کد خبر: ۸۶۶۹۵
زمان انتشار: ۱۳:۰۳     ۲۶ مهر ۱۳۹۱

رجانیوز: امروز ۲۶ مهر است؛ یعنی حدود سه ماه از وعده معاون خدمات شهری شهرداری تهران مبنی بر جمع‌آوری تبلیغات کالاهای خارجی از سطح معابر پایتخت می‌گذرد اما این مساله نه تنها اجرا نشده، بلکه با روند افزایشی تبلیغات در سطح شهر، شهروندان تهرانی آن را بیشتر شبیه یک رویا می‌بینند تا یک واقعیت؛ چرا که اساسا به نظر می‌رسد انگیزه‌ای برای این موضوع در میان مسئولان شهرداری تهران وجود ندارد.

مجتبی عبداللهی فروردین ماه امسال در خصوص تبلیغات کالاهای خارجی در سطح شهر تهران گفت: لایحه‌ای برای جمع‌آوری تبلیغات کالاهای صددرصد خارجی به شورای شهر تهران ارائه داده‌ایم و آن‌ها در حال بررسی موضوع هستند. اگر بخواهیم منصفانه به این موضوع در سطح شهر نگاه کنیم شهرداری تهران در جمع‌آوری تبلیغات کالای خارجی نمره قابل قبولی دریافت می‌کند.

او همچنین قول داد تا تبلیغات برندهای خارجی تا پایان تیرماه همین امسال از سطح شهر تهران جمع‌آوری شود اما این مساله نه تنها تا امروز رخ نداده بلکه هر روز بر تعداد بنر‌ها و تبلیغات خیابانی کالاهای لوکس خارجی، از فلان ماشین گرانقیمت آمریکایی تا فلان تلفن همراه گرانقیمت کره‌ای، افزوده می‌شود؛ آن هم تبلیغاتی بسیار خوش آب و رنگ که توجه هر عابری را به خود جلب می‌کند.

بعد از آنکه سال ۹۱ به نام «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نامگذاری شد، راهکارهای بسیاری برای تحقق این شعار از سوی مسئولان و صاحبنظران ارائه شد که یکی از ابتدایی‌ترین این مسائل، اعمال محدودیت برای تبلیغ کالاهای خارجی در سطح شهر‌ها و فضاهای تبلیغ محیطی بود؛ راهکاری که اگرچه ابتدایی‌ترین راه به نظر می‌آمد، اما تصویب و اجرای این مصوبه با گذشت نزدیک به هفت ماه از آغاز سال جاری، همچنان در چنگال کاغذبازی‌های اداری و وقت‌کشی‌های قابل تامل دست و پا می‌زند، که موجب جولان خیره کننده تبلیغات کالاهای خارجی در سطح شهر‌ها و مظلوم باقی ماندن تولید داخل شده است.

این مساله دارای دو جنبه منفی بر فضای اقتصادی کشور است. اول اینکه باعث رواج فرهنگ مصرف‌گرایی و مدگرایی در میان مردم به ویژه جوانان می‌شود و با توجه به نوسانات قیمت ارز در کشور، سرمایه هنگفتی را صرف خرید اینگونه کالا‌ها می‌کند. از سوی دیگر، عدم برخورد با پدیده تبلیغات گسترده شهری در سالی که رهبر انقلاب آن را سال حمایت از تولید داخلی نامیده‌اند، صراحتا تقابل با این مساله است. جمهوری اسلامی ایران هیچ کمبودی نسبت به کشورهایی مانند کره‌جنوبی در عرصه تولیدات اقتصادی ندارد و اگر ما اجناس خود را با بهترین کیفیت تولید کنیم در همه ابعاد صنعتی، کشاورزی، مواد اولیه، فولاد، لوازم خانگی و... به خود کفایی ملی رسیده و به رقابت با کالاهای خارجی می‌پردازیم.

اینکه در تمامی معابر عمومی شهر از تصاویر تبلیغ‌گونه کالاهای لوکس خارجی استفاده می‌شود و مسئولان شهرداری تهران هم هیچگونه برخوردی با این مساله نمی‌کنند، قطعا باعث تاثیر بر سبک زندگی پایتخت‌نشینان خواهد داشت. نمی‌توان از مردم انتظار داشت از صبح تا شب دائما با تبلیغات سامسونگ، ال جی، اپل، ایسوس، کانن، اچ پی، نوکیا، اچ تی سی و... روبرو باشند و نهایتا به خرید کالای ایرانی روی بیاورند. در حالی که تبلیغات گسترده کالاهای خارجی باعث افزایش متقاضیان این کالا‌ها شده و با خرید هر کالای خارجی زمینه نابودی فرصت‌های شغلی ایجاد می‌شود اما همچنان و در کمال تعجب مسئولان دست روی دست گذاشته‌اند و با توجیه‌های متفاوت از تبلیغ وسیع این اجناس در فضای عمومی شهر‌ها چشم‌پوشی کرده‌اند.

به نظر می‌رسد شورای شهر که در سال‎‌های اخیر وظیفه نظارتی خود بر شهرداری تهران را فراموش کرده و به یک نهاد سیاسی تبدیل شده است، باید هر چه سریع‌تر فکری به حال در و دیوار پر از تبلیغ پایتخت بکند تا بلکه بخشی از اجرای فرامین رهبر انقلاب در زمینه حمایت از تولید داخلی را عهده‌دار شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها