کد خبر: ۹۲۰۴۲
زمان انتشار: ۱۱:۵۱     ۲۰ آبان ۱۳۹۱
عباس عبدی در مصاحبه روزنامه نیویورک تایمز:
دانش آموزان در جلوی دیوارهای سفارتخانه سابق آمریکا فریاد می‌زنند: «مرگ بر آمریکا». خانواده شهدای انقلاب، شعارهایی درباره عدالت سر می‌دهند... اما عباس عبدی ۵۵ ساله به جای پیوستن به جمعیت حاضر در تطاهرات در کتابخانه‌اش در زیرزمین آپارتمان شیکی خواهد بود که دوسال پیش آن را ساخت...
عباس عبدی که از جمله دانشجویایی بود که در ماجرای تسخیر سفارت امریکا نقش داشت، حالا بعد از گذشت سه دهه از آن حادثه، بیان کرد تنها راه حل برطرف کردن تنش ها پیرامون برنامه هسته‌ای، مذاکرات پنهانی است.

به گزارش بولتن، روزنامه نیویورک تایمز که به بهانه اکران فیلم «آرگو» که در مورد ماجرای تسخیر سفارت امریکاست سراغ عباس عبدی رفته بود در این باره نوشت: آقای عبدی همچنان که مخلوطی از پسته و کشمش و بادام (آجیل) را به مهمانانش تعارف می‌کرد، گفت: فکر می‌کنم آن‌ها در آن زمان ما را آدم‌‌ بدها می‌دانستند و حالا هم ما را آدم‌‌ بدها می‌دانند.

او با اشاره به این‌که سفارت را از ترس کودتایی با حمایت آمریکا تصرف کردند، گفت: فکر نمی‌کنم استدلال ما باعث فروش بلیت‌های فیلم آرگو شود.

این روزنامه در ادامه نوشت: در سال ۱۹۷۹، عصر هر روز می‌شد آقای عبدی را به عنوان یکی از دانشجویان ایرانی که ۵۲ آمریکایی را دستگیر کرده بودند در برنامه‌های خبری در آمریکا دید. او که دانشجوی مهندسی بود در طرح‌ریزی و اجرای طرح اشغال سفارت که ۴۴۴ روز به طول انجامید مشارکت داشت.

نیویورک تایمز سپس با اشاره به حضور همه مردم در راهپیمایی 13 آبان و تجمع در مقابل سفارت سابق امریکا، از غیبت سوال برانگیز عباس عبدی (و امثال عبدی ها) می نویسد:

در این روز که مقامات آن را «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» نامیده‌اند صحنه‌ای قابل پیش‌بینی به نمایش در می‌آید: دانش آموزان در جلوی دیوارهای سفارتخانه سابق آمریکا فریاد می‌زنند: «مرگ بر آمریکا». خانواده شهدای انقلاب، شعارهایی درباره عدالت سر می‌دهند و مقامات حکومتی سخنرانی‌هایی رعدآسا ایراد می‌کنند و تاکید می‌کنند که تا وقتی آمریکا به خاطر اشتباهاتش عذرخواهی نکند، ایران با دولت این کشور رابطه برقرار نخواهد کرد. اما عباس عبدی ۵۵ ساله به جای پیوستن به جمعیت حاضر در تطاهرات در کتابخانه‌اش در زیرزمین آپارتمان شیکی خواهد بود که دوسال پیش آن را ساخت.

آنگونه که سایت ادوار نیوز (وابسته به طیف چپ رادیکال تحکیم وحدت) نوشته است این روزنامه در ادامه تاکید می کند: مثل یک گونه در حال انقراض آقای عبدی به عنوان یکی از آخرین ایرانیانی شناخته می‌شود که شدیدا علاقه‌مند رابطه با مقامات آمریکایی است. در سال ۱۹۹۸ آقای عبدی در چارچوب «ابتکاری شخصی» برای کاهش تنش بین دو کشور با گروگان سابقش بری روزن، وابسته مطبوعاتی سفارت آمریکا دیدار کرد.

اشاره نیویورک تایمز به ملاقات چند سال پیش عباس عبدی با «باری روزن»، وابسته مطبوعاتی لانه جاسوسی امریکا در مردادماه 1377 است که در فرانسه انجام شد. عباس عبدی در مرداد 77 به همراه تنی چند از وابستگان به حلقه کیان همچون رضا رئیس طوسی، ابراهیم یزدی و عزت الله سحابی به قصد ملاقات با باری روزن به فرانسه عزیمت کرد.

این ملاقات که به دعوت شخصی به نام اریک رولو سهامدار نشریه لوموند و از روزنامه نگاران متمایل به رژیم صهیونیستی صورت گرفته بود سرانجام با هماهنگی علیخانی دلال سیاسی در هتلی متعلق به همسر اریک رولو میسر گردید.

عبدی و مشارکتی ها در واکنش به انتشار این خبر که موجی از تنفر و انزجار مردم را نسبت به وی و حزب مشارکت برانگیخته بود سعی کردند تا این ملاقات را بسیار ساده و کم اهمیت جلوه دهند. اما حضور مقامات بلند پایه ایالات متحده در آن ملاقات همچون معاون وزیر امورخارجه امریکا و سفیر ایالات متحده در فرانسه رسوایی بزرگی را برای مشارکتی ها پدیدار ساخت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها