کد خبر: ۸۶۲۰۱
زمان انتشار: ۰۲:۲۹     ۲۵ مهر ۱۳۹۱
یک پایگاه تحلیلی غربی نوشت: محاسبات نتانیاهو در زمینه میزان تاثیرش بر آمریکا اشتباه بود و اوباما نیز احتمالاً درصدد تلاش برای یافتن راه حل دیپلماتیک برای خاتمه دادن به تنش هسته‌ای با ایران برخواهد آمد.

به گزارش فارس، پایگاه خبری «زد‌کامیونیکیشنز» طی گزارشی به قلم «گارث پورتر» خبرنگار و تاریخ‌نویس آمریکایی درباره «شکست تقلاهای نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی برای انتخاب شدن با حربه ایران هسته‌ای» نوشت: حال دیگر جهان می‌تواند به نگرانی خود درباره تهدیدهای نتانیاهو ، نخست وزیر اسرائیل در بمباران ایران پایان دهد.

 

بنابر این گزارش، سخنان نتانیاهو چندی قبل و در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نشانه خاتمه تلاش‌های وی برای متقاعد کردن جهان در زمینه اجرای حملات همه جانبه نظامی بر علیه تأسیسات هسته‌ای ایران بود.

 

 

* بی‌توجهی اوباما به نتانیاهو

 

دلیل عقب نشینی نتانیاهو نیز عقب نشینی ناگهانی و شدید اوباما بود و این می‌تواند بهترین خبر برای ایران طی این سال‌ها باشد. تفسیر درباره سخنان نتانیاهو به طور قابل پیش‌بینی بر ترسیم کارتونی وی درباره بمب هسته‌ای ایران و خط قرمز متمرکز شد اما تلاش‌های وی در زمینه جلب نظر دنیا برای حمله همه جانبه بر علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران فاقد هشدارهای معمول بود.

 

با وجود این‌که او هشدار دیگری را درباره گام ایران به‌سوی غنی سازی اورانیوم در مرحله نهایی و در تابستان آینده داد، اما در هیچ بخش از سخنرانی‌های نتانیاهو حتی اشاره‌ای به تهدید واقعی نیز دیده نشد.

 

هدف صریح او تنها تلاش برای تطبیق دادن آمریکا با خط قرمز مورد نظرش بود به این مفهوم که اگر ایران غنی سازی را متوقف نکند، آنگاه این امر منجر در بکارگیری نیروی نظامی علیه ایران خواهد شد.

 

«جفری گلدبرگ»، خبرنگاری که نتانیاهو پیش‌تر دو مرتبه از وی برای نشان دادن آمادگی اسرائیل در حمله به ایران و انتقال آن به آمریکا استفاده کرده بود این‌بار سخنان نتانیاهو را «سخنرانی پذیرش» تعبیر کرد بدین معنی که نتانیاهو پذیرفته است تلاش‌هایش برای مجبور ساختن آمریکا در پذیرش خط قرمز اسرائیل کاملاً شکست خورده است.

 

باوجودی که وی متوجه عواقب کشنده نبرد با ایران شده است، دلیل خوبی برای شک کردن در این زمینه وجود دارد که نتانیاهو و « ایهود باراک»، وزیر جنگ اسرائیل در عمل هیچ‌گاه در مخیله خود حمله به ایران را نمی‌گنجاندند.

 

 

* باراک و نتانیاهو به شدت از ایران هراس دارند

 

بررسی سخنان این دو درباره ایران آشکار می‌سازد که باراک و نتانیاهو تحت هر شرایطی از تهدید واقعی برای حمله بر علیه ایران اجتناب می‌کردند.

 

در واقع، نتانیاهو بسیار بیشتر از « ایهود اولمرت» جانب احتیاط را درباره تهدید به حمله نظامی بر علیه ایران رعایت می‌کند. یک مقام اسبق اسرائیلی که مایل به افشای نامش نبود تایید کرد که در بهار گذشته افراد همکار با نتانیاهو ، اولمرت و «آریل شارون» اذعان می‌کردند که نتانیاهو به نسبت بقیه نخست وزیران درباره ایران قاطعیت کمتری دارد.

 

باوجود تهدیدهای شفاف‌تر اولمرت درباره حمله به ایران، اسناد ویکی‌لیکس که در روزنامه هاآرتص در تاریخ دوم دسامبر انتشار یافت مشخص کرد که دیپلمات‌های آمریکایی گزارش کرده بودند که مکالمات مقام‌های اسرائیلی دال بر این است که هیچ حمله‌ای بر علیه ایران رخ نخواهد داد.

 

 

* گاف‌های آشکار نتانیاهو

 

حتی به‌صورت آشکار‌تر «گابی اشکنازی» رییس ستاد مشترک ارتش اسرائیل قبل از بازنشستگی در سال 2011، به ژنرال «مایکل مولن» رییس ستاد مشترک آمریکا گفته بود که تمام ادعاهای نتانیاهو درباره حمله به ایران «توخالی» است زیرا اسرائیل اصلاً گزینه نظامی را در این رابطه در نظر ندارد.

 

مستندات کنونی نیز دلالت بر این دارند که ادعاهای نتانیاهو درباره حمله همه جانبه بر علیه ایران همگی توخالی و دور از واقعیت بوده‌اند تا با فشار بر باراک اوباما او را مجبور سازند تا تحریم‌های شدیدتر را بر علیه بخش نفتی ایران وارد کند.

 

نتانیاهو قبلاً موفق شده بود در جریان فرآیند صلح در شهر اسلو و در سال 2001 دولت کلینتون را بابت این مسئله آلت دست قرار دهد. او طی سخنانی که بر خلاف تصورش ضبط شده بودند درباره آمریکا گفته بود: ایالات متحده کشوری است که شما می‌توانید به راحتی با آن بازی کنید.

 

نتانیاهو در سال 2011 محاسبه کرده بود که فشارش بر اوباما به واسطه برخی اعضای کنگره هوادار اسرائیل و وابسته به جریان « آیپک» شدت خواهد یافت .

 

بر اساس محاسبات نتانیاهو، آسیب پذیری اوباما در برابر چنین فشارهایی در طول فصل انتخابات ریاست جمهوری حداکثر خواهد بود. مصاحبه ایهود باراک، وزیر دفاع با شبکه «سی‌ان‌ان‌» در ماه نوامبر گذشته نیز تصادفی نبود . او در آن زمان گفت که اسرائیل مجبور به تصمیم‌گیری در زمینه نبرد در فصل‌های تابستان یا پاییز بر علیه ایران است.

 

هرچندکه هیچ دلیل فنی در این زمینه وجود نداشت اما منطق سیاسی آشکارا بر چنین زمانی جهت انجام حمله تاکید می‌کرد زیرا در آن زمان نامزد حزب جمهوری‌خواه ریاست جمهوری آمریکا از شلوغ کاری‌های نتانیاهو حمایت مالی می‌کرد.

 

 

* اسرائیل در خفا از حمله به ایران وحشت دارد

 

دولت اوباما در اواخر سال 2011 و اوایل 2012 ، بواسطه تهدید نتانیاهو مبنی برحمله همه‌جانبه علیه ایران احساس خطر کرد. هنگامی‌که آمریکا و اسرائیل در اواسط ماه ژوئن در به عقب انداختن رزم‌آزمایی مشترک نظامی توافق کردند، مقامات وزارت دفاع آمریکا و دولت‌مردان سابق طی گفتگویی با سایت «یاهو نیوز» همگی از ترس اسرائیل در حمله بر علیه ایران پرده برداشتند.

 

در اوائل فوریه، «دیوید ایگناتیوس» ستون نویس روزنامه واشنگتن پست طی گزارشی مدعی شد که « لئون پنتا»، وزیر دفاع آمریکا درباره احتمال حمله اسرائیل بین ماه‌های آوریل تا ژوئن هشدار داده است.

 

اما واقعیت چیز دیگری بود. پنتا آنچه را که گفته بود درباره قصد حمله اسرائیل در زمان بسیار عقب‌تر بود. بعدها گفته شد که دولت اوباما از لفظ «حملات همه جانبه اسرائیل» برای اعمال فشار بر علیه ایران و قبل از مذاکرات با گروه 1+5 در بهار سود می‌جسته است.

در حالی‌که حزب جمهوری خواه خود را آماده نامزدی «میت رامنی» دوست قدیمی نتانیاهو برای انتخابات ریاست جمهوری می‌کرد، به نظر می‌رسد که همه چیز برای تاثیر حداکثری سخنان توخالی نتانیاهو بر علیه ایران مهیا باشد.

 

قبل از نشست جمهوری خواهان، نتانیاهو و باراک از تغییر سیاست خود در تأثیر بر آمریکا در قبال ایران خبر دادند.

یک مقام ارشد اسرائیلی طی گفتگو با روزنامه «یدیعوت آحارانوت» به اوباما پیشنهاد معامله واضحی را داد بطوری ‌که اگر اوباما خط قرمز اسرائیل در قبال ایران را بپذیرد، آنگاه نتانیاهو در گزینه حمله نظامی همه جانبه بر علیه ایران تجدید نظر خواهد کرد و این بدین مفهوم بود که اگر ایران با توقف غنی سازی اورانیوم تا تاریخ قطعی موافقت نکند اوباما این کشور را تهدید به حمله خواهد کرد .

 

 

* مقاومت آمریکا در برابر فشارهای تاکتیکی

 

اما نتانیاهو به طور غیر منتظره‌ای با مقاومت شدید آمریکا در برابر این فشار تاکتیکی مواجه شد. در 30 اوت، ژنرال « مارتین دمپسی»، رییس ستاد مشترک آمریکا در گفتگو با خبرنگارانی در انگلیس عنوان داشت که حمله اسرائیل بر علیه ایران بی‌فایده است. وی در این خصوص گفت: من نمی‌‌خواهم در این مسیر با اسرائیلی‌ها شریک شوم.

 

این سخنان اولین گوش‌مالی عمومی دمپسی بر علیه باراک و نتانیاهو بود به طوری که « گیورا ایلاند»، مشاور امنیت ملی سابق اسرائیل درباره تأثیر آن سخنان بر راهبرد نتانیاهو تاکید کرد و گفت: مقام‌های اسرائیلی نمی‌توانند بدون تایید رییس جمهور آمریکا اقدامی انجام دهند.

 

ایلاند سپس اظهار داشت که این وضعیت باید مورد بازبینی قرار گیرد و نتانیاهو و باراک درحال بررسی موقعیت برای انجام عملیات هستند.

 

اما این فضا حتی کمتر هم شد زیرا نشست جمهوری‌خواهان در 27 تا 30 اوت در «تامپابی» نتوانست آمریکا را متقاعد به تعیین مهلت نماید. تنها چهره حاضر از سوی دستگاه دیپلماسی آمریکا در این نشست «کاندو لیزا رایس» وزیر خارجه اسبق این کشور بود که بیشتر به خاطر تلاش‌هایش برای تعامل دیپلماتیک با ایران حتی مورد انتقاد قرار گرفته بود.

 

 

* اوباما نیز از دخالت‌های نتانیاهو به تنگ آمده است

 

اوباما و دیگر مقامات این کشور آشکارا تصمیم گرفته بودند که دست نتانیاهو و فشارهایش را بر سیاست‌گذاری آمریکا به نوعی قطع کنند به‌طوری که «هیلاری کلینتون » وزیر خارجه آمریکا در تاریخ 9 سپتامبر طی گفتگو با رادیو « بلومبرگ» اعلام داشت که آمریکا تاریخی را به عنوان مهلت برای ایران تعیین نکرده است.

 

اوباما نیز در 11 سپتامبر بر تقاضای تلفنی نتانیاهو جهت تعیین خط قرمز بر علیه ایران خط بطلان کشید. سه روز بعد پنتا به نشریه «فارن پالسی» گفت که تعیین خطوط قرمز روشی سیاسی است که تنها افراد را در منگنه قرار می‌دهد و خاصیتی ندارد.

 

اوباما سپس در تاریخ 24 سپتامبر و در برنامه « 60 دقیقه» شبکه « سی‌بی‌‌اس» در حالی‌که به‌نظر می‌رسید از سوی نتانیاهو تحت فشار قرار گرفته بود تا سیاست‌های آمریکا در قبال ایران را تغییر دهد گفت که تنها بر اساس مصالح مردم آمریکا تصمیم خواهد گرفت.

 

همچنین اوباما در واکنشی قاطع به نخست وزیر اسرائیل هشدار داد که باید به دخالت در سیاست‌ها و خط مشی‌های آمریکا پایان دهد.

 

« آلوف بن»، سردبیر روزنامه هاآرتص عنوان می‌کند که سخنان نتانیاهو در سازمان ملل نه تنها بیانگر مخالفت‌های دولت آمریکا، بلکه مخالفت افکار عمومی اسرائیل نیز است. وی در ادامه گفت که نخست وزیر سخنانش را طوری طراحی کرده بود تا نشان دهد که اسرائیلی‌ها خواهان وارد شدن آمریکا در مسیر مشکلات با ایران هستند. وی سپس در خاتمه به‌طور خلاصه نوشت: این مسئله نباید در زمان کنونی و نه به تنهایی انجام پذیرد .

 

 

* اقدامات نتانیاهو صرفا جهت انتخاب شدن مجدد است

 

نتانیاهو بدون شک با تهدید نشان دادن ایران سعی در انتخاب شدن دوباره دارد و به‌طور یقین او مجدداً شروع به بیان این جمله که «تمام گزینه‌ها روی میز هستند» خواهد کرد.

 

تلاش او برای متقاعد کردن جهان در حمله به ایران و جدی بودن او در این زمینه تنها برای موفقیت در انتخاب شدنش است.

 

 

* محاسبه اشتباه نتانیاهو درباره ایران

 

باید گفت که محاسبات نتانیاهو راجع به میزان تأثیراتش بر سیاست‌های آمریکا اشتباه بود . اوباما هم ‌اینک در نظر سنجی‌های عمومی نیز پیش افتاده است و سلسله حوادث فوق‌العاده سپتامبر شاید مبین چگونگی روابط اسرائیل و آمریکا در قبال ایران در سال 2013 و بهبود آن بعد از باشد و البته اوبامایی که تحت تأثیر لابی اسرائیل و نتانیاهو قرار نگرفت احتمالاً در تلاشی جدید برای یافتن راه حل دیپلماتیک جهت خاتمه دادن به تنش هسته‌ای با ایران برخواهد آمد. شکست نتانیاهو نیز می‌تواند اولین شکست در طول مدت سلسله عملیات او بر علیه ایران و در رقابت اراده‌ها باشد.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها