کد خبر: ۸۵۰۴۰
زمان انتشار: ۱۰:۵۳     ۲۰ مهر ۱۳۹۱

«جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای»؛ این، یگانه ترجیع‌بند سخنان غربی‌ها برای توجیه افزایش روز به روز شدت تحریم‌ها بر ایران و وضع موارد جدید برای اعمال فشار به زندگی اقتصادی و شریان‌های عمومی اقتصاد ایران است؛ سخنی که رسانه‌های غربی نیز مانور بسیاری روی آن می‌دهند و اساس همه مشکلات ایران را این مساله می‌دانند.

به گزارش رجانیوز، با این حال، توجه به تاثیرات این تحریم‌ها و نوع وضع آن‌ها مشخص می‌کند که اساس این ماجرا چیز دیگری است و مساله برنامه هسته‌ای ایران تنها یک بهانه برای فشار به ایران و سنگ اندازی در برابر پیشرفت‌های کشور است. بدیهی است که «چرخ هواپیما» و سایر قطعات هواپیماهای غیرنظامی و مسافربری هیچ ارتباطی به برنامه هسته‌ای ندارد و زمانی که آمریکا و اتحادیه اروپا این قطعات را تحریم می‌کنند، به طور مستقیم و صریح «جانِ مردم ایران» را نشانه رفته‌اند، نه برنامه هسته‌ای ایران و نه حتی حکومت جمهوری اسلامی ایران را.

همچنین تحریم نفتی ایران، تحریم بانک مرکزی و چند بانک دیگر ایرانی و عدم مجوز بیمه شدن کشتی‌های ایران، موضوعاتی نیستند که ارتباطی به برنامه هسته‌ای ایران داشته باشند و مشخص است که تنها برای محدود کردن فعالیت‌های تجاری و دیپلماتیک ایران در عرصه بین‌المللی صورت گرفته است. به طور صریح، اعمال تحریم بر ایران به منظور ایجاد مشکل در زندگی مردم عادی در سطح جامعه صورت می‌گیرد تا با فراهم شدن فضای اختلال در زندگی روزمره مردم به عنوان حامیان اصلی جمهوری اسلامی ایران، اصلیترین تکیه‌گاه حکومت ایران متزلزل شود و نارضایتی اقتصادی مردم سبب رویگردانی آنان از نظام شود؛ در واقع هدف اصلی تحریم‌ها برخلاف چیزی که در رسانه‌های غربی مطرح می‌شود، دقیقا مردم ایران است.

این موضوع در گزارش اخیر روزنامه انگلیسی «گاردین» نیز تایید شده است؛ تا جایی که نویسنده گاردین صراحتا اذعان می‌کند تنها دلیل اعمال فشارهای سنگین اقتصادی بر ایران، «افزایش رنج و درد مردم ایران» است. این روزنامه انگلیس در بخشی از مقاله خود با عنوان «تحریم ایران اکنون زجرآور شده است»، نوشته است: «رنج و درد انسانی ناشی از تحریم‌های گسترده جهانی به رهبری ایالات متحده آمریکا علیه ایران، زمینه‌ساز خشم این مردم از کاخ سفید خواهد شد. به نظر من، پاسخ این سوال که چرا جهان اسلام از آمریکا متنفر است را باید در همین رویکرد ارزیابی کرد. آمریکا نشان داده که جان زنان و کودکان هیچگونه اهمیتی برای او ندارد. اعمال تحریم‌های شدید علیه عراق که منجر به مرگ صد‌ها هزار نفر از کودکان شد، تایید کننده این مساله است. اکنون نیز همین فرایند، موردنظر آمریکا برای ایران است؛ یعنی افزایش فشار به مردم ایران تا حد زجرآور که نهایتا منجر به فروپاشی ایران شود.»

گاردین اضافه کرده است: «مردم در جهان اسلام به خوبی از نحوه مواجهه آمریکا با مخالفانش آگاه شده‌اند و می‌دانند که نابودی طرف مقابل به هر قیمتی در دستور کار کاخ سفید قرار دارد؛ در حالی که این مساله از افکار عمومی مردم آمریکا دور نگه داشته شده است. اصولا برای اهالی حزب دموکرات آمریکا، تحریم به معنای جشن گرفتن است؛ مثلا اوباما وفاداری خود به اسرائیل را با تحریم شدید مردم ایران جشن می‌گیرد. شما می‌توانید رویکرد اوباما در ستایش در منگنه قرار دادن اقتصاد ایران را به عنوان سندی بر این مساله درنظر بگیرید. در واقع دموکرات‌ها برخلاف جمهوری‌خواه‌ها تلاش می‌کنند تا‌‌ همان کار کشتن و جان مردم کشور مقابل را گرفتن انجام بدهند اما نه با ارسال هواپیما و نیروی نظامی و تقابل مستقیم؛ بلکه با تحریم‌های گسترده و فراوان برای فلج کردن آن‌ها.»

این رویکرد مورد اشاره گاردین را می‌توان در ماجراهای نوسانات در بازار ارز و طلا نیز مشاهده کرد؛ تا جایی که به محض انتشار برخی اخبار درباره ناآرامی‌های کوچک در بازار تهران، رسانه‌های غربی به طور ویژه این مساله را پوشش دادند و حتی مقامات ارشد کاخ سفید نظیر سخنگوی دولت نیز به طور مستقیم به مساله کاهش ارزش واحد پول ملی ایران اشاره کرد و تلاش کرد تا در برابر خبرنگاران، ضمن موثر دانستن تحریم‌ها به صورت تلویحی، دولت ایران را مسئول این نابسامانی اقتصادی عنوان کرد.

به نظر می‌رسد توجیه هسته‌ای برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران دیگر قابل قبول نیست و حتی نویسندگان رسانه‌های غربی نظیر روزنامه گاردین هم به خوبی متوجه مقصود اصلی این اقدامات غیرقانونی آمریکا و اتحادیه اروپا به بهانه دروغ بزرگ برنامه هسته‌ای ایران شده‌اند: «فشار به مردم ایران و ناامید کردن آن‌ها از پشتیبانی از جمهوری اسلامی ایران.»

گفتنی است، رهبر معظم انقلاب هم امروز در سخنان خود در جمع مردم استان خراسان شمالی، با اشاره به این رویکرد دشمنان کشور فرمودند: «تحریم‌ها را از زمانی شروع کردند که اصلا حرفی از انرژی هسته‌ای نبود. می‌گویند اگر ملت دست از حق خود در انرژی هسته‌ای بردارد، تحریم‌ها را برمی‌داریم؛ دروغ می‌گویند. ارتباط تحریم‌ها با مساله هسته‌ای ایران دروغ است. آن چیزی که آن‌ها را عصبانی می‌کند، سرافرازی و گردن‌کشی ملت ایران است.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
عبدالحکیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۴ - ۲۰ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
تحریم اقتصادی امریکا مسلما تک تک مردم ایران را هدف قرار گرفته آنهم قشر متوسط و متوسط به پایین .چرا که مسولین و مرفهین به لحاظ اقتصادی هرگز دچار رنج نخواهند شد و در حقیقت چون اکثریت قشر ملت ایران افراد متوسط وپائین هستند و هم اینها پشتوانه محکم نظام محسوب میشوند پس برای ساقط کردن نظام باید بین مسولین و مردم رخنه ایجاد شود و چه حربه ای بهتر از اهرم اقتصاد .ولی محاسبات دشمنان بحول و قوه ای الهی نقش بر آب خواهدشد اگر همه گوش به فرمان رهبر عزیزمان باشیم.
نصرمن الله وفتح القریب
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها