کد خبر: ۹۰۷۷۳
زمان انتشار: ۱۰:۴۰     ۱۵ آبان ۱۳۹۱
عضو دفتر سیاسی حزب دمکرات کردی در سوریه با بیان اینکه کردها از سوریه در قبال هرگونه دخالت خارجی دفاع می‌کنند،‌ گفت ما از آنچه انقلاب سوریه خوانده می‌شود، حمایت نمی‌کنیم،‌ چون این انقلاب وابسته به ترکیه است.
«بدر برازی»، عضو دفتر سیاسی حزب دمکرات کردی در سوریه موسوم به «حزب البارتی» جناح «نصرالدین ابراهیم» در گفت‌وگو با فارس، درباره اوضاع امنیتی و سیاسی جاری در سوریه و بحران این کشور و همچنین وضعیت کردها در این بحران تاکید کرد: مناطق کردنشین همچنان بر موضع گذشته خود پایبند است که در تحرکات مسالمت‌آمیز سیاسی نمود پیدا می‌کند و این موضع تمام کردها از هر گرایش و جناح سیاسی است.

برازی ادامه داد: درباره تشدید عملیات‌های نظامی و مبارزه مسلحانه و تلاش شماری از افراد مسلح برای نفوذ در مناطق کردنشین که در آنها نیروی نظامی از هیچ یک از طرف‌های درگیر در سوریه وجود ندارد، باید گفت که این اقدام تنها موجب بروز برخی درگیری‌ها و از بین رفتن امنیت این مناطق خواهد شد که اولین بازتاب آن بر ساکنان این مناطق قابل ملاحظه است و در خوشبینانه‌ترین حالات موجب می‌شود تا اهالی این مناطق را تخلیه کرده و به مناطق امن‌تر پناه ببرند که ما به هیچ وجه خواهان چنین حالتی نیستیم، چراکه این امر افزایش تنش و بحران بین ساکنان این مناطق را به دنبال خواهد داشت و ما در قبال این امر ایستادگی و مقاومت می‌کنیم.

برازی درباره موضعش در قبال تشدید و افزایش عملیات‌های مسلحانه گروهک‌های تروریستی به ویژه آنهایی که وابسته به ترکیه و شورای استانبول یا همان شورای ملی معارضان سوریه که توسط آنکارا حمایت می‌شود، گفت: هر کشوری که در امور داخلی سوریه دخالت کند، دارای هدف و برنامه خاصی است و ما به عنوان اینکه کرد هستیم و بخشی از جامعه سوریه را تشکیل می‌دهیم، دارای دیدگاه و مواضع خاصی نیز در قبال ترکیه هستیم.

وی افزود: ترکیه در اولین نشست معارضان سوری در آنکارا شرط کرد که قضیه کردها در این تحرکات نقشی نداشته باشد و ما نیز دارای ملاحظات بسیاری برای معارضان سوریه هستیم که ترکیه و موضع گیری این کشور در قبال کردها را دربرمی‌گیرد. افزون بر اینکه ما ارتباط خود را با هیچ‌یک از تشکل‌های معارضان سوری یا طرف‌های معارض قطع نمی‌کنیم و درپی یافتن نقاط مشترک بین خود هستیم.

برازی در این‌باره توضیح داد که منظور من از این سخن آن است که کردها بخشی لاینفک و انکارناپذیر از جامعه سوریه هستند و نمی‌توان در حین تصمیم گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها کردها و منافع آنها را نادیده گرفت.

درباره معارضان مسلح برازی گفت: گروهک کردی که در سوریه سلاح حمل می‌کند، وابسته به اتحاد دمکراتیک کردهاست که عضو هیئت هماهنگی ملی است و بین شورای ملی کردها و شورای غرب کردستان توافقی وجود دارد که تاکید می‌کند، کردها در مناطق کردنشین سلاح به دست نگیرند، البته این امر شامل مناطق دیگر نیز می‌شود، چون برداشتن سلاح و تعرض و تجاوز به دیگران امری مردود و غیرقابل پذیرش است و در این راستا ما تلاش می‌کنیم، آتش فتنه‌ای که هم اکنون در سوریه برافروخته شده را از طریق گفت‌وگو و مذاکره برادرانه خاموش کنیم، اگرچه برخی طرف‌ها به خاطر برخی منافعشان خواهان چنین امری نیستند.

وی درباره نقش ترکیه در بحران سوریه به ویژه به چشم‌داشت‌های این کشور در منطقه به طور عام و مناطق کردنشین به طور خاص گفت: ما نمی‌گوییم که دولت ترکیه، دولتی دوستدار و خیرخواه کردهاست، در ترکیه بیش از ۲۵ میلیون کرد ساکن هستند که از حقوق خود محروم هستند و ترکیه حقوق آنها را به رسمیت نمی‌شناسد، حال چگونه می‌خواهد حقوق کردهای سوریه را به آنها بدهد، بر این اساس باید گفت که کردها دید مثبتی به ترکیه ندارند و مخالف دخالت ترکیه در امور داخلی سوریه هستند، چون به خوبی می‌دانند که این دخالت‌ها به زیان کردهای سوریه خواهد بود و با این دخالت، کردها از میز هرگونه و مذاکره‌ای دور خواهند شد.

برازی درباره صحت این خبر مبنی براینکه نظام سوریه اظهار کرده، در صورت دخالت نظامی مستقیم ترکیه در سوریه، به دست هر کرد سوری یک موشک می‌دهد، گفت: این خبر پیش از هر چیز یک اتهام و یک دروغ است، ما کردهای ملی‌گرا هستیم و با هرگونه دخالت خارجی در سوریه مقابله می‌کنیم و در این راه نیازی به تجهیز کردها توسط نظام نیست. درباره حمایت از انقلاب و طرف‌هایی که هم اکنون معارض سیاست‌ها و خط‌مشی آن و خواهان تحقق خواسته‌ها و مطالبات خود هستند، باید گفت که ما چنین کاری را نمی‌کنیم، چون معارضان وابسته به ترکیه هستند و ترکیه یکی از اعضای پیمان ناتوست و ترکیه یک گام هم بدون اجازه و هماهنگی آمریکا و غرب برنمی‌دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها