبود و نشان از عدم موقع شناسی می داد.
اما ما اساسن بیقاعده ایم. آمده ایم تا قاعده شیطانی این جهان را که توسط صهیونیسم ترسیم شده در هم بشکنیم و در هم شکسته ایم.
مرگ بر اصلاح طلب. مرگ بر اصولگرای منافق . زنده باد احمدی نژاد.
پاسخ
هادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۴ - ۰۶ مهر ۱۳۹۱
۲
۴
سلام به همه
مردم ایران قدر شناستر از این حرفهان که با سخنان فریبنده دشمنان خارجی و داخلی اونها رو از یاری خادمان خودشون در نظام منصرف کنند
پاسخ
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۸ - ۰۶ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
ما همه را تجربه کردیم شمار را بخدا بس کنئد هرچه خوردید بردید نوش جان وضع مردم را خدا خوشش نمیائد این همه بیت المال را ریخته پاش کنید بدون مدیریت خدا نگهدار
پاسخ
اقای دیوونه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۲ - ۰۶ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
خدابایدبه داد این مردم بدبخت برسه اخه تا کی باید اینا زیر ظلم این مفتخران که در سطح کلان درگیر منافع خودشانند قراربگیرند
پاسخ
vahid
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۹ - ۰۸ مهر ۱۳۹۱
۱
۰
bekhoda baezia shoresho dar avordan.khone shohada che rabti be moo zan.dokhtar pesar va... ina dare.baba hanoz to sale 1358 zendegi mikonina.haji asl meliat va arazie meliie ka har roz bishtar be barname mire.
پاسخ
سعید
JAPAN
۲۲:۱۰ - ۰۸ مهر ۱۳۹۱
۱
۰
سلام سیاست پشت ورونداره شبیه عدسه امکان داره موضع اونها هم تغییرکنه دوباره تفرقه بندازن مردم گیج شن واینجری اختلاف بندازن ایرانیها باهوش ترازاین حرفان
پاسخ
بی خیال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۷ - ۰۹ مهر ۱۳۹۱
۱
۰
نمدونم چرا نزدیک انتخابات از اصلاح طلبان می ترسید-پخخخخخخخخخخ!!!!!!!!!!!
پاسخ
مددی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۶ - ۰۹ مهر ۱۳۹۱
۰
۱
به درد شما همین قالیباف می خوره تا رستونو بکشه روانبخش یه کلام نقدش کرد به دادگاهش کشاندنش و جریمه نقدی ازش گرفتند.
ولی دوسال هرچه دل شیطانیشان خواست به دکتر ومشائی گفتند و آب از آپب تکان نخورد دعا می کنیم وی یا بدتر از وی برشملا مسلط شود و تقاص تمام این دوسه سال خون دل را از شما بگیرد.
خلائق هرچه لائق !!!!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۶ - ۰۹ مهر ۱۳۹۱
۱
۱
خبر نامه مرد نیستید پاسخی که می فرستیم به این یاوه گوهارو بزارید یه روزی پته همتون میریزه بیرون .تا کی سانسور
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها