کد خبر: ۸۲۰۴۰
زمان انتشار: ۰۹:۵۰     ۰۷ مهر ۱۳۹۱

 سایت بی بی سی فارسی در یادداشتی به قلم "علی افشاری" که وی را فعال سیاسی ساکن آمریکا معرفی می کند، به بهانه اجرای حکم محکومیت خانم "فائزه هاشمی" از وی تمجید کرد.

علی افشاری وی را "در بین نیروهای معتدل و اصلاح طلب نظام"  قرار می دهد و شجاعتش را ایستادگی مقابل "ولی فقیه" می داند.
افشاری در این باره می نویسد: دفاع از آزادی او، فقط محدود به حقوق شهروندی وی نیست، بلکه شجاعتش در ایستادگی مقابل ولی فقیه، دفاع از آزادی ها و پشتیبانی از حقوق زنان و آزادی های اجتماعی آنان، جایگاه خاصی برای وی در جامعه مدنی ایران ایجاد کرده است.
وی با اشاره به جمله فائزه هاشمی که گفته بود "هرگز به [امام] خمینی امام و به [آیت الله] خامنه ای مقام معظم رهبرى نمى گویم" در ادامه می افزاید: « البته وی عضوی از اپوزیسیون نیست بلکه در بین نیروهای معتدل و اصلاح طلب نظام قرار می گیرد. »!
افشاری ضمن ابراز تردید نسبت به دیدگاه ها و عملکرد فائزه هاشمی در پیش و پس از انقلاب می نویسد: « وی اذعان می کند که در دوران نوجوانی و دانش آموزی پیش از انقلاب هوادار رهبران سازمان مجاهدین خلق بوده است. از خلال مصاحبه وی با ویژه نامه شهروند در خصوص مرحوم "حسن لاهوتی" پدر همسر فائزه هاشمی، می توان دریافت که او از ابتدا در میان خانواده اش رویکرد رادیکال تری داشته است. بخصوص مقایسه نظرات وی و خواهرش فاطمه هاشمی روشنگر است.
افشاری با اشاره به حمایت خانم هاشمی از "سید محمد خاتمی" در جریان دوم خرداد و راه اندازی روزنامه "زن" توسط وی، این اقدامات را کوششی برای گسترش آزادی های مطبوعاتی قلمداد می کند.
عضو سابق دفتر تحکیم با یادآوری کناره گیری فائزه هاشمی از سیاست پس از عدم راهیابی به مجلس ششم، سخن از فعال شدنش در جریان اغتشاشات پس از انتخابات سال 88 به میان آورده و اضافه می کند: وی شجاعانه در تظاهرات ها شرکت کرد و انتقادات صریحی نسبت به شخص رهبری بیان داشت. اشاره به [آیت الله] "سید علی خامنه ای" به عنوان علت مشکلات کشور از جایگاه فرزند هاشمی رفسنجانی کار ساده ای نبود ولی وی این کار را انجام داد .
 
 
علی افشاری در پایان می نویسد: «اگرچه می توان به مواضع سیاسی و رفتار وی انتقاد کرد، اما در عین حال نمی توان منکر وجود نکات مثبت در کارنامه فعالیت سیاسی و اجتماعی او شد . در واقع جایگاه فائزه هاشمی را باید جایی بین دختر اکبر هاشمی و عروس شیخ حسن لاهوتی دید.
 
 
رصد شناسی مواضع فائزه هاشمی و اکبر هاشمی رفسنجانی، حکم به وجود تفاوت بارز در مواضع آنان می دهد. بنابراین زندان رفتن فائزه هاشمی شاید فضا را برای جبران چوب نا حق خوردن خطای پدری هموار سازد.
معمولا در فرهنگ سیاسی ایران، موضع یک عضو خانواده را به پای همه اعضاء خانواده می گذارند مگر آنکه آن فرد صریحا خرج خودش را جدا کرده باشد. چنین امری با توجه به وجود ارتباطات عاطفی در بین اعضا خانواده اگر نا ممکن نباشد، امر دشواری است.»
لازم به یادآوری نیست که حمایت یکی از عوامل اغتشاشات سال 78 از کسی که نقش فعالی در اغتشاشات سال 88 داشته است، دور از ذهن نمی باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها