کد خبر: ۸۷۷۵۹
زمان انتشار: ۱۲:۳۳     ۰۱ آبان ۱۳۹۱
دبیر علمی کنگره آیت‌الله گلپایگانی گفت: با توجه به شخصیت و اهمیت ابعاد مختلف زندگی حضرت آیت‌الله گلپایگانی، تاکنون کنگره‌ای با این گستردگی برای ایشان برگزار نشده است.

محسن مس‌چی، مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به برگزاری کنگره حضرت آیت‌الله محمدرضا گلپایگانی(ره) در آبان ماه سال جاری گفت: به پیشنهاد اداره کل فرهنگ و ارشاد استان قم و تصویب شورای فرهنگ عمومی این استان، سه مورد بزرگداشت‌ برای حضرات آیات‌ گلپایگانی، مشکینی و مجاهدی تبریزی به تصویب رسیده و برگزار خواهد شد.

وی افزود: با توجه به شخصیت و اهمیت ابعاد مختلف زندگی حضرت آیت‌الله گلپایگانی، بزرگداشت ایشان در تاریخ 18 آبان‌ماه در قم، در تاریخ 19 آبان‌ماه در گلپایگان و 30 آبان‌ماه در تهران برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون کنگره‌ای به این گستردگی و وسعت برای ایشان برگزار نشده است،‌ بلکه بیشتر بزرگداشت‌ها به مدت نیم روز یا به صورت جلسات سالگرد در مسجد اعظم قم برگزار شده است.

مس‌چی با اشاره به این‌که آیت‌الله ارکی نیز در زمان آیت‌الله گلپایگانی مرجع بوده است، اضافه کرد: نقش آیت‌الله گلپایگانی در حادثه‌های مختلف حوزه و میدان‌داری در این عرصه بی‌مانند بوده است، همچنین ایشان در دوران تبعید حضرت امام(ره)، پیروزی انقلاب و حمایت از مسلمانان خارج از کشور نقش اساسی داشتند.

وی به بیان خدمات حضرت آیت‌الله گلپایگانی پرداخت و گفت: ایشان شروع‌کننده بسیاری از اولین‌ها در حوزه علمیه قم بود، مدرسه علوی، اولین مدرسه به سبک جدید در حوزه علمیه از سوی این مرجع فقید تأسیس می‌شود که بسیاری از بزرگان انقلاب همچون شهید بهشتی، شهید قدوسی و نسل بزرگی از مدیران انقلاب در این مدرسه برای نظام اسلامی پرورش یافتند.

وی ادامه داد:‌ یکی از خدمات بزرگ ایشان تأسیس مدرسه حضرت آیت‌الله گلپایگانی است که نزدیک به 400 درس در روز، ‌یعنی بیشترین درس در حوزه علمیه در آن برگزار می‌شود.

مس‌چی در ادامه خاطرنشان کرد: حضرت آیت‌الله گلپایگانی با توجه به اهمیت کارهای قرآنی از دیدگاه وی،‌ دارالقرآن عظیمی را تأسیس و حمایت ویژه‌ای از آن کردند، همچنین جلسات ویژه‌ای به عنوان کنفرانس‌های قرآنی، چاپ و نشر قرآن، ایجاد گنجینه‌های قرآنی را در دوران حیات خویش عهده‌دار بود.

وی اضافه کرد: مرکز معجم فقهی اولین مرکز کامپیوتری است که به دست آیت‌الله گلپایگانی راه‌اندازی و بسیاری از نرم‌افزارهای قرآنی در این مرکز تولید شد، همچنین می‌توان به مدرسه‌های علوی، امام مهدی(عج)، ستیه، حاج غضنفر، حاج ملامحمدصادق، مدرسه الوندیه، مدرسه موسی‌بن‌جعفر(ع) و همچنین مدرسه امام مهدی(عج) در اراک و در گلپایگان به عنوان یادگارهای این مرجع فقید اشاره کرد.

مدیر امور بین‌الملل مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با بیان اینکه گنجینه بسیار نفیسی از مخطوطات جهان اسلام در کتابخانه عمومی آیت‌الله گلپایگانی گرد آمده است، تصریح کرد: نزدیک به هزار جلد از مخطوطات نفیس و عالی از علمای اسلام و مذاهب دیگر در این کتابخانه نگه‌داری می‌شود.

وی ابراز داشت: از دیگر خدمات حضرت آیت‌الله گلپایگانی می‌توان به راه اندازی یک حسینیه در گوگد گلپایگان، 50 خانه عالم در سراسر کشور برای روحانیان، مدرسه‌ها و حوزه‌های علمیه در خارج کشور، بیمارستانی در قم و گلپایگان اشاره کرد.

مس‌چی افزود: همچنین این عالم بزرگوار در خارج از کشور اقدام به ایجاد موسساتی در کشورهای مختلف کردند که فعالیتهای گسترده فرهنگی، علمی و آموزشی در این مرکز صورت گرفته و بر اثر این فعالیت‌ها، افراد بسیاری به مذهب اصیل و حقه شیعه هدایت می‌شدند.

وی خاطرنشان کرد: از خدمات دیگر آیت‌الله گلپایگانی می‌توان به تأسیس مدرسه‌ علمیه در پاکستان، مدرسه دخترانه‌ای در کویته، یک حوزه علمیه در راولپندی به نام آیت‌الله حکیم، دارالایتامی به نام مدینه الزهرا در لبنان که تصدی آن به امام موسی صدر واگذر شده و همچنین موسساتی در آفریقا و هندوستان اشاره کرد.

دبیر علمی کنگره آیت‌الله گلپایگانی با اشاره به اینکه یکی از فعالیت‌های آیت‌الله گلپایگانی در امور عام‌المنفعه بود، تصریح کرد: تعمیر مدرسه فیضیه و دارالشفا، گسترش مسجد امام حسن عسکری(ع)،‌ ساخت 110 خانه برای علما و فضلا و رسیدگی به محرومان و ایتام را می‌توان از کارهای عام‌المنفعه ایشان به حساب آورد، در همین راستا فرزند حضرت آیت‌الله گلپایگانی، سیدمهدی در جریان کمک به زلزله‌زدگان طبس جان خود را از دست داد.

وی بیان داشت: بنده طمأنینه، خلق و خو و رفتار و منش حضرت آیت‌الله گلپایگانی را بسیار دوست داشتم و از نگاه به چهره ایشان لذت می‌بردم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها