کد خبر: ۸۶۲۵۵
زمان انتشار: ۱۱:۳۴     ۲۵ مهر ۱۳۹۱
کارشناسان نظامی لبنانی ضمن بررسی ابعاد و توانمندی پهپادهای حزب‌الله لبنان، ابراز کردند این آخرین غافلگیری حزب‌الله برای رژیم صهیونیستی نخواهد بود.
فارس، «ماهر خطیب» تحلیلگر مسایل منطقه در مطلبی در پایگاه خبری النشره، جزئیات نفوذ پهپاد حزب الله به آسمان اسرائیل و اقدامات غافلگیر کننده مقاومت اسلامی در آینده را مورد بررسی قرار داده است.

در این مقاله آمده است: پس از آنکه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان مسئولیت ارسال پهپاد «ایوب» به حریم هوایی اسرائیل را به عنوان یک عملیات غافلگیرکننده بزرگ، پذیرفت. می توان گفت که حزب‌الله توانسته است معادله تازه‌ای را در عرصه کشمکش چندین و چند ساله با اسرائیل به وجود آورده و سؤالات فراوانی را درباره این عملیات به ذهن القا کند.

حزب‌الله در سالهای اخیر موفق شده دستاوردهای فراوانی را در هوا و زمین محقق کند و امروز هم دستاورد تازه و کاملاً متفاوتی را در عرصه هوایی به رخ اسرائیل کشیده است، این پهپاد چگونه توانست وارد حریم هوایی اسرائیل شود و چطور موفق شد با وجود ایستگاههای متعدد راداری، بر فراز مراکز حساس و مهم اسرائیل به پرواز درآید؟

پهپاد حزب الله یک هواپیمای کوچک است که نیازی به فرودگاه ندارد

هواپیماهای بدون سرنشین، هواپیماهای خودکاری هستند که از راه دور کنترل شده و دوربینهای تصویربرداری، حسگرها، تجهیزات ارتباطی و بالأخره سلاحهای پیشرفته در آنها جاسازی می شود. این هواپیماها به خاطر اینکه قادرند عملیاتهای شناسایی بسیار مهم تاکتیکی را انجام دهند در سالهای اخیر بیشتر و بیشتر مورد استفاده قرار گرفته اند.

«سمیر یونس» کارشناس مسائل نظامی که یک سرگرد خلبان بازنشته است، توضیح می دهد که این نوع هواپیماها از زمین و توسط دستگاههای بی سیم یا ماهواره کنترل می شوند و مجهز به دوربینهایی هستند که تصاویر را به صورت زنده، به پایگاه مبدأ ارسال می کنند. وی خاطر نشان می کند که این هواپیماها چند نوع هستند و به نظر می رسد که پهپاد ارسالی حزب الله به جنوب اسرائیل، از طریق سوخت یا برق کار می کند و ارتباط با آن توسط دستگاههای بی سیم صورت می پذیرد.

عوامل گریز پهپاد حزب الله از رادار

یونس در گفت‌وگو با النشرة پیرامون علل گریز این پهپاد از دید رادارهای ارتش اسرائیل و نیروهای یونیفل گفت: این نوع هواپیماها از فلزات سبک ساخته می شوند و رادارها قادر به ردگیری آن نیستند، ضمن اینکه پرواز آنها در ارتفاع پایین هم مزید بر علت می شود. یونس ادامه داد که برای پرواز این نوع هواپیماها نیازی به فرودگاه اختصاصی نیست و حجم کوچک آنها باعث می شود که به یک باند عریض و طویل، احتیاج نداشته باشند. یونس توضیح داد که بر اساس اطلاعات موجود، این هواپیما بر فراز دریا حرکت کرده که در این حالت هیچ مانعی نمی تواند پایگاه زمینی را از ارتباط با هواپیما توسط بی سیم، بازدارد و موانع موجود، در مورد هواپیماهایی که با ماهواره هدایت می شوند کارآیی ندارد.

مسیرهای احتمالی پرواز پهپاد حزب الله

«فوزی ابوفرحات» سرتیپ بازنشسته خاطرنشان می کند که این نوع هواپیماها به هیچ عنوان نیازی به فرودگاه ندارند بلکه از طریق یک پرتابگر، پرتاب می شوند و صنایع نظامی اسرائیل و انگلیس، بیشترین پیشرفتها را در این زمینه داشته اند. سرتیپ ابوفرحات در مصاحبه با النشرة تأکید کرد که نوع فلزات به کار رفته در ساخت این نوع هواپیماها مانع از کشف آن توسط ایستگاههای رادار می شود. وی ادامه داد که مسیر پیموده شده توسط پهپاد حزب الله به صورت دقیق مشخص نشده اما احتمال می رود که این پهپاد ابتدا از راه دریا خود را به غزه رسانده و آنگاه وارد صحرای النقب شده باشد، یعنی همانجایی که توسط ارتش اسرائیل، هدف قرار گرفت و ساقط شد. سرتیپ ابوفرحات معتقد است که این پهپاد، مأموریت محوله را به انجام رسانیده و طبیعی است که به صورت مستقیم، تصاویری را نیز برای پایگاه کنترل زمینی که دائماً با آن در ارتباط بوده است، ارسال کرده باشد.

حزب الله معادله هوایی تازه‌ای را بر اسرائیل تحمیل کرد

از سوی دیگر این عملیات که سید حسن نصرالله آن را «منحصر به فرد» توصیف کرد، معادله تازه ای در عرصه کشمکش با اسرائیل به وجود آورده است. حزب الله قبلاً هم معادلات تازه‌ای را در عرصه زمین و دریا ایجاد کرده بود اما معادله جدید یعنی ارسال پهپاد به عرصه هوا مربوط می‌شود. در همین زمینه «امین حطیط» سرتیپ بازنشسته ستاد نیز این عملیات را نشانه اوجگیری توانمندیهای نظامی حزب‌الله دانست و خاطرنشان کرد: حزب‌الله که کارش را با ابتدایی ترین تجهیزات آغاز کرده بود امروز به این توانمندیهای بسیار پیشرفته دست یافته است. به گفته وی این پهپاد شناسایی ممکن است با حمل مواد منفجره در آینده، اهداف مورد نظر حزب‌الله را تهدید کند. سرتیپ حطیط در گفت‌وگو با النشره خاطرنشان کرد که مقاومت لبنان از همه جنبشهای مقاومت در طول تاریخ، پیشی گرفته و امروز در سطح منطقه، جایگاه تأثیرگذاری را به دست آورده است.

پرواز پهپاد، رخنه بزرگ حزب‌الله در سامانه دفاع هوایی اسرائیل

از سوی دیگر دکتر هشام جابر سرتیپ بازنشسته و رئیس مرکز مطالعات و روابط عمومی خاورمیانه، پیش بینی می کند که این عملیات، قواعد بازی نظامی و موازنه وحشت میان حزب‌الله و اسرائیل را تغییر دهد. وی به این موضوع اشاره کرد که اسرائیل پیش‌بینی نمی‌کرد اقدامات غافلگیرکننده حزب‌الله تا این حد پیش برود. سرتیپ جابر در گفت‌وگو با النشره تأکید کرد که این عملیات، رخنه ای بزرگ به شمار می رود زیرا حدود دو ساعت طول کشید تا نیروهای اسرائیل بتوانند پهپاد حزب الله را ردگیری کنند. وی با اشاره به این که ممکن است مقاومت هر لحظه که بخواهد، هواپیماهای حامل مواد منفجره را علیه هر هدفی که بخواهد به پرواز درآورد، خاطرنشان کرد: سید حسن نصرالله قبلاً از یک بانک اهداف سخن گفته که حزب‌الله می تواند آنها را مورد حمله قرار دهد.

اقدامات غافلگیرکننده حزب‌الله تمامی ندارد

به نظر می رسد که اقدامات غافلگیرکننده حزب‌الله در عرصه کشمکش اعراب و اسرائیل هیچگاه تمام نشود. سرتیپ جابر خاطرنشان کرد که حزب الله احتمالاً سامانه های دفاع هوایی پیشرفته ای را در اختیار گرفته باشد و این مسأله، برتری اسرائیل در عرصه جنگ هوایی را از رونق خواهد انداخت. سرتیپ جابر ادامه داد: حزب الله نباید توانمندیهای خود را لو دهد بلکه باید اقدامات غافلگیرکننده خود را (تا فراهم آمدن فرصت مناسب) در چنته نگه دارد و توضیحی درباره آنها ارائه نکند. از سوی دیگر سرتیپ حطیط تأکید کرد که قاعده نظامی معروفی در حزب‌الله اجرا می شود که بر اساس آن توانمندیهای درجه دو و سه نمایش داده می شوند و این بدان معناست که اگر حزب الله – به عنوان مثال - موشکهایی با برد 100 کیلومتر را آزمایش کند، در واقع موشکهایی با برد 150 و 200 کیلومتر هم در اختیار دارد.

اسرائیل دیگر توان تهدید حزب الله را هم ندارد

سرتیپ حطیط توضیح داد که ظاهراً حزب‌الله در هر سه عرصه زمینی، دریایی و هوایی به کمال رسیده است و اقدامات غافلگیرکننده مقاومت لبنان در آینده، از طریق توسعه و روزآمد کردن توانمندیهایش بروز خواهد کرد. سرتیپ حطیط تأکید کرد که اسرائیل پس از عملیات اخیر حزب الله مجبور می شود قبل از هر گونه « تهدید » به جنگ – و نه آغاز جنگ - خوب فکر کند بر خلاف گذشته که پیش از «آغاز جنگ»، خوب فکر می‌کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها