کد خبر: ۸۵۸۸۵
زمان انتشار: ۱۹:۱۶     ۲۳ مهر ۱۳۹۱
مهدی برای سه سال از کشور خارج شده بود و سه سال بی توجه به احضار دادگاه بوده است. پس چه تضمینی وجود دارد که بار دیگر به خارج کشور نرود؟
بولتن نیوز: تقی رحمانی فعال ملی مذهبی و از مشاوران مهدی کروبی در جریان حوادث بعد از انتخابات، در نوشته ای با عنوان "عفت خانم و حق مهدی هاشمی" تلاش کرده که به قول خودش از توان زنان در شرایطی که می توانند از مردان بلندتر سخن بگویند، بهره ببرد و به جریان سازی سیاسی بپردازد و در شرایطی که آقای هاشمی به عنوان پدر مهدی و فائزه هاشمی، خود را در مقابل اجرای قانون موظف و مکلف می داند، این بار عفت مرعشی همسر اکبر هاشمی رفسنجانی، در جایگاه مادر، با قوه قضا اعتراض کند.





اولین نکته در این نوشته تقی رحمانی، خطایی است که تصور می کند صدای عفت مرعشی برای مجری قانون و دستگاه قضا، متفاوت از صدای مردان و اکبر هاشمی است و عفت خانم به عنوان یک زن و یک مادر می تواند صدایی قوی تر و متفاوت در برابر قانون باشد. این در حالیست که همه در برابرقانون یکسان هستند و وقتی پرونده ای سیر قانونی و حقوقی خود را طی می کند، صدای اعتراض و دادخواهی چه از سوی زنان بلند شود و چه از سوی مردان فرقی برای مجری قانون نمی کند.

اگر چه رافت اسلامی همیشه شامل حال زنان کشور ما شده است و مجری قانون و نظام جمهوری اسلامی و دستگاه قضا برای زنان احترام ویژه ای قائل است، اما در مورد پرونده مهدی هاشمی، که سیر قانونی و حقوقی آن از سه سال پیش و حتی قبل از حوادث انتخابات سال 88 شروع شده بود، فرقی نمی کند که مادر وی پیگیر پرونده باشد یا وکلا و یا آقای هاشمی...

براین اساس، تقی رحمانی در واقع به دنبال جریان سازی سیاسی و جنجال است تا از طریق صدای مادر مهدی و فائزه و همسر آقای اکبر هاشمی رفسنجانی، جو جدیدی ایجاد کند و خوراک تازه ای برای رسانه های داخلی منتقد دولت و رسانه های خارجی مخالف نظام تهیه شود.
وگرنه چه فرقی می کند که مردان و وکلا پیگیر مسائل حقوقی و قانونی پرونده مهدی هاشمی باشند یا یک مادر چنین کاری انجام دهد؟
به عبارت دیگر، مخالفان و منتقدان نظام، تلاش می کنند که از هر وسیله ای برای تحت تاثیر قرار دادن جامعه رسانه ای وفضای سیاسی بهره ببرند تا از این طریق خوراکی تازه ایجاد نمایند. در واقع به دنبال آن هستند که به خاطر ملاحظات آقای هاشمی در جایگاه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین مدارای ایشان چند ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری ودر جهت حضور اصلاح طلبان و جناح میانه روی سیاسی کشور در مسائل سیاسی داخلی و مسائل بین المللی ایران، شخص دیگری را در جهت بهره برداری از پرونده مهدی و فائزه مطرح کنند و حال که آقای هاشمی اعلام کرده که مهدی نیز مانند فرزندان دیگر این کشور باید پاسخ گوی رفتار و عملکرد خود باشد، و در مقابل قانون یکسان است، در نتیجه مادر مهدی و همسر آقای هاشمی را به عرصه سیاسی بیاورند تا جریان سیاسی مرتبط به مهدی هاشمی همچنان مطرح و فعال باشد و از جایگاه و شخصیت عفت مرعشی به عنوان یک مادر زندانی و همسر آقای هاشمی استفاده نمایند  و نیروی جدیدی به فعالیت های جناح منتقد دولت اضافه نمایند تا بتوانند از بازتاب و حاشیه های آن استفاده کنند.

تقی رحمانی، در نوشته خود این گونه مطرح کرده که چرا مهدی هاشمی بازداشت موقت شده و چرا روال حقوقی پرونده وی دارای اشکال است؟ و در نتیجه عفت مرعشی مادر وی باید به این موضوع اعتراض کند! این در حالیست که تقی رحمانی فراموش کرده که مهدی هاشمی پس از حوادث انتخابات سال 88 چندین بار توسط دادگاه احضار شده و به وی و وکلای او اطلاع داده شده که باید به دادگاه مراجعه کند و وقتی سه سال بعد و با تاخیر  و پس از احضارهای متعدد و طرح پرونده های مختلف سیاسی، امنیتی، مالی و... به کشور بازگشته است، طبیعی است که قوه قضاییه باید همان شب ورود به فرودگاه امام، باید اطلاع می داد که ایشان باید فردا به دادگاه مراجعه کند و چون مهدی هاشمی در سه سال گذشته از کشور خارج شده بود و سابقه عدم توجه و مراجعه به احضار دادگاه داشته است، در نتیجه بازداشت موقت وی با توجه به وضعیت پرونده و تخلفات متعدد کاملا طبیعی و طبق روال حقوقی است.

تقی رحمانی فراموش کرده که به خاطر رعایت قواعد حقوقی، وضعیت ایشان و مسائل سیاسی کشور، مهدی هاشمی همان شب در فرودگاه بازداشت نشد بلکه نماینده دادستان به وی و وکیل اواطلاع داده که باید به دادگاه مراجعه کنند و طبق نظر قاضی، وی فردای آن روز در دادگاه حاضر و به خاطر تخلفات و وضعیت پرونده و بی توجهی سه ساله به تخلفات خود، بازداشت شده است.
اگر اعتقاد داریم که مهدی هاشمی در برابر قانون با بقیه برابر است همان طور که دیگران با انجام تخلف، بازداشت موقت می شوند و اگر کسی از قانون فرار کند یا حاضر نشود و سه سال تاخیر داشته باشد، بازداشت می شود ..... پس برای مهدی هاشمی نیز باید همین روال قانونی مانند همه افراد این جامعه رعایت شود.

مقایسه پرونده مهدی با فائزه نشان می دهد که فائزه به خاطر حضور خود در کشور و مراجعه به دادگاه، مثل مهدی بازداشت نشد و حتی اجازه خروج از کشور در مقطع برگزاری المپیک در لندن را داشت و مدتی بعد از مراجعه به کشور به خاطر تایید حکم حبس در دادگاه تجدید نظر و اجرای حکم، به زندان رفت.  
به عبارت دیگر، اگر قرار بود  که با فرزندان هاشمی خلاف رویه حقوقی عمل شود باید در مورد فائزه نیز همین طور رفتار می شد اما وقتی در مورد فائزه بازداشت موقت مانند مهدی را شاهد نبودیم، این  نکته مطرح می شود که چون رفتار مهدی با فائزه متفاوت بوده و مهدی سه سال در کشور نبوده و خارج از کشور به کار خود مشغول بوده و به احضار دادگاه توجه نکرده است در نتیجه بعد از مراجعه به کشور، نباید انتظار داشت که قانون به او اعتماد کند و برای وی روال حقوقی دیگری را اجرا کند.

همچنین باید به بازتاب نحوه برخورد قوه قضا بر افکار عمومی و رسانه ها نیز باید توجه شود. زیرا اگر مهدی با سه سال تاخیر مراجعه می کرد و با سپردن یک وثیقه در انتظار رسیدگی دادگاه می بود، این پرسش مطرح می شد که آیا اگر سایر متهمان از قانون بگریزند و در وقت مقرر به دادگاه مراجعه نکنند، با آنها نیز همینگونه برخورد خواهد شد؟ و متهم را با وثیقه آزاد می کردند و بازداشت نمی کردند؟...

در روند رسیدگی به احضار متهمان، این قاعده وجود دارد که چنانچه متهم چند روز بعد از احضار به دادگاه به تکلیف قانونی عمل نکند، ضابطه دادگاه اجازه دارد که وی را جلب کند و در احضارنامه های دادگستری همواره این جمله را شاهد هستیم که نوشته شده، عدم مراجعه در موعد مقرر، به معنای حکم جلب در هر نقطه ای از کشور است و حتی اگر وضعیت متهم به گونه ای باشد که پلیس اینترپل با دادگاه همکاری کند و یا نیابت قضایی شامل متهم شود، در هر گوشه ای از کشور یا جهان، متهم دستگیر می شود و بازداشت خواهد شد....
براین اساس، مستند قانونی تقی رحمانی چیست و برچه مبنایی معتقد است که مهدی نباید بازداشت شود؟ آیا وضعیت مهدی به گونه ای بوده که دادگاه به وی اعتماد کند و برای او قرار وثیقه در نظر بگیرد؟ آیا مهدی به احضارهای متعدد دادگاه توجه داشته است؟





تقی رحمانی در نوشته خود گفته است: گاهی زنان را توان آن است که بلندتر از مردان سخن بگویند. ای کاش عفت خانم ( همسر آقای هاشمی رفسنجانی) با صدای بلند بگوید که حق پسرش مهدی بازداشت موقت نیست. مطابق حقوق کیفری قرار بازداشت مستلزم آن است که احتمال فرار متهم برود یا امکان تبانی وجود داشته باشد . در حالی که مهدی هاشمی با پای خود به کشوربازگشته است پس مطابق قوانین بازداشت مهدی هاشمی برای تحت فشار قرار دادن او و خانواده اش می باشد و این عمل دیگر حقوقی نیست.
در پاسخ به این پاراگراف باید گفت که مهدی برای سه سال از کشور خارج شده بود و سه سال بی توجه به احضار دادگاه بوده است. پس چه تضمینی وجود دارد که بار دیگر به خارج کشور نرود؟

تقی رحمانی همچنین گفته است: بی گمان اگر عفت خانم مرعشی صدایش رابه اعتراض بلند کند آنگاه این صدا بهتر شنیده می شود و رئیس قوه قضا باید پاسخ دهد. اگر هم پاسخ ندهد باپرسش های زیادی مواجه می شود.نتیجه این اعتراض این است که این سنت غلط زیر سوال برود که این رویه امنیتی را باید نادرست دانست که به جای رویه حقوقی نشسته است....

در این زمینه نیز این پرسش مطرح است که چرا مادر مهدی باید اعتراض کند؟ برای آن که جامعه و مسوولان را با مسائل عاطفی یک مادر، همسر یک سیاستمدار و چهره و نیرویی موثر در خانواده هاشمی مواجه کند و جو عاطفی و روانی خاصی ایجاد شود تا قانون در برابر پرونده مهدی هاشمی با تخلفات و تاخیرهای بسیار متفاوت از امروز عمل کند؟

تقی رحمانی گفته است : بی گمان عفت خانم را هم جرات اعتراض است و هم امکان اعتراض. با همه گیر شدن اعتراض به ظلم بهتر می توان بر آن شورید وآن را متوقف کرد.
این جمله نیز نشان می دهد که به جای پیگیری حقوقی پرونده مهدی، به دنبال آن است که جو اعتراض و فضای سیاسی متشنج ایجاد کنند و رسانه های داخلی و خارجی را به یک پرونده حقوقی و قضایی با تخلفات متعدد مهدی وارد کنند و اجازه ندهند که به اصل موضوع یعنی تخلفات سیاسی و امنیتی و مالی مهدی رسیدگی شود.
به نظر می رسد که این گونه اعتراض از سوی عفت مرعشی، نه تنها به اجرای بهتر قانون کمک نخواهد کرد بله فضا را متشنج خواهد کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها