کد خبر: ۸۳۱۹۰
زمان انتشار: ۲۳:۵۱     ۱۱ مهر ۱۳۹۱
رئيس سازمان فضايي ايران تصريح كرد كه ماهواره ناهيد با فناوري جديد قابليت باز شدن صفحات خورشيدي تا پايان سال يا اوايل سال آينده به فضا پرتاب مي شود.
حميد فاضلي با اعلام اين مطلب گفت: اين ماهواره در پژوهشكده سامانه هاي ماهواره اي سازمان فضايي ايران در حال ساخت است و اميدواريم بتوانيم از لحظات باز شدن صفحات خورشيدي تصويربرداري و آن را به زمين ارسال كنيم.
وي اضافه كرد: اين ماهواره همراه با ماهواره دانشجويي شريف به وسيله ماهواره بر سفير يك بي (يك B) به فضا پرتاب مي شود و در مدار پائين دست لئو در ارتفاع 250 تا 400 كيلومتري زمين قرار خواهد گرفت.
فاضلي گفت: طرح اعزام انسان به فضا نيازمند مهيا كردن زيرساخت ها و تكميل آزمايش هاي زيرمداري است كه اين كار از سال 88 با پرتاب كپسول زيستي آغاز شده است.
وي افزود: كشور ما در علوم فضايي جوان است اما با وجود اين توانسته ايم به استانداردهاي خوبي در اين حوزه دست يابيم و در آينده نزديك كاوشگر حامل موجود زنده به فضا پرتاب خواهد شد.
فاضلي اضافه كرد: ماهواره هاي اميد و نويد را به وسيله ماهواره برهاي سفير اميد و سفير رصد كه در كلاس سفير يك آ (1A) بودند به فضا پرتاب كرديم اما با ارتقاي نيروي پيش ران ماهواره بر سفير آ به ماهواره بر سفير بي (B) دست يافتيم و توانستيم ماهواره نويد را به وزن 48 كيلوگرم و با همكاري دانشگاه علم و صنعت در مدار قرار دهيم.
رئيس سازمان فضايي گفت: علت طولاني شدن زمان پرتاب ماهواره فجر نيز نياز به عمق بخشي فعاليت هاي زير سيستمي بود و اميدواريم تا پايان امسال اين ماهواره در مدار قرار گيرد.
فاضلي با بيان اين كه ماهواره فجر با ماهواره بر سفير بي به فضا پرتاب مي شود گفت: دانشمندان و متخصصان صنايع الكترونيك ايران سامانه اي را در داخل اين ماهواره قرار داده اند كه موجب مي شود ماهواره فجر در زمان خاص مدار خود را تصحيح كند و در اوج مسير از مدار بيضوي به مدار دايروي تغيير مسير دهد.
وي ابراز اميدواري كرد: با اين اصلاح مدار، ارتفاع مداري ماهواره فجر تا ارتفاع 500 كيلومتر ارتقا و عمر مداري اين ماهواره برخلاف ماهواره هاي قبلي از سه ماه به يك سال و نيم افزايش يابد.
فاضلي همچنين گفت: با آماده سازي نهايي ماهواره بر سيمرغ و آزمايش هاي اوليه آن پس از آماده سازي پايگاه پرتاب امام خميني، نيروي پيش رانش ارسال ماهواره ها در داخل كشور چهار برابر خواهد شد و ما مي توانيم محموله هاي 100 كيلوگرمي را تا ارتفاع 500 كيلومتري به فضا پرتاب كنيم و اين ورود به عرصه جديدي در بخش فضايي است.
به گزارش واحد مركزي خبر، وي افزود: با آماده كار شدن ماهواره بر سيمرغ مي توانيم ماهواره ظفر را كه نمونه مهندسي آن در دانشگاه علم و صنعت ساخته شده است به فضا پرتاب كنيم كه اين ماهواره با مجهز بودن به سه دوربين با دقت تصويري 80 متر مي تواند تصاوير دقيق و كاربردي تهيه و ارسال كند.
فاضلي اضافه كرد: ماهواره طلوع نيز كه مشابه ماهواره ظفر و در مجموعه صاايران در حال تكميل است به وسيله ماهواره بر سيمرغ در مدار قرار خواهد گرفت.
وي همچنين گفت: ماهواره دانشگاه امير كبير با نام «اوت ست» از ماهواره هاي سنگين با وزني بيش از 80 كيلوگرم است كه شايد با استفاده از ماهواره بر غير ايراني به فضا پرتاب شود اما تاكيد ما اين است كه روي نسخه اصلاح شده اين ماهواره نيز در دانشگاه امير كبير كار شود تا با استفاده از ماهواره بر سيمرغ در مدار قرار گيرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها