کد خبر: ۸۶۶۹۸
زمان انتشار: ۱۳:۱۷     ۲۶ مهر ۱۳۹۱
گفت‌گو با خسروپناه درباره بيانات اخير رهبرانقلاب:
اين‌كه عده‌اي در حوزه‌ها سعي كنند طلاب و حوزويان از مسائل سياسي دوري گزينند و كنار بكشند و نسبت به پديده‌هاي سياسي بي‌تفاوت باشند، بزرگترين خطري است كه مي‌تواند حوزه‌ها را تهديد كند و البته بايد به اين مسئله هم توجه كنيم كه سكولاريسم در مقام عمل بسيار خطرناك‌تر از سكولاريسم در مقام نظر است.
سرویس حوزه و مراجع پایگاه 598، بررسي محتوايي بيانات حكيمانه مقام معظم رهبري در طول سفر به استان خراسان شمالي نشان مي‌دهد ايجاد روحيه اميد و استقامت در ميان اقشار مختلف جامعه محور اصلي مدنظر معظم‌له است.

حجت‌الاسلام عبدالحسين خسروپناه رئيس مؤسسه حكمت و فلسفه ايران در اين باره و در گفت‌وگو با ایران ضمن اشاره به اين نكته كه خداوند سبحان در قرآن كريم به پيامبر اسلام‌(ص) تأكيد كردند كه «فاستقم كماامرت» يعني بر آنچه به تو امر شده است استقامت كن، گفت: بنابراين جامعه‌اي كه به دنبال رشد و تعالي و پيشرفت است بايد از صبر و استقامت و اميد و نشاط برخوردار باشد. اگر بخواهيم شرايط جامعه امروز را ارزيابي كنيم بايد گفت كه روحيه اميد و نشاط در جامعه امروز وجود دارد. معناي بيانات رهبري اين نيست كه جامعه امروز ما تهي از نشاط و اميد است. انقلاب اسلامي در طول اين 33سال همواره با جنگ‌هاي نظامي، فرهنگي، علمي و اقتصادي مواجه بوده ولي با استقامت توده مردم و خواص كشور در برابر اين هجمه‌ها تا به حال ايستادگي كرده است. استاد خسرو پناه ضمن بيان اينكه بي‌ترديد تحريم براي ما نعمت محسوب مي‌شود، در ادامه افزود: همين اواخر تحريم بنزين سبب شد تا كشور تا مقدار زيادي در توليد اين فرآورده خودكفا شود. ما در شرايط تحريم هسته‌اي توانسته‌ايم به اين توانمندي‌ها دست پيدا كنيم. شهيد شهرياري و ديگر شهداي هسته‌اي كشورمان اگر در شرايط سخت تحريم از روحيه و اميد و نشاط و استقامت برخوردار نبودند هرگز شرايط علوم هسته‌اي امروز كشورمان در اين سطح قرار نداشت. مقام معظم رهبري مي‌كوشند تا با روشنگري اجازه ندهند بدخواهان اين روحيه صبر و استقامت و اميد به آينده را از مردم بگيرند.

مردم ايران در جنگ اراده با دشمنان به سر مي‌برند
اين استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در وضعيت فعلي كه با آن مواجهيم و در مقابل جبهه شيطاني امريكا و متحدانش قرار گرفته‌ايم نبايد فكر كنيم نبرد فقط يك نبرد نظامي است كه در مقطعي اتفاق مي‌افتد و پايان مي‌پذيرد بلكه بايد اين واقعيت را همواره در نظر داشته باشيم كه به فرموده مقام معظم رهبري در سفر اخيرشان به خراسان شمالي جنگ با دشمن، نبرد اراده‌هاست و اين نبرد يك مبارزه همه‌جانبه با شياطين است كه خودسازي و ارتقاي ظرفيت وجودي خود و جامعه در آن حرف اول را مي‌زند. استاد خسرو پناه با اشاره به اين مسئله كه ما براي موجوديت شيطاني غرب يك دشمن محسوب مي‌شويم و در حال دفاع از موجوديت خودمان نيز هستيم افزود: اين دفاع فقط نظامي نيست بلكه ملت ما اگر از درون خود را تقويت كند و شيطان نفس را خوار و ذليل كند در عرصه نبرد اقتصادي، علمي، فرهنگي و نظامي نيز پيروز ميدان خواهد بود. ملتي كه قصد كرده مستقل باشد بايد بداند در مقابل تمدن منحطي قرار گرفته كه گرگ صفت است.

خطرناك‌ترين شق سكولاريسم آن است كه در حوزه‌هاي علميه رسوخ كند
حجت‌الاسلام خسروپناه درباره تأكيد مقام معظم رهبري در ديدار طلاب و روحانيون خراسان شمالي مبني بر خطر نفوذ سكولاريسم در حوزه‌هاي علميه با اشاره به اين‌كه حوزه‌هاي علميه همواره با خطر رسوخ عرفي‌گري مواجه هستند، گفت: اين‌كه عده‌اي در حوزه‌ها سعي كنند طلاب و حوزويان از مسائل سياسي دوري گزينند و كنار بكشند و نسبت به پديده‌هاي سياسي بي‌تفاوت باشند، بزرگترين خطري است كه مي‌تواند حوزه‌ها را تهديد كند و البته بايد به اين مسئله هم توجه كنيم كه سكولاريسم در مقام عمل بسيار خطرناك‌تر از سكولاريسم در مقام نظر است. بي‌ترديد اين ‌مهم كه دين و امر خداوند بهترين نسخه براي اداره جامعه است، نبايد مورد غفلت قرار گيرد.

لزوم ارتباط روحانيون با جوانان
استاد عبدالحسين خسروپناه در ادامه گفت‌و‌گو با درباره اين بخش از بيانات مقام معظم رهبري كه بر لزوم ارتباط روحانيون با جوانان در جامعه تأكيد داشتند، گفت: اگر بخواهيم بگوييم امروز روحانيت در چه سطحي از تعامل با بدنه اصلي جامعه قرار دارد، بايد به اين مسئله توجه داشته باشيم كه امروز خلأهاي بسيار زيادي در جامعه وجود دارد كه جاي روحانيت در آنها خالي است، روحانيت بايد در بطن و عمق جامعه حضوري بانشاط، تأثيرگذار و صبورانه داشته باشد و در واقع بايد گفت كه روحانيت بايد فداكارانه خود را وقف معنويت و تعالي جامعه نمايد.

اشكالات در سبك زندگي ايرانيان به دوران پهلوي باز‌مي‌گردد
رئيس مؤسسه حكمت و فلسفه ايران درباره بيانات مهم مقام معظم رهبري در‌خصوص سبك زندگي اسلامي - ايراني اظهار داشت: متأسفانه بايد بگويم رگه‌هايي از سبك زندگي غربي در جامعه ايراني رسوخ كرده است و اين به دليل روند پرسرعت مدرنيزاسيون در كشور در مقطع خاصي از تاريخ معاصر كشورمان است. در واقع حكومت پهلوي با ولعي خاص در پي مدرن كردن كشور بدون توجه به ريشه‌هاي فكري تمدن ايراني - اسلامي بود و اين بليه دامان كشور را تا به حال كه 33 سال از عمر انقلاب اسلامي مي‌گذرد، گرفته است. وي تصريح كرد: اگر ما در علم و فناوري پيشرفت كنيم، اما سبك زندگي ما اسلامي - ايراني نباشد، هيچ ارزشي ندارد. ما پيشرفتي را مي‌خواهيم كه در قالب يك تمدن اسلامي شكل گرفته باشد. يك جامعه مصرف گراي منفعت‌طلب لذت‌جويي كه در تكنولوژي پيشرفت كرده باشد به هيچ وجه الگوي مناسبي براي ما نيست. شيوه و سبك زندگي غربي ما را به دروازه‌هاي تمدن اسلامي نخواهد رساند.

قوا بايد به فكر تقويت يكديگر باشند
استاد خسروپناه با اشاره به بخش ديگري از بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با مردم شهرستان شيروان كه حفظ ثبات و آرامش سياسي كشور را به مسئولان سفارش كردند، اظهار داشت: به هر حال پيشرفت و تعالي يك جامعه بدون استقرار و ثبات سياسي و اجتماعي آن جامعه امكانپذير نيست. بويژه مسئولان بايد مراقب باشند طوري با هم برخورد نكنند كه به تضعيف يكديگر و به واقع تضعيف نظام اسلامي منجر شود.

همه قوا بايد به فكر تقويت يكديگر باشند و اگر نقد و اشكالي به يكديگر دارند در كنار يكديگر بنشينند و با تفاهم مسائل را حل كنند. امروز كشور در شرايط بسيار حساسي به سر مي‌برد. به هر حال هيچ انسان يا نهادي خالي از اشكال نيست. اما با جدل و رفتارهاي غيراخلاقي نمي‌توان كشور را پيش برد و همين اختلافات باعث مي‌شود كه دشمن سوءاستفاده كند و جامعه تضعيف شود. حجت‌الاسلام خسروپناه در ادامه اظهار داشت: در ماجراي فتنه دشمن وقتي ديد در داخل نظام فضا متشنج است گستاخ شد و طمع كرد بلكه بتواند از اين فضاي متشنج ضربه‌اي به نظام بزند. هر چند به لطف خدا و به ياري امام زمان(عج) نتوانست ضربه كاري بزند اما ضربه‌اي هر چند كوچك را وارد كرد و اين هوشياري همه مسئولان و دلسوزان نظام را مي‌طلبد كه بدانند در اين شرايط حساس مصالح نظام از هر چيز ديگري مهمتر است.

شما به خاطر داريد پيش از انتخابات سال 88 طرفداران نامزدها به خيابان‌ها مي‌آمدند و شعار مي‌دادند و هيچ گونه درگيري ميان مردم نبود. يك فضاي با آرامش و منطقي بر جامعه حاكم بود. اما پس از انتخابات برخي اشخاص و جريان‌ها باعث شدند جامعه دچار التهاب شود و دشمن كوشيد از اين آب گل‌آلود ماهي بگيرد و فرصت مناسبي براي رسوخ منافقين و سلطنت‌طلب‌ها پيش آمد. هر قدر رهبر معظم انقلاب هشدار دادند كه مراقب دشمن باشيد عده‌اي گوش نكردند و انتخابات با آن عظمت را به كام ملت تلخ كردند.

اين استاد حوزه و دانشگاه پيش آمدن و گستاخ شدن دشمن را در اين مقطع به دليل اميدواري‌اي كه از همان ندانم‌كاري برخي جريانات به دل دشمن افتاد دانست و افزود: فتنه سال 88 اين پيام را به دشمن داد كه اگر فشارها را بيشتر كنند اختلافات ميان جريان‌هاي سیاسی شدت مي‌گيرد.
مردم نشان داده‌اند خستگي را خسته مي‌كنند.

اما رهبر معظم انقلاب در سفر اخير تأكيد كردند، تريبون‌دارهايي كه دائماً القا مي‌كنند مردم خسته‌اند خودشان خسته شده‌اند، بنابراين القاي خستگي و نااميدي خيانت به مردم و كشور است. اين مردم ثابت كرده‌اند كه خستگي را خسته مي‌كنند و متأسفانه برخي براي به دستگيري قدرت حاضرند مصالح نظام را ذبح كنند. واقعاً مسئولان نظام در حال زحمت كشيدن هستند و اين خدمات را زير اين حجم گسترده فشار و تحريم دشمن نبايد ناديده گرفت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها