کد خبر: ۹۰۵۴۸
زمان انتشار: ۱۴:۰۳     ۱۴ آبان ۱۳۹۱
بودجه مجلس و حقوق نمایندگان امروز دوبار خبر ساز شد؛ از واکنش به نطق کامران با فریاد:« برو بیرون، حرف نزن!» تا ترک جلسه در اعتراض به قرائت طرح سوال از رئیس جمهور و جواب لاریجانی:«حقوق می‌گیرید، موظفید بمانید»

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، جلسه علنی امروز (یکشنبه) 14 آبان‌ماه ساعت 8 و 17 دقیقه و با حضور 201 نماینده و به ریاست علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

*لاریجانی: مجلس در منافع ملت با کسی مسامحه نخواهد داشت

پس از قرائت آیاتی از کلام‌الله قرآن کریم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تبریک عید غدیر خم به مردم ایران اسلامی اظهار داشت: عظمت عید غدیر خم در کلام الهی تجلی یافته و به عنوان روز اکمال دین و اتمام نعمت معرفی شده است.

وی افزود: در واقع نه تنها موضوع جانشینی پیامبر مشخص شد بلکه در آن زمان با توجه به جوان بودن اسلام، روز غدیر خم بسیار پراهمیت بود و مهمتر از آن مقوله ولایت در تفکر دینی بعد از بحث رسالت جایگاه خود را یافت.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه موضوع ولایت صرفا حکمرانی بر ملت اسلامی نبود، گفت: بلکه موضوع ولایت در نظام تفکر اسلامی ولایت هم معنای تکوینی و هم تشریحی داشته و جایگاه ولایت در مقام تکمیل نظام هستی زیربنای فهم معنا و توجیه ولایت تشریحی است.

لاریجانی اضافه کرد: این تلقی که در زنجیره نظام هستی است ولایت کلید و واسطه‌ فیض در حرکت تکاملی قوس صعود است، اهمیت بودن ولی در حیات انسان‌ها را نشان می‌دهد.

نماینده مردم قم به تعاریف ابن سینا در کتاب معراج نامه از امام علی (ع) اشاره و تصریح کرد: ابن سینا می‌گوید علی در میان انسان‌ها همچون پدیده‌ای معقول بود در میان محسوس‌ها و همچنین خواجه نصیرالدین طوسی می‌گوید علی داناتر از همگان و همیشه همراه رسول‌الله بود و بخشش بر همه افزون داشت و پس از پیامبر پارساتر و فرزانه‌ترین مرد بود و ایمانش بر همه مقدم، سخنش از همه فصیح‌تر و رأیش از همه قاطع‌تر بود و با پیامبران مساوی بود.

«این که در رتبه با پیامبران مساوی بود و سرچشمه فیاض علم بر دیگران بود،‌همان جایگاه تکوینی ولی را اشارت دارد و به تعبیر حاج ملا هادی سبزواری در اسرارالحکم ولایت تکوینی واسطه عالم اولوهیت که مقام هستی محض صرف است به عالم کثرت است بنابراین پیوستگی انسان از بدو خلقت به مقام ولایت بوده اما معرفت‌ها دراین جهان در ظرف زمانی شکل یافته است.»

وی اضافه کرد: علی (ع) که پیامبر در مورد او فرمودند "من کنت مولا فهذا علی مولا" با تکیه بر چنین مقام ولایتی زمانه خویش از برجستگی‌هایی برخوردار بود که به جز دل‌های بیمار همه بر آن اذعان داشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان پیشوای مذهب شافعی گفت: دوستی علی سپر دربرابر آتش دوزخ و او امام انسان‌ها است و در حقیقت وصی مصطفی و تقسیم کننده بهشت و دوزخ است.

نماینده مردم قم که در مورد فضائل و شخصیت امیرالمؤمنین علی(ع) سخن می‌گفت، خروج از مسیر گفت‌وگوهای عالمانه گذشته را به دلیل وجود فرقه وهابیت دانست و اظهار داشت: تحریف وجه دیگری از سیاست‌هاست که بیشترین نفع از این کشمکش‌ها را استکبار جهانی می‌برد که به دنبال تفرقه امت اسلامی است.

وی افزود: هنگامی که سخن از وحدت مسلمانان می‌شود، اهمیت سخن امام (ره)درک می‌شود که وحدت امت اسلامی را مبنی تفکر بیداری اسلامی قرار دادند.

رئیس قوه مقننه از حضور مردم ولایت‌مدار ایران در یوم‌الله 13 آبان و روز مبارزه با استکبار جهانی تقدیر و تشکر کرد و گفت: ملت ایران با اقدام به موقع خود استقامت خویش را در مقابل رفتارهای ماجراجویانه آمریکا نشان داده‌اند و عیان کردند که در مقابل هیمنه دروغین جباران مدرن از سپر آهنین مجاهدت برخوردارند که این سنت علوی است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه ملت ایران در مکتب ولایت لباس شرافت و سرافرازی را در پناه تفکر جهانی به تن کرده است، تصریح کرد: امروز همین ویژگی ملت ایران باعث بیداری ملت‌های منطقه در مقابل سیاست‌بازی آمریکا شده است.

وی به حوادث و اقدامات تروریستی منافقین در کشور سوریه اشاره کرد و گفت: آنچه که در سوریه رخ می‌دهد وحشتناک و غیر انسانی است و توسط معارضان دست‌ساز غرب با پول‌های کشورهای عافیت‌طلب منطقه صورت گرفته که آمریکایی‌ها به خاطر افکار عمومی مجبور شدند سهم خود را از این گروهک‌ها جدا کنند. اما کیست که نداند این گروهک‌ها با حمایت آمریکا و غرب و برخی کشورهای منطقه با سلاح آنان دست به کشتار مردم سوریه زده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آمریکا و غرب هرچه در این مسیر جام زهر نهاده‌اند، در اندیشه ملت‌ها ستیز آنها رنگ باخته‌ است و شجاعت ملت‌ها افزون شده است و امیدواریم ملت سوریه از این دجال‌های بی‌آبرو نجات یابند.

لاریجانی در ادامه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مورد تسری ندادن اختلافات توسط سران قوا به مردم اشاره و تصریح کرد: از نصایح رهبر معظم انقلاب سپاسگزاری می‌کنیم و این فرمایشات بسیار به موقع بود و فضای سیاسی کشور را در مسیر صحیح هدایت کرد.

وی افزود: سخنان رهبر معظم انقلاب نشان داد که موج، از اندیشه ولایت جمال گیرد و آراسته می‌شود و ملت و حکمرانان در تبعیت از ولایت کمال می‌یابند.

«امروز دستورات مقام ولایت بر همگان روشن است که نخست خدمت صادقانه و بی‌منت در جهت رونق تولید کشور و ساماندهی وضعیت معیشت مردم و جلوگیری از گرانی و بیکاری است و دوم اینکه همکاری و تعامل سه قوه در چارچوب وظایف قانونی خویش بر مدار رفق و مدارا باید باشد و آخر هم بهره جستن از عقل جمعی برای برنامه‌ریزی توسعه، ثبات اقتصادی و آرامش سیاسی و پرهیز از کشاندن اختلاف نظرها در مسیر التهابات سیاسی و عمومی و بهره‌ جستن از عواطف و احساسات مردم که رهبر معظم آن را خیانت خوانده‌اند، است.»

نماینده مردم قم با بیان اینکه در این راه روشن خلوص نیت و انجام وظایف در چارچوب قانون فضای سالم برای ایجاد هم‌گرایی را فراهم می‌کند، اظهار داشت:‌ امیدواریم اندیشه‌های کارساز در همه قوا از راه پیروی حکمت ولایت به کمال بنشیند و همیشه این سخن امام حسین(ع) را به خاطر داشته باشیم که فرمودند: «از نشانه‌های اصحاب قبولی اعمال هم‌نشینی با خردمندان و از نشانه‌های دانا، نقادی گفته‌های خود و آگاهی و بهره‌ جستن از اسرار و آرای گوناگون دیگران است.»

لاریجانی با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی تبعیت از فرامین رهبر معظم انقلاب را عامل سعادت ملت می‌داند، گفت: مجلس تلاش می‌کند که با پرهیز از مجادلات کم بهره، همت خود را مصروف حل مشکلات کشور کند و در این راه که منافع ملت اقتضاء دارد با کسی مسامحه نخواهد کرد و همه مسئولان باید در چارچوب وظایف و اختیارات قانونی در رفع نیازهای ملت به مجلس شورای اسلامی پاسخگو باشند.

رئیس قوه مقننه همچنین رحلت آیت‌الله سید کرامت‌الله ملک‌ حسینی را به مردم و نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد و مردم استان فارس تسلیت گفت و آیت‌الله ملک حسینی را از بزرگان علمی و معنوی کشور دانست.

*کامران: اگر بودجه مجلس 700 میلیارد بود لاریجانی استعفا کند

نطق علی لاریجانی که به پایان رسید حسن کامران نماینده مردم اصفهان بلافاصله با استناد به ماده 79 آئین نامه داخلی مجلس به اظهارات اخیر رئیس مجلس درباره خلاف واقع بودن ادعای خود مبنی بر بودجه 700 میلیاردی مجلس واکنش نشان داد و گفت: آقای رئیس، یکشنبه گذشته (کاری) مجلس بنده نطق کردم و گفتم و درباره بودجه مجلس مطالبی را گفتم اما می‌خواهم ملت ایران بدانند که آنچه بنده درباره بودجه گفتم مختص مجلس نهم نبوده است.

وی با نشان دادن یک سند به علی لاریجانی گفت: آقای رئیس مجلس، این سند برای قبر من و شما است. بنده پیشنهاد کردم تا ردیف بودجه‌ای که برای مجلس در نظر گرفته شده اصلاح شود و سپس گفتم سران سه قوه با یکدیگر نپرند و هزینه‌ها را کم کنند.

کامران با بیان اینکه بودجه 745 میلیاردی برای مجلس تصویب شده است از رئیس مجلس خواست موضوع را به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان و کمیسیون اصل 90 مجلس برای بررسی بیشتر ارائه کند تا به گفته او تا در صورت صحت ادعای کامران، لاریجانی استعفا بدهد و در غیر این صورت او استعفا خواهد داد.

رئیس مجلس با قطع سخنان کامران خطاب به او گفت: شما حرف غیر واقع زدید من همین الان هم می‌گویم که حرف شما درست نبود بودجه 745 میلیارد نبوده و نیست.

کامران سپس به لاریجانی گفت: صبر کنید تا بودجه را جمع بزنم. 108 میلیارد طلب مجلس برای ساختمان قبلی بود؛ بودجه مرکز پژوهش‌ها صفر بود شما کردید 3 میلیارد و 105 میلیارد بودجه جاری تصویب شده است که به شرح زیر است، 11 میلیارد جاری، 25 میلیارد، 30 میلیارد و 50 میلیارد است.

لاریجانی سپس با قطع مجدد سخنان کامران گفت: حتی اگر این اعداد را جمع بزنیم باز هم 745 میلیارد نمی‌شود شما بودجه مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات را اضافه کرده‌اید که کار نادرستی است؛ شما درباره مجلس اتهام می‌زنید و انتظار دارید بنده از حیثیت مجلس دفاع نکنم. حرف شما خلاف است. بودجه مجلس، بودجه جاری و عمرانی مجلس هم 700 میلیارد نمی‌شود. چرا که بودجه ردیف مشخصی دارد و 100 میلیاردی که شما درباره طلب ساختمان می‌گویید پرداخت نشده است و این مباحث چه ارتباطی به بودجه دارد.

کامران با تاکید بر اینکه هیچ گاه نگفته است بودجه جاری مجلس 700 میلیارد است تاکید کرد: بنده گفته‌ام بودجه مجلس 700 میلیارد است و الان هم تاکید می‌کنم که این طور است.

لاریجانی سپس به کامران گفت: شما به مجلس اتهام زدید و بنده از مجلس دفاع کردم. ضمن اینکه بنده از آقای ابوترابی می‌خواهم در اولین جلسه هیئت نظارت، مبلغ بودجه مجلس را بررسی کند و گزارش آن را رسما به مجلس بدهد تا موضوع کاملا مشخص شود.

بعد از نطق کامران چند تن از نمایندگان با سر دادن استعفا استعفا به اظهارات کامران واکنش نشان دادند اما وقتی وی اسنادش را به نزد پیرموذن نماینده اردبیل برد، با واکنش شدید وی مواجه شد به طوری که پیرموذن چند مرتبه با صدای بلند خطاب به کامران فریاد زد "برو بشین سر جات، برو بهت می‌گم" که کامران سکوت کرده و به صندلی خود بازگشت.

*کوچک‌زاده: نباید «برو بیرون و حرف نزن» در مجلس رویه شود

مهدی کوچک‌زاده که صحنه تند اظهارات پیر موذن به کامران را مشاهده کرده بود، طی تذکری گفت: همانطور که برخی نمایندگان مجلس گفتند، باید کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان شهریور ماه، گزارش بودجه مجلس را ارائه کند، با توجه به اینکه گزارش کمیسیون مجلس ارائه نمی‌شود، هرچقدر شما (لاریجانی)‌ اصرار کنید که فلان نماینده اشتباه می‌کند، نتیجه‌ای نخواهد داشت مگر اینکه گزارش کامل بودجه به نمایندگان ارائه شود.

وی با اشاره به اظهارات کامران و برخی واکنش‌ها به وی، افزود: کسی در مجلس نمی‌تواند دیگری را بیرون کند و با لحن تند او را خطاب کند، بنده به این برادران عزیز که به آقای کامران گفتند، برو بیرون، و حرف نزن، می‌گویم که این حرف‌ها به ضرر شماست چون ممکن است روزی شما هم با این مشکلات مواجه شوید.

کوچک‌زاده تصریح کرد: حضرت آقا فرمودند، مجلس جای حرف‌های حکیمانه است حتی اگر نماینده‌ای حرف غلطی زد نباید این‌گونه رفتارها رویه شود.

کوچک‌زاده به لاریجانی گفت:‌آقای رئیس نباید خوشحال شویم که عده‌ای احسنت بگویند و عده‌ای به نمایندگان بگویند برو بیرون شما باید جلوی این رویه را بگیرید. والله قسم بنده بخاطر آرامش مجلس این را می‌گویم.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر کوچک‌زاده گفت: حتی اگر گزارش کمیسیون برنامه و بودجه منتشر شود، مشکل حل نخواهد شد چرا که مبلغ بودجه مجلس در کتاب بودجه نوشته شده است.

وی افزود: آقای کامران گفتند بودجه مجلس 700 میلیارد است در حالی که اینطور نبود و حتی بودجه عمرانی مجلس هم 30 میلیارد نیست.

*لاریجانی: هیئت نظارت به اظهارات کامران رسیدگی خواهد کرد

حجت‌الاسلام محمد باقری نماینده مردم بناب نیز با بیان اینکه در جلسات علنی مجلس رعایت تقوا و اخلاق را داشته باشیم، گفت: برخی اظهاراتی که در مجلس مطرح می‌شود مغایر با اخلاق است.

وی با بیان اینکه مجلس باید با آرامش مباحث خود را دنبال کند به اظهارات کامران واکنش نشان داد و گفت:‌اظهاراتی که آقای کامران مطرح کرد باید در هیئت نظارت مورد بررسی قرار بگیرد.

علی لاریجانی در پاسخ به تذکر باقری گفت: از هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان می‌خواهیم موضوع اظهارات آقای کامران را در اولین جلسه بررسی کند و نتیجه آن را رسما به مجلس گزارش دهد.

*نعمتی: نمایندگان فقط 2،400،000 تومان حقوق می‌گیرند

بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد طی تذکری آئین‌نامه‌آی با بیان اینکه متاسفانه هم هفته گذشته و هم امروز مسائلی در رابطه با حقوق نمایندگان مطرح شد که پاسخی به آن داده نشد خطاب به لاریجانی گفت که  خواهش من این است که بگویید نمایندگان دو میلیون و 400 هزار تومان حقوق می‌گیرند تا مردم هم در جریان باشند.

نعمتی گفت: در حال حاضر بعضی‌ها حقوق هفت میلیونی از جاهای دیگر می‌گیرند و در مجلس هم ادای دیگری درمی‌آورند؛ خدا وکیلی کسانی که از دانشگاه‌ها و جاهای دیگر حقوق می‌گیرند حقوق‌شان بیشتر است و صدایشان هم در مجلس بلندتر است.

لاریجانی در پاسخ به نعمتی گفت:‌ بحثی که آقای کامران مطرح کردند مربوط به کل بودجه جاری و عمرانی مجلس بود که درست نبود و البته این موضوع هم پیگیری می‌شود

*بررسی طرح تعیین تکلیف قرار‌داد‌های تامین نیروی انسانی

در همین بحث‌ها بود که هیئت رئیسه  طرح تعیین تکلیف قرار داد‌های تامین نیروی انسانی را به عنوان دستور کار  قرائت کرد.

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم در سخنانی در مخالفت با کلیات طرح تعیین تکلیف قرار دادهای تامین نیروی انسانی در دستگاه‌های اجرایی، اظهار داشت: بی‌تردید همه ما به عدالت و رفع تبعیض معتقدیم و در جهت رفع آن تلاش می‌کنیم.

وی افزود: ما یا برنامه پنجم داریم یا نداریم، نظام ما یا برنامه محور هست یا نیست؛ وظایف دولت در قانون برنامه پنجم مشخص شده است.

فولادگر یادآور شد: چرا هر روز قانون برنامه پنجم را اصلاح می‌کنیم و تغییر می‌دهیم این وادی که بر آن وارد می‌شویم؛ چاهی است که عمق ندارد، 6 ماه بعد دوباره برای اصلاح این مصوبه طرح اصلاحیه می‌دهید.

به گفته وی در تعیین تکلیف نیروهای حق التدریسی نیز در 3 مجلس، برای نوع فعالیت نیروهای حق التدریسی اصلاحیه‌هایی ارائه دادیم و مصوبات جدیدی داشتیم. در قانون برنامه پنجم دولت موظف شده سالیانه دو درصد همه نیروهایش را کاهش دهد؛ این طرح بار مالی دارد و مطمئنا شورای نگهبان بر اساس اصل 75 قانون اساسی به طرح مذکور ایراد می‌گیرد؛ ما از طرفی می‌گویم دولت نیروهایش را کاهش بدهد و از طرفی این نظم را بر هم می‌زنیم.

نماینده اصفهان در مجلس با بیان اینکه باید تکلیف قراردادهای تامین نیروی انسانی در دستگاه‌های اجرایی ساماندهی و ایرادات آن برطرف شود، تصریح کرد: به این طرح رای ندهید و بهتر است وارد این عرصه نشویم، مجلس را گرفتار می‌کنیم و اجازه دهیم کار طبق روال برنامه پنچم پیش رود

**ندیمی: ما به جای اینکه قانون محور باشیم شخص محور شدیم

حجت‌الاسلام سید مهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در طی سخنانی به عنوان موافق کلیات طرح تعیین تکلیف قراردادهای تأمین نیروی انسانی در دستگاه‌های اجرایی اظهار داشت: این طرح در راستای اجرای عدالت ارائه شده است.

وی افزود: ما در سطح جامعه بعد از اینکه منابع انسانی را تبدیل به شرکت کردیم و دولت‌ را موظف کردیم که برای تأمین منابع انسانی خود با شرکت‌های تأمین نیروی انسانی قرارداد ببندد متأسفانه مشکلات زیادی برای کارگران و نیروهای انسانی در جامعه به وجود آمد.

موسوی‌نژاد همچنین خاطرنشان کرد: یکی از معایب این طرح، متأسفانه بی‌عدالتی در پرداخت حقوق بود، برخی استخدام رسمی دولت بودند و از طرف خود دولت استخدام می‌شدند و تبعیض و بی‌عدالتی‌ها در این زمینه انجام می‌شد.

وی تأکید کرد: اینکه گفته می‌شود این طرح بار مالی دارد باید بگویم این طرح هیچ بال مالی ندارد، چراکه این نیروها هم اکنون به کارگیری‌ شدند.

حجت‌الاسلام موسوی‌نژاد در خاتمه تصریح کرد: از نمایندگان می‌خواهم مقداری به این طرح توجه کنند و رأی دهند تا کارگرانی که با مشکلات عدیده‌ای در دست و پنجه نرم می‌کنند راحت شوند.

در ادامه این جلسه ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در خانه ملت نیز در سخنانی متذکر شد آیا این خواسته زیادی است که افرادی را که به کار گرفتیم و عمرشان را در راستای اهداف نظام مصروف کردند برای آنها امنیت شغلی و برابری در رفتار قائل شویم، آیا بهتر نیست کلیات این طرح را تصویب کنیم و در جزئیات پیشنهادات نمایندگان را مورد رسیدگی قرار دهیم؟

وی افزود: اینکه گفته می‌شد این طرح بار مالی دارد باید بگویم آیا هم اکنون چیزی پرداخت نمی‌شود؟ اگر فرض بر این باشد که این طرح بار مالی دارد، باید آن را حل کنیم نه اینکه کاری انجام ندهیم، باید تکلیف قراردادهای تأمین نیروی انسانی را مشخص کنیم ولی ما به جای اینکه قانون محور باشیم، شخص محور شدیم، به خواسته یا نخواسته و در هر قانونی می‌آوریم که با امضای معاون برنامه‌ریزی یا با حضور معاون برنامه ریزی، یا ...

ندیمی در خاتمه خاطرنشان کرد: بدانید امروز کارمندان ما از چه چیزی رنج می‌برند، نسبت به این رنج‌ها بی‌تفاوت ماندن حتما کار درستی نیست.

* دومین سؤال از رئیس جمهور در صحن علنی قرائت شد

در مورد طرح تعیین تکلیف قرار داد‌های تامین نیروی انسانی که تصمیم‌گیری شد دومین طرح سؤال از محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران دقایقی پیش در جلسه علنی امروز مجلس قرائت شد که همین موضوع سبب شد بار دیگر مجلس شاهد تذکر و اظهار‌نظر‌های متفاوت باشد.

 طرح سوال از رییس جمهور در حالی از سوی هیئت رییسه قرائت شد که فراکسیون اصولگرایان با مهره‌های شاخص خود همچون حداد عادل با امضا کنندگان طرح در حال رایزنی برای باز پس گرفتن امضاها بودند.

عوض حیدرپور نماینده شهررضا که از طراحان طرح سوال از رییس جمهور به شمار می‌آید با اوقات تلخی به پشت تریبون مجلس آمد و گفت: هیئت رئیسه قسم خورده رعایت عدالت را کند اما بنده دوبار درخواست تذکر داشتم اما آقای دهقان اجازه تذکر ندادند.

وی در ادامه با اشاره به طرح سؤال از رئیس جمهور گفت:‌من به عنوان نماینده سؤال کننده و نماینده طرح سؤال از رئیس جمهور اعلام می‌کنم که رئیس مجلس در اجرای درخواست نمایندگان مجلس تخلف کرده است.

وی افزود: برخی آقایان که نمی‌خواهم اسمشان را ببرم از رهبری برای منتفی شدن طرح سؤال هزینه می‌کنند در حالی که ما به حضرت آقا ارادت می‌کنیم و فرمایشات ایشان را روی چشم می‌گذاریم اما آقا درباره طرح سؤال بحثی نفرمودند.

**لاریجانی:  هیچ دستوری از رهبر انقلاب در مورد سوال از رییس جمهور به مجلس نرسیده است

لاریجانی در پاسخ به تذکر حیدرپور گفت: بنده تخلفی در اجرای قانون نکرده‌ام. هفته گذشته مجلس تعطیل بود و نمی‌توانستیم در جلسه طرح سؤال را قرائت کنیم.

وی گفت: هیچ دستوری از رهبری معظم انقلاب در این زمینه‌ها (طرح سؤال) به مجلس ارائه نشده است و انتصاب اعمال فردی ما به رهبر انقلاب کار درستی نیست و اثرات سوء زیادی دارد.

لاریجانی گفت: اگر رهبر معظم دستوری داشته باشند و به ما بگویند ما آن را به نمایندگان اعلام می‌کنیم اما در این مدت‌ها بنده هیچ دستوری از رهبر انقلاب در مجلس دریافت نکرده‌ام.

* کوچک‌زاده: در چنین مجلسی نمی‌مانیم/لاریجانی: حقوق می‌گیرید باید بمانید

مهدی کوچک زاده نماینده مردم تهران طی تذکری آئین نامه‌ای  اظهار داشت: انسان عاقل لازم نیست هر چیزی را مانند بچه به او دستور دهند تا بفهمد.

وی افزود: ما و بسیاری از نمایندگان از سخنان اخیر رهبری این گونه متوجه می‌شویم که ایشان تمایلی به طرح سؤال از رئیس جمهور ندارند و اگر اختیار با مقام معظم رهبری بود، تصمیم می‌گرفتند که سؤال مطرح نشود ما این طور متوجه می‌شویم.

کوچک زاده ادامه داد: بنده و همفکرانم در مجلسی نمی‌مانیم که بر خلاف نظر رهبری است؛ ما نمی‌مانیم، فراکسیون اصولگرایان مجلس هم اطلاعیه داد و طرح سؤال از رئیس جمهور را خلاف مصالح کشور عنوان کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به تذکر کوچک زاده گفت: شما باید طبق آئین نامه داخلی صحبت کنید، نظر شما محترم است اما نمی‌توانید بگویید رهبری این موضوع را گفتند، مطابق آئین نامه حرف بزنید، مگر اینکه دستوری از جانب رهبری آمده باشد.

وی افزود: شما حقوق می‌گیرید و موظفید در مجلس حضور داشته باشید و اگر کسی بدون اجازه از مجلس خارج شود کار خلافی انجام داده است. اگر فراکسیون اصولگرایان به نام اصولگرایی تصمیم گرفته آبستراکسیون کند چه فراکسیونی است.

رئیس مجلس گفت: دستوری از جانب رهبری به ما نرسیده است. و اگر کسی بگوید دستوری از جانب رهبری آمده خلاف گفت برداشت شما محترم است و مطابق ضوابط کسی حق ندارد مجلس را ترک کند. اگر حرفی دارید آن را مطرح کنید. اساس اصولگرایی بر قانون است.

مهدی کوچک زاده پس از بیان این تذکر صحن علنی خانه ملت را در اعتراض به اعلام وصول طرح سؤال از رئیس جمهور ترک کرد.

تعداد زیادی از اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس، پس از اعلام وصول طرح سؤال از رئیس جمهور مقابل درب خروجی پارلمان تجمع کردند و به گفت و گو با یکدیگر پرداختند و پس از دقایقی مجددا به صحن علنی باز گشته و در صندلی‌هایشان مستقر شدند.

*قاضی‌پور: رئیس‌جمهور باید خائنین را معرفی و قوه قضائیه با آنان برخورد کند

نادر قاضی‌پور نماینده مردم در تذکری آئین نامه‌ای و پس از اعلام وصول طرح سؤال از رئیس جمهور اظهار داشت: بنده سؤال از رئیس جمهور را امضا کردم و پس هم نگرفتم و کسانی که از طرف ما صحبت می‌کنند، وکیل ما نیستند، ما طبق اصل 85 قانون اساسی، خودمان وکیل خودمان هستیم، فرمایشات مقام معظم رهبری روی چشم ما جا دارد، ما سربازان جان برکفیم.

قاضی‌پور همچنین خاطرنشان کرد: باید از طریق رئیس مجلس یا نهایتا آقای ابوترابی فرد از نظر مقام معظم رهبری آگاه شویم چرا که در موضوعات مختلف از طریق رئیس مجلس، نظرات رهبری را می‌شنویم و روی چشم‌مان می‌گذاریم.

نماینده ارومیه تاکید کرد: سؤال از رئیس جمهور حق ما است؛ اوضاع آشفته بازار این موضوع را ایجاب می‌کند و رئیس جمهور باید در مجلس حاضر شود و اسامی خائنین را اعلام کند تا حقایق روشن شود و قوه قضائیه هم باید با خائنین برخورد کند، ما می‌خواهیم حقایق روشن شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به قاضی پور گفت: این موضوع از مسائلی است که خود مجلس که نخبگان کشور هستند، باید درباره آن تصمیم گیری کنند.

وی افزود: ما هم به عنوان هیئت رئیسه اعلام کردیم که مطابق آئین نامه عمل می‌کنیم؛ بنده باز هم تکرار می‌کنم که دستوری از طرف رهبری درباره طرح سؤال از رئیس جمهور به مجلس نرسیده است، تعجب می‌کنم به راحتی از رهبری خرج می‌شود؛ اگر دستوری می‌آمد، بنده به مجلس اعلام می‌کردم.

رئیس مجلس همچنین گفت: آقایان برداشتی دارند که نظر هر کسی محترم است ولی ما طبق آئین‌نامه بر اساس برداشت افراد نمی‌توانیم کار کنیم، ما باید رابطه مدونی داشته باشیم.

البته همانطور که حاجی‌دلیگانی عضو فراکسیون اصولگرایان نجلس به خبرنگار فارس گفته بعد از قرائت طرح سوال از رییس جمهور تعدادی از اعضای این فراکسیون که متشکل از زهره طبیب‌زاده، فاطمه آلیا، مهدی کوچک‌زاده، ابوالقاسم جراره، شهروز افخمی، حسین‌علی حاجی دلیگانی، آقاجری، سید محمود نبویان، قاسم جعفری، سید علی طاهری، بیراوند، عزیز اکبریان، روح‌الله عباسپور، محمد سلیمانی، آشتیانی عراقی، روح‌الله حسینیان، مرتضی آقاتهرانی و سید شکرخدا موسوی که به گفته حاجی دلیگانی طرح سوال از رییس جمهور را مصداق سخنان مقام معظم رهبری در مورد ایجاد اختلاف و تشتت و کشاندن آن به جامعه می‌دانند.

* ماموریت لاریجانی به مصری برای بررسی اهانت به مجلس در صدا و سیما

هنوز کشمکش‌ها در مورد طرح سوال از رییس جمهور بین نمایندگان جریان داشت که پورمختار با تذکری کمی جو مجلس را ملایم‌تر کرد.

محمدعلی پورمختار طی تذکری گفت که در حالی که رهبر معظم انقلاب از دو سال قبل مطالبی را درباره مناظرات مطرح کردند، اما از حدود چند هفته قبل متاسفانه صدا و سیما در برنامه دیروز امروز و فردا مطالبی را مطرح کرد که با فرمایشات رهبری تطابق ندارد.

وی افزود: برخی از نمایندگان مجلس به این برنامه دعوت شدند و به شدت به شان مجلس و نمایندگان ملت در این برنامه اهانت کردند. به عنوان مثال گفتند اگر این مجلس به نام مجلس جمهوری اسلامی ایران نبود هیچ وقت در آن حضور پیدا نمی‌کردم، آنها گفتند مجلس نهم از خط امام و شهدا به دور است.

پور مختار همچنین یادآور شد: صدا و سیما در ابتدای برنامه دیروز، امروز، فردا همین را تکرار می‌کند باید پرسید آیا چنین اختیاری دارد یا خیر؟ آیا مدرک و دلیلی در این زمینه دارند.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس همچنین طبق بند 11 ماده 23 آئین نامه داخلی از هیئت رئیسه خواست که از شان مجلس دفاع کند و گفت متاسفانه مسائل سیاسی بر این اظهار نظر‌ها سایه انداخته است.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر با بیان اینکه نباید چنین حرف‌هایی مطرح شود، گفت: صدا و سیما هم باید دقت کند تا چنین مطالبی بیان نشود.

لاریجانی همچنین عبدالرضا مصری عضو هیئت رئیسه را مامور پیگیری این امور کرد تا مشخص شود چرا این موضوعات پیش آمده است.

*شرط سختگیرانه‌ای که منتفی شد

**آقا‌محمدی: الزام کاندیداهای ریاست جمهوری به استعفا شرایط عادلانه در انتخابات را فراهم می‌کند

ابراهیم آقامحمدی به عنوان طراح طرح اصلاح ماده 35 قانون انتخابات ریاست جمهوری در دفاع از طرح گفت: ما تلاش کردیم تا شرایطی که برای انتخابات شورای شهر و انتخابات مجلس وجود دارد را برای انتخابات ریاست جمهوری نیز در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه براساس فلسفه ماده 29 آئین‌نامه داخلی مجلس، نمایندگان تلاش کردند ماده 35 آئین‌نامه قانون انتخابات را اصلاح کنند، تصریح کرد: هدف از تنظیم این طرح یکسان کردن شرایط کاندیداهای ریاست جمهوری بوده است تا همه آنها از شرایط یکسان برخوردار باشند.

وی افزود: وقتی یک کاندیدا، وزیر و یا مسئول است از وجهه بهتری برخوردار است و می‌تواند از شرایط سازمان متبوعش برای تبلیغات استفاده کند و این شرایطی است که برای دیگر کاندیداها فراهم نیست.

آقامحمدی همچنین با بیان اینکه الزام کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به استعفا، 6 ماه قبل از انتخابات موجب ایجاد شرایط عادلانه برای تمام کاندیداها خواهد شد، از نمایندگان خواست که به این مورد رای مثبت بدهد.

** ثروتی: علت فوریت طرح الزام کاندیداها به استعفا، نزدیکی به ایام انتخابات است

موسی‌الرضا ثروتی نماینده بجنورد در موافقت با طرح 35 قانون انتخابات ریاست جمهور، گفت: علت فوریت طرح الزام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به استعفا، 6 ماه قبل از انتخابات، نزدیک شدن به انتخابات سال 92 است.

وی بیان بیان اینکه در طرح اصلاح ماده 35 قانون انتخابات ریاست جمهوری تلاش شده است تا شرایط عادلانه برای کاندیداهای انتخابات فراهم شود افزود: وقتی یکی از کاندیداها مسئولیتی را برعهده دارد از طریق رسانه‌های مختلف می‌تواند تبلیغ کند اما دیگر کاندیداها چنین شرایط را ندارند.

وی با بیان اینکه بررسی اشکالاتی که مخالفان طرح الزام کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به استعفا مطرح می‌کنند، ممکن است گفت: در صورتی که دو فوریت آن تصویب شود ما می‌توانیم اشکالات نمایندگان را مورد بررسی قرار دهیم.

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود نیز در موافقت با طرح اصلاح ماده 35 قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: نماینده مخالف محترم می‌گوید که نامزدها باید 9 ماه قبل از انتخابات استعفا بدهند در حالی که ما گفته‌ایم باید 6 ماه قبل استعفا بدهند.

وی با بیان اینکه در قانون مطرح شده که نامزدهای انتخابات باید قبل از انتخابات خود را آماده ورود به انتخابات کنند، تصریح کرد: چرا فردی که می‌‌خواهد عضو شورای شهر 5 هزار نفری شود و یا کسی که بخواهد نماینده مجلس شود باید قبل از انتخابات استعفا بدهد اما کسی که می‌خواهد رئیس قوه مجریه باشد از چنین شرایطی برخوردار نباشد.

لاهوتی همچنین گفت: کسانی که می‌خواهند نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند باید 6 ماه قبل استعفا بدهند تا خود را برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری آماده کنند.

*دهقان: الزام کاندیدا به استعفا ورود زودهنگام به انتخابات است

محمد دهقان در مخالفت با طرح اصلاح ماده 35 قانون انتخابات گفت: قانون اساسی براساس اصول مختلف شرایطی را برای کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرده و هیچ مسوولیتی برای آنها مطرح نکرده است.

وی با بیان اینکه در قانون اساسی مطرح نشده که می‌توان به شرایط انتخابات ریاست جمهوری، موضوعی را اضافه کرد، افزود: کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری معمولا افراد برجسته و مهمی در کشور هستند و اگر قرار باشد 8 ماه قبل از انتخابات استعفا دهند ما مردم را از خدمت آنها محروم خواهیم کرد.

دهقان با بیان اینکه الزام کاندیدا به استعفا 6 ماه قبل از انتخابات موجب ورود زودهنگام جامعه به انتخابات می‌شود تصریح کرد: رهبر انقلاب نسبت به وزد زودهنگام انتخابات هشدار دادند چون فضای کشور هیجانی می‌شود. لذا از نمایندگان می‌خواهم با این طرح و فوریت این طرح موافقت نکنند چرا که این بحث نه تنها فوریت ندارد بلکه محتوای آن نیز دارای اشکال است.

همچنین مهدی دواتگری نماینده مردم مراغه در مخالفت از اصلاح ماده 35 قانون انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: محتوای این طرح اشکالات زیادی دارد به طور مثال در این طرح رئیس مجمع تشخیص مصحلت مستنثی شده اما دبیر مجمع ملزم به استعفا است.

وی با بیان اینکه چطور می‌توان گفت که وزرا و معاونان آن برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری استعفا دهند اما نمایندگان مچلس از این ماده مستثنی هستند، طبق این طرح اگر بخشدار یک منطقه محروم قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشد ملزم به استعفا است اما یک نماینده مجلس که تریبون دارد ملزم به استعفا برای شرکت در انتخابات نیست.

وی در پایان ضمن مخالفت با طرح اصلاح ماده 35 انتخابات ریاست جمهوری از نمایندگان خواست به فوریت این طرح رای مثبت ندهند.

*پایان جلسه علنی مجلس

حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش زنگ پایان جلسه علنی امروز مجلس را به صدا درآورد.

ابوترابی فرد در پایان جلسه علنی امروز اعلام کرد باتوجه به اینکه کمیسیون‌های تخصصی طرحها و لوایح را مورد بررسی قرار دادند و این طرحها و لوایح در دستور مجلس قرار دارد، جلسات علنی روزهای سه شنبه مانند روال گذشته تشکیل می‌شود.

وی بر همین اساس اعلام کرد که جلسه علنی مجلس ساعت 8 صبح روز سه شنبه برگزار می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها