کد خبر: ۹۰۷۱۶
زمان انتشار: ۰۰:۴۹     ۱۵ آبان ۱۳۹۱

به گزارش فارس، دلایل مختلفی برای حضور کمرنگ آمریکایی‌ها در انتخابات ذکر شده اما یکی از اصلی‌ترین عللی که در این زمینه مطرح شده، مسئله لزوم «ثبت نام واجدین شرایط» است که هدف آن جلوگیری از تقلب در انتخابات بود.

ثبت نام واجدین شرایط رای‌گیری

نمود این ماجرا در انتخابات سال 1888 میلادی رخ داد یعنی زمانی که 147 هزار نفر از واجدین شرایط در ویرجینیا 159 هزار رای در صندوق‌های رای ریختند. پس از این ماجرا و اتفاقات مشابه بود که برای جلوگیری از فساد و پرکردن صندوق‌ها از آراء تقلبی، ایالت‌های آمریکا به مرور زمان از اوایل قرن بیستم شروع به ثبت نام رای‌ دهندگان کردند. به موجب قوانین ایالتی افراد موظف شدند ابتدا نام خود را در فهرست‌های انتخاباتی ثبت کنند تا سپس اجازه رای دادن بگیرند.

 

نکته اینکه در کشورهای دموکراتیک بسیاری، دولت‌ها مسئولیت درج نام واجدین شرایط در فهرست رای دهندگان را بر عهده می‌گیرند، اما در آمریکا مسئولیت ثبت نام با خود فرد است. این قوانین از یک طرف مشکل دو یا چند بار رای دادن را برطرف می‌کند، اما از طرف دیگر برخی از واجدین شرایط را نسبت به رای دادن دلسرد می‌کند. در واقع، شرایط دشوار ثبت نام رای دهندگان در آمریکا، عامل حضور کمرنگ آمریکایی‌‌ها در انتخابات، نسبت به شهروندان سایر کشورهاست.

البته رویه ثبت نام امروز از ایالت به ایالت فرق می‌کند. در ایالت نسبتا کم جمعیت داکوتای شمالی اساسا ثبت نام انجام نمی‌شود و در مینه سوتا، ویکانسین، آیوا، وایومینگ، آیداهو، نیوهمشایر و مین رای دهندگان می‌توانند همان روز رای‌گیری ثبت نام کنند. همین روش موجب شد این ایالات در روز رای‌گیری سال 2004 جزو پر رای‌دهنده‌ترین ایالات باشند.

اما پیش از این، تا سال‌های متمادی، برخی از ایالات، به ویژه در جنوب آمریکا، رویه دشواری اتخاذ کرده بودند مبنی بر اینکه رای دهندگان باید پیش از روز رای‌گیری، در ساعات کاری روز به دادگستری بخش می‌رفتند و ثبت نام می‌کردند. اما بر اساس «لایحه رانندگان رای دهنده» در سال 1993 این رویه منسوخ شد. این قانون ثبت نام را این گونه تسهیل کرد که به متقاضیان جواز رانندگی اجازه داد با علامت زدن جای بخصوصی در فرم‌های مربوط برای انتخابات ثبت نام کنند. با این وجود، تاثیر این قانون در تشویق واجدین شرایط به شرکت در انتخابات مایوس کننده بود. تعداد شرکت کنندگان در انتخابات سال 2008 تقریبا به میزان سال 1992، یعنی پیش از تصویب قانون مذکور بود. برای بهبود این امر طرح‌های دیگری برای آینده از جمله رای دادن با ایمیل مطرح شده است.

تعداد زیاد انتخابات در آمریکا

عامل دومی که موجب شده آمریکایی‌ها تمایل کمی برای حضور در انتخابات داشته باشند، تعداد زیاد انتخابات در آمریکاست. به عنوان مثال، در حالی که ممکن است یک شهروند اروپایی طی چهار سال، در دو یا سه انتخابات شرکت کند، بسیاری از آمریکایی‌ها، در همین مدت، با بیش از یک دوجین انتخابات در سطوح مختلف ایالتی و فدرال روبرو هستند. به علاوه، از آمریکایی‌ها انتظار می‌رود مقامات سیاسی بیشتری را انتخاب کنند. با در نظر گرفتن اینکه برای هر 442 شهروند آمریکایی یک مقام انتخابی وجود دارد و اینکه هر هفته در جایی از آمریکا انتخاباتی در حال برگزاری است، بی‌سبب نیست که کشاندن آمریکایی‌ها پای صندوق رای امر دشواری باشد.

محدود بودن احزاب سیاسی

سومین عامل، به پایین بودن مشوق‌های رای دادن در آمریکا مربوط می‌شود چراکه نسبت به سایر کشورها، گزینه‌هایی که در برابر آمریکایی‌ها قرار داده می‌شود، تفاوت‌های چندانی با یکدیگر ندارند. در مقایسه با اروپا، آمریکا از این نظر حقیقتا غیر عادی است که هرگز یک حزب فراگیر عمده چپگرا و یا سوسیالیست نداشته است. وقتی رای دهندگان اروپایی به پای صندوق‌های رای می‌روند، تصمیم آنها اغلب به این منجر می‌شود که کشور را یا یک حزب با اهداف سوسیالیستی اداره کند یا یک حزب محافظه کار و یا حتی یک حزب با مبانی مذهبی زمام امور را به دست گیرد. نتیجه آرای رای دهندگان اروپایی درباره تجدید تقسیم ثروت و یا حوزه فعالیت حکومت ابعاد بسیار وسیعتری دارد که حتی به مخیله یک رای دهنده آمریکایی نیز خطور نمی‌کند.

رای‌گیری در اواسط هفته

یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود مردم آمریکا تمایل چندانی برای حضور در انتخابات نداشته باشند، به ماجرای برگزاری انتخابات در اواسط هفته، هنگامی که بیشتر مردم سر کار هستند، باز می‌گردد.

در سال‌های دهه 1840 میلادی، کنگره نخستین سه شنبه پس از نخستین دوشنبه ماه نوامبر را برای انتخابات ریاست جمهوری درنظر گرفت. در گذشته‌های دور، پیش از رواج اتومبیل، روش عمده مسافرت و نقل و انتقال در آمریکا گاری و اسب و درشکه بود. فاصله بسیار زیاد تا اماکن رای گیری و سرعت کم باعث می‌شد تا بسیاری از مردم یک روز از وقت خود را صرف رفتن به محل رای گیری کنند و یک روز هم طول می‌کشید تا به خانه بازگردند. کنگره روز سه‌شنبه را برگزید تا این رفت و آمد با تعطیلات مذهبی و روز استراحت مردم تداخل پیدا نکند. بنابراین مردم روز دوشنبه و چهارشنبه را معمولا در راه بسر می‌بردند.

علت اینکه انتخابات در ماه نوامبر برگزار می‌شود نیز این است که جامعه آمریکا اساسا یک جامعه کشاورزی بود. در این ماه درو محصول به پایان می‌رسید و هوا هم هنوز چندان سرد نبود که کسی نتواند خود را به نزدیکترین محل رای گیری برساند.

از آن زمان تاکنون انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در اولین سه‌شنبه ماه نوامبر برگزار می‌شود. بررسی‌های مقایسه‌ای نشان داده‌اند کشورهایی که انتخابات خود را در تعطیلات آخر هفته انجام می‌دهند، از درصد شرکت بالاتری برخوردارند، اما تاکنون جنبشی برای تغییر روز سه‌شنبه به عنوان روز انتخابات در آمریکا پدید نیامده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها