کد خبر: ۸۴۹۵۲
زمان انتشار: ۱۹:۲۶     ۱۹ مهر ۱۳۹۱
يك مرد دانماركي مدعي شده كه با فعاليت در سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) به القاعده رخنه كرده تا به عنوان يك جاسوس دو جانبه اقدام به فعاليت كند و اطلاعات مهمي را درخصوص انور العولقي، روحاني تندروي اين گروه كه در حمله هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا كشته شد، در اختيار سيا قرار دهد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نوشته روزنامه ديلي ميل، اين مرد دانماركي به نام "مورتون استورم" در مصاحبه‌اي با روزنامه دانماركي "ييلاندز پستن" گفت پيش از آنكه سرويس اطلاعات دانمارك وي را متقاعد كند كه براي اين سرويس و در نهايت سيا كار كند، سابق بر اين يك اسلام‌گرا بوده است.

اين جاسوس دو جانبه دانماركي مدعي شده كه انورالعولقي به شدت به وي اعتماد داشت و اين امر سبب شد تا سيا از وي براي به دام انداختن العولقي و سپس كشتن وي در سپتامبر سال 2011 در يمن استفاده كند.

بر اساس شواهد و مدارك موجود كه در روزنامه دانماركي ييلاندز پستن به چاپ رسيده، مشخص شد كه استورم به مدت شش سال براي سرويس‌هاي اطلاعاتي دانمارك و آمريكا فعاليت مي‌كرده است.

در جريان يك مصاحبه صوتي اين جاسوس سيا كه با نام "مايكل" معرفي شده، اين موضوع را تاييد كرد كه باراك اوباما، رئيس‌جمهوري آمريكا از عمليات وي و اقدامات جاسوسي‌اش در سيا و سازمان اطلاعات دانمارك خبر داشته است.

استورم به اين روزنامه كه در سال‌هاي 2005 و 2006 يك كاريكاتور موهن به پيامبر (ص) و مقدسات اسلام را به چاپ رسانده بود، گفت كه كودكي خوبي نداشته و از استعمال مواد مخدر به سوي جرم كشيده شده است.

وي افزود: در سال 1997 در زندان به دين اسلام گرايش پيدا كرده و پس از آزادي به يمن رفته تا قرآن بياموزد.

وي مدعي شده كه پس از پنج سال تلاش كرده تا به مقام‌هاي ارشد در گروه القاعده در شبه جزيره عرب وارد شود و به العولقي دسترسي مستقيم داشته باشد.

اين در حاليست سرويس اطلاعات دانمارك هرگونه ارتباط با عمليات نظامي منجر به كشته شدن العولقي در يمن را رد كرده است.

بروس رايدل، افسر سابق سيا و مقاله نويس مجله نيوزويك اعلام كرد كه بخش بزرگي از اظهارات استورم قابل قبول است.

وي افزود: اين داستان با چگونگي رخنه در يك گروه تروريستي چون القاعده هم‌خواني دارد. تمامي تكنولوژي و فناوري آمريكا براي مقابله با تروريسم نمي‌تواند جاي چنين نفوذي را كه اين مرد دانماركي انجام داده، بگيرد. براي انجام حملات هواپيماهاي بدون سرنشين به اطلاعاتي نظير آنچه كه اين مرد در اختيار سيا قرار داد، نياز است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها