کد خبر: ۹۱۷۸۰
زمان انتشار: ۱۳:۴۹     ۱۸ آبان ۱۳۹۱

يك كارشناس مسائل منطقه گفت: جمع‌بندي از تحولات سوريه اين است كه اين تحولات به شكل امنيتي كنوني تا چند ماه آينده در وضع فعلي و كمي ضعيف‌تر باقي مي‌ماند اما در نهايت اين فشاري نيست كه بتواند دولت را ساقط كند و به نظر مي‌رسد دولت در نهايت فائق مي‌آيد.

سعد الله زارعي در گفت‌وگو با رجانيوز با بيان اينكه تروريسم و معارضه كنوني در سوريه منشاء خارجي دارد و مقاومت در مقابل تروريسم منشاء داخلي اظهار داشت: نشانه‌هاي آن هم اين است كه در بين كشته شدههاي تروريست و معارضه تعداد زيادي از عناصر خارجي ديده شدهاند، حتي در بين فرماندهان ميداني.

وي اتخاذ مواضع دولت‌هايي مثل عربستان،‌ تركيه و فرانسه را نشاندهنده منشاء خارجي معارضه كنوني سوريه دانست و گفت: در آن طرف ماجرا اگر كسي كشته مي‌شود از مردم و دولت سوريه است و هيچ ملت ديگري در كنار دولت سوريه كشته نشده است و يك جسد نشان داده نشده كه مربوط به حزب الله لبنان يا ايران باشد و  اين نشانگر آن است كه مقاومت در برابر ترور منشا كاملا داخلي دارد.

زارعي با بيان اينكه بسياري از دولتها و عناصر معارض در ابتدا ماجراي سوريه فكر مي‌كردند كه به زودي نظام سوريه تحت فشار قدرتهاي منطقهاي خارجي و داخلي فرو ميپاشد، افزود:20 ماه از اين ماجرا گذشته اما هنوز اين اتفاق نيفتاده است و به مرور از اميد آن كساني كه در محيط داخلي و خارجي با اميد تغيير دركنار تروريست‌ها ايستاده بودند كاسته شده و به همين ميزان اميد وفاداران به نظام سوريه براي افزايش بقا افزايش پيدا مي‌كند.

اين كارشناس مسائل خاورميانه تصريح كرد: جمع‌بندي از تحولات سوريه اين است كه اين تحولات به شكل امنيتي كنوني تا چند ماه آينده در وضع فعلي و كمي ضعيف‌تر باقي مي‌ماند اما در نهايت اين فشاري نيست كه بتواند دولت را ساقط كند و به نظر مي‌رسد دولت در نهايت فائق مي‌آيد.

وي در پاسخ به سوالي درباره وضعيت گروگان‌هاي ايراني گفت: هميشه نيروي مخالف نيازمند موقعيتي است كه با استفاده از آن بتواند در مواقع خاصي چانه زني كند، اين موقعيت خاص گاهي يك قطع سرزمين است، گاهي يك شهري را آزاد مي‌كنند و با آن شهر در پاي ميز مذاكره از حريف امتياز مي‌گيرند الان كه اين امكان براي معارضه فراهم نشده است، معارضان با گروگان گرفتن 48 ايراني تلاش مي‌كنند تا آنجايي كه فشارها به شدت متراكم مي‌شود از طريق طرح مسئله گروگان ها اين فشار را كاهش داده و خنثي كنند.

زارعي با بيان اينكه گروگان‌هاي ايراني براي تروريست‌ها يك ضمانت نامه‌اي است براي خروج از برخي فشارهاي سنگين ارتش سوريه اظهار داشت: البته تروريست‌ها به خوبي اين را مي‌دانند كه زنده‌ي گروگان‌ها براي آنها قيمت دارد و به خاطر همين هم در طول اين مدت علي‌رغم آنكه چند ماه از ماجرا گذشته تمام گروگان‌ها زنده‌اند و مي‌دانيم كه در شرايط نسبتا خوبي هم به سر مي‌برند و تحت آزارهاي جسمي نيستند هرچند نگهداري آنها غير قانوني است و خانواده ها در رنج هستند، ولي تروريست‌ها به خوبي مي‌دانند كه هر گونه برخورد با گروگان‌ها برايشان هزينه بر است.

اين كارشناس مسائل خاورميانه در پاسخ به اين پرسش كه آيا با ترور "وسام الحسن" رئیس بخش اطلاعات اداره امنیت ملی لبنان، مي‌خواهند بحران سوريه را سمت لبنان بكشند، گفت: ترور "وسام الحسن" ارتباط مستقيمي با پا پس كشيدن تركيه و قطر در ماجراي سوريه داشت.

وي ادامه داد: آن زمان كه معلوم شد حمايت از تروريست‌ها در سوريه به نتيجه نمي‌رسد و علامت‌هايي از سوي دولت تركيه بروز كرد مبني بر اينكه ما مرزهاي‌مان را مي‌بنديم و فرمانده تروريست‌ها رسما وادار شد كه خاك تركيه را ترك كند و همين طور قطري‌ها پيام‌هايي فرستادند كه ما حاضريم در مقوله سياسي مشاركت كنيم، جريان تروريستي كه احساس مي‌كرد كه نه فقط در فضاي داخلي سوريه كه در محيط منطقه جريان به ضرر او در حال پيش رفتن است، آمدند و "وسام الحسن" را ترور كردند.

زارعي با بيان اينكه ترور "وسام الحسن" براي اين بود كه فضاي منطقهاي را بار ديگر برگردانند، افزود: در حالي كه هم سعوديها، هم ترك‌ها و هم قطريها نسبت به توسعه بحران سوريه به كشورهاي خودشان نظر منفي دارند و اين ماجراي لبنان مي خواست به اينها بگويد كه گسترش بحران فقط در اختيار دولت سوريه نيست حتي معارضه هم در صورت همكاري نكردن شما مي‌تواند اين بحران را در كشورها گسترش دهد.

به گفته اين كارشناس مسائل خاورميانه مخاطب ترور "وسام الحسن" در اين صحنه بيش از همه تركيه بود.

وي در پاسخ به اين سوال كه چرخش حماس به سمت تركيه و قطر را چگونه مي‌بينيد، تصريح كرد: حماس چرخشي نكرده است و كماكان در محور مقاومت حضور دارد.

زارعي بابيان اينكه ما تركيه را هم علي رغم آنكه در ماجراي سوريه بد عمل كرده، خارج از محور خود به حساب نمي‌آوريم، افزود: موضع جمهوري اسلامي ايران و تركيه در اكثر پرونده‌هاي منطقه‌اي يا يكي است يا بسيار به هم نزديك است.

اين كارشناس مسائل خاوميانه در عين حال خاطرنشان كرد: اگرچه يكي دو تا پرونده است كه روابط ايران و تركيه را دچار تنش مي‌كند كه برجسته ترين آن سوريه است اما سوريه تنها پرونده بين ايران و تركيه نيست و فقط با شاقول سوريه نبايد تركيه را مقايسه كرد.

وي با بيان اينكه مواضع حماس درباره سوريه مواضع بدي نبود، اظهار داشت: تاكنون هيچ كدام از رهبران حماس چه آنهايي كه در سوريه مستقر بودند با محوريت خالد مشعل و چه آنهايي كه در غزه حضور داشتند با محوريت اسماعيل هنيه، هيچ كدام موضع تندي عليه سوريه نگرفتند.

زارعي با رد اين تحليل كه سفر امير قطر به غزه و سخنان مبالغه‌آميز اسماعيل هنيه در تركيه به خاطر اين است كه سوريه به عنوان پايگاه آنها با بحران مواجه شده و اينها دنبال پايگاه ديگري مي گردند كه در آنجا مستقر شوند، گفت: وقتي شما از ميهماني تعريف مي كنيد به اين معناست كه نسبت به ميهمان‌هاي قبلي يا بعدي نامهربان هستيد.

اين كارشناس مسائل خاورميانه با بيان اين پرسش كه ما بايد از سفر امير قطر به آن فضاي بسته غزه، استقبال كنيم يا ناراحت شويم، ادامه داد: سفر مقامات كشورهاي خارجي مخصوصا اسلامي به غزه با منافع ملي جمهوري اسلامي كاملا تطبيق دارد و اين بدين خاطر است كه ما خواهان رفع محاصره غزه و ارتباط اين منطقه بسته به بيرون از مرز هستيم و معتقديم كه هركسي كه مي تواند اين مرز بسته را بشكند به جمهوري اسلامي خدمت كرده است ولو اينكه اين فرد يك سري اهداف خاص خودش را هم داشته باشد.

وي اظهار داشت: از ماجراي سفر امير قطر به غزه در داخل كشور برداشت خوبي صورت نگرفته است و اشكال اين است كه ما در تحليل حوادث يك شاخصي حركت مي كنيم و تمام ابعاد يك مسئله را در نظر نمي گيريم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها